עיר
תַּחְפַּנְחֵס
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים : דָפַנֶה
תַּחְפַּנְחֵס במקרא
הנביא יִרְמְיָהוּ התנגד לירידה של פליטי הָעָם לגלות במִצְרַיִם אחרי הכיבוש הבָּבְלִי (יִרְמְיָהוּ פרק מ"ב-מ"ד), והזהיר ש"בְּנֵי נֹף וְתַחְפַּנְחֵס" עוד ימשלו בבני יִשְׂרָאֵל כמו בעבדים, ולכן אין לעם מה לחפש בדרכים לאַשּׁוּר ולמִצְרַיִם
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ב פסוקים י"ד-י"ח: יד הַעֶבֶד יִשְׂרָאֵל אִם יְלִיד בַּיִת הוּא מַדּוּעַ הָיָה לָבַז. טו עָלָיו יִשְׁאֲגוּ כְפִרִים נָתְנוּ קוֹלָם וַיָּשִׁיתוּ אַרְצוֹ לְשַׁמָּה עָרָיו נצתה [נִצְּתוּ] מִבְּלִי יֹשֵׁב. טז גַּם בְּנֵי נֹף ותחפנס [וְתַחְפַּנְחֵס] יִרְעוּךְ קָדְקֹד. יז הֲלוֹא זֹאת תַּעֲשֶׂה לָּךְ עָזְבֵךְ אֶת יְהוָה אֱלֹהַיִךְ בְּעֵת מוֹלִיכֵךְ בַּדָּרֶךְ. יח וְעַתָּה מַה לָּךְ לְדֶרֶךְ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מֵי שִׁחוֹר וּמַה לָּךְ לְדֶרֶךְ אַשּׁוּר לִשְׁתּוֹת מֵי נָהָר.
. אבל הָעָם לא שמע בקולו ו"כָּל שְׁאֵרִית יְהוּדָה" ובראשם "יוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וְכָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים" ירדו למִצְרַיִם, ואיתם ירדו גם יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וְבָּרוּךְ בֶּן נֵרִיָּהוּ, והתיישבו בתַּחְפַּנְחֵס
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ג פסוקים ה-ז: ה וַיִּקַּח יוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וְכָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֵת כָּל שְׁאֵרִית יְהוּדָה אֲשֶׁר שָׁבוּ מִכָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר נִדְּחוּ שָׁם לָגוּר בְּאֶרֶץ יְהוּדָה. ו אֶת הַגְּבָרִים וְאֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הַטַּף וְאֶת בְּנוֹת הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר הִנִּיחַ נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן וְאֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וְאֶת בָּרוּךְ בֶּן נֵרִיָּהוּ. ז וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ מִצְרַיִם כִּי לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְהוָה וַיָּבֹאוּ עַד תַּחְפַּנְחֵס.
. בתַּחְפַּנְחֵס, ה' צווה על יִרְמְיָהוּ להטמין בפתח הארמון יסודות מבנה עשוי אֲבָנִים גדולות מעורבבות במֶּלֶט, כיוון שה' יקים כֵּס לנְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל מעל היסודות האלה, ושם הוא יפרוס את האפיריון שלו על מצרים
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ג פסוקים ח-י: ח וַיְהִי דְבַר יְהוָה אֶל יִרְמְיָהוּ בְּתַחְפַּנְחֵס לֵאמֹר. ט קַח בְּיָדְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וּטְמַנְתָּם בַּמֶּלֶט בַּמַּלְבֵּן אֲשֶׁר בְּפֶתַח בֵּית פַּרְעֹה בְּתַחְפַּנְחֵס לְעֵינֵי אֲנָשִׁים יְהוּדִים. י וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי שֹׁלֵחַ וְלָקַחְתִּי אֶת נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל עַבְדִּי וְשַׂמְתִּי כִסְאוֹ מִמַּעַל לָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר טָמָנְתִּי וְנָטָה אֶת שפרורו [שַׁפְרִירוֹ] עֲלֵיהֶם.
. יִרְמְיָהוּ ניבא אח"כ שוב (נבואה שלא התגשמה) שנְבוּכַדְרֶאצַּר יבוא להכות את מִצְרָיִם והזכיר את ערי מִצְרַיִם שיוכו בחרב, כולל את מִגְדּוֹל, תַּחְפַּנְחֵס ואת נֹף (ואולי נעזר במשחק מלים תַחְפַּנְחֵס\נִסְחַף, נֹף\נָפַל, אוֹן\שָׁאוֹן)
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ו פסוקים י"ג-י"ז: יג הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא לָבוֹא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל לְהַכּוֹת אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם. יד הַגִּידוּ בְמִצְרַיִם וְהַשְׁמִיעוּ בְמִגְדּוֹל וְהַשְׁמִיעוּ בְנֹף וּבְתַחְפַּנְחֵס אִמְרוּ הִתְיַצֵּב וְהָכֵן לָךְ כִּי אָכְלָה חֶרֶב סְבִיבֶיךָ. טו מַדּוּעַ נִסְחַף אַבִּירֶיךָ לֹא עָמַד כִּי יְהוָה הֲדָפוֹ. טז הִרְבָּה כּוֹשֵׁל גַּם נָפַל אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וַיֹּאמְרוּ קוּמָה וְנָשֻׁבָה אֶל עַמֵּנוּ וְאֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֵּנוּ מִפְּנֵי חֶרֶב הַיּוֹנָה. יז קָרְאוּ שָׁם פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם שָׁאוֹן הֶעֱבִיר הַמּוֹעֵד.
. כשהפליטים מיהודה כבר התיישבו במִצְרַיִם - במִגְדֹּל, בתַחְפַּנְחֵס, בנֹף, ובאֶרֶץ פַּתְרוֹס, יִרְמְיָהוּ הזכיר להם את החורבן שה' הביא על ירושלים ויהודה בגלל העבודה הזרה שחטאו בה
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ד פסוקים א-ג: א הַדָּבָר אֲשֶׁר הָיָה אֶל יִרְמְיָהוּ אֶל כָּל הַיְּהוּדִים הַיֹּשְׁבִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם הַיֹּשְׁבִים בְּמִגְדֹּל וּבְתַחְפַּנְחֵס וּבְנֹף וּבְאֶרֶץ פַּתְרוֹס לֵאמֹר. ב כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אַתֶּם רְאִיתֶם אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר הֵבֵאתִי עַל יְרוּשָׁלַ‍ִם וְעַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה וְהִנָּם חָרְבָּה הַיּוֹם הַזֶּה וְאֵין בָּהֶם יוֹשֵׁב. ג מִפְּנֵי רָעָתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ לְהַכְעִסֵנִי לָלֶכֶת לְקַטֵּר לַעֲבֹד לֵאלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּם הֵמָּה אַתֶּם וַאֲבֹתֵיכֶם.
.

גם יְחֶזְקֵאל דיבר על כיבוש מִצְרַיִם בְּיַד נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל ובעלי בריתו, אז ה' יביא להרס מקדשי האלילים המפוארים שברחבי מִצְרַיִם, כולל באֶרֶץ פַּתְרוֹס (בדרום), בצֹעַן (בצפון), ובנֹא (במרכז)
[^]יְחֶזְקֵאל פרק ל פסוק י"ד: יד וַהֲשִׁמֹּתִי אֶת פַּתְרוֹס וְנָתַתִּי אֵשׁ בְּצֹעַן וְעָשִׂיתִי שְׁפָטִים בְּנֹא.
, ונזכרות גם סְוֵנֵה, סִין, אוֹן, פִי בֶסֶת, תַּחְפַּנְחֵס, ונֹף, שישרפו ויהרסו ותושביהם יהרגו או יפלו בשבי
[^]יְחֶזְקֵאל פרק ל פסוקים ו, י, י"ג-י"ח: ו כֹּה אָמַר יְהוָה וְנָפְלוּ סֹמְכֵי מִצְרַיִם וְיָרַד גְּאוֹן עֻזָּהּ מִמִּגְדֹּל סְוֵנֵה בַּחֶרֶב יִפְּלוּ בָהּ נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה. ... י כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה וְהִשְׁבַּתִּי אֶת הֲמוֹן מִצְרַיִם בְּיַד נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל. ... יג כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה וְהַאֲבַדְתִּי גִלּוּלִים וְהִשְׁבַּתִּי אֱלִילִים מִנֹּף וְנָשִׂיא מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יִהְיֶה עוֹד וְנָתַתִּי יִרְאָה בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. יד וַהֲשִׁמֹּתִי אֶת פַּתְרוֹס וְנָתַתִּי אֵשׁ בְּצֹעַן וְעָשִׂיתִי שְׁפָטִים בְּנֹא. טו וְשָׁפַכְתִּי חֲמָתִי עַל סִין מָעוֹז מִצְרָיִם וְהִכְרַתִּי אֶת הֲמוֹן נֹא. טז וְנָתַתִּי אֵשׁ בְּמִצְרַיִם חוּל תחיל [תָּחוּל] סִין וְנֹא תִּהְיֶה לְהִבָּקֵעַ וְנֹף צָרֵי יוֹמָם. יז בַּחוּרֵי אָוֶן וּפִי בֶסֶת בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ וְהֵנָּה בַּשְּׁבִי תֵלַכְנָה. יח וּבִתְחַפְנְחֵס חָשַׂךְ הַיּוֹם בְּשִׁבְרִי שָׁם אֶת מֹטוֹת מִצְרַיִם וְנִשְׁבַּת בָּהּ גְּאוֹן עֻזָּהּ הִיא עָנָן יְכַסֶּנָּה וּבְנוֹתֶיהָ בַּשְּׁבִי תֵלַכְנָה.
.
זיהוי המקום
העיר תַּחְפַּנְחֵס, או דָפַנֶה בלשון היוונים שישבו בה, שכנה במזרח הדלתא שבצפון מִצְרַיִם על גדות הענף הפֶּלוּסִי של הנילוס, כלומר הענף המזרחי ביותר, הנקרא על שם פֶּלוּסִיום\סִין ששכנה בקצהו הצפוני לקראת השפכו לים התיכון. אתר זה היה על הגבול המזרחי של ארץ מִצְרַיִם וכדי לתגבר את משמר הגבול באזור הקים פרעה פסמתיך ה-1 (664–610 לפנה"ס) את תַּחְפַּנְחֵס עם מצודה צבאית שעליה שמרו שכירי חרב בעיקר יוונים, איונים וקארים
[*]מדרום מערב אסיה הקטנה מול יוון
. משוער שבתַּחְפַּנְחֵס התיישבו גם פניקים כיוון שהעיר נזכרת בתעודה פניקית הכוללת ברכה בשם כל האלים של תַּחְפַּנְחֵס. כמו כן, מצבה שנמצאה בתל מתארת כמשוער אלוהות פניקית כלשהי
[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 519-518
.

בימיה הקצרים של תַּחְפַּנְחֵס עברו תהפוכות על המזרח הקדום כשהאימפריה האַשּׁוּרית נפלה בידי בָּבֶל (609-612 לפנה"ס), ונְבוּכַדְנֶצַּר הַשֵּׁנִי מלך בָּבֶל כבש את יְהוּדָה והחריב את יְרוּשָׁלַיִם ואת המקדש (586 לפנה"ס). צבא נְבוּכַדְנֶאצַּר אמנם הביס ליד כָּרכּמיש את צבא מִצְרַיִם (תחת פרעה נְכוֹ‎ ה-2 בנו של פסמתיך ה-1) אך נכשל בנסיונותיו לכבוש את מִצְרַיִם עצמה. פליטים רבים מיְהוּדָה וביניהם יִרְמְיָהוּ ברחו למִצְרַיִם אחרי הכיבוש הבבלי והתיישבו כאמור גם בתַּחְפַּנְחֵס שבמזרח הדלתא, כלומר בין המקומות הראשונים שאליהם הגיעו הפליטים מהארץ.

כ-100 שנים לאחר ייסוד תַּחְפַּנְחֵס העניק פרעה יעחמס השני (570–526 לפנה"ס) לעיר נאוקרטיס שבמערב הדלתא את המונופול על הסחר עם יוון ותושבי תַּחְפַּנְחֵס עזבו את המקום. כַּנְבּוּזִי ה-2 מלך פָּרַס כבש אח"כ את מִצְרַיִם מידי יעחמס, והרודוטוס עוד מזכיר חיילים פרסים שהיו במקום בימיו (מאה 5 לפנה"ס). נראה אבל שהאתר איבד מחשיבותו הצבאית כמגן הגבול המזרחי של הארץ, ועל פי הממצאים שנמצאו במקום משוער שהאתר ננטש במהלך השלטון הפרסי. התל של העיר נקרא "מצודת בת היהודי" בסוף המאה ה-19 כשאתר נחפר, ונמצאו בו שרידי מצודה מאסיבית (בעובי של כ-12 מטר), חִצִּים רבים, וחרסים יוונים ומצרים מהתקופה הקצרה של קיום העיר, אך גם שרידי מבנים מאוחרים יותר מהתקופה ההלניסטית והרומית
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 518
.
פרקים המזכירים את תַּחְפַּנְחֵס
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על תַּחְפַּנְחֵס באתר של ויקיפדיה.