טבלת השמות המקראיים
זכר
בִנְיָמִן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Benjamin, cropped from Mosaic of the 12 Tribes of Israel. From Givat Mordechai Etz Yosef synagogue facade, By Ori229 [Public domain], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
מקור השם
וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ 'בֶּן אוֹנִי', וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ה פסוק י"ח: יח וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין.
בִנְיָמִן במקרא
בנם השני של רָחֵל ויַעֲקֹב (אחרי יוֹסֵף) וצעיר בניו. רָחֵל נטתה ללדת כשהמשפחה היתה על הדרך בין בֵּית-אֵל לבין חֶבְרוֹן, באזור בו הדרך התקרבה לבֵּית לָחֶם (הנקראת גם "אֶפְרָת\אֶפְרָתָה"). הלידה היתה קשה, וכשהַמְיַלֶּדֶת בישרה לה שילדה בן, היא קראה לו "בֶּן אוֹנִי\כוחי", ויַעֲקֹב אח"כ קרא לו בִנְיָמִין. רָחֵל מתה ונקברה בַּמָּקוֹם, ויַעֲקֹב הקים על קבר רָחֵל מַצֵּבָה הידועה "עַד הַיּוֹם".

יוֹסֵף היה הבן האהוב על יַעֲקֹב
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ז פסוק ג: ג וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים.
. אֲחֵי יוֹסֵף שנאו אותו ומכרו אותו לסוחרים ישמעלים. הם הציגו לפני יַעֲקֹב את כתונת הפסים של יוֹסֵף כשהיא מוכתמת בדם עזים כדי שיחשוב שיוֹסֵף נטרף ע"י חַיָּה
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ז פסוקים ל"א-ל"ה: לא וַיִּקְחוּ אֶת כְּתֹנֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים וַיִּטְבְּלוּ אֶת הַכֻּתֹּנֶת בַּדָּם. לב וַיְשַׁלְּחוּ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים וַיָּבִיאוּ אֶל אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ זֹאת מָצָאנוּ הַכֶּר נָא הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא אִם לֹא. לג וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר כְּתֹנֶת בְּנִי חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף. לד וַיִּקְרַע יַעֲקֹב שִׂמְלֹתָיו וַיָּשֶׂם שַׂק בְּמָתְנָיו וַיִּתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים. לה וַיָּקֻמוּ כָל בָּנָיו וְכָל בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם וַיֹּאמֶר כִּי אֵרֵד אֶל בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה וַיֵּבְךְּ אֹתוֹ אָבִיו.
. יַעֲקֹב סירב להתנחם, ונצמד במיוחד לבִנְיָמִן הצעיר, הבן שנותר לו מרָחֵל אהובתו.

יַעֲקֹב לא נתן לבִנְיָמִן להצטרף לאֶחָיו שירדו למִצְרַיִם בזמן הרעב בארץ, וגם לא אח"כ כשיוֹסֵף (שלא חשף את זהותו עדיין) דרש לראות את בִנְיָמִן כתנאי לשחרור שִׁמְעוֹן. כשהרעב בארץ גבר יְהוּדָה התחייב לערוב לשובו של בִנְיָמִן - ובלית ברירה יַעֲקֹב הִתְרַצָּה, והרשה לבִנְיָמִן לבוא עם אֶחָיו למִצְרַיִם.

כשבִנְיָמִן בא עם אֶחָיו אל יוֹסֵף, יוֹסֵף נרגש מאוד לראותו ויצא לחדר צדדי כדי לבכות בסתר. אח"כ יוֹסֵף החביא גביע כסף בשק של בִנְיָמִן, ואז האשים את בִנְיָמִן בגניבת הגביע, ודרש להשאיר אותו במִצְרָיִם כעבד. כשיְהוּדָה הציע שכולם יהיו לעבדים ליוֹסֵף, יוֹסֵף ענה שרק בִּנְיָמִן יענש בעַבְדוּת, ושאר האחים יוכלו לשוב לארצם. יְהוּדָה ענה שהוא עָרַב לפני אביו על בִּנְיָמִן ולכן הוא מציע להשאר עבד במקומו.

כשיוֹסֵף שמע זאת הוא נשבר וחשף את עצמו בפני אֶחָיו, ואח"כ הוא ובִּנְיָמִן בכו זה על צווארו של זה. יוֹסֵף הזמין את כל משפחתו, כולל אֶחָיו ואביו יַעֲקֹב לבוא ולהשתקע במִצְרַיִם תחת חסותו, וכך היה.

כשיַעֲקֹב היה בערוב ימיו ואמר את דבריו האחרונים לבניו, הוא ברך את בִּנְיָמִין בכך ש"בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל.", כלומר בִּנְיָמִין נמשל לזְאֵב טורף, האוכל בבוקר את הבִּזָּה\עַד\שָׁלָל שבזז, ובעֶרֶב מְחַלֵּק את הנותר (לילדיו או לאֶחָיו?)
[^]בְּרֵאשִׁית פרק מ"ט פסוק כ"ז: כז בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל.
.

הגבולות והערים של שבט בִּנְיָמִן מפורטים ב. רשימת בְּנֵי בִּנְיָמִן (שירדו למִצְרַיִם) מופיעה ב
[^]בְּרֵאשִׁית פרק מ"ו פסוק כ"א: כא וּבְנֵי בִנְיָמִן בֶּלַע וָבֶכֶר וְאַשְׁבֵּל גֵּרָא וְנַעֲמָן אֵחִי וָרֹאשׁ מֻפִּים וְחֻפִּים וָאָרְדְּ.
ואח"כ שוב ב
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"ו פסוקים ל"ח-מ"א: לח בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֶלַע מִשְׁפַּחַת הַבַּלְעִי לְאַשְׁבֵּל מִשְׁפַּחַת הָאַשְׁבֵּלִי לַאֲחִירָם מִשְׁפַּחַת הָאֲחִירָמִי. לט לִשְׁפוּפָם מִשְׁפַּחַת הַשּׁוּפָמִי לְחוּפָם מִשְׁפַּחַת הַחוּפָמִי. מ וַיִּהְיוּ בְנֵי בֶלַע אַרְדְּ וְנַעֲמָן מִשְׁפַּחַת הָאַרְדִּי לְנַעֲמָן מִשְׁפַּחַת הַנַּעֲמִי. מא אֵלֶּה בְנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם וּפְקֻדֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְאַרְבָּעִים אֶלֶף וְשֵׁשׁ מֵאוֹת.
.
פרקים המזכירים את בִנְיָמִן
ציטוטים נבחרים
משפחת יַעֲקֹב