פרטי היוצר\ת
Tubas. By Mujaddara, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
טוּבַּאס
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
תֵּבֵץ במקרא
אחרי שאֲבִימֶלֶךְ רצח את 70 אחיו בני גִּדְעוֹן (מלבד את יוֹתָם), הוא השתלט על שְׁכֶם למשך 3 שנים עד שאנשי העיר החלו למרוד. אֲבִימֶלֶךְ גבר על המורדים (בראשות גַּעַל) ואח"כ חזר להעניש את תושבי שְׁכֶם והביא להרס בעיר. אֲבִימֶלֶךְ לכד אח"כ את תֵּבֵץ והפליטים התבצרו מגדל העוז שבעיר. אֲבִימֶלֶךְ ביקש לשרוף גם את המגדל הזה אבל אִשָּׁה אחת הפילה עליו מהגג שבר של אבן רחיים כבדה ("פֶּלַח רֶכֶב"). בעודו גוסס קרא אֲבִימֶלֶךְ לנערו וביקש שיהרוג אותו כדי שלא יאמרו שמת בידי אישה. בכך התקיימה קללת יוֹתָם באנשי שְׁכֶם ובאֲבִימֶלֶךְ
ארוע זה נזכר אח"כ שוב ע"י יוֹאָב שהתבקש ע"י דָוִד לחשוף את אוּרִיָּה לסכנה בקרב ברַבָּה (עַמּוֹן) כדי שדָוִד יוכל להנשא לאלמנתו בַּת שֶׁבַע. העמונים אמנם יצאו מהעיר והפילו רבים מצבא דָוִד כולל את אוּרִיָּה. יוֹאָב שלח שליח לדווח על כך לדָוִד וביקש מהשליח שאם דָוִד יכעס על חשיפת הצבא, עליו להזכיר לו שכמו שאֲבִימֶלֶךְ מת בידי אִשָּׁה בתֵבֵץ, כך גם מת אוּרִיָּה (בגלל בַּת שֶׁבַע)
[^]שׁוֹפְטִים פרק ט פסוקים נ-נ"ד: נ
וַיֵּלֶךְ אֲבִימֶלֶךְ אֶל תֵּבֵץ וַיִּחַן בְּתֵבֵץ וַיִּלְכְּדָהּ.
נא
וּמִגְדַּל עֹז הָיָה בְתוֹךְ הָעִיר וַיָּנֻסוּ שָׁמָּה כָּל הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְכֹל בַּעֲלֵי הָעִיר וַיִּסְגְּרוּ בַּעֲדָם וַיַּעֲלוּ עַל גַּג הַמִּגְדָּל.
נב
וַיָּבֹא אֲבִימֶלֶךְ עַד הַמִּגְדָּל וַיִּלָּחֶם בּוֹ וַיִּגַּשׁ עַד פֶּתַח הַמִּגְדָּל לְשָׂרְפוֹ בָאֵשׁ.
נג
וַתַּשְׁלֵךְ אִשָּׁה אַחַת פֶּלַח רֶכֶב עַל רֹאשׁ אֲבִימֶלֶךְ וַתָּרִץ אֶת גֻּלְגָּלְתּוֹ.
נד
וַיִּקְרָא מְהֵרָה אֶל הַנַּעַר נֹשֵׂא כֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁלֹף חַרְבְּךָ וּמוֹתְתֵנִי פֶּן יֹאמְרוּ לִי אִשָּׁה הֲרָגָתְהוּ וַיִּדְקְרֵהוּ נַעֲרוֹ וַיָּמֹת.
.
ארוע זה נזכר אח"כ שוב ע"י יוֹאָב שהתבקש ע"י דָוִד לחשוף את אוּרִיָּה לסכנה בקרב ברַבָּה (עַמּוֹן) כדי שדָוִד יוכל להנשא לאלמנתו בַּת שֶׁבַע. העמונים אמנם יצאו מהעיר והפילו רבים מצבא דָוִד כולל את אוּרִיָּה. יוֹאָב שלח שליח לדווח על כך לדָוִד וביקש מהשליח שאם דָוִד יכעס על חשיפת הצבא, עליו להזכיר לו שכמו שאֲבִימֶלֶךְ מת בידי אִשָּׁה בתֵבֵץ, כך גם מת אוּרִיָּה (בגלל בַּת שֶׁבַע)
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י"א פסוקים כ-כ"א: כ
וְהָיָה אִם תַּעֲלֶה חֲמַת הַמֶּלֶךְ וְאָמַר לְךָ מַדּוּעַ נִגַּשְׁתֶּם אֶל הָעִיר לְהִלָּחֵם הֲלוֹא יְדַעְתֶּם אֵת אֲשֶׁר יֹרוּ מֵעַל הַחוֹמָה.
כא
מִי הִכָּה אֶת אֲבִימֶלֶךְ בֶּן יְרֻבֶּשֶׁת הֲלוֹא אִשָּׁה הִשְׁלִיכָה עָלָיו פֶּלַח רֶכֶב מֵעַל הַחוֹמָה וַיָּמָת בְּתֵבֵץ לָמָּה נִגַּשְׁתֶּם אֶל הַחוֹמָה וְאָמַרְתָּ גַּם עַבְדְּךָ אוּרִיָּה הַחִתִּי מֵת.
.
זיהוי המקום
על פי סיפורו של אֲבִימֶלֶךְ מסתבר שתֵבֵץ שכנה באזור שְׁכֶם. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) נכתב שכפר בשם תֵבֵץ התקיים גם בימיו במחוז שְׁכֶם על המיל ה-13 שבדרך משְׁכֶם לבֵּית-שְׁאָן. במקום זה יושבת גם כיום העיירה הערבית טוּבַּאס, המשמרת כמשוער את שמה של העיר המקראית
יש המערערים על זיהוי זה ומזהים את טוּבַּאס דווקא עם תִּרְצָה המזוהה כמקובל יותר עם תל אל-פַארְעַה שבין טוּבַּאס לשְׁכֶם
[3]עולם התנ"ך, ספר שׁוֹפְטִים עמ' 92.
.
יש המערערים על זיהוי זה ומזהים את טוּבַּאס דווקא עם תִּרְצָה המזוהה כמקובל יותר עם תל אל-פַארְעַה שבין טוּבַּאס לשְׁכֶם
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 212
, או עם טַבָּֽת הנזכרת בנתיב בריחת המדיינים מצבא גִדְעוֹן[^]שׁוֹפְטִים פרק ז פסוק כ"ב: כב
וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת וַיָּשֶׂם יְהוָה אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ וּבְכָל הַמַּחֲנֶה וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה עַד בֵּית הַשִּׁטָּה צְרֵרָתָה עַד שְׂפַת אָבֵל מְחוֹלָה עַל טַבָּת.
(שוב בעיקר על סמך דמיון כלשהו בשם המקום). אך בד"כ מקובלת בכל זאת דעתו של אוסביוס ותֵבֵץ מזוהה לרוב עם טוּבַּאס, שם נמצאו שרידים החל מתקופת הברזל (הישראלית)[6]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 414
.
פרקים המזכירים את תֵּבֵץ
ציטוטים נבחרים