התל הקדום של בני ברק, מדרום-מערב למחלף מסובים, בתחום פארק אריאל שרון
מנסרת סנחריב, כיום במוזיאון הבריטי, המזכירה את "בַנָא בַרְקַ" בין שאר כיבושי סנחריב במסע המלחמה שלו באזור (701 לפנה"ס)
|
רמת זיהוי
: 2 - זיהוי מקובל
בְנֵי-בְרַק במקרא
בְנֵי בְרַק נזכרת ברשימת ערי שבט דָן, בין יְהוּד לבין גַת רִמּוֹן, ואח"כ מצוין שהגבול הגיע עד נחל היַּרְקוֹן (בצפון) ומול יָפוֹ (במערב)
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים מ, מ"ה-מ"ו: מ
לְמַטֵּה בְנֵי דָן לְמִשְׁפְּחֹתָם יָצָא הַגּוֹרָל הַשְּׁבִיעִי.
... מה
וִיהֻד וּבְנֵי בְרַק וְגַת רִמּוֹן.
מו
וּמֵי הַיַּרְקוֹן וְהָרַקּוֹן עִם הַגְּבוּל מוּל יָפוֹ.
.
זיהוי המקום
ב
מתיאור מסע סנחריב משתמע אם כן שבְנֵי בְרַק שכנה בסמוך לסעיף המערבי של דרך המלך - דרך מסחר קדומה שהובילה ממצרים צפונה לאזור סוריה
התל העתיק של בְנֵי בְרַק הוא תל נמוך בעל שטח של כ-25 דונם הנמצא כיום בין שדות פתוחים. שימוש אינטנסיבי שנעשה לאורך השנים בשטחי האזור מקשה על מחקר ארכאולוגי מסודר של שרידי הישוב, אך ממצאים שנמצאו במקום מעידים על קיום ישוב באתר בתקופות הכנענית (הברונזה תיכונה ומאוחרת),הישראלית (הברזל), הפרסית, הרומית\ביזנטית, האסלאמית הקדומה, הצלבנית והעות'מאנית. בתקופה הרומית, בשלהי ימי בית-שני, בני ברק נודעה כמקום ישיבתו של רבי עקיבא, הנזכר כך כידוע בהגדה של פסח, שם מסופר על רבנים "שֶהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה".
שׁוֹפְטִים פרק י"ח פסוק אשׁוֹפְטִים פרק י"ח פסוק א: א
בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל וּבַיָּמִים הָהֵם שֵׁבֶט הַדָּנִי מְבַקֶּשׁ לוֹ נַחֲלָה לָשֶׁבֶת כִּי לֹא נָפְלָה לּוֹ עַד הַיּוֹם הַהוּא בְּתוֹךְ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל בְּנַחֲלָה.
מסופר שבני דָּן לא הצליחו לכבוש את הערים שבנחלתם המקורית ועברו צפונה ללַיִשׁ שנכבשה והיתה לעיר דָּן. נראה שבְנֵי בְרַק ושאר הערים באזור נשארו ערים פלישתיות, ובכרוניקה האַשּׁוּרית שעל מנסרת סנחריב (ראו תמונה) נמסר שבזמן מסע הכיבוש של סנחריב בארץ בשנת 701 לפנה"ס, היתה "בַנָא בַרְקַ" תחת שלטונו של צדקא מלך אַשְׁקְלוֹן, יחד עם יָפוֹ, בית דגון, ואָזוּרֻ[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 174
. צדקא היה בין המלכים שמרדו באשור וחדלו מהעלאת מס אליה, וסנחריב כבש את עריו במהלך מסעו באזור. אח"כ סנחריב הביס גם את צבאות מצרים באזור אֶלְתְּקֵה, כבש את עֶקְרוֹן הפלשתית דרומית לבְנֵי בְרַק, ועלה למצור על יְרוּשָׁלַיִם[3]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 298-295
.
מתיאור מסע סנחריב משתמע אם כן שבְנֵי בְרַק שכנה בסמוך לסעיף המערבי של דרך המלך - דרך מסחר קדומה שהובילה ממצרים צפונה לאזור סוריה
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 38
, ושכנה ליד בית-דגן ואזור, ומצפון לאֶלְתְּקֵה ולעֶקְרוֹן, ולפי רשימת ערי דָן היא שכנה גם ליד יְהוּד. באזור זה שכן הכפר הערבי אִבְּן אִבְּרַאק ששימר כמשוער את שמה של בְנֵי בְרַק המקראית. הכפר החליף את שמו מאוחר יותר ל"חֵ'ירִיֶּה" (הטובה\מבורכת - אולי בשל האדמות הפוריות של המקום), ושרידיו, כמו שרידי הישוב המקראי נמצאים בסמוך למחלף מסובים (שמצפון ל"הר הזבל" המשוקם של גוש דן ב"חֵ'ירִיֶּה").
התל העתיק של בְנֵי בְרַק הוא תל נמוך בעל שטח של כ-25 דונם הנמצא כיום בין שדות פתוחים. שימוש אינטנסיבי שנעשה לאורך השנים בשטחי האזור מקשה על מחקר ארכאולוגי מסודר של שרידי הישוב, אך ממצאים שנמצאו במקום מעידים על קיום ישוב באתר בתקופות הכנענית (הברונזה תיכונה ומאוחרת),הישראלית (הברזל), הפרסית, הרומית\ביזנטית, האסלאמית הקדומה, הצלבנית והעות'מאנית. בתקופה הרומית, בשלהי ימי בית-שני, בני ברק נודעה כמקום ישיבתו של רבי עקיבא, הנזכר כך כידוע בהגדה של פסח, שם מסופר על רבנים "שֶהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה".
פרקים המזכירים את בְנֵי-בְרַק
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
פארק אריאל שרון (אשר בתחומו נמצא תל בני-ברק)
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.