מקום
הר תָּבֹר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Looking across the Jezreel Valley to Mount Tabor. Mount_Tabor3.jpg: Eliot from The Negev. derivative work: TheCuriousGnome, [CC-BY-2.0], via Wikimedia Commons
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

הר תָּבוֹר מכוון מזרח, צילום של אלון אדיר, 27.2.2021 [public domain]. Original image size reduced by Allon Adir.
הר תָּבוֹר מכוון מזרח
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
הר תָּבֹר במקרא
הר תָּבֹר נזכר במקרא כאחד ההרים החשובים בארץ, והוא נזכר כך יחד עם הַכַּרְמֶל
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ו פסוק י"ח: יח חַי אָנִי נְאֻם הַמֶּלֶךְ יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ כִּי כְּתָבוֹר בֶּהָרִים וּכְכַרְמֶל בַּיָּם יָבוֹא.
והחֶרְמוֹן
[^]תְּהִלִּים פרק פ"ט פסוק י"ג: יג צָפוֹן וְיָמִין אַתָּה בְרָאתָם תָּבוֹר וְחֶרְמוֹן בְּשִׁמְךָ יְרַנֵּנוּ.
. בהר תָּבֹר נפגשו שלוש הנחלות של זְבוּלֻן (דרום מערב), יִשָּׂשכָר (דרום מזרח) ושל נַפְתָּלִי (צפון). הישובים כִּסְלֹת תָּבֹר (ביִשָּׂשכָר) ואַזְנוֹת תָּבוֹר (בנַפְתָּלִי) הסמוכים לו קרואים על שמו של ההר
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים י-י"ב, י"ז-כ"ב, ל"ב-ל"ד: י וַיַּעַל הַגּוֹרָל הַשְּׁלִישִׁי לִבְנֵי זְבוּלֻן לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם עַד שָׂרִיד. יא וְעָלָה גְבוּלָם לַיָּמָּה וּמַרְעֲלָה וּפָגַע בְּדַבָּשֶׁת וּפָגַע אֶל הַנַּחַל אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יָקְנְעָם. יב וְשָׁב מִשָּׂרִיד קֵדְמָה מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ עַל גְּבוּל כִּסְלֹת תָּבֹר וְיָצָא אֶל הַדָּבְרַת וְעָלָה יָפִיעַ. ... יז לְיִשָּׂשכָר יָצָא הַגּוֹרָל הָרְבִיעִי לִבְנֵי יִשָּׂשכָר לְמִשְׁפְּחוֹתָם. יח וַיְהִי גְּבוּלָם יִזְרְעֶאלָה וְהַכְּסוּלֹת וְשׁוּנֵם. יט וַחֲפָרַיִם וְשִׁיאֹן וַאֲנָחֲרַת. כ וְהָרַבִּית וְקִשְׁיוֹן וָאָבֶץ. כא וְרֶמֶת וְעֵין גַּנִּים וְעֵין חַדָּה וּבֵית פַּצֵּץ. כב וּפָגַע הַגְּבוּל בְּתָבוֹר ושחצומה [וְשַׁחֲצִימָה] וּבֵית שֶׁמֶשׁ וְהָיוּ תֹּצְאוֹת גְּבוּלָם הַיַּרְדֵּן עָרִים שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן. ... לב לִבְנֵי נַפְתָּלִי יָצָא הַגּוֹרָל הַשִּׁשִּׁי לִבְנֵי נַפְתָּלִי לְמִשְׁפְּחֹתָם. לג וַיְהִי גְבוּלָם מֵחֵלֶף מֵאֵלוֹן בְּצַעֲנַנִּים וַאֲדָמִי הַנֶּקֶב וְיַבְנְאֵל עַד לַקּוּם וַיְהִי תֹצְאֹתָיו הַיַּרְדֵּן. לד וְשָׁב הַגְּבוּל יָמָּה אַזְנוֹת תָּבוֹר וְיָצָא מִשָּׁם חוּקֹקָה וּפָגַע בִּזְבֻלוּן מִנֶּגֶב וּבְאָשֵׁר פָּגַע מִיָּם וּבִיהוּדָה הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשָּׁמֶשׁ.
. ב
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ו פסוק ס"בדִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ו פסוק ס"ב: סב לִבְנֵי מְרָרִי הַנּוֹתָרִים מִמַּטֵּה זְבוּלֻן אֶת רִמּוֹנוֹ וְאֶת מִגְרָשֶׁיהָ אֶת תָּבוֹר וְאֶת מִגְרָשֶׁיהָ.
נאמר שהעיר תָּבוֹר שבזְבוּלֻן נמסרה כעיר לויים לִבְנֵי מְרָרִי, אך עיר כזו לא נזכרת ברשימה המקבילה שב
יְהוֹשֻׁעַ פרק כ"א פסוקים ל"ד-ל"היְהוֹשֻׁעַ פרק כ"א פסוקים ל"ד-ל"ה: לד וּלְמִשְׁפְּחוֹת בְּנֵי מְרָרִי הַלְוִיִּם הַנּוֹתָרִים מֵאֵת מַטֵּה זְבוּלֻן אֶת יָקְנְעָם וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ אֶת קַרְתָּה וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ. לה אֶת דִּמְנָה וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ אֶת נַהֲלָל וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ עָרִים אַרְבַּע.
, וההשערה היא שמדובר בשיבוש או בעיר כלשהי באזור התָּבוֹר
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 407
.

דְבוֹרָה הנביאה קראה לבָּרָק לצאת לתָּבוֹר עם 10,000 ממִבְּנֵי נַפְתָּלִי וזְבֻלוּן (אשר נחלתם כאמור גבלה בהר), בעוד היא תמשוך לקִישׁוֹן את סִיסְרָא, שר צבאו של יָבִין מלך כְּנַעַן אשר רָדָה בבְּנֵי יִשְׂרָאֵל באותם ימים. סִיסְרָא אמנם יצא לקִישׁוֹן עם 900 מרכבותיו, ובָּרָק ירד מהר תָּבֹר לקראתו עם חייליו, והביס אותו.

התָּבוֹר נזכר שוב בהקשר של מלחמות השופט גִּדְעוֹן בצבא מִדְיָן. גִּדְעוֹן הביס את המִדְיָנים ותפס את זֶבַח וְצַלְמֻנָּע מלכיהם אחרי מרדף בעבר הירדן. גִּדְעוֹן האשים אותם בהריגת אֶחָיו בהר תָּבֹר (ארוע שלא נזכר במפורש קודם לכן), והציע בציניות שיחוס על חייהם אם יחזירו את אנשיו שהרגו לחיים
[^]שׁוֹפְטִים פרק ח פסוקים י"ח-י"ט: יח וַיֹּאמֶר אֶל זֶבַח וְאֶל צַלְמֻנָּע אֵיפֹה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הֲרַגְתֶּם בְּתָבוֹר וַיֹּאמְרוּ כָּמוֹךָ כְמוֹהֶם אֶחָד כְּתֹאַר בְּנֵי הַמֶּלֶךְ. יט וַיֹּאמַר אַחַי בְּנֵי אִמִּי הֵם חַי יְהוָה לוּ הַחֲיִתֶם אוֹתָם לֹא הָרַגְתִּי אֶתְכֶם.
.

בימי המלוכה היה כנראה התָּבוֹר למקום של עבודה זרה, כפי שמשתמע מדברי הנביא הוֹשֵׁעַ, אשר האשים את מנהיגי העַם - הכוהנים ובית המלוכה, על שהכשילו את העַם (בעבודה זרה) כמו במלכודת או ברשת, במִּצְפֶּה, על הר תָּבוֹר ובשִּׁטִּים
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ה פסוקים א-ב: א שִׁמְעוּ זֹאת הַכֹּהֲנִים וְהַקְשִׁיבוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל וּבֵית הַמֶּלֶךְ הַאֲזִינוּ כִּי לָכֶם הַמִּשְׁפָּט כִּי פַח הֱיִיתֶם לְמִצְפָּה וְרֶשֶׁת פְּרוּשָׂה עַל תָּבוֹר. ב וְשַׁחֲטָה שֵׂטִים הֶעְמִיקוּ וַאֲנִי מוּסָר לְכֻלָּם.
.
זיהוי המקום
להַר תָּבוֹר צורת כיפה אופיינית, והוא מבודד ובולט בכ-400 מטר מעל סביבתו המישורית יחסית (מלבד בכוון הרי נצרת במערב). על ההר אין מעייניות, אך הטל והגשם הרב באזור תורמים לצמחייה העשירה של התָּבוֹר. ההר שולט על צומת דרכים חשובות, מבקעת הירדן מערבה לים דרך עמק יזרעאל, וסעיף של דרך הים ממגידו לכוון צפון
[2]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 40
.

המיקום האסטרטגי והמבנה התלול של ההר תרמו להיותו בסיס לכינוס צבאות או התבצרות, וכמה קרבות חשובים נערכו בסביבתו לאורך הדורות. מעבר לארועים הצבאיים שהוזכרו למעלה מן המקרא (בימי בָּרָק וגִּדְעוֹן), ניתן להזכיר את תבוסת אלכסנדר השני מבית חשמונאי בפני הרומאים ליד התָּבוֹר, ואת ההתבצרות בתָּבוֹר של המורדים תחת יוסף בן מתתיהו בימי המרד הגדול ברומאים (שבסופה נפל ההר לידי המפקד הרומאי פלצידוס). ההר גם מקודש לנוצרים, והחליף ידיים מספר פעמים בין הצלבנים למוסלמים במאות ה-13-12.
פרקים המזכירים את הר תָּבֹר
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על הר תָּבֹר באתר של ויקיפדיה.
טיולים באזור: פסגת הר תבור - המלצה למסלול טיול בשמורת טבע וגן לאומי הר תבור. באתר רשות הטבע והגנים.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.