עיר
הר עֵיבָל
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

הר גריזים והר עיבל במבט ממזרח (הר גריזים משמאל והר עיבל מימין). ביניהם העיר שכם. יאיר דב [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים, וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל (דְּבָרִיםי”א, פסוק כ"ט). בתמונה הר גריזים משמאל והר עיבל מימין.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

The ramp leading up to the altar on Mount Ebal. By Daniel Ventura (see page for author) [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל.. (דְּבָרִים כ"ז, פסוק ה'). בתמונה - שרידי מִזְבֵּחַ בְּהַר עֵיבָל.
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
הר עֵיבָל במקרא
בנאום של מֹשֶׁה לעַם בעודם חונים בעֵבֶר הַיַּרְדֵּן המזרחי לקראת כניסתם לארץ, מֹשֶׁה הודיע שהוא עומד למסור לעַם ברכות וקללות. הברכות יתקיימו אם העַם יקיים את המצוות, והקללות יתקיימו אם לָאו. כשהעַם יבוא לארץ המובטחת, עליו להטיל את הַבְּרָכָה עַל הר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל
[^]דְּבָרִים פרק י"א פסוקים כ"ו-כ"ט: כו רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה. כז אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם. כח וְהַקְּלָלָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם. כט וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל.
. מֹשֶׁה גם מסר את המקום של שני הרים אלה
[^]דְּבָרִים פרק י"א פסוק ל: ל הֲלֹא הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה מוּל הַגִּלְגָּל אֵצֶל אֵלוֹנֵי מֹרֶה.
: הם נמצאים מעֵבֶר ליַּרְדֵּן (העַם עוד נמצא במזרחו) בסוף דרך הנקראת "מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ" (לכוון השקיעה במערב) בתחום השייך עוד לכְּנַעֲנִי, ליד אֵלוֹנֵי מֹרֶה (כלומר, ליד שְׁכֶם
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י"ב פסוק ו: ו וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ.
).

בהמשך הנאום, אחרי שמֹשֶׁה מסר את המצוות שעל העַם לקיים, הוא פירט את הברכות ואת הקללות-. מֹשֶׁה צווה שאחרי שבני העַם יחצו את הַיַּרְדֵּן, הם יקחו אֲבָנִים גְּדֹלוֹת, שלא עֻבְּדוּ בבַּרְזֶל, יסיידו אותן, יכתבו עליהן את דברי הַתּוֹרָה ויעמידו אותן בְּהַר עֵיבָל במִזְבֵּחַ לה' שיבנו שם
[^]דְּבָרִים פרק כ"ז פסוקים ב-ה: ב וְהָיָה בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד. ג וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בְּעָבְרֶךָ לְמַעַן אֲשֶׁר תָּבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲ‍שֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לָךְ. ד וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד. ה וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל.
. העַם יחגוג בשמחה לפני ה' בזבחים שונים שיזבחו במִזְבַּח זה. 6 שבטים יעמדו על הַר גְּרִזִים בצד הַבְּרָכוֹת ו-6 שבטים על הַר עֵיבָל בצד הַקְלָלוֹת. הַלְוִיִּם יפתחו ברשימת הַקְלָלוֹת שיוטלו על אלה שעוֹבְרִים עַל מִצְווֹת מסוימות, ואחרי כל קְלָלָה העַם יענה "אָמֵן".

ואמנם, כשהעַם כבר היה בעיצומם של קרבות הכיבוש בארץ בהובלת יְהוֹשֻׁעַ, קיים יְהוֹשֻׁעַ את הצווי של מֹשֶׁה במדויק. הוא בנה את המזבח בהר עֵיבָל מאבנים שלמות, כתב על האבנים את מִשְׁנֵה תּוֹרַת מֹשֶׁה, וקיים טקס ברכה וקללה כפי שצווה מֹשֶׁה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ח פסוקים ל-ל"א, ל"ה: ל אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ לַיהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר עֵיבָל. לא כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה מִזְבַּח אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת אֲשֶׁר לֹא הֵנִיף עֲלֵיהֶן בַּרְזֶל וַיַּעֲלוּ עָלָיו עֹלוֹת לַיהוָה וַיִּזְבְּחוּ שְׁלָמִים. ... לה לֹא הָיָה דָבָר מִכֹּל אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה אֲשֶׁר לֹא קָרָא יְהוֹשֻׁעַ נֶגֶד כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְהַגֵּר הַהֹלֵךְ בְּקִרְבָּם.
.

עֵיבָל נזכר כצאצא של שֵׂעִיר הַחֹרִי, אחד מאבותיהם של יושבי אֶרֶץ אֱדוֹם. גם מָנַחַת שהיה שם ישוב ביְהוּדָה נזכר כצאצא של אותו שֵׂעִיר
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ו פסוק כ"ג: כג וְאֵלֶּה בְּנֵי שׁוֹבָל עַלְוָן וּמָנַחַת וְעֵיבָל שְׁפוֹ וְאוֹנָם.
, ואולי היו גם תושבים ממוצא חֹרִי שיוחסו לשֵׂעִיר באזור שְׁכֶם?
זיהוי המקום
שְׁכֶם הקדומה ישבה על תל בָּלָאטָה (~520 מ' מעל פני הים), מעט מזרחית למרכז העיר שְׁכֶם של היום, בין הר גְּרִזִים מדרום (~880 מ' מעל פני הים), לבין הר עֵיבָל מצפון (~940 מ' מעל פני הים). יש המזהים את הבקעה הרחבה של נחל תִּרְצָה אשר מובילה מבקעת הירדן אל מעט מצפון לשְׁכֶם, בתור "דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ" הנזכרת בספר דְּבָרִים
[^]דְּבָרִים פרק י"א פסוק ל: ל הֲלֹא הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה מוּל הַגִּלְגָּל אֵצֶל אֵלוֹנֵי מֹרֶה.
, שם היא מתוארת כדרך המובילה להרי עֵיבָל וגְּרִזִים
[1]מסלולי טיול בארץ התנ"ך, ערן ודוד גל-אור, הוצאת מסלולים טיילות והוצאה לאור, 2012, עמ' 16
.

הר עֵיבָל (בערבית ההר א-שמאלי\הצפוני, או ג'בל אִסְלָאמִיה) הוא הגבוה שבהרי מרכז וצפון השומרון ומשקיף למרחקים. הר עֵיבָל (הר הקללות) אינו פּוֹרֶה פחות מהר גְּרִזִים שמולו (הר הברכות), למרות שכשמביטים על שני ההרים מכוון שְׁכֶם, נראה המדרון הדרומי של הר עֵיבָל (מצפון לשְׁכֶם) כמרובה יותר בצומח מאשר המדרון הצפוני של הר גְּרִזִים (מדרום לשְׁכֶם), כפי שקורה בד"כ במדרונות דרומיים וצפוניים בארץ. הסברה היא בכל אופן, שהקללות שנאמרו בהר לא נחשבו כהופכות את ההר עצמו למקולל
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 183-184
.

בשלוחה הצפונית-מזרחית של הר עֵיבָל התגלה בשנת 1982 גל אבנים גבוה שזוהה כאתר פולחני ישראלי מהמאה ה-13 לפנה"ס. המבנה כולל שתי חצרות וביניהם כֶּבֶשׁ משופע שהוביל לבמה. המבנה היה מלא בשכבות אפר עבה ובה עצמות חיות (רובן כשרות) ובאתר נמצאו גם כלי פולחן, וחרפושיות מצריות מהמאה ה-15 לפנה"ס. קיים וויכוח בין המומחים לגבי הזיהוי של האתר עם המִזְבֵּחַ שבנה יְהוֹשֻׁעַ בהר עֵיבָל
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ח פסוק ל: ל אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ לַיהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר עֵיבָל.
. התומכים בזיהוי עם מזבח יְהוֹשֻׁעַ (ובעיקר הארכאולוג שחפר שם - אדם זרטל) מצביעים למשל על האבנים הלא מסותתות ששימשו את הבנייה, על הכַּשְׁרוּת של החיות שעצמותיהן נמצאו במקום, ובתכונות נוספות של הממצאים ושל המבנה שנראות כתואמות את המצוות הקשורות במבני מזבח. המתנגדים לזיהוי האתר עם מזבח יְהוֹשֻׁעַ, טוענים שהנימוקים אינם חותכים, ומצביעים דוקא על חוסר התאמה בין צורת המבנה ואופן ההקרבה בו לתיאורים המקראיים. כמו כן, אין קשר עין בין האתר בהר עֵיבָל להר גְּרִזִים, כפי שהיה אולי מתבקש מטקס הקללות והברכות שנערך על שני ההרים (אדם זרטל שיער שאולי חלה טעות בזיהוי הר גְּרִזִים). יש לציין גם שלפי גרסת השומרונים לספר דְּבָרִים, מִזְבֵּחַ יְהוֹשֻׁעַ נבנה לא בהר עֵיבָל אלא בהר גְּרִזִים המקודש להם
[6]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 184
.
פרקים המזכירים את הר עֵיבָל
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על הר עֵיבָל באתר של ויקיפדיה.