טבלת השמות המקראיים
נקבה
חַוָּה
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Eve taking the forbidden fruit, See page for author (Photogravure by Lemercier and co. after Walter Crane, 1899.) [CC-BY-4.0], from Wellcome Images via Wikimedia Commons (uploaded by Fæ). Original image size reduced by Allon Adir.
מקור השם
כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל-חָי
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ג פסוק כ: כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי.
, אך השם קרוב גם למילה נחש בארמית ובערבית (חַיֶה).
בן זוג
חַוָּה במקרא
האִשָּׁה הראשונה. חַוָּה נבראה ביוֹם הַשִּׁשִּׁי יחד עם אָדָם, ויחד איתו גם היא נצטוותה להתרבות ולשלוט בשאר הבריאות
[^]בְּרֵאשִׁית פרק א פסוקים כ"ז-כ"ח: כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם. כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ.
. אח"כ מפורט שה' רצה לתת לאָדָם עֶזְרָה כדי שלא ישאר לבד, אבל כשהוא הציג לפני אָדָם את החיות שברא, אָדָם נתן להם שֵׁמוֹת, אך לא מצא בהם עֵזֶר כנגדו
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ב פסוקים י"ח-כ: יח וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. יט וַיִּצֶר יְהוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ. כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ.
. לכן, ה' הרדים את אָדָם, לקח ממנו צלע, סגר שוב את בשר הגוף, וברא מהצֵּלָע את האִשָּׁה. ה' הציג אותה לפני אָדָם, ואָדָם נתן לה שֵׁם - "אִשָּׁה"
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ב פסוקים כ"א-כ"ג: כא וַיַּפֵּל יְהוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָׁן וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה. כב וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם. כג וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת.
. אח"כ אָדָם קרא לאישתו בשם חַוָּה, "כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי"
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ג פסוק כ: כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי.
. שניהם בכל אופן דבקו זה לזו, כיוון שהיו פעם אותו הבשר
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ב פסוק כ"ד: כד עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד.
.

הַנָּחָשׁ הערמומי שכנע את חַוָּה, ואח"כ היא שכנעה גם את אָדָם לאכול מפרי עֵץ הַדַּעַת, בניגוד לאיסור של ה'. ה' גרש את אָדָם ואת חַוָּה מגן העֵדֶן, ושָׂם על הגן מִשְׁמָר כדי לחסום מהם את הדרך לעֵץ הַחַיִּים. אָדָם נענש בצורך לעמול למחייתו, וחַוָּה נענשה שתלד בְּעֶצֶב, ושהאָדָם שבו תחשוק ימשול בה
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ג פסוק ט"ז: טז אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ.
.
פרקים המזכירים את חַוָּה
ציטוטים נבחרים
אילן יוחסין