עיר
אֲפֵק בַּגולן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tel Soreg. By Aaadir, [CC0], via Wikimedia Commons
תל סורג - על תוואי נחל עין גב, למרגלות הכפר הסורי הנטוש פיק.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Ein Fiq. A small pool collecting the waters of the spring below the deserted village Fiq. By Aaadir, [CC0], via Wikimedia Commons
בריכה קטנה אוגרת את מי עין פיק הנובע למרגלות הכפר
רמת זיהוי : 3 - זיהוי משוער
כנויים נוספים : תל סורג
אֲפֵק בַּגולן במקרא
אנשי בֶן הֲדַד מלך ארם דַמָּשֶׂק יעצו לו להלחם עם בני יִשְׂרָאֵל במישור, כיוון שה' הוא אלוהי הרים
[^]מְלָכִים-א פרק כ פסוק כ"ג: כג וְעַבְדֵי מֶלֶךְ אֲרָם אָמְרוּ אֵלָיו אֱלֹהֵי הָרִים אֱלֹהֵיהֶם עַל כֵּן חָזְקוּ מִמֶּנּוּ וְאוּלָם נִלָּחֵם אִתָּם בַּמִּישׁוֹר אִם לֹא נֶחֱזַק מֵהֶם.
. לפיכך עלה בֶן הֲדַד לאֲפֵק (שברמת הגולן) עם צבא רב אל מול צבא יִשְׂרָאֵל הקטן. אחרי 7 ימי המתנה הכו בני יִשְׂרָאֵל 100,000 מצבא ארם, ו-27,000 הנותרים ברחו לאֲפֵק, שם נפלה עליהם החומה, ובֶן הֲדַד ברח והסתתר בחדר שבעיר
[^]מְלָכִים-א פרק כ פסוקים כ"ו, כ"ט-ל: כו וַיְהִי לִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה וַיִּפְקֹד בֶּן הֲדַד אֶת אֲרָם וַיַּעַל אֲפֵקָה לַמִּלְחָמָה עִם יִשְׂרָאֵל. ... כט וַיַּחֲנוּ אֵלֶּה נֹכַח אֵלֶּה שִׁבְעַת יָמִים וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וַתִּקְרַב הַמִּלְחָמָה וַיַּכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת אֲרָם מֵאָה אֶלֶף רַגְלִי בְּיוֹם אֶחָד. ל וַיָּנֻסוּ הַנּוֹתָרִים אֲפֵקָה אֶל הָעִיר וַתִּפֹּל הַחוֹמָה עַל עֶשְׂרִים וְשִׁבְעָה אֶלֶף אִישׁ הַנּוֹתָרִים וּבֶן הֲדַד נָס וַיָּבֹא אֶל הָעִיר חֶדֶר בְּחָדֶר.
. כשיצא בֶן הֲדַד ממחבואו, סלח לו אַחְאָב מלך יִשְׂרָאֵל ואף העלה אותו למרכבה, ובֶן הֲדַד השיב לאַחְאָב את הערים שכבש ממנו אביו והציע לכרות ברית ולהקים ליִשְׂרָאֵל שווקים בדַמֶּשֶׂק
[^]מְלָכִים-א פרק כ פסוקים ל"ג-ל"ד: לג וְהָאֲנָשִׁים יְנַחֲשׁוּ וַיְמַהֲרוּ וַיַּחְלְטוּ הֲמִמֶּנּוּ וַיֹּאמְרוּ אָחִיךָ בֶן הֲדַד וַיֹּאמֶר בֹּאוּ קָחֻהוּ וַיֵּצֵא אֵלָיו בֶּן הֲדַד וַיַּעֲלֵהוּ עַל הַמֶּרְכָּבָה. לד וַיֹּאמֶר אֵלָיו הֶעָרִים אֲשֶׁר לָקַח אָבִי מֵאֵת אָבִיךָ אָשִׁיב וְחוּצוֹת תָּשִׂים לְךָ בְדַמֶּשֶׂק כַּאֲשֶׁר שָׂם אָבִי בְּשֹׁמְרוֹן וַאֲנִי בַּבְּרִית אֲשַׁלְּחֶךָּ וַיִּכְרָת לוֹ בְרִית וַיְשַׁלְּחֵהוּ.
.

יוֹאָשׁ מלך יִשְׂרָאֵל בא אל אֱלִישָׁע הנביא הגוסס, ואֱלִישָׁע שם את ידו על יד המלך וצווה שיירה חץ מהחלון המזרחי. כשהמלך ירה, אֱלִישָׁע אמר שזה הוא חץ תשועה מאֲרָם אשר תובס סופית באֲפֵק. אך כיוון שיוֹאָשׁ הכה את החצים בקרקע רק 3 פעמים אֱלִישָׁע ניבא שאֲרָם לא תוכה סופית אלא רק 3 פעמים
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוקים י"ז-י"ט: יז וַיֹּאמֶר פְּתַח הַחַלּוֹן קֵדְמָה וַיִּפְתָּח וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע יְרֵה וַיּוֹר וַיֹּאמֶר חֵץ תְּשׁוּעָה לַיהוָה וְחֵץ תְּשׁוּעָה בַאֲרָם וְהִכִּיתָ אֶת אֲרָם בַּאֲפֵק עַד כַּלֵּה. יח וַיֹּאמֶר קַח הַחִצִּים וַיִּקָּח וַיֹּאמֶר לְמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל הַךְ אַרְצָה וַיַּךְ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים וַיַּעֲמֹד. יט וַיִּקְצֹף עָלָיו אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לְהַכּוֹת חָמֵשׁ אוֹ שֵׁשׁ פְּעָמִים אָז הִכִּיתָ אֶת אֲרָם עַד כַּלֵּה וְעַתָּה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים תַּכֶּה אֶת אֲרָם.
. וכך אמנם היה לאחר מות אֱלִישָׁע
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוק כ"ה: כה וַיָּשָׁב יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז וַיִּקַּח אֶת הֶעָרִים מִיַּד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל אֲשֶׁר לָקַח מִיַּד יְהוֹאָחָז אָבִיו בַּמִּלְחָמָה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הִכָּהוּ יוֹאָשׁ וַיָּשֶׁב אֶת עָרֵי יִשְׂרָאֵל.
.
זיהוי המקום
כמה ישובים במקרא נקראים בשם אֲפֵק (כמו אֲפֵק שבה חנו הפְלִשְׁתִּים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ד פסוק א: א וַיְהִי דְבַר שְׁמוּאֵל לְכָל יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים לַמִּלְחָמָה וַיַּחֲנוּ עַל הָאֶבֶן הָעֵזֶר וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בַאֲפֵק.
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ט פסוק א: א וַיִּקְבְּצוּ פְלִשְׁתִּים אֶת כָּל מַחֲנֵיהֶם אֲפֵקָה וְיִשְׂרָאֵל חֹנִים בַּעַיִן אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל.
), או בשמות דומים כמו אֲפִיק או אֲפֵקָה (שביְהוּדָה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק נ"ג: נג וינים [וְיָנוּם] וּבֵית תַּפּוּחַ וַאֲפֵקָה.
), כנראה בשל היותם סמוכים ל"אֲפִיקִים" היוצאים ממקורות מים, ולא תמיד ברור אילו מהם זהים זה לזה. העיר אֲפֵק הנזכרת במסגרת המלחמות שבין ממלכות יִשְׂרָאֵל וארם דַמָּשֶׂק בימי אַחְאָב ואח"כ יוֹאָשׁ מלכי יִשְׂרָאֵל, מזוהה בכל אופן עם אתר כלשהו ליד עין פיק והכפר הסורי הנטוש פיק שבגולן המשמרים כמשוער את שמה של אֲפֵקָה מהתקופה הביזנטית ושל אֲפֵק המקראית
[1]עולם התנ"ך, ספר מְלָכִים-א עמ' 188.
[2]עולם התנ"ך, ספר מְלָכִים-ב עמ' 106.
.

האוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) מזהה את אֲפֵקָה של ימיו עם אֲפֵק המקראית ומציין שהיתה בימיו כפר או מבצר גדול באזור סוסיתא. אֲפֵקָה של אוסביוס היא וודאי העיר ששכנה באתר של כפר פיק ליד עין פיק הנמצא פחות מ-4 ק"מ מזרחית מסוסיתא במעלה נחל עין גב, שבו נמצאו ממצאים מתאימים מהתקופה הביזנטית כולל כנראה שרידי בית כנסת וממצאים נוספים המעידים על יישוב יהודי באתר, וגם שרידים נוצרים. אך במקום לא נמצאו ממצאים משמעותיים מתקופות הקודמות לתקופה הביזנטית ולכן האתר אינו מתאים לזיהוי עם אֲפֵק המקראית.

אתר מתאים יותר נמצא מעט במורד נחל עין גב בתל סורג שבו נמצאו ממצאים המעידים על ישוב כפרי שהיה במקום כבר בתקופת הברונזה (הכנענית). בתקופת הברזל (הישראלית) נבנתה מצודה בפסגה המזרחית של התל ממנה שרדה חומת סוגרים. המצודה ששלטה על הדרך מהגולן לכנרת שעברה בסמוך לנחל עין גב, חרבה במלחמה. גם בדרום התל נמצאו בתי מגורים ושרידי כלים המעידים על חורבן אלים שהיה במקום במאה ה-9 לפנה"ס (ימי אַחְאָב ויוֹאָשׁ מלכי יִשְׂרָאֵל שכבשו את אֲפֵק בתקופה זו).
פרקים המזכירים את אֲפֵק בַּגולן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על אֲפֵק בַּגולן באתרים של ויקיפדיה, עמוד ענן ורשות העתיקות.
טיולים באזור: עין פיק, באתר טבע ונופים בישראל - iNature.info
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.