עיר
תִּרְצָה
רמת זיהוי : 3 - זיהוי משוער
כנויים נוספים : תל אל-פַארְעַה
תִּרְצָה במקרא
תִּרְצָה היתה אחת מ-5 בנות צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר (מַחְלָה וְנֹעָה חָגְלָה מִלְכָּה וְתִרְצָה) שקיבלו נחלה בין בני מְנַשֶּׁה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ז פסוקים ג-ד: ג וְלִצְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לֹא הָיוּ לוֹ בָּנִים כִּי אִם בָּנוֹת וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה וְנֹעָה חָגְלָה מִלְכָּה וְתִרְצָה. ד וַתִּקְרַבְנָה לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִים לֵאמֹר יְהוָה צִוָּה אֶת מֹשֶׁה לָתֶת לָנוּ נַחֲלָה בְּתוֹךְ אַחֵינוּ וַיִּתֵּן לָהֶם אֶל פִּי יְהוָה נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶן.
. מֶלֶךְ העיר תִּרְצָה נזכר אחרון ברשימת 31 המלכים שהכה יְהוֹשֻׁעַ ממערב ליַּרְדֵּן
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוק כ"ד: כד מֶלֶךְ תִּרְצָה אֶחָד כָּל מְלָכִים שְׁלֹשִׁים וְאֶחָד.
.

יָרָבְעָם בֶּן נְבָט, שייסד את ממלכת יִשְׂרָאֵל לאחר פילוג הממלכה למלכות יְהוּדָה ליִשְׂרָאֵל, ישב בתחילה בשְׁכֶם
[^]מְלָכִים-א פרק י"ב פסוק כ"ה: כה וַיִּבֶן יָרָבְעָם אֶת שְׁכֶם בְּהַר אֶפְרַיִם וַיֵּשֶׁב בָּהּ וַיֵּצֵא מִשָּׁם וַיִּבֶן אֶת פְּנוּאֵל.
, אך בסיפור מחלתו ומותו של אֲבִיָּה בן יָרָבְעָם, נאמר שאמו חזרה "תִרְצָתָה" לביתה ושם ראתה שהַנַּעַר מֵת
[^]מְלָכִים-א פרק י"ד פסוק י"ז: יז וַתָּקָם אֵשֶׁת יָרָבְעָם וַתֵּלֶךְ וַתָּבֹא תִרְצָתָה הִיא בָּאָה בְסַף הַבַּיִת וְהַנַּעַר מֵת.
. בכל אופן בַּעְשָׁא שרצח את נָדָב בן יָרָבְעָם כבר מָלַךְ 24 שנים על יִשְׂרָאֵל מעיר הבירה בתִּרְצָה
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוקים כ"א, ל"ג: כא וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ בַּעְשָׁא וַיֶּחְדַּל מִבְּנוֹת אֶת הָרָמָה וַיֵּשֶׁב בְּתִרְצָה. ... לג בִּשְׁנַת שָׁלֹשׁ לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ בַּעְשָׁא בֶן אֲחִיָּה עַל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּתִרְצָה עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע שָׁנָה.
ונקבר בה
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוק ו: ו וַיִּשְׁכַּב בַּעְשָׁא עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּתִרְצָה וַיִּמְלֹךְ אֵלָה בְנוֹ תַּחְתָּיו.
. אֵלָה בן בַּעְשָׁא מָלַךְ בתִּרְצָה שנתיים עד שזִמְרִי, שר הצבא שהיה ממונה על מחצית המרכבות, קָשַׁר קֶשֶׁר כנגדו. כשאֵלָה שכב פעם שיכור בבית אַרְצָא, השר הממונה "על הבית" בְּתִרְצָה, בא זִמְרִי והרג אותו יחד עם כל שאר בני בית בַּעְשָׁא
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים ח-י"א: ח בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וָשֵׁשׁ שָׁנָה לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ אֵלָה בֶן בַּעְשָׁא עַל יִשְׂרָאֵל בְּתִרְצָה שְׁנָתָיִם. ט וַיִּקְשֹׁר עָלָיו עַבְדּוֹ זִמְרִי שַׂר מַחֲצִית הָרָכֶב וְהוּא בְתִרְצָה שֹׁתֶה שִׁכּוֹר בֵּית אַרְצָא אֲשֶׁר עַל הַבַּיִת בְּתִרְצָה. י וַיָּבֹא זִמְרִי וַיַּכֵּהוּ וַיְמִיתֵהוּ בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וָשֶׁבַע לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו. יא וַיְהִי בְמָלְכוֹ כְּשִׁבְתּוֹ עַל כִּסְאוֹ הִכָּה אֶת כָּל בֵּית בַּעְשָׁא לֹא הִשְׁאִיר לוֹ מַשְׁתִּין בְּקִיר וְגֹאֲלָיו וְרֵעֵהוּ.
. זִמְרִי מָלַךְ בתִּרְצָה שבוע בודד עד שעָמְרִי עלה עם הצבא שעליו פיקד באותו הזמן במצור על גִבְּתוֹן הפלישתית, ושם מצור על תִּרְצָה. כשזִמְרִי הבין שסופו קרב הוא שרף על עצמו את הארמון ומת
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים ט"ו-י"ח: טו בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וָשֶׁבַע שָׁנָה לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ זִמְרִי שִׁבְעַת יָמִים בְּתִרְצָה וְהָעָם חֹנִים עַל גִּבְּתוֹן אֲשֶׁר לַפְּלִשְׁתִּים. טז וַיִּשְׁמַע הָעָם הַחֹנִים לֵאמֹר קָשַׁר זִמְרִי וְגַם הִכָּה אֶת הַמֶּלֶךְ וַיַּמְלִכוּ כָל יִשְׂרָאֵל אֶת עָמְרִי שַׂר צָבָא עַל יִשְׂרָאֵל בַּיּוֹם הַהוּא בַּמַּחֲנֶה. יז וַיַּעֲלֶה עָמְרִי וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ מִגִּבְּתוֹן וַיָּצֻרוּ עַל תִּרְצָה. יח וַיְהִי כִּרְאוֹת זִמְרִי כִּי נִלְכְּדָה הָעִיר וַיָּבֹא אֶל אַרְמוֹן בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׂרֹף עָלָיו אֶת בֵּית מֶלֶךְ בָּאֵשׁ וַיָּמֹת.
. עָמְרִי המשיך עוד למלוך על יִשְׂרָאֵל 6 שנים בתִּרְצָה, עד שבנה את שֹׁמְרוֹן והעביר אליה את בירת ממלכת יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים כ"ג-כ"ד: כג בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וְאַחַת שָׁנָה לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ עָמְרִי עַל יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה בְּתִרְצָה מָלַךְ שֵׁשׁ שָׁנִים. כד וַיִּקֶן אֶת הָהָר שֹׁמְרוֹן מֵאֶת שֶׁמֶר בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף וַיִּבֶן אֶת הָהָר וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה עַל שֶׁם שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן.
.

שנים רבות אחר כך, עלה מְנַחֵם בֶּן גָּדִי מתִּרְצָה על שֹׁמְרוֹן, הרג שם את המלך שַׁלֻּם ומלך שם אחריו. נאמר גם שמְנַחֵם הכה את תִּפְסַח "וְאֶת גְּבוּלֶיהָ מִתִּרְצָה" כיוון שלא פתחה לו את שעריה, ונהג בה באכזריות רבה כשביקע את בטני הנשים ההרות שם
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוקים י"ד-ט"ז: יד וַיַּעַל מְנַחֵם בֶּן גָּדִי מִתִּרְצָה וַיָּבֹא שֹׁמְרוֹן וַיַּךְ אֶת שַׁלּוּם בֶּן יָבֵישׁ בְּשֹׁמְרוֹן וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו. טו וְיֶתֶר דִּבְרֵי שַׁלּוּם וְקִשְׁרוֹ אֲשֶׁר קָשָׁר הִנָּם כְּתֻבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל. טז אָז יַכֶּה מְנַחֵם אֶת תִּפְסַח וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּהּ וְאֶת גְּבוּלֶיהָ מִתִּרְצָה כִּי לֹא פָתַח וַיַּךְ אֵת כָּל הֶהָרוֹתֶיהָ בִּקֵּעַ.
.

תִּרְצָה נזכרת שוב בשִׁיר-הַשִּׁירִים שם משווה המאהב את יופיה של אהובתו ליופְיָן של תִרְצָה ושל יְרוּשָׁלַיִם (בירות יִשְׂרָאֵל ויְהוּדָה)
[^]שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ו פסוק ד: ד יָפָה אַתְּ רַעְיָתִי כְּתִרְצָה נָאוָה כִּירוּשָׁלָ‍ִם אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת.
.
זיהוי המקום
חרסי שומרון
[*]אוסף חרסים כתובים שנמצאו בארמון מלכי יִשְׂרָאֵל בבירה שׁומְרוֹן, והמתוארכים לימי אַחְאָב או יָרָבְעָם ה-2.
מזכירים יישובים הנקראית על שמות בנות צְלָפְחָד - כולל את נֹעָה ואת חָגְלָה. יצת, הַמְּזֹהָה עם הכפר יציד של ימינו אשר שוכן כ-8 ק"מ צפונית לשְׁכֶם, היתה על פי החרסים בתחום העיר חָגְלָה, ומכאן ההשערה שגם שאר היישובים שנקראו בשמות של בנות צְלָפְחָד, כולל תִּרְצָה, שכנו באזור זה. תִּרְצָה שהיתה עיר מלוכה כנענית
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוק כ"ד: כד מֶלֶךְ תִּרְצָה אֶחָד כָּל מְלָכִים שְׁלֹשִׁים וְאֶחָד.
ואח"כ גם בירת ממלכת יִשְׂרָאֵל שכנה כמשוער בתל אל-פַארְעַה שהוא האתר החשוב ביותר באזור זה
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 937
.

היישוב בתל אל-פַארְעַה נמצא על גבעה נמוכה מוקפת נחלים ומעיינות בבקעה מוקפת הרים. לאורך נחל-תִּרְצָה\ואדי-אל-פַארְעַה הסמוך ליישוב עברה דרך רוחב חשובה של הארץ שהובילה מאזור השרון לשכם ומשם צפונה לתִּרְצָה ומשם דרך נחל-תִּרְצָה בכוון דרום-מזרח עד למעברות הירדן שליד אָדָם. הקטע משכם צפונה לתִּרְצָה היה חלק מסעיף המזרחי של דרך האורך החשובה שעברה בין הערים החשובות שעל רכס ההר מכוון חֶבְרוֹן ויְרוּשָׁלַיִם בדרום אל שכם וצפונה
[2]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 47,44
.

בתל אל-פַארְעַה נמצאו עדויות להתיישבות כבר בראשית ימי התרבות האנושית של התקופה הניאוליתית והכלכוליתית. בתקופת הברונזה הקדומה (אלף 3-4 לפנה"ס) כבר היה באתר יישוב גדול עם תכנון עירוני מוקף בחומה ובה שער עם מגדלים. האתר ננטש למשך כ-600 שנים והתחדש שוב במהלך האלף ה-2 לפנה"ס. העיר החדשה חזרה להיות גדולה ומוקפת בחומה מחודשת והמשיכה לשגשג עד שחרבה באמצע המאה ה-13 לפנה"ס, בתקופה בה חרבו גם ערים נוספות בארץ כנראה בעקבות הכיבוש וההתנחלות של בני ישראל. סיפורן של בנות צְלָפְחָד מרמז כמשוער על ההטמעה של הישובים הכנענים שבאזור בנחלת שבט מְנַשֶּׁה
[3]עולם התנ"ך, ספר יְהוֹשֻׁעַ עמ' 119.
. תִּרְצָה הישראלית בכל אופן הוקפה שוב בחומה ונבנתה עם רחובות מקבילים ובתים מסוג ארבע-מרחבים המאפיינים גם את סגנון הבנייה הישראלי של התקופה.

תִּרְצָה היתה כאמור לבירת ממלכת יִשְׂרָאֵל, אולי בעקבות מסע הכיבוש של פרעה שישק בארץ בימי יָרָבְעָם מלך יִשְׂרָאֵל ורְחַבְעָם מלך יְהוּדָה (924 לפנה"ס) שבמהלכו חרבו מֵרַכָּזֵי הממשל הקודמים של הממלכה. פרעה שישק השאיר כתובת המתארת את רשימת כיבושיו על תבליט בקיר המקדש בכַּרְנַך. על פי סדר הערים הנזכרות ברשימה משוער ששישק עבר בדרך הרוחב שנזכרה למעלה ושעברה בנחל תִּרְצָה. אחרי תִּרְצָה (הנזכרת בכתובת באופן משובש) נזכרת אָדָם\"אדמה" הנמצאת כאמור במעברות הירדן שבמפגש עם נחל תרצה, ושם חצה פרעה את הירדן והמשיך צפונה לסֻכּוֹת והלאה
[5]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 252,249
. תִּרְצָה בכל אופן כנראה לא נפגעה קשות ושימשה כבירת הממלכה עד שעָמְרִי מלך יִשְׂרָאֵל העביר את הבירה לאתר המרכזי יותר של שֹׁמְרוֹן. מתקופה זו נמצאו שרידי בנייה מפוארת שלא הושלמה, המשוערת כשייכת לשנים הראשונות של עָמְרִי בתִּרְצָה.

היישוב בתִּרְצָה חזר לשגשג בימי השיא של ממלכת יִשְׂרָאֵל תחת יוֹאָשׁ ויָרָבְעָם ה-2, ומתקופה זו נחשפו שרידי שער ומבנה ציבורי, ורבעים נפרדים לעניים ולבעלי אמצעים. תִּרְצָה חרבה בימי מסע הכיבוש של שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-5 מלך אַשּׁוּר (723 לפנה"ס) והיישוב שהתחדש נותר חסר חומות, עד לנטישתו הסופית סביב שנת 600 לפנה"ס
[6]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 941-937
.
פרקים המזכירים את תִּרְצָה
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על תִּרְצָה באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.