הצמח במקרא
התִּדְהָר מוזכר פעמיים אצל יְשַׁעְיָהוּ יחד עם הבְּרוֹשׁ והתְאַשּׁוּר - פעם כעצים ירוקי-עַד שיפריחו את השממה
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק מ"א פסוק י"ט: יט
אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן אָשִׂים בָּעֲרָבָה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו.
, ופעם כעצים משובחים שיובאו למקדש מהר הַלְּבָנוֹן[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ס פסוק י"ג: יג
כְּבוֹד הַלְּבָנוֹן אֵלַיִךְ יָבוֹא בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו לְפָאֵר מְקוֹם מִקְדָּשִׁי וּמְקוֹם רַגְלַי אֲכַבֵּד.
.
פרקים המזכירים את התִּדְהָר
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים
זיהוי הצמח
נראה שהתִּדְהָר הוא שם של עץ ספציפי ירוק-עַד שגדל בלְּבָנוֹן, אך אין מידע מספיק במקרא כדי לאפשר זיהוי וודאי. נראה שגם המקורות הקדומים לא היו בטוחים בקשר לזיהויו והציעו הצעות שונות לגביו, ועליהם נוספו עוד הצעות ע"י חוקרים חדשים, כדוגמת מיני עצי אֹרֶן, אֶשְׁכְּרוֹעַ, עַרְעָר ועוד
[1]צמחי המקרא, זהר עמר, הוצאת ראובן מס ירושלים 2012, עמ 207-208.
(ראו על עצים אלה גם בזיהויים האפשריים לעצי האֹרֶן, הבְּרוֹשׁ, והתְאַשּׁוּר).