משמאל הכפר טייבה שבגליל ומימין צלע הגבעה של ח'רבת אַל-חַדַּאד. ביניהם עובר ערוץ נחל יששכר.
שרידי מבצר עפולה הצלבני\ממלוכי (1300-1100 לספירה) שבראש הגבעה הדרומית של תל עפולה
|
רמת זיהוי
: 4 - אין זיהוי מבוסס
כנויים נוספים
: תל עפולה
עָפְרָה במְנַשֶּׁה במקרא
עָפְרָה היתה עירו של יוֹאָשׁ אֲבִי הָעֶזְרִי ושל בנו, השופט גִדְעוֹן
גִּדְעוֹן מת בְּשֵׂיבָה טוֹבָה וַנקבר "בְּקֶבֶר יוֹאָשׁ אָבִיו בְּעָפְרָה"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ו פסוק י"א: יא
וַיָּבֹא מַלְאַךְ יְהוָה וַיֵּשֶׁב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר בְּעָפְרָה אֲשֶׁר לְיוֹאָשׁ אֲבִי הָעֶזְרִי וְגִדְעוֹן בְּנוֹ חֹבֵט חִטִּים בַּגַּת לְהָנִיס מִפְּנֵי מִדְיָן.
, ומשפחת אֲבִיעֶזֶר עצמה השתייכה לשבט מְנַשֶּׁה[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ז פסוק ב: ב
וַיְהִי לִבְנֵי מְנַשֶּׁה הַנּוֹתָרִים לְמִשְׁפְּחֹתָם לִבְנֵי אֲבִיעֶזֶר וְלִבְנֵי חֵלֶק וְלִבְנֵי אַשְׂרִיאֵל וְלִבְנֵי שֶׁכֶם וְלִבְנֵי חֵפֶר וְלִבְנֵי שְׁמִידָע אֵלֶּה בְּנֵי מְנַשֶּׁה בֶּן יוֹסֵף הַזְּכָרִים לְמִשְׁפְּחֹתָם.
. יש להבחין בין עָפְרָה אֲבִי הָעֶזְרִי זו לבין עָפְרָה הנזכרת ברשימת ערי שבט בִנְיָמִן. מלאך ה' נגלה לגִּדְעוֹן תחת עץ הָאֵלָה בעָפְרָה בעודו חובט חִטִּים וקרא לו לצאת וללחום במדיינים שהציקו אז לבני ישראל. בעָפְרָה היה מזבח לבַּעַל ולאֲשֵׁרָה וגִדְעוֹן ניתץ אותו לפי צווי של ה'. גִדְעוֹן יצא להלחם במדיינים וחנה בעֵין חֲרֹד בעוד שהמדיינים חנו "מִצָּפוֹן לגִּבְעַת הַמּוֹרֶה בָּעֵמֶק" (יזרעאל)[^]שׁוֹפְטִים פרק ז פסוק א: א
וַיַּשְׁכֵּם יְרֻבַּעַל הוּא גִדְעוֹן וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וַיַּחֲנוּ עַל עֵין חֲרֹד וּמַחֲנֵה מִדְיָן הָיָה לוֹ מִצָּפוֹן מִגִּבְעַת הַמּוֹרֶה בָּעֵמֶק.
. המדיינים הרגו כמה מאחיו של גִדְעוֹן בהר תָּבֹר[^]שׁוֹפְטִים פרק ח פסוק י"ח: יח
וַיֹּאמֶר אֶל זֶבַח וְאֶל צַלְמֻנָּע אֵיפֹה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הֲרַגְתֶּם בְּתָבוֹר וַיֹּאמְרוּ כָּמוֹךָ כְמוֹהֶם אֶחָד כְּתֹאַר בְּנֵי הַמֶּלֶךְ.
, אך לבסוף גִדְעוֹן הצליח להביס אותם. גִדְעוֹן אסף אח"כ נזמי זהב משלל המלחמה והכין מהם אפוד שהוצג בעָפְרָה, והאפוד נעשה עם הזמן למוקד של עבודה זרה במקום[^]שׁוֹפְטִים פרק ח פסוקים כ"ו-כ"ז: כו
וַיְהִי מִשְׁקַל נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר שָׁאָל אֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת זָהָב לְבַד מִן הַשַּׂהֲרֹנִים וְהַנְּטִפוֹת וּבִגְדֵי הָאַרְגָּמָן שֶׁעַל מַלְכֵי מִדְיָן וּלְבַד מִן הָעֲנָקוֹת אֲשֶׁר בְּצַוְּארֵי גְמַלֵּיהֶם.
כז
וַיַּעַשׂ אוֹתוֹ גִדְעוֹן לְאֵפוֹד וַיַּצֵּג אוֹתוֹ בְעִירוֹ בְּעָפְרָה וַיִּזְנוּ כָל יִשְׂרָאֵל אַחֲרָיו שָׁם וַיְהִי לְגִדְעוֹן וּלְבֵיתוֹ לְמוֹקֵשׁ.
.
גִּדְעוֹן מת בְּשֵׂיבָה טוֹבָה וַנקבר "בְּקֶבֶר יוֹאָשׁ אָבִיו בְּעָפְרָה"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ח פסוק ל"ב: לב
וַיָּמָת גִּדְעוֹן בֶּן יוֹאָשׁ בְּשֵׂיבָה טוֹבָה וַיִּקָּבֵר בְּקֶבֶר יוֹאָשׁ אָבִיו בְּעָפְרָה אֲבִי הָעֶזְרִי.
. אחרי מותו, בא אֲבִימֶלֶךְ בן פילגשו משְׁכֶם לבֵית אָבִיו שבעָפְרָה והרג שם את כל אֶחָיו בני גִּדְעוֹן, מלבד את יוֹתָם שהצליח להמלט (והמשיל עליו את משל יוֹתָם), ואֲבִימֶלֶךְ עצמו עבר למלוך על שְׁכֶם, עִירָהּ של אימו.
זיהוי המקום
עָפְרָה התייחסה כאמור למשפחת אֲבִיעֶזֶר משבט מְנַשֶּׁה. על פי האזור של המקומות בהם פעלו גִדְעוֹן ואחיו - עֵין חֲרֹד, גִּבְעַת הַמּוֹרֶה בעמק יזרעאל והר תָּבֹר, משתמע שעָפְרָה שכנה בצפון הארץ.
עִפְרִית משמעו "שֵׁד" בערבית, ולכן מקובלת ההשערה שהשם עָפְרָה הוחלף עם הכיבוש הערבי בשם אֶ-טַּייבֶּה, כלומר "הטובה" בעברית. לכן למשל העיר עָפְרָה שבנחלת בִנְיָמִן מזוהה בד"כ עם הכפר אֶ-טַּייבֶּה שמצפון-מזרח לבֵּית-אֵל. משיקול דומה יש המזהים את עָפְרָה של גִּדְעוֹן עם ח'רבת אַל-חַדַּאד שעל הגדה המזרחית של נחל יששכר מול הכפר אֶ-טַּייבֶּה וממזרח לגִּבְעַת הַמּוֹרֶה (ראו מפה)
כנגד זיהוי זה עומדות הטענות שבחרבת אַל-חַדַּאד התגלו בינתיים ממצאים רק מהתקופה הביזנטית והאתר למעשה נמצא בתחום נחלת יששכר ומצפון לגבול המשוער של נחלת מְנַשֶּׁה של משפחת אֲבִיעֶזֶר. לפיכך, יש המציעים לזהות את עָפְרָה עם אתר אחר באזור פעולתו של גִדְעוֹן, וזיהוי מקובל הוא עם תל עֲפוּלָה הנמצא בלב העיר של היום. לפי השערה זו עֲפוּלָה נמצאת בקצה הגבול הצפוני של נחלת מְנַשֶּׁה, והשם עֲפוּלָה קרוב אולי לשמה של עָפְרָה ונגזר ממנה לאורך הדורות. בכל אופן המקום של תל עֲפוּלָה מתאים לתיאור באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) אשר מזכיר את הכפר עָפְרָה שהיה קיים בימיו כ-6 מילים מצפון ללֶגְיוֹ (ליד צומת מגידו של היום).
פרעה תחותימס מזכיר את עפר-ור (עפר הגדולה) ואת עפר-שר (עפר הקטנה) ברשימת כיבושיו במסע המלחמה שלו בארץ (מאה 15 לפנה"ס). הערים שמשאתמ (המזוהה עם אֲדָמָה) ואֲנָחֲרַת נזכרות לפני עפר-ור\שר באותה רשימה, וכיוון שערים אלה נמצאות גם הן בצפון הארץ במרחב שממערב לכנרת ולצפון הירדן, מקובל הזיהוי של עפר-ור\שר עם עָפְרָה שבתל עֲפוּלָה
בתל עֲפוּלָה נמצאו עדויות להתיישבות כמעט רציפה מתקופת הברונזה (הכנענית), הברזל (הישראלית), הפרסית (שיבת ציון) ומתקופות מאוחרות יותר, כולל קברים שנמצאו בסמוך לתל מתקופות אלו. מהיישוב של תקופת הברונזה הקדומה (אלף 3 לפנה"ס) נתגלו חרסים רבים מאוד, אסם תבואה, אך נעדרים ממנו ביצורים ומבני ציבור, כך שההשערה שהיישוב בתל היה בעל אופי כפרי בתקופה זו. היישוב חרב בשריפה לקראת סוף המאה ה-11 לפנה"ס, וההתיישבות חזרה והתקיימה כאמור באתר גם בתקופת הברזל, אך באופי דליל יותר. היישוב התרחב שוב בתקופה ההלניסטית, ובתקופה הביזנטית כבר התפרס לשטחים נרחבים סביב התל המקורי. השרידים הניכרים כיום על הגבעה הדרומית של התל הם בעיקר של מבצר צלבני או ממלוכי (1300-1100 לספירה), אשר שברי סרקופגים מהתקופה הרומית (מאות 4-2 לספירה) שולבו בקירותיו.
עִפְרִית משמעו "שֵׁד" בערבית, ולכן מקובלת ההשערה שהשם עָפְרָה הוחלף עם הכיבוש הערבי בשם אֶ-טַּייבֶּה, כלומר "הטובה" בעברית. לכן למשל העיר עָפְרָה שבנחלת בִנְיָמִן מזוהה בד"כ עם הכפר אֶ-טַּייבֶּה שמצפון-מזרח לבֵּית-אֵל. משיקול דומה יש המזהים את עָפְרָה של גִּדְעוֹן עם ח'רבת אַל-חַדַּאד שעל הגדה המזרחית של נחל יששכר מול הכפר אֶ-טַּייבֶּה וממזרח לגִּבְעַת הַמּוֹרֶה (ראו מפה)
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 325-324
.
כנגד זיהוי זה עומדות הטענות שבחרבת אַל-חַדַּאד התגלו בינתיים ממצאים רק מהתקופה הביזנטית והאתר למעשה נמצא בתחום נחלת יששכר ומצפון לגבול המשוער של נחלת מְנַשֶּׁה של משפחת אֲבִיעֶזֶר. לפיכך, יש המציעים לזהות את עָפְרָה עם אתר אחר באזור פעולתו של גִדְעוֹן, וזיהוי מקובל הוא עם תל עֲפוּלָה הנמצא בלב העיר של היום. לפי השערה זו עֲפוּלָה נמצאת בקצה הגבול הצפוני של נחלת מְנַשֶּׁה, והשם עֲפוּלָה קרוב אולי לשמה של עָפְרָה ונגזר ממנה לאורך הדורות. בכל אופן המקום של תל עֲפוּלָה מתאים לתיאור באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) אשר מזכיר את הכפר עָפְרָה שהיה קיים בימיו כ-6 מילים מצפון ללֶגְיוֹ (ליד צומת מגידו של היום).
פרעה תחותימס מזכיר את עפר-ור (עפר הגדולה) ואת עפר-שר (עפר הקטנה) ברשימת כיבושיו במסע המלחמה שלו בארץ (מאה 15 לפנה"ס). הערים שמשאתמ (המזוהה עם אֲדָמָה) ואֲנָחֲרַת נזכרות לפני עפר-ור\שר באותה רשימה, וכיוון שערים אלה נמצאות גם הן בצפון הארץ במרחב שממערב לכנרת ולצפון הירדן, מקובל הזיהוי של עפר-ור\שר עם עָפְרָה שבתל עֲפוּלָה
[5]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 130,210
.
בתל עֲפוּלָה נמצאו עדויות להתיישבות כמעט רציפה מתקופת הברונזה (הכנענית), הברזל (הישראלית), הפרסית (שיבת ציון) ומתקופות מאוחרות יותר, כולל קברים שנמצאו בסמוך לתל מתקופות אלו. מהיישוב של תקופת הברונזה הקדומה (אלף 3 לפנה"ס) נתגלו חרסים רבים מאוד, אסם תבואה, אך נעדרים ממנו ביצורים ומבני ציבור, כך שההשערה שהיישוב בתל היה בעל אופי כפרי בתקופה זו. היישוב חרב בשריפה לקראת סוף המאה ה-11 לפנה"ס, וההתיישבות חזרה והתקיימה כאמור באתר גם בתקופת הברזל, אך באופי דליל יותר. היישוב התרחב שוב בתקופה ההלניסטית, ובתקופה הביזנטית כבר התפרס לשטחים נרחבים סביב התל המקורי. השרידים הניכרים כיום על הגבעה הדרומית של התל הם בעיקר של מבצר צלבני או ממלוכי (1300-1100 לספירה), אשר שברי סרקופגים מהתקופה הרומית (מאות 4-2 לספירה) שולבו בקירותיו.
פרקים המזכירים את עָפְרָה במְנַשֶּׁה
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
עפולה ואתריה. באתר inature - טבע ונופים בישראל.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.
פרטי היוצר\ת
א- טייבה. By doron kirshberg Pikiwiki Israel, [CC-BY-2.5], via Wikimedia Commons
הכפר א-טייבה א-זועביה שברמת ייששכר
סרקופגים מהתקופה הרומית (מאה 4-2 לספירה) בשימוש משני בחומת מבצר עפולה הצלבני\ממלוכי שבראש תל עפולה