עיר
שָׁרוּחֶן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tel Sharuhen (Tel el-Fara). By Mboesch, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
תַל שָׁרוּחֶן\אל-פַארִעַה
רמת זיהוי : 2 - זיהוי מקובל
כנויים נוספים : תַל אל-פַארִעַה
שָׁרוּחֶן במקרא
שָׁרוּחֶן נזכרת פעם אחת במקרא ברשימת ערי שִׁמְעוֹן, אחרי אזכור העיר לְבָאוֹת. שבט שִׁמְעוֹן קיבל כ-17 ערים, כולל את שָׁרוּחֶן, בתוך נחלת יְהוּדָה כי יְהוּדָה קיבל נחלה גדולה יחסית לגודלו
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים א, ו: א וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל הַשֵּׁנִי לְשִׁמְעוֹן לְמַטֵּה בְנֵי שִׁמְעוֹן לְמִשְׁפְּחוֹתָם וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה. ... ו וּבֵית לְבָאוֹת וְשָׁרוּחֶן עָרִים שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן.
.

ברשימת הערים במחוז הַנֶּגֶב של נחלת שבט יְהוּדָה, שרובם עברו כאמור לידי בני שִׁמְעוֹן, נזכרת שִׁלְחִים במקום שָׁרוּחֶן אחרי העיר לְבָאוֹת
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים כ"א, ל"ב: כא וַיִּהְיוּ הֶעָרִים מִקְצֵה לְמַטֵּה בְנֵי יְהוּדָה אֶל גְּבוּל אֱדוֹם בַּנֶּגְבָּה קַבְצְאֵל וְעֵדֶר וְיָגוּר. ... לב וּלְבָאוֹת וְשִׁלְחִים וְעַיִן וְרִמּוֹן כָּל עָרִים עֶשְׂרִים וָתֵשַׁע וְחַצְרֵיהֶן.
. ברשימת ערי שִׁמְעוֹן בספר דִּבְרֵי-הַיָּמִים לא נזכרות שָׁרוּחֶן או שִׁלְחִים, אך נזכרת העיר שַׁעֲרָיִם
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוקים כ"ד, ל"א: כד בְּנֵי שִׁמְעוֹן נְמוּאֵל וְיָמִין יָרִיב זֶרַח שָׁאוּל. ... לא וּבְבֵית מַרְכָּבוֹת וּבַחֲצַר סוּסִים וּבְבֵית בִּרְאִי וּבְשַׁעֲרָיִם אֵלֶּה עָרֵיהֶם עַד מְלֹךְ דָּוִיד.
. כך יש חילוקי דיעות בין המזהים את שִׁלְחִים\שַׁעֲרָיִם כשיבוש של שם העיר שָׁרוּחֶן, המוכרת בשם זה ממספר כתובות מצריות קדומות (ראו להלן), לבין המזהים 3 ערים נפרדות שנכללו בנחלת שִׁמְעוֹן בזמנים שונים
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 260-259
.
זיהוי המקום
שָׁרוּחֶן נזכרת כאמור בכתיב זה במספר כתובות מצריות קדומות. בני החיקסוס, היו זרים שהשתלטו על מצרים במאה ה-18 לפנה"ס, ושלטו בה כ-160 שנים עד שגורשו ממנה בימי פרעה יעחמס הראשון. על פי כתובת של מפקד צבאו של יעחמס, החיקסוס התבצרו בשרוחאן וצבא מצרים צר עליהם במשך 3 שנים עד שכבש את המקום. בכתובת של פרעה תחותימס ה-3 (מאה 15 לפנה"ס) מסופר על מרידות של ערים בארץ, מלבד בשָׁרוּחֶן שם החזיק מעמד חיל המצב המצרי. העיר נזכרת עוד בכתובות מימי רעמסס ה-2 (מאה 13 לפנה"ס), ושוב בשם "שרחם" ברשימת ערי הַנֶּגֶב שנחרבו במסע המלחמה של פרעה שִׁישַׁק\שושנק בארץ בימי רְחַבְעָם בשנת 924 לפנה"ס
[3]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 252, 79
(מסע הנזכר גם במקרא
[^]מְלָכִים-א פרק י"ד פסוק כ"ה: כה וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שושק [שִׁישַׁק] מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלָ‍ִם.
).

שָׁרוּחֶן מזוהה בסבירות גבוהה עם תַל שָׁרוּחֶן\אל-פַארִעַה הדרומי
[4]עולם התנ"ך, ספר יְהוֹשֻׁעַ עמ' 179.
[5]לקסיקון מקראי, הוצאת דביר, 1965, מנחם סוליאלי ומשה ברכוז, ל-ת, עמוד 880
, אחד התלים הגדולים בנגב (כ-65 דונם) השולט על דרך קדומה שחיברה בין הים לבאר שבע. התל שוכן על הגדה המערבית של נחל הבְּשׂוֹר וזוכה להגנה מיובלים של הנחל גם בצד צפון ודרום
[6]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 262
. הזיהוי מבוסס בעיקר על המקום ועל הממצאים הארכיאולוגים המתאימים לאזכורים של העיר במקרא ובכתבים המצרים - כלומר יישוב בנֶּגֶב עם עדויות להתישבות חיקסוסית ואח"כ מצודה מִצְרִית בשנים המתאימות, אשר נחרב בימי מסע שִׁישַׁק.

בימי החיקסוס תַל שָׁרוּחֶן היה מבוצר בחוזקה בסגנון האופנייני להם עם חלקלקה וחפיר
[7]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 105, 122, 125
. בתקופה שאחריהם ניכרת השפעה מצרית, ונמצאו גם קברים פלישתיים המעידים על כך ששָׁרוּחֶן נכללה בתחום פְלֶשֶׁת לפני שעברה לבני שִׁמְעוֹן
[8]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 262
. היישוב בתל נחרב כאמור בזמן מסע שִׁישַׁק, אך נמצאו באתר עדויות להתיישבות גם בתקופות מאוחרות יותר, כולל בתקופה הבבלית, והפרסית ובימי בית שני.
פרקים המזכירים את שָׁרוּחֶן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על שָׁרוּחֶן באתרים של ויקיפדיה ורשות העתיקות.
טיולים באזור: נחל הבשור - דרך נוף. באתר קק"ל.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.