עיר
חַנָּתֹן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tel Hanaton. By Ori~, [Attribution], via Wikimedia Commons
תל חַנָּתֹן
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
חַנָּתֹן במקרא
חַנָּתֹן היתה עיר בנחלת שבט זְבוּלֻן, בין רִמּוֹן בזְבֻלוּן לבין נחל יִפְתַּח אֵל
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים י, י"ג-י"ד: י וַיַּעַל הַגּוֹרָל הַשְּׁלִישִׁי לִבְנֵי זְבוּלֻן לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם עַד שָׂרִיד. ... יג וּמִשָּׁם עָבַר קֵדְמָה מִזְרָחָה גִּתָּה חֵפֶר עִתָּה קָצִין וְיָצָא רִמּוֹן הַמְּתֹאָר הַנֵּעָה. יד וְנָסַב אֹתוֹ הַגְּבוּל מִצְּפוֹן חַנָּתֹן וְהָיוּ תֹּצְאֹתָיו גֵּי יִפְתַּח אֵל.
, ראו במפה.
זיהוי המקום
חַנָּתֹן נזכרת גם בתעודות חוץ-מקראיות כמקום חנייה מקובל. כך באחד ממכתבי אֶל-עַמַארְנָה
[*]אוסף גדול של "מכתבים" מהמאה ה-14 לפנה"ס שנכתבו למלכי מצרים בעיקר ממנהיגים באזור כנען וסוריה.
מתלונן מלך בָּבֶל בפני פרעה על מלכי שִׁמְרוֹן (בזְבֻלוּן) ועכו שתקפו ובזזו שיירת מסחר בבלית שחנתה ב"חִנַתוּנַ". במכתב אחר, מסופר על מלך עכו ששחרר בחַנָּתֹן את לַבְּאַיַ מלך שכם אשר היה אסור שם בדרכו למצרים
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 220
.

חַנָּתֹן אינה נזכרת עוד במקרא מעבר לציון שלה כישוב בנחלת שבט זְבֻלוּן, אך נראה שהעיר היתה מיושבת גם בימי ממלכת יִשְׂרָאֵל, כיוון שהיא נזכרת בכתובות נצחון של תגלת-פלאסר מלך אַשּׁוּר בהם הוא מתאר את מסע הכיבוש שלו בארץ (734-732 לפנה"ס) ומציין את כיבוש חַנָּתֹן ולקיחת שבויים ממנה
[2]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 288
.

חַנָּתֹן מזוהה בד"כ עם תל אל-בֶּדֶוִּיֶה (כיום תל חַנָּתֹן) שנקרא על שם חאן אל-בֶּדֶוִּיֶה שהיה במקום עוד גם בימי הטורקים, ומעיד על היות המקום מקום חנייה מקובל עד לתקופות מאוחרות. התל הגדול (כ-100 דונם) יושב בקצה המערבי של בִּקְעַת בֵּית נְטוֹפָה על דרך "החורנים" הקדומה - דרך חשובה שחיברה את החורן וצפון עבר הירדן אל הים התיכון
[3]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 47
. באתר נמצאו חרסים המעידים על ישוב בתקופה הכנענית (ברונזה) והישראלית (ברזל)
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 220
, ובפסגת התל קיימים עדיין אולמות תת-קרקעיים השייכים לחווה חקלאית מהתקופה הצלבנית.
פרקים המזכירים את חַנָּתֹן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על חַנָּתֹן באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.
טיולים באזור: מסלול סובב תל חנתון, באתר הושבילים
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.