עיר
תַּאֲנַת שִׁלֹה
רמת זיהוי : 2 - זיהוי מקובל
כנויים נוספים : ח'רבת תַעְנַה אֶל-פוֹקָה
תַּאֲנַת שִׁלֹה במקרא
תַּאֲנַת שִׁלֹה נזכרת פעם אחת במקרא בתיאור הגבול הצפון-מזרחי של נחלת שבט אֶפְרַיִם (מול נחלת מְנַשֶּׁה). לפי הכתוב, קו הגבול יצא מהַמִּכְמְתָת בצפון (אשר שכנה "עַל פְּנֵי שְׁכֶם" לפי תיאור הגבול הדרומי של מְנַשֶּׁה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ז פסוק ז: ז וַיְהִי גְבוּל מְנַשֶּׁה מֵאָשֵׁר הַמִּכְמְתָת אֲשֶׁר עַל פְּנֵי שְׁכֶם וְהָלַךְ הַגְּבוּל אֶל הַיָּמִין אֶל יֹשְׁבֵי עֵין תַּפּוּחַ.
) והמשיך לכוון מזרח אל תַּאֲנַת שִׁלֹה, ומשם עבר מִמִּזְרַח ליָנוֹחָה אל עבר עֲטָרוֹת, ומשם דרומה ליְרִיחוֹ (ראו במפה)
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ז פסוקים ה-ז: ה וַיְהִי גְּבוּל בְּנֵי אֶפְרַיִם לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם מִזְרָחָה עַטְרוֹת אַדָּר עַד בֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן. ו וְיָצָא הַגְּבוּל הַיָּמָּה הַמִּכְמְתָת מִצָּפוֹן וְנָסַב הַגְּבוּל מִזְרָחָה תַּאֲנַת שִׁלֹה וְעָבַר אוֹתוֹ מִמִּזְרַח יָנוֹחָה. ז וְיָרַד מִיָּנוֹחָה עֲטָרוֹת וְנַעֲרָתָה וּפָגַע בִּירִיחוֹ וְיָצָא הַיַּרְדֵּן.
.
זיהוי המקום
על פי תיאור מהלך הגבול של נחלת אֶפְרַיִם מזוהה תַּאֲנַת שִׁלֹה עם אחת משתי חורבות המשתמרות כמשוער את שמה של העיר המקראית - ח'רבת תַעְנַה אֶל-פוֹקָה (העליונה) וח'רבת תַעְנַה א-תחתא (התחתונה).

באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) נאמר שבתַּאֲנַת שִׁלֹה היה בימיו כפר במרחק 10 מילים (כ-14.8 ק"מ) מזרחית לשְׁכֶם ובדרך לבקעת הירדן. שתי חורבות תַעְנַה קרובות יותר ממרחק זה משְׁכֶם, אך ח'רבת תַעְנַה א-תחתא רחוקה מעט יותר (כ-12.5 ק"מ בקו אווירי). ח'רבת תַעְנַה א-תחתא נמצאת מעט מדרום לאתר המשוער של יָנוֹחָה (ח'רבת יַאנוּן), ולכן יש המעדיפים את הזיהוי עם ח'רבת תַעְנַה אֶל-פוֹקָה המתאימה לכאורה יותר לתיאור מהלך הגבול, אשר מתקדם בכוון דרום מזרח מאזור שְׁכֶם, לתַּאֲנַת שִׁלֹה ואז ממזרח ליָנוֹחָה
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 403-402
.

בשתי החורבות נמצאו ממצאים מתאימים לתקופת הברזל (הישראלית) וגם לתקופה הרומית ביזנטית, אך נראה שמבחינה ארכאולוגית הועדף הזיהוי עם תַעְנַה אֶל-פוֹקָה
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 403-402
[5]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 205
. במרכז החורבה שבתַעְנַה אֶל-פוֹקָה נמצא מקאם שייח' עבד-אל-קדיר.
פרקים המזכירים את תַּאֲנַת שִׁלֹה
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על תַּאֲנַת שִׁלֹה באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.