פרטי היוצר\ת
Ashkelon National Park, Israel. By Oren Rozen, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
התל של אשקלון הקדומה ברקע, ובחזית שרידי חומות העיר המוסלמית שמול הים, ובהן ניכרים עמודים מהעיר הרומית ששולבו בחומות לצורך חיזוקן.
שער העיר הכנענית בתל אשקלון ולימינו סוללת ביצורים גדולה - מהתקופה הכנענית התיכונה (2000-1550 לפני סה"נ)
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
אַשְׁקְלוֹן במקרא
אַשְׁקְלוֹן היתה אחת מ-5 ערי\סַרְנֵי הפְּלִשְׁתִּים, שכללו גם את עַזָּה, אַשְׁדּוֹד, גַת, ועֶקְרוֹן. אַשְׁקְלוֹן שכנה בחֶבֶל הַיָּם ומוצא הפְּלִשְׁתִּים שישבו בה היה באי כְּרֵתִים
בכל אופן, בימי שִׁמְשׁוֹן אַשְׁקְלוֹן היתה עיר פְלִשְׁתִּית. כאשר שִׁמְשׁוֹן הבין שרֵעֵי אשתו הפְּלִשְׁתִּית השיגו ממנה את התשובה לחידתו ושעליו לתת להם את הפרס המובטח של 30 בדים ובגדים, הוא נמלא בזעם על אישתו ועל רֵעֶיהָ, יצא לאַשְׁקְלוֹן והרג שם 30 איש והעניק את בגדיהם לפותרי החידה
נביאי ישראל הרבו לנבא חורבן לאַשְׁקְלוֹן יחד עם ערי הפְּלִשְׁתִּים האחרות בשל חטאי תושביה, בעיקר כנגד בני ישראל. כך הנביא עָמוֹס חזה חורבן לאַשְׁקְלוֹן ולשאר ערי הפְּלִשְׁתִּים בשל פשעיהם
[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוקים ד-ה: ד
כִּי עַזָּה עֲזוּבָה תִהְיֶה וְאַשְׁקְלוֹן לִשְׁמָמָה אַשְׁדּוֹד בַּצָּהֳרַיִם יְגָרְשׁוּהָ וְעֶקְרוֹן תֵּעָקֵר.
ה
הוֹי יֹשְׁבֵי חֶבֶל הַיָּם גּוֹי כְּרֵתִים דְּבַר יְהוָה עֲלֵיכֶם כְּנַעַן אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְהַאֲבַדְתִּיךְ מֵאֵין יוֹשֵׁב.
. אַשְׁקְלוֹן נזכרת יחד עם שאר ערי הפְלִשְׁתִּים ברשימת "הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת" - כלומר אזורים בארץ המובטחת שעוד נשאר לרשת אותם אחרי ימי ההתנחלות תחת יְהוֹשֻׁעַ[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים א-ג: א
וִיהוֹשֻׁעַ זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו אַתָּה זָקַנְתָּה בָּאתָ בַיָּמִים וְהָאָרֶץ נִשְׁאֲרָה הַרְבֵּה מְאֹד לְרִשְׁתָּהּ.
ב
זֹאת הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת כָּל גְּלִילוֹת הַפְּלִשְׁתִּים וְכָל הַגְּשׁוּרִי.
ג
מִן הַשִּׁיחוֹר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם וְעַד גְּבוּל עֶקְרוֹן צָפוֹנָה לַכְּנַעֲנִי תֵּחָשֵׁב חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים הָעַזָּתִי וְהָאַשְׁדּוֹדִי הָאֶשְׁקְלוֹנִי הַגִּתִּי וְהָעֶקְרוֹנִי וְהָעַוִּים.
. שבט יְהוּדָה כבש אֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ ביחד עם שאר ערי הפְלִשְׁתִּים[^]שׁוֹפְטִים פרק א פסוק י"ח: יח
וַיִּלְכֹּד יְהוּדָה אֶת עַזָּה וְאֶת גְּבוּלָהּ וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ.
, אך מאוחר יותר נאמר שבימי השׁוֹפְטִים המשיכו חֲמֵשֶׁת ערי הפְלִשְׁתִּים להציק לעם[^]שׁוֹפְטִים פרק ג פסוקים א, ג: א
וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ יְהוָה לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֵת כָּל מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן.
... ג
חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת.
.
בכל אופן, בימי שִׁמְשׁוֹן אַשְׁקְלוֹן היתה עיר פְלִשְׁתִּית. כאשר שִׁמְשׁוֹן הבין שרֵעֵי אשתו הפְּלִשְׁתִּית השיגו ממנה את התשובה לחידתו ושעליו לתת להם את הפרס המובטח של 30 בדים ובגדים, הוא נמלא בזעם על אישתו ועל רֵעֶיהָ, יצא לאַשְׁקְלוֹן והרג שם 30 איש והעניק את בגדיהם לפותרי החידה
[^]שׁוֹפְטִים פרק י"ד פסוקים י"ח-כ: יח
וַיֹּאמְרוּ לוֹ אַנְשֵׁי הָעִיר בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי בְּטֶרֶם יָבֹא הַחַרְסָה מַה מָּתוֹק מִדְּבַשׁ וּמֶה עַז מֵאֲרִי וַיֹּאמֶר לָהֶם לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי.
יט
וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ יְהוָה וַיֵּרֶד אַשְׁקְלוֹן וַיַּךְ מֵהֶם שְׁלֹשִׁים אִישׁ וַיִּקַּח אֶת חֲלִיצוֹתָם וַיִּתֵּן הַחֲלִיפוֹת לְמַגִּידֵי הַחִידָה וַיִּחַר אַפּוֹ וַיַּעַל בֵּית אָבִיהוּ.
כ
וַתְּהִי אֵשֶׁת שִׁמְשׁוֹן לְמֵרֵעֵהוּ אֲשֶׁר רֵעָה לוֹ.
. אחרי נצחון הפְלִשְׁתִּים על בני ישראל בקרב אֶבֶן הָעֵזֶר בימי עֵלִי, הם לקחו כשלל את ארון הברית, אך ה' הכה כל עיר פְלִשְׁתִּית שאליה הובא הארון. לבסוף החזירו הפְלִשְׁתִּים את הארון לבני ישראל בבֵּית-שֶׁמֶשׁ, יחד עם מנחת טְחוֹרִים וְעַכְבְּרֵי זָּהָב מכל אחת מחמשת עָרֵי הפְלִשְׁתִּים, כולל מאַשְׁקְלוֹן[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ו פסוקים י"ז-י"ח: יז
וְאֵלֶּה טְחֹרֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר הֵשִׁיבוּ פְלִשְׁתִּים אָשָׁם לַיהוָה לְאַשְׁדּוֹד אֶחָד לְעַזָּה אֶחָד לְאַשְׁקְלוֹן אֶחָד לְגַת אֶחָד לְעֶקְרוֹן אֶחָד.
יח
וְעַכְבְּרֵי הַזָּהָב מִסְפַּר כָּל עָרֵי פְלִשְׁתִּים לַחֲמֵשֶׁת הַסְּרָנִים מֵעִיר מִבְצָר וְעַד כֹּפֶר הַפְּרָזִי וְעַד אָבֵל הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר הִנִּיחוּ עָלֶיהָ אֵת אֲרוֹן יְהוָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה בִּשְׂדֵה יְהוֹשֻׁעַ בֵּית הַשִּׁמְשִׁי.
. אחרי נפילת שָׁאוּל ובניו בקרב הַגִּלְבֹּעַ מול צבאות הפְלִשְׁתִּים, דָוִד שר עליהם קינה וביקש שתושבי גַת ואַשְׁקְלוֹן לא יגלו את דבר תבוסת שָׁאוּל וישמחו בשל כך[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק א פסוקים י"ט-כ: יט
הַצְּבִי יִשְׂרָאֵל עַל בָּמוֹתֶיךָ חָלָל אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים.
כ
אַל תַּגִּידוּ בְגַת אַל תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן פֶּן תִּשְׂמַחְנָה בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים פֶּן תַּעֲלֹזְנָה בְּנוֹת הָעֲרֵלִים.
.
נביאי ישראל הרבו לנבא חורבן לאַשְׁקְלוֹן יחד עם ערי הפְּלִשְׁתִּים האחרות בשל חטאי תושביה, בעיקר כנגד בני ישראל. כך הנביא עָמוֹס חזה חורבן לאַשְׁקְלוֹן ולשאר ערי הפְּלִשְׁתִּים בשל פשעיהם
[^]עָמוֹס פרק א פסוקים ו-ח: ו
כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי עַזָּה וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל הַגְלוֹתָם גָּלוּת שְׁלֵמָה לְהַסְגִּיר לֶאֱדוֹם.
ז
וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת עַזָּה וְאָכְלָה אַרְמְנֹתֶיהָ.
ח
וְהִכְרַתִּי יוֹשֵׁב מֵאַשְׁדּוֹד וְתוֹמֵךְ שֵׁבֶט מֵאַשְׁקְלוֹן וַהֲשִׁיבוֹתִי יָדִי עַל עֶקְרוֹן וְאָבְדוּ שְׁאֵרִית פְּלִשְׁתִּים אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה.
. צְפַנְיָה ניבא חורבן לפְּלִשְׁתִּים כשאַשְׁקְלוֹן תהיה לִשְׁמָמָה ובתיה ההרוסים יהפכו למרעה צאן לבני יְהוּדָה השבים לארצם[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוקים ד-ז: ד
כִּי עַזָּה עֲזוּבָה תִהְיֶה וְאַשְׁקְלוֹן לִשְׁמָמָה אַשְׁדּוֹד בַּצָּהֳרַיִם יְגָרְשׁוּהָ וְעֶקְרוֹן תֵּעָקֵר.
ה
הוֹי יֹשְׁבֵי חֶבֶל הַיָּם גּוֹי כְּרֵתִים דְּבַר יְהוָה עֲלֵיכֶם כְּנַעַן אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְהַאֲבַדְתִּיךְ מֵאֵין יוֹשֵׁב.
ו
וְהָיְתָה חֶבֶל הַיָּם נְוֹת כְּרֹת רֹעִים וְגִדְרוֹת צֹאן.
ז
וְהָיָה חֶבֶל לִשְׁאֵרִית בֵּית יְהוּדָה עֲלֵיהֶם יִרְעוּן בְּבָתֵּי אַשְׁקְלוֹן בָּעֶרֶב יִרְבָּצוּן כִּי יִפְקְדֵם יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וְשָׁב שבותם [שְׁבִיתָם].
, ויִרְמְיָהוּ לקראת סוף בית ראשון כלל את אַשְׁקְלוֹן ברשימה ארוכה של ארצות הגויים שה' ישקה מכּוֹס יין הזעם[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ה פסוקים י"ז, כ: יז
וָאֶקַּח אֶת הַכּוֹס מִיַּד יְהוָה וָאַשְׁקֶה אֶת כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי יְהוָה אֲלֵיהֶם.
... כ
וְאֵת כָּל הָעֶרֶב וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ הָעוּץ וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת עַזָּה וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֵת שְׁאֵרִית אַשְׁדּוֹד.
. בנבואת חורבן אחרת לפְּלִשְׁתִּים יִרְמְיָהוּ חזה מנהגי אבלות בעַזָּה ובאַשְׁקְלוֹן. הפְּלִשְׁתִּים יתחננו לחרב ה' לשקוט, אבל איך היא תשקוט אם ה' הוא זה המצווה עליה להכות באַשְׁקְלוֹן ובשאר ערי החוף של הפְּלִשְׁתִּים?[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ז פסוקים ה-ז: ה
בָּאָה קָרְחָה אֶל עַזָּה נִדְמְתָה אַשְׁקְלוֹן שְׁאֵרִית עִמְקָם עַד מָתַי תִּתְגּוֹדָדִי.
ו
הוֹי חֶרֶב לַיהוָה עַד אָנָה לֹא תִשְׁקֹטִי הֵאָסְפִי אַל תַּעְרֵךְ הֵרָגְעִי וָדֹמִּי.
ז
אֵיךְ תִּשְׁקֹטִי וַיהוָה צִוָּה לָהּ אֶל אַשְׁקְלוֹן וְאֶל חוֹף הַיָּם שָׁם יְעָדָהּ.
בימי שיבת ציון ניבא זְכַרְיָה שאַשְׁקְלוֹן תתרוקן מאדם ותרעד מפחד יחד עם שאר ערי הפְּלִשְׁתִּים כשה' יעצור את גאוותם[^]זְכַרְיָה פרק ט פסוקים ה-ו: ה
תֵּרֶא אַשְׁקְלוֹן וְתִירָא וְעַזָּה וְתָחִיל מְאֹד וְעֶקְרוֹן כִּי הֹבִישׁ מֶבָּטָהּ וְאָבַד מֶלֶךְ מֵעַזָּה וְאַשְׁקְלוֹן לֹא תֵשֵׁב.
ו
וְיָשַׁב מַמְזֵר בְּאַשְׁדּוֹד וְהִכְרַתִּי גְּאוֹן פְּלִשְׁתִּים.
.
זיהוי המקום
אַשְׁקְלוֹן הקדומה היתה עיר הנמל החשובה ביותר בארץ עבור המצרים הקדמונים ששלטו באזור ועבור הפלישתים שבאו אחריהם למקום. ערי הפלישתים האחרות בדרום הארץ שכנו ממערב לרצועת החולות הנודדים שלאורך החוף, ורק אַשְׁקְלוֹן ישבה ממש על החוף בזכות פירצה שהיתה שם בדיונות
לפי המשוער, לא היה לעיר הקדומה נמל בנוי, והספינות עגנו במרחק מה ממערב לחוף ונעזרו בסירות קטנות לצורך העברת הסחורות. בארות רבות בשטח העיר סיפקו מים לתושביה, והעיר נהנתה גם מעורף חקלאי מפותח. מקור שמם הלועזי של הבָּצָל הסגול (shallot) והירוק (scallion, ביוונית askolonion) הוא בשמה של העיר הפלשתית "אַשְׁקְלוֹן", שהיתה מפורסמת בִּבְצָלֶיהָ כבר במאה ה-3 לפנה"ס
על חשיבותה של אַשְׁקְלוֹן למִצְרַיִם מעידות תעודות רבות ממִצְרַיִם הקדומה המזכירות את העיר, בשם אסקאנו או אַשְׁקַלוּנַ. כך נזכרת אַשְׁקְלוֹן ומושליה בכתבי המְאֵרוֹת
בכל זאת פרצו מדי פעם מרידות בשלטון המצרי, ותבליט מימי רעמסס ה-2 מתאר את כיבושה של אַשְׁקְלוֹן. פרעה מרנפתח, בנו של רעמסס ה-2, כבש שוב את אשקלון במסע המלחמה שלו בארץ (1208–1209 לפנה"ס) כפי שהתגאה במצבת הנצחון שלו, שהיא הראשונה המזכירה גם את עם ישראל בשמו. במאה ה-12 לפנה"ס נחלש שוב השלטון המצרי בכנען, ותקופת ההתנחלות הפְּלִשְׁתִּית במאות ה-11-12 לפנה"ס חפפה בקירוב את תקופת ההתנחלות וההתבססות של עַם יִשְׂרָאֵל בארץ. על פי החפירות באַשְׁקְלוֹן הקדומה נמצא בכל אופן שהעיר הפלשתית החדשה נבנתה על חורבות העיר הכנענית. באתר נמצאו כלי חרס רבים אופיינים לתרבות הפְּלִשְׁתִּית, עם סגנון עיטורים בסגנון האיגיאי היווני ובמיוחד המיקני והקפריסאי של אותם ימים, ושהושפע גם ממסורות מקומיות כנעניות ומצריות
אַשְׁקְלוֹן סבלה יחד עם שאר האזור מהתפשטות האימפריה האַשּׁוּרִית, והעיר ("אִסְקַלוּנַ") תחת המלך מִתִנְתִ נזכרת בין שאר מעלי המס לתִּגְלַת פִּלְאֶסֶר ה-3 מלך אַשּׁוּר (מָלַךְ 727-745 לפנה"ס). תושבי אַשְׁקְלוֹן עסקו אז במסחר ימי ויבשתי ובדיג, וגם בייצור אריגים ובצביעתם, כפי שמעידה רשימת המסים לאַשּׁוּר. מִתִנְתִ הצטרף למרד של רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וּפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל באַשּׁוּר. תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר העניש את המורדים כשקרע מממלכת ישראל מחוזות נרחבים
אַשּׁוּר והאימפריה שלה נפלו לבסוף בידי בָּבֶל, וצבאות נְבוּכַדְנֶצַּר כבשו כידוע את הארץ, ויחד איתה גם את אַשְׁקְלוֹן שרבים מתושביה הוגלו לבָּבֶל, ובכך הגיע הקץ לאַשְׁקְלוֹן הפלישתית. הפָּרְסִים, שבאו אחרי הבָּבְלִים ביקשו לחזק את ערי הנמל הפניקיות ככח נגדי לספנות של יָוָן, יריבתה של פָּרַס באותם ימים, ולכן מסרו להן את השליטה בערי החוף בארץ. כך עברו דּוֹר ויָפוֹ לידי צִידֹן, ואַשְׁקְלוֹן היתה לעיר של הצוֹרִים. ליישוב הפניקי שייך כמשוער בית קברות לכלבים שנמצא באתר. בתקופה ההלניסטית ואח"כ גם בתקופה הרומית והביזנטית אַשְׁקְלוֹן שגשגה כעיר הלנסיטית טיפוסית, והמשיכה להיות עיר חשובה עד שנהרסה בימי הכיבוש הממלוכי (1270 לספירה)
[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 37
. ליד אַשְׁקְלוֹן עברה גם "דרך הים" - דרך מסחר קדומה שהובילה ממִצְרַיִם צפונה לאזור סוריה. החורבות הנרחבות (כ-550 דונם) נמצאות ליד החוף בסמוך לכפר אֵל־מִגְ׳דַּל (-עַסְקַלָאן) שנוסד בתקופה העות'מאנית ממזרח ליישוב הקדום. העיר הקדומה הוקפה בחומה ובסוללה גדולה בְּצוּרַת חצי עיגול במזרח, ומצוק טבעי הגן על העיר מצד הים במערב. כיום מוצג בצפון אזור העתיקות שער מקושת בחומה של העיר הכנענית (1850 לפנה"ס).
לפי המשוער, לא היה לעיר הקדומה נמל בנוי, והספינות עגנו במרחק מה ממערב לחוף ונעזרו בסירות קטנות לצורך העברת הסחורות. בארות רבות בשטח העיר סיפקו מים לתושביה, והעיר נהנתה גם מעורף חקלאי מפותח. מקור שמם הלועזי של הבָּצָל הסגול (shallot) והירוק (scallion, ביוונית askolonion) הוא בשמה של העיר הפלשתית "אַשְׁקְלוֹן", שהיתה מפורסמת בִּבְצָלֶיהָ כבר במאה ה-3 לפנה"ס
[*]על פי דבריו של הפילוסוף היווני תאופסטוס שכתב על בצליה המיוחדים.
.
על חשיבותה של אַשְׁקְלוֹן למִצְרַיִם מעידות תעודות רבות ממִצְרַיִם הקדומה המזכירות את העיר, בשם אסקאנו או אַשְׁקַלוּנַ. כך נזכרת אַשְׁקְלוֹן ומושליה בכתבי המְאֵרוֹת
[*]כתבים מאגיים מתחילת האלף השני לפנה"ס במִצְרַיִם הקדומה, שנועדו לפגוע באויבים השונים של מִצְרַיִם.
. במאות ה-16-18 שלטו באַשְׁקְלוֹן בני החיקסוס, כפי שמעיד סגנון הביצורים האופייני להם, וששרידים ממנו נמצאו באתר. החיקסוס היו זרים שהשתלטו על מִצְרַיִם במאה ה-18 לפנה"ס, ושלטו בה כ-160 שנים עד שגורשו ממנה בימי פרעה יעחמס הראשון. אחרי מסעות פרעה תחותימס ה-3 בארץ (מאה 15 לפנה"ס) התחזק השלטון המצרי בארץ, ופאפירוס מצרי מִיְּמֵי בנו אמנחותפ ה-2 כולל רשימות של אספקה שנמסרה לשליחי מִצְרַיִם בערים שונות בארץ - כולל באַשְׁקְלוֹן[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 135,122,118
. והעיר נזכרת גם בכמה ממכתבי אֶל-עַמַארְנָה[*]אוסף גדול של "מכתבים" מהמאה ה-14 לפנה"ס שנכתבו למלכי מִצְרַיִם בעיקר ממנהיגים באזור כנען וסוריה.
.
בכל זאת פרצו מדי פעם מרידות בשלטון המצרי, ותבליט מימי רעמסס ה-2 מתאר את כיבושה של אַשְׁקְלוֹן. פרעה מרנפתח, בנו של רעמסס ה-2, כבש שוב את אשקלון במסע המלחמה שלו בארץ (1208–1209 לפנה"ס) כפי שהתגאה במצבת הנצחון שלו, שהיא הראשונה המזכירה גם את עם ישראל בשמו. במאה ה-12 לפנה"ס נחלש שוב השלטון המצרי בכנען, ותקופת ההתנחלות הפְּלִשְׁתִּית במאות ה-11-12 לפנה"ס חפפה בקירוב את תקופת ההתנחלות וההתבססות של עַם יִשְׂרָאֵל בארץ. על פי החפירות באַשְׁקְלוֹן הקדומה נמצא בכל אופן שהעיר הפלשתית החדשה נבנתה על חורבות העיר הכנענית. באתר נמצאו כלי חרס רבים אופיינים לתרבות הפְּלִשְׁתִּית, עם סגנון עיטורים בסגנון האיגיאי היווני ובמיוחד המיקני והקפריסאי של אותם ימים, ושהושפע גם ממסורות מקומיות כנעניות ומצריות
[7]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 216-215
.
אַשְׁקְלוֹן סבלה יחד עם שאר האזור מהתפשטות האימפריה האַשּׁוּרִית, והעיר ("אִסְקַלוּנַ") תחת המלך מִתִנְתִ נזכרת בין שאר מעלי המס לתִּגְלַת פִּלְאֶסֶר ה-3 מלך אַשּׁוּר (מָלַךְ 727-745 לפנה"ס). תושבי אַשְׁקְלוֹן עסקו אז במסחר ימי ויבשתי ובדיג, וגם בייצור אריגים ובצביעתם, כפי שמעידה רשימת המסים לאַשּׁוּר. מִתִנְתִ הצטרף למרד של רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וּפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל באַשּׁוּר. תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר העניש את המורדים כשקרע מממלכת ישראל מחוזות נרחבים
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ט: כט
בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה כֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
, וגם מסר לידי הערבים ערים רבות בדרום החוף שהיו עד אז תחת שלטון אַשְׁקְלוֹן, ואת מִתִנְתִ מלך אַשְׁקְלוֹן הוא החליף בבנו רוֹּכִבְתִ. מאוחר יותר הצטרף צִדְקָא למרד נגד אַשּׁוּר של חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה בתמיכת מִצְרַיִם[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוקים ז-ח: ז
וְהָיָה יְהוָה עִמּוֹ בְּכֹל אֲשֶׁר יֵצֵא יַשְׂכִּיל וַיִּמְרֹד בְּמֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא עֲבָדוֹ.
ח
הוּא הִכָּה אֶת פְּלִשְׁתִּים עַד עַזָּה וְאֶת גְּבוּלֶיהָ מִמִּגְדַּל נוֹצְרִים עַד עִיר מִבְצָר.
. סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר העניש את יְהוּדָה (אך לא הצליח לכבוש את יְרוּשָׁלַיִם)-[^]י"ט
, קרע ערים נוספות משלטונה של אַשְׁקְלוֹן והגלה את צִדְקָא ומשפחתו לאַשּׁוּר (701 לפנה"ס). אֵסַרְחַדּוֹן ובנו אשורבניפל אפשרו למִתִנְתִ ה-2 בן צִדְקָא לחזור לשלטון באַשְׁקְלוֹן, אשר שימשה אותם כתחנה במסעות הכיבוש המוצלחים שלהם במִצְרַיִם[8]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 773-770
.
אַשּׁוּר והאימפריה שלה נפלו לבסוף בידי בָּבֶל, וצבאות נְבוּכַדְנֶצַּר כבשו כידוע את הארץ, ויחד איתה גם את אַשְׁקְלוֹן שרבים מתושביה הוגלו לבָּבֶל, ובכך הגיע הקץ לאַשְׁקְלוֹן הפלישתית. הפָּרְסִים, שבאו אחרי הבָּבְלִים ביקשו לחזק את ערי הנמל הפניקיות ככח נגדי לספנות של יָוָן, יריבתה של פָּרַס באותם ימים, ולכן מסרו להן את השליטה בערי החוף בארץ. כך עברו דּוֹר ויָפוֹ לידי צִידֹן, ואַשְׁקְלוֹן היתה לעיר של הצוֹרִים. ליישוב הפניקי שייך כמשוער בית קברות לכלבים שנמצא באתר. בתקופה ההלניסטית ואח"כ גם בתקופה הרומית והביזנטית אַשְׁקְלוֹן שגשגה כעיר הלנסיטית טיפוסית, והמשיכה להיות עיר חשובה עד שנהרסה בימי הכיבוש הממלוכי (1270 לספירה)
[10]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 774
.
פרקים המזכירים את אַשְׁקְלוֹן
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
גן לאומי אשקלון באתר רשות הטבע והגנים
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.