מקום
הר הַלְּבָנוֹן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Mount Lebanon, Bsharri district. By Linaduliban at English Wikipedia, [Public domain], via Wikimedia Commons
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Forest of The cedars of God. By BlingBling10 at English Wikipedia (see page for author info) [CC-BY-SA-3.0 / GFDL], via Wikimedia Commons
אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן בשלג
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
הר הַלְּבָנוֹן במקרא
הַלְּבָנוֹן היה הַר בצפון הארץ בו ישבו "הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ג פסוק ג: ג חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת.
. הַלְּבָנוֹן נקבע כגבול הצפוני של הארץ המובטחת
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק א פסוק ד: ד מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם.
, אך בימי יְהוֹשֻׁעַ נכבש האזור רק עד "בַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן"
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוק ז: ז וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה יְהוֹשֻׁעַ וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן יָמָּה מִבַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן וְעַד הָהָר הֶחָלָק הָעֹלֶה שֵׂעִירָה וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל יְרֻשָּׁה כְּמַחְלְקֹתָם.
, ושאר הַלְּבָנוֹן משם וצפונה עד לְבוֹא חֲמָת נכלל ב"הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת" שעדיין לא נכבשה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים ב, ה: ב זֹאת הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת כָּל גְּלִילוֹת הַפְּלִשְׁתִּים וְכָל הַגְּשׁוּרִי. ... ה וְהָאָרֶץ הַגִּבְלִי וְכָל הַלְּבָנוֹן מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ מִבַּעַל גָּד תַּחַת הַר חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת.
.

הַלְּבָנוֹן היה תמיד מושלג
[^]יִרְמְיָהוּ פרק י"ח פסוק י"ד: יד הֲיַעֲזֹב מִצּוּר שָׂדַי שֶׁלֶג לְבָנוֹן אִם יִנָּתְשׁוּ מַיִם זָרִים קָרִים נוֹזְלִים.
(וצבעו של השלג הוא אולי גם מקור שמו של הַלְּבָנוֹן). הַלְּבָנוֹן נודע כמקום שופע מים
[^]שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ד פסוק ט"ו: טו מַעְיַן גַּנִּים בְּאֵר מַיִם חַיִּים וְנֹזְלִים מִן לְבָנוֹן.
ופּוֹרֶה
[^]תְּהִלִּים פרק ע"ב פסוק ט"ז: טז יְהִי פִסַּת בַּר בָּאָרֶץ בְּרֹאשׁ הָרִים יִרְעַשׁ כַּלְּבָנוֹן פִּרְיוֹ וְיָצִיצוּ מֵעִיר כְּעֵשֶׂב הָאָרֶץ.
בו הצמחייה הרבה מפיצה ריחות נעימים
[^]שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ד פסוק י"א: יא נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ כַּלָּה דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ וְרֵיחַ שַׂלְמֹתַיִךְ כְּרֵיחַ לְבָנוֹן.
. בלְּבָנוֹן גידלו זַיִת, דָגָן, וגֶפֶן ואף ייצרו יַיִן נודע
[^]הוֹשֵׁעַ פרק י"ד פסוקים ו-ח: ו אֶהְיֶה כַטַּל לְיִשְׂרָאֵל יִפְרַח כַּשּׁוֹשַׁנָּה וְיַךְ שָׁרָשָׁיו כַּלְּבָנוֹן. ז יֵלְכוּ יֹנְקוֹתָיו וִיהִי כַזַּיִת הוֹדוֹ וְרֵיחַ לוֹ כַּלְּבָנוֹן. ח יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנוֹן.
. בהר היו מהלכות גם חיות רבות
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק מ פסוק ט"ז: טז וּלְבָנוֹן אֵין דֵּי בָּעֵר וְחַיָּתוֹ אֵין דֵּי עוֹלָה.
[^]שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ד פסוק ח: ח אִתִּי מִלְּבָנוֹן כַּלָּה אִתִּי מִלְּבָנוֹן תָּבוֹאִי תָּשׁוּרִי מֵרֹאשׁ אֲמָנָה מֵרֹאשׁ שְׂנִיר וְחֶרְמוֹן מִמְּעֹנוֹת אֲרָיוֹת מֵהַרְרֵי נְמֵרִים.
. אך הַלְּבָנוֹן היה ידוע בעיקר בשל העצים הגדולים שבו - כולל הבְּרוֹשׁ, התִּדְהָר והתְאַשּׁוּר
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ס פסוק י"ג: יג כְּבוֹד הַלְּבָנוֹן אֵלַיִךְ יָבוֹא בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו לְפָאֵר מְקוֹם מִקְדָּשִׁי וּמְקוֹם רַגְלַי אֲכַבֵּד.
, ובעיקר האֶרֶז, הנזכר רבות במקרא כסמל לפאר ולחוזקה, ומופיע כך למשל במשלי יוֹתָם
[^]שׁוֹפְטִים פרק ט פסוק ט"ו: טו וַיֹּאמֶר הָאָטָד אֶל הָעֵצִים אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי וְאִם אַיִן תֵּצֵא אֵשׁ מִן הָאָטָד וְתֹאכַל אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.
ויוֹאָשׁ מלך יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק ט: ט וַיִּשְׁלַח יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֵאמֹר הַחוֹחַ אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן שָׁלַח אֶל הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן לֵאמֹר תְּנָה אֶת בִּתְּךָ לִבְנִי לְאִשָּׁה וַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וַתִּרְמֹס אֶת הַחוֹחַ.
.

חִירָם מלך צֹר שלח למלך דָּוִד אֲרָזִים ופועלים לצורך בניית ארמונו של דָּוִד ביְרוּשָׁלַיִם. שְׁלֹמֹה בְּנוֹ גם כן שלח את עבדיו ללבָנוֹן כדי לכרות ולהוביל משם אֲרָזִים ובְּרוֹשִׁים ביחד עם אנשי חִירָם לצורך בניית המקדש, וגם לצורך בניית "בֵּית יַעַר הַלְּבָנוֹן" שבארמונו שביְרוּשָׁלַיִם, אשר קיבל את שמו בשל "טוּרֵי עַמּוּדֵי האֲרָזִים" שניצבו בו. לשְׁלֹמֹה היו גם מפעלי בניה באזור הלבָנוֹן עצמו
[^]מְלָכִים-א פרק ט פסוק י"ט: יט וְאֵת כָּל עָרֵי הַמִּסְכְּנוֹת אֲשֶׁר הָיוּ לִשְׁלֹמֹה וְאֵת עָרֵי הָרֶכֶב וְאֵת עָרֵי הַפָּרָשִׁים וְאֵת חֵשֶׁק שְׁלֹמֹה אֲשֶׁר חָשַׁק לִבְנוֹת בִּירוּשָׁלַ‍ִם וּבַלְּבָנוֹן וּבְכֹל אֶרֶץ מֶמְשַׁלְתּוֹ.
. גם בימי בית שני יובאו מלבָנוֹן באופן דומה עצי אֲרָזִים לצורך בניית המקדש
[^]עֶזְרָא פרק ג פסוק ז: ז וַיִּתְּנוּ כֶסֶף לַחֹצְבִים וְלֶחָרָשִׁים וּמַאֲכָל וּמִשְׁתֶּה וָשֶׁמֶן לַצִּדֹנִים וְלַצֹּרִים לְהָבִיא עֲצֵי אֲרָזִים מִן הַלְּבָנוֹן אֶל יָם יָפוֹא כְּרִשְׁיוֹן כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס עֲלֵיהֶם.
.

תושבי צֹר שלטו כאמור על הסחר בעצי הלבָנוֹן, ובתעשיית העץ הנלווית לו, כולל בנית אוניות מהעצים
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ז פסוק ה: ה בְּרוֹשִׁים מִשְּׂנִיר בָּנוּ לָךְ אֵת כָּל לֻחֹתָיִם אֶרֶז מִלְּבָנוֹן לָקָחוּ לַעֲשׂוֹת תֹּרֶן עָלָיִךְ.
. הכובשים השונים שעברו בלבָנוֹן ניצלו את העצים לצורכיהם או ניסו להשתלט על סחר זה. כך סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר התגאה על שכרת את עצי האֶרֶז והבְּרוֹשׁ הגבוהים והמובחרים שבלבָנוֹן
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוק כ"ג: כג בְּיַד מַלְאָכֶיךָ חֵרַפְתָּ אֲדֹנָי וַתֹּאמֶר ברכב [בְּרֹב] רִכְבִּי אֲנִי עָלִיתִי מְרוֹם הָרִים יַרְכְּתֵי לְבָנוֹן וְאֶכְרֹת קוֹמַת אֲרָזָיו מִבְחוֹר בְּרֹשָׁיו וְאָבוֹאָה מְלוֹן קִצֹּה יַעַר כַּרְמִלּוֹ.
, ויְשַׁעְיָהוּ מנבא שהבְּרוֹשִׁים והאֲרָזִים שבלבָנוֹן עוד ישמחו על נפילת מֶלֶךְ בָּבֶל שנהג לכרות אותם ללא בקרה
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י"ד פסוק ח: ח גַּם בְּרוֹשִׁים שָׂמְחוּ לְךָ אַרְזֵי לְבָנוֹן מֵאָז שָׁכַבְתָּ לֹא יַעֲלֶה הַכֹּרֵת עָלֵינוּ.
.
זיהוי המקום
רכס הרי הַלְּבָנוֹן נישא מצפון לדרום במרכז מדינת לְּבָנוֹן של היום במקביל לים התיכון. ממזרח ובמקביל לו נישא רכס נפרד של הרי "מול הַלְּבָנוֹן" (הכולל את הר החֶרְמוֹן באזורו הדרומי), ובין שתי שורות הרכסים המקבילות מתפרסת "בקעת הַלְּבָנוֹן". אורך הרכס של הרי הַלְּבָנוֹן הוא כ-170 ק"מ ורוחבו כ-30 ק"מ בממוצע, ושיאו בגובה של 3,088 מ' מעל פני הים (בקורנת א-סוודא מול טריפולי שבצפון לבנון). בפסגות הגבוהות של הרי הַלְּבָנוֹן שורר מזג אוויר "אלפיני" עם קיץ קריר, ושלג ברוב שאר השנה. המורדות המערביים של ההר מתונים יחסית ושופעים בנחלים ובמעיינות גבוהים, והאדמה הפורייה שימשה לחקלאות עוד בימי קדם. הפסגות הגבוהות חוסמות את הגשם מלהגיע למורדות המזרחיים התלולים של ההר, ואזור זה מאוכלס פחות מהאזור המערבי שהיה לעורף של ערי החוף הפניקיות הגדולות של לְּבָנוֹן.

ערי לְּבָנוֹן העשירות ואוצרות העצים שבהרי הַלְּבָנוֹן משכו אליהם סוחרים וכובשים עוד בימי קדם. קיימות עדויות על ייבוא ארזים מהלְּבָנוֹן בימי פַּרְעֹה סנפרו (שושלת 4, 2613-2589 לפנה"ס) ובימי פַּרְעֹה תחותמיס ה-3 (שושלת 18, 1450-1490 לפנה"ס), שבימיו היה כבר חיל מצב מצרי באזור. המִצְרִים (והחַתִּים) המשיכו לשעבד את האזור גם במאות השנים הבאות, וקיימות עדויות על יבוא ארזים למצרים גם במאה ה-11 לפנה"ס. גם מלכי אַשּׁוּר הגיעו מדי פעם במסעותיהם להרי הלְּבָנוֹן, וייבאו ממנו עצים לבנייה, ולבסוף גם כבשו את האזור. כך למשל המקרא מספר על כריתת עצי הלְּבָנוֹן בימי הכיבוש של סַנְחֵרִיב, וגם בנו אֵסַרְחַדּוֹן דווח על הובלת עצי ארז ואורן מלְּבָנוֹן לצורך בניית ארמונו בנִינְוֵה. הבבלים שכבשו אח"כ בתורם את האזור המשיכו לנצל את העצים שבהר, ונְבוּכַדְנֶצַּר דווח על סלילת דרכים להובלת הארזים עד למפעלי הבניה הגדולים שלו בבָּבֶל
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ד, עמוד 427-429
.
פרקים המזכירים את הר הַלְּבָנוֹן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על הר הַלְּבָנוֹן באתר של ויקיפדיה.