עיר
שֹׁמְרוֹן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

The colonnade Samaria Holy Land, By Snapshots Of The Past (The colonnade Samaria Holy Land) [CC-BY-SA-2.0], via Wikimedia Commons
שדרת עמודים מהתקופה הרומית בחורבות שומרון
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

עיר קדומה בארץ ישראל. בירת ממלכת ישראל במאות ה-9 וה-8 לפנה
חורבות המקדש לקיסר אוגוסטוס (סבסטוס ביוונית) מימי הורדוס
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
שֹׁמְרוֹן במקרא
עָמְרִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל ישב קודם במשך 6 שנים בבירה הקְדוּמָה של הממלכה בתִרְצָה, ואז קנה את הר שֹׁמְרוֹן "מֵאֶת שֶׁמֶר בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף"
[*]בדומה לקנייה של דָוִד "בְּכֶסֶף שְׁקָלִים חֲמִשִּׁים" את גֹּרֶן אֲרַוְנָה שבהר המֹּרִיָּה בבירתו החדשה של דָוִד ביְרוּשָׁלָ‍ִם
[^] שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"ד פסוק כ"ד: כד וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל אֲרַוְנָה לֹא כִּי קָנוֹ אֶקְנֶה מֵאוֹתְךָ בִּמְחִיר וְלֹא אַעֲלֶה לַיהוָה אֱלֹהַי עֹלוֹת חִנָּם וַיִּקֶן דָּוִד אֶת הַגֹּרֶן וְאֶת הַבָּקָר בְּכֶסֶף שְׁקָלִים חֲמִשִּׁים.
, בנה את הָהָר וקרא את שם עיר הבירה החדשה "שֹׁמְרוֹן" על שם הבעלים הקודמים של המקום. עָמְרִי מָלַךְ בשֹׁמְרוֹן עוד 6 שנים, עד שנפטר ונקבר שם
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים כ"ג-כ"ד, כ"ח: כג בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וְאַחַת שָׁנָה לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ עָמְרִי עַל יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה בְּתִרְצָה מָלַךְ שֵׁשׁ שָׁנִים. כד וַיִּקֶן אֶת הָהָר שֹׁמְרוֹן מֵאֶת שֶׁמֶר בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף וַיִּבֶן אֶת הָהָר וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה עַל שֶׁם שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן. ... כח וַיִּשְׁכַּב עָמְרִי עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּשֹׁמְרוֹן וַיִּמְלֹךְ אַחְאָב בְּנוֹ תַּחְתָּיו.
. שֹׁמְרוֹן המשיכה להיות בירת ממלכת יִשְׂרָאֵל במשך כל שנות קִיּוּמָהּ ועד נפילתה בידי אַשּׁוּר, ולמעשה היתה לעתים שם נרדף לממלכה כולה. נביאי יִשְׂרָאֵל הרבו להוכיח את שֹׁמְרוֹן על העבודה הזרה שהונהגה בה
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ח פסוק ה: ה זָנַח עֶגְלֵךְ שֹׁמְרוֹן חָרָה אַפִּי בָּם עַד מָתַי לֹא יוּכְלוּ נִקָּיֹן.
[^]הוֹשֵׁעַ פרק י פסוקים ה-ז: ה לְעֶגְלוֹת בֵּית אָוֶן יָגוּרוּ שְׁכַן שֹׁמְרוֹן כִּי אָבַל עָלָיו עַמּוֹ וּכְמָרָיו עָלָיו יָגִילוּ עַל כְּבוֹדוֹ כִּי גָלָה מִמֶּנּוּ. ו גַּם אוֹתוֹ לְאַשּׁוּר יוּבָל מִנְחָה לְמֶלֶךְ יָרֵב בָּשְׁנָה אֶפְרַיִם יִקָּח וְיֵבוֹשׁ יִשְׂרָאֵל מֵעֲצָתוֹ. ז נִדְמֶה שֹׁמְרוֹן מַלְכָּהּ כְּקֶצֶף עַל פְּנֵי מָיִם.
[^]הוֹשֵׁעַ פרק י"ד פסוק א: א תֶּאְשַׁם שֹׁמְרוֹן כִּי מָרְתָה בֵּאלֹהֶיהָ בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ עֹלְלֵיהֶם יְרֻטָּשׁוּ וְהָרִיּוֹתָיו יְבֻקָּעוּ.
ועל השחיתות המוסרית של העיר
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ז פסוק א: א כְּרָפְאִי לְיִשְׂרָאֵל וְנִגְלָה עֲו‍ֹן אֶפְרַיִם וְרָעוֹת שֹׁמְרוֹן כִּי פָעֲלוּ שָׁקֶר וְגַנָּב יָבוֹא פָּשַׁט גְּדוּד בַּחוּץ.
[^]עָמוֹס פרק ג פסוק ט: ט הַשְׁמִיעוּ עַל אַרְמְנוֹת בְּאַשְׁדּוֹד וְעַל אַרְמְנוֹת בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְאִמְרוּ הֵאָסְפוּ עַל הָרֵי שֹׁמְרוֹן וּרְאוּ מְהוּמֹת רַבּוֹת בְּתוֹכָהּ וַעֲשׁוּקִים בְּקִרְבָּהּ.
[^]עָמוֹס פרק ד פסוק א: א שִׁמְעוּ הַדָּבָר הַזֶּה פָּרוֹת הַבָּשָׁן אֲשֶׁר בְּהַר שֹׁמְרוֹן הָעֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים הָאֹמְרֹת לַאֲדֹנֵיהֶם הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה.
, ולכן ניבאו את חורבנה
[^]עָמוֹס פרק ו פסוקים א-ב: א הוֹי הַשַּׁאֲנַנִּים בְּצִיּוֹן וְהַבֹּטְחִים בְּהַר שֹׁמְרוֹן נְקֻבֵי רֵאשִׁית הַגּוֹיִם וּבָאוּ לָהֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל. ב עִבְרוּ כַלְנֵה וּרְאוּ וּלְכוּ מִשָּׁם חֲמַת רַבָּה וּרְדוּ גַת פְּלִשְׁתּים הֲטוֹבִים מִן הַמַּמְלָכוֹת הָאֵלֶּה אִם רַב גְּבוּלָם מִגְּבֻלְכֶם.
[^]מִיכָה פרק א פסוקים ה-ו: ה בְּפֶשַׁע יַעֲקֹב כָּל זֹאת וּבְחַטֹּאות בֵּית יִשְׂרָאֵל מִי פֶשַׁע יַעֲקֹב הֲלוֹא שֹׁמְרוֹן וּמִי בָּמוֹת יְהוּדָה הֲלוֹא יְרוּשָׁלָ‍ִם. ו וְשַׂמְתִּי שֹׁמְרוֹן לְעִי הַשָּׂדֶה לְמַטָּעֵי כָרֶם וְהִגַּרְתִּי לַגַּי אֲבָנֶיהָ וִיסֹדֶיהָ אֲגַלֶּה.
. הנביא יְחֶזְקֵאל עוד המשיך להתייחס לחטאי שֹׁמְרוֹן שנים רבות לאחר נפילתה
[^]יְחֶזְקֵאל פרק ט"ז פסוק מ"ו: מו וַאֲחוֹתֵךְ הַגְּדוֹלָה שֹׁמְרוֹן הִיא וּבְנוֹתֶיהָ הַיּוֹשֶׁבֶת עַל שְׂמֹאולֵךְ וַאֲחוֹתֵךְ הַקְּטַנָּה מִמֵּךְ הַיּוֹשֶׁבֶת מִימִינֵךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ.
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ג פסוקים ג-ד: ג וַתִּזְנֶינָה בְמִצְרַיִם בִּנְעוּרֵיהֶן זָנוּ שָׁמָּה מֹעֲכוּ שְׁדֵיהֶן וְשָׁם עִשּׂוּ דַּדֵּי בְּתוּלֵיהֶן. ד וּשְׁמוֹתָן אָהֳלָה הַגְּדוֹלָה וְאָהֳלִיבָה אֲחוֹתָהּ וַתִּהְיֶינָה לִי וַתֵּלַדְנָה בָּנִים וּבָנוֹת וּשְׁמוֹתָן שֹׁמְרוֹן אָהֳלָה וִירוּשָׁלַ‍ִם אָהֳלִיבָה.
, אך יִרְמְיָהוּ ועוֹבַדְיָה חזו את שיבת העם לשֹׁמְרוֹן באחרית הימים
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ל"א פסוקים ג-ד: ג עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים. ד עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ.
[^]עוֹבַדְיָה פרק א פסוק י"ט: יט וְיָרְשׁוּ הַנֶּגֶב אֶת הַר עֵשָׂו וְהַשְּׁפֵלָה אֶת פְּלִשְׁתִּים וְיָרְשׁוּ אֶת שְׂדֵה אֶפְרַיִם וְאֵת שְׂדֵה שֹׁמְרוֹן וּבִנְיָמִן אֶת הַגִּלְעָד.
.

תולדות שֹׁמְרוֹן במקרא

גם מלכי יִשְׂרָאֵל שבאו אחרי עָמְרִי מלכו משֹׁמְרוֹן ונקברו בה. כך, אַחְאָב בן עָמְרִי מָלַךְ משֹׁמְרוֹן אבל ישב גם לפעמים בארמונו שביִזְרְעֶאל
[^]מְלָכִים-א פרק כ"א פסוק א: א וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן.
. אַחְאָב הנהיג בשֹׁמְרוֹן עבודה זרה ובנה בעיר מִזְבֵּחַ לַבָּעַל בהשפעת אשתו הצידונית אִיזֶבֶל
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים כ"ט-ל"ב: כט וְאַחְאָב בֶּן עָמְרִי מָלַךְ עַל יִשְׂרָאֵל בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וּשְׁמֹנֶה שָׁנָה לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ אַחְאָב בֶּן עָמְרִי עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה. ל וַיַּעַשׂ אַחְאָב בֶּן עָמְרִי הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו. לא וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ. לב וַיָּקֶם מִזְבֵּחַ לַבָּעַל בֵּית הַבַּעַל אֲשֶׁר בָּנָה בְּשֹׁמְרוֹן.
. רָעָב חָזָק בא בעקבות כך על שֹׁמְרוֹן
[^]מְלָכִים-א פרק י"ח פסוק ב: ב וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ לְהֵרָאוֹת אֶל אַחְאָב וְהָרָעָב חָזָק בְּשֹׁמְרוֹן.
, ורק אחרי שאֵלִיָּהוּ הנביא התעמת עם אַחְאָב וטבח את נביאי הַבַּעַל חזר הגשם לממלכה. אח"כ עלה בֶּן הֲדַד ה-2 מֶלֶךְ אֲרָם עם בעלי בריתו על שֹׁמְרוֹן, אך אַחְאָב הביס אותו שם, ולבסוף כרת איתו ברית שלום שלפיה החזיקו סוחרי יִשְׂרָאֵל שווקים בדַמָּשֶׂק כפי שבעבר החזיקו סוחרי אֲרָם שווקים בשֹׁמְרוֹן
[^]מְלָכִים-א פרק כ פסוקים א, כ"א, ל"ג-ל"ד: א וּבֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם קָבַץ אֶת כָּל חֵילוֹ וּשְׁלֹשִׁים וּשְׁנַיִם מֶלֶךְ אִתּוֹ וְסוּס וָרָכֶב וַיַּעַל וַיָּצַר עַל שֹׁמְרוֹן וַיִּלָּחֶם בָּהּ. ... כא וַיֵּצֵא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וַיַּךְ אֶת הַסּוּס וְאֶת הָרָכֶב וְהִכָּה בַאֲרָם מַכָּה גְדוֹלָה. ... לג וְהָאֲנָשִׁים יְנַחֲשׁוּ וַיְמַהֲרוּ וַיַּחְלְטוּ הֲמִמֶּנּוּ וַיֹּאמְרוּ אָחִיךָ בֶן הֲדַד וַיֹּאמֶר בֹּאוּ קָחֻהוּ וַיֵּצֵא אֵלָיו בֶּן הֲדַד וַיַּעֲלֵהוּ עַל הַמֶּרְכָּבָה. לד וַיֹּאמֶר אֵלָיו הֶעָרִים אֲשֶׁר לָקַח אָבִי מֵאֵת אָבִיךָ אָשִׁיב וְחוּצוֹת תָּשִׂים לְךָ בְדַמֶּשֶׂק כַּאֲשֶׁר שָׂם אָבִי בְּשֹׁמְרוֹן וַאֲנִי בַּבְּרִית אֲשַׁלְּחֶךָּ וַיִּכְרָת לוֹ בְרִית וַיְשַׁלְּחֵהוּ.
. מאוחר יותר נעכרו שוב היחסים עם אֲרָם, ואַחְאָב הזמין את יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה להצטרף אליו למלחמה באֲרָם. יְהוֹשָׁפָט הגיע אמנם לשֹׁמְרוֹן וישב יחד עם אַחְאָב "אִישׁ עַל כִּסְאוֹ מְלֻבָּשִׁים בְּגָדִים בְּגֹרֶן פֶּתַח שַׁעַר שֹׁמְרוֹן" כדי לשמוע את תחזית הנביאים על הקרב הצפוי
[^]מְלָכִים-א פרק כ"ב פסוק י: י וּמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה יֹשְׁבִים אִישׁ עַל כִּסְאוֹ מְלֻבָּשִׁים בְּגָדִים בְּגֹרֶן פֶּתַח שַׁעַר שֹׁמְרוֹן וְכָל הַנְּבִיאִים מִתְנַבְּאִים לִפְנֵיהֶם.
. מִיכָיְהוּ ניבא שם את נפילת אַחְאָב, אך אַחְאָב יצא בכל זאת לקרב, מת בו ונקבר בשֹׁמְרוֹן
[^]מְלָכִים-א פרק כ"ב פסוק ל"ז: לז וַיָּמָת הַמֶּלֶךְ וַיָּבוֹא שֹׁמְרוֹן וַיִּקְבְּרוּ אֶת הַמֶּלֶךְ בְּשֹׁמְרוֹן.
.

אֲחַזְיָהוּ בֶן אַחְאָב מָלַךְ גם כן משֹׁמְרוֹן שְׁנָתָיִם
[^]מְלָכִים-א פרק כ"ב פסוק נ"ב: נב אֲחַזְיָהוּ בֶן אַחְאָב מָלַךְ עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן בִּשְׁנַת שְׁבַע עֶשְׂרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ עַל יִשְׂרָאֵל שְׁנָתָיִם.
, אך אז נפל "בְּעַד הַשְּׂבָכָה" מעליית הגג שלו בְּשֹׁמְרוֹן, ובסוף מת מפצעיו
[^]מְלָכִים-ב פרק א פסוקים ב, ט"ז: ב וַיִּפֹּל אֲחַזְיָה בְּעַד הַשְּׂבָכָה בַּעֲלִיָּתוֹ אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן וַיָּחַל וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לְכוּ דִרְשׁוּ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן אִם אֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה. ... טז וַיְדַבֵּר אֵלָיו כֹּה אָמַר יְהוָה יַעַן אֲשֶׁר שָׁלַחְתָּ מַלְאָכִים לִדְרֹשׁ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן הַמִבְּלִי אֵין אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל לִדְרֹשׁ בִּדְבָרוֹ לָכֵן הַמִּטָּה אֲשֶׁר עָלִיתָ שָּׁם לֹא תֵרֵד מִמֶּנָּה כִּי מוֹת תָּמוּת.
. אחריו מָלַךְ אחיו יוֹרָם בְּשֹׁמְרוֹן 12 שנה
[^]מְלָכִים-ב פרק ג פסוק א: א וִיהוֹרָם בֶּן אַחְאָב מָלַךְ עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן בִּשְׁנַת שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה.
, ובימיו עבר אֱלִישָׁע לגור בשֹׁמְרוֹן אחרי שירש את נבואת אֵלִיָּהוּ
[^]מְלָכִים-ב פרק ב פסוק כ"ה: כה וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם אֶל הַר הַכַּרְמֶל וּמִשָּׁם שָׁב שֹׁמְרוֹן.
. נַעֲמָן שר צבא אֲרָם שמע על "הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן" ובא לעיר כדי שאֱלִישָׁע ירפאו מהצרעת שבה חלה
[^]מְלָכִים-ב פרק ה פסוקים ג, ט-י: ג וַתֹּאמֶר אֶל גְּבִרְתָּהּ אַחֲלֵי אֲדֹנִי לִפְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן אָז יֶאֱסֹף אֹתוֹ מִצָּרַעְתּוֹ. ... ט וַיָּבֹא נַעֲמָן בסוסו [בְּסוּסָיו] וּבְרִכְבּוֹ וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע. י וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ וּטְהָר.
. אח"כ שיבש אֱלִישָׁע את התקפותיו החוזרות של בֶּן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם, והמֶלֶךְ שם מצור על דֹתָן שם נמצא הנביא באותו הזמן. אֱלִישָׁע גרם לכך שצבא אֲרָם הסתנוור, ואז הוביל אותם במצב זה לשֹׁמְרוֹן, שם פקח אֱלִישָׁע את עיניהם כשכבר היו בידי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק ו פסוקים י"ח-כ: יח וַיֵּרְדוּ אֵלָיו וַיִּתְפַּלֵּל אֱלִישָׁע אֶל יְהוָה וַיֹּאמַר הַךְ נָא אֶת הַגּוֹי הַזֶּה בַּסַּנְוֵרִים וַיַּכֵּם בַּסַּנְוֵרִים כִּדְבַר אֱלִישָׁע. יט וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֱלִישָׁע לֹא זֶה הַדֶּרֶךְ וְלֹא זֹה הָעִיר לְכוּ אַחֲרַי וְאוֹלִיכָה אֶתְכֶם אֶל הָאִישׁ אֲשֶׁר תְּבַקֵּשׁוּן וַיֹּלֶךְ אוֹתָם שֹׁמְרוֹנָה. כ וַיְהִי כְּבֹאָם שֹׁמְרוֹן וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע יְהוָה פְּקַח אֶת עֵינֵי אֵלֶּה וְיִרְאוּ וַיִּפְקַח יְהוָה אֶת עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה בְּתוֹךְ שֹׁמְרוֹן.
. בֶּן הֲדַד המשיך לצור על שֹׁמְרוֹן ורעב כבד נפל על העיר עד שראש חמור וחריונים נמכרו שם בכסף רב
[^]מְלָכִים-ב פרק ו פסוקים כ"ד-כ"ה: כד וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיִּקְבֹּץ בֶּן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם אֶת כָּל מַחֲנֵהוּ וַיַּעַל וַיָּצַר עַל שֹׁמְרוֹן. כה וַיְהִי רָעָב גָּדוֹל בְּשֹׁמְרוֹן וְהִנֵּה צָרִים עָלֶיהָ עַד הֱיוֹת רֹאשׁ חֲמוֹר בִּשְׁמֹנִים כֶּסֶף וְרֹבַע הַקַּב חרייונים [דִּבְיוֹנִים] בַּחֲמִשָּׁה כָסֶף.
. אֱלִישָׁע בישר שלמחרת סאת סולת וסאתיים שְּׂעֹרִים ימכרו בְּשֶׁקֶל בְּשַׁעַר שֹׁמְרוֹן, וכך אמנם היה כשצבא אֲרָם נטש במפתיע את המצור
[^]מְלָכִים-ב פרק ז פסוקים א, ה, י"ח: א וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע שִׁמְעוּ דְּבַר יְהוָה כֹּה אָמַר יְהוָה כָּעֵת מָחָר סְאָה סֹלֶת בְּשֶׁקֶל וְסָאתַיִם שְׂעֹרִים בְּשֶׁקֶל בְּשַׁעַר שֹׁמְרוֹן. ... ה וַיָּקוּמוּ בַנֶּשֶׁף לָבוֹא אֶל מַחֲנֵה אֲרָם וַיָּבֹאוּ עַד קְצֵה מַחֲנֵה אֲרָם וְהִנֵּה אֵין שָׁם אִישׁ. ... יח וַיְהִי כְּדַבֵּר אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶל הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר סָאתַיִם שְׂעֹרִים בְּשֶׁקֶל וּסְאָה סֹלֶת בְּשֶׁקֶל יִהְיֶה כָּעֵת מָחָר בְּשַׁעַר שֹׁמְרוֹן.
.

יוֹרָם נפצע מאוחר יותר בקרב מול אֲרָם ויצא להחלים בארמונו שביִזְרְעֶאל ושם נרצח ע"י יֵהוּא. אֲחַזְיָהוּ מֶלֶךְ יהוּדָה שביקר את יוֹרָם ביִזְרְעֶאל באותו הזמן נמלט משם והתְחַבֵּא בְשֹׁמְרוֹן, אך הובא משֹׁמְרוֹן אל יֵהוּא שהמית גם אותו
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ב פסוק ט: ט וַיְבַקֵּשׁ אֶת אֲחַזְיָהוּ וַיִּלְכְּדֻהוּ וְהוּא מִתְחַבֵּא בְשֹׁמְרוֹן וַיְבִאֻהוּ אֶל יֵהוּא וַיְמִתֻהוּ וַיִּקְבְּרֻהוּ כִּי אָמְרוּ בֶּן יְהוֹשָׁפָט הוּא אֲשֶׁר דָּרַשׁ אֶת יְהוָה בְּכָל לְבָבוֹ וְאֵין לְבֵית אֲחַזְיָהוּ לַעְצֹר כֹּחַ לְמַמְלָכָה.
. יֵהוּא המשיך לשֹׁמְרוֹן ושם הרג אֶת כָּל הַנִּשְׁאָרִים לְאַחְאָב, ולקח לעצמו את המלוכה. יֵהוּא הרס את בֵּית הַבַּעַל שהקים אַחְאָב בשֹׁמְרוֹן
[^]מְלָכִים-ב פרק י פסוק כ"ו: כו וַיֹּצִאוּ אֶת מַצְּבוֹת בֵּית הַבַּעַל וַיִּשְׂרְפוּהָ.
, והמשיך למלוך שם 28 שנים, עד שמת ונקבר בשֹׁמְרוֹן ובנו יְהוֹאָחָז מָלַךְ אחריו
[^]מְלָכִים-ב פרק י פסוקים י"ז, ל"ה-ל"ו: יז וַיָּבֹא שֹׁמְרוֹן וַיַּךְ אֶת כָּל הַנִּשְׁאָרִים לְאַחְאָב בְּשֹׁמְרוֹן עַד הִשְׁמִידוֹ כִּדְבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר אֶל אֵלִיָּהוּ. ... לה וַיִּשְׁכַּב יֵהוּא עִם אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בְּשֹׁמְרוֹן וַיִּמְלֹךְ יְהוֹאָחָז בְּנוֹ תַּחְתָּיו. לו וְהַיָּמִים אֲשֶׁר מָלַךְ יֵהוּא עַל יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים וּשְׁמֹנֶה שָׁנָה בְּשֹׁמְרוֹן.
. יְהוֹאָחָז גם כן מָלַךְ ונקבר בְּשֹׁמְרוֹן ובנו יוֹאָשׁ מָלַךְ שם אחריו
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוק ט: ט וַיִּשְׁכַּב יְהוֹאָחָז עִם אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּשֹׁמְרוֹן וַיִּמְלֹךְ יוֹאָשׁ בְּנוֹ תַּחְתָּיו.
. אֲמַצְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה התגרה ביוֹאָשׁ, ולבסוף יוֹאָשׁ פרץ את חומת יְרוּשָׁלַ‍ִם, בזז את אוצרות המקדש, ושב לשִׁמְרוֹן עם הביזה ובני ערובה שלקח בשבי
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק י"ד: יד וְלָקַח אֶת כָּל הַזָּהָב וְהַכֶּסֶף וְאֵת כָּל הַכֵּלִים הַנִּמְצְאִים בֵּית יְהוָה וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת בְּנֵי הַתַּעֲרֻבוֹת וַיָּשָׁב שֹׁמְרוֹנָה.
. יוֹאָשׁ נקבר עִם אֲבֹתָיו בְּשֹׁמְרוֹן
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק ט"ז: טז וַיִּשְׁכַּב יְהוֹאָשׁ עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּשֹׁמְרוֹן עִם מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּמְלֹךְ יָרָבְעָם בְּנוֹ תַּחְתָּיו.
ובנו יָרָבְעָם ה-2 מָלַךְ אחריו בְּשֹׁמְרוֹן במשך 41 שנים
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק כ"ג: כג בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַאֲמַצְיָהוּ בֶן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה.
.

זְכַרְיָהוּ בֶן יָרָבְעָם מָלַךְ עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק ח: ח בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וּשְׁמֹנֶה שָׁנָה לַעֲזַרְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ זְכַרְיָהוּ בֶן יָרָבְעָם עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים.
, עד שנרצח בפרהסיה בידי שַׁלֻּם בֶּן יָבֵשׁ שלקח את המלוכה
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק י: י וַיִּקְשֹׁר עָלָיו שַׁלֻּם בֶּן יָבֵשׁ וַיַּכֵּהוּ קָבָלְ עָם וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו.
. שַׁלֻּם מָלַךְ במשך חודש בודד עד שנרצח גם הוא בשֹׁמְרוֹן ע"י מְנַחֵם בֶּן גָּדִי שמָלַךְ במשך 10 שנים
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוקים י"ג-י"ד, י"ז: יג שַׁלּוּם בֶּן יָבֵישׁ מָלַךְ בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וָתֵשַׁע שָׁנָה לְעֻזִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ יֶרַח יָמִים בְּשֹׁמְרוֹן. יד וַיַּעַל מְנַחֵם בֶּן גָּדִי מִתִּרְצָה וַיָּבֹא שֹׁמְרוֹן וַיַּךְ אֶת שַׁלּוּם בֶּן יָבֵישׁ בְּשֹׁמְרוֹן וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו. ... יז בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וָתֵשַׁע שָׁנָה לַעֲזַרְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ מְנַחֵם בֶּן גָּדִי עַל יִשְׂרָאֵל עֶשֶׂר שָׁנִים בְּשֹׁמְרוֹן.
. פְּקַחְיָה בן מְנַחֵם מָלַךְ אחריו בְּשֹׁמְרוֹן במשך שנתיים, עד שנרצח בארמון המֶלֶךְ יחד עם עוד 50 מבני הַגִּלְעָד ע"י שָׁלִישׁוֹ - פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ה: כה וַיִּקְשֹׁר עָלָיו פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ שָׁלִישׁוֹ וַיַּכֵּהוּ בְשֹׁמְרוֹן בְּאַרְמוֹן בֵּית מלך [הַמֶּלֶךְ] אֶת אַרְגֹּב וְאֶת הָאַרְיֵה וְעִמּוֹ חֲמִשִּׁים אִישׁ מִבְּנֵי גִלְעָדִים וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו.
. פֶּקַח מָלַךְ בְּשֹׁמְרוֹן 20 שנה
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ז: כז בִּשְׁנַת חֲמִשִּׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה לַעֲזַרְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן עֶשְׂרִים שָׁנָה.
, והחל לתקוף את ממלכת יְהוּדָה יחד עם רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק ל"ז: לז בַּיָּמִים הָהֵם הֵחֵל יְהוָה לְהַשְׁלִיחַ בִּיהוּדָה רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וְאֵת פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ.
. פֶּקַח הרג בִּיהוּדָה 120 אלף ושבה 200 אֶלֶף "נָשִׁים בָּנִים וּבָנוֹת וְגַם שָׁלָל רָב בָּזְזוּ מֵהֶם וַיָּבִיאוּ אֶת הַשָּׁלָל לְשֹׁמְרוֹן", אך הנביא עֹדֵד יצא "לִפְנֵי הַצָּבָא הַבָּא לְשֹׁמְרוֹן" ושכנע את הצבא המנצח להשיב את השבויים לבתיהם כיוון שהם בעצם "אֲחֵיהֶם"
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ח פסוקים ח-ט, ט"ו: ח וַיִּשְׁבּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֲחֵיהֶם מָאתַיִם אֶלֶף נָשִׁים בָּנִים וּבָנוֹת וְגַם שָׁלָל רָב בָּזְזוּ מֵהֶם וַיָּבִיאוּ אֶת הַשָּׁלָל לְשֹׁמְרוֹן. ט וְשָׁם הָיָה נָבִיא לַיהוָה עֹדֵד שְׁמוֹ וַיֵּצֵא לִפְנֵי הַצָּבָא הַבָּא לְשֹׁמְרוֹן וַיֹּאמֶר לָהֶם הִנֵּה בַּחֲמַת יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם עַל יְהוּדָה נְתָנָם בְּיֶדְכֶם וַתַּהַרְגוּ בָם בְזַעַף עַד לַשָּׁמַיִם הִגִּיעַ. ... טו וַיָּקֻמוּ הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר נִקְּבוּ בְשֵׁמוֹת וַיַּחֲזִיקוּ בַשִּׁבְיָה וְכָל מַעֲרֻמֵּיהֶם הִלְבִּישׁוּ מִן הַשָּׁלָל וַיַּלְבִּשׁוּם וַיַּנְעִלוּם וַיַּאֲכִלוּם וַיַּשְׁקוּם וַיְסֻכוּם וַיְנַהֲלוּם בַּחֲמֹרִים לְכָל כּוֹשֵׁל וַיְבִיאוּם יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים אֵצֶל אֲחֵיהֶם וַיָּשׁוּבוּ שֹׁמְרוֹן.
. הנביא יְשַׁעְיָהוּ התייחס למלחמה זאת וניבא ששֹׁמְרוֹן וּמַלְכָּהּ פֶּקַח יחד עם אֲרָם דַּמֶּשֶׂק וּמַלְכָּהּ רְצִין יענשו ויפלו תוך 65 שנה
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ז פסוקים ז-ט: ז כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה לֹא תָקוּם וְלֹא תִהְיֶה. ח כִּי רֹאשׁ אֲרָם דַּמֶּשֶׂק וְרֹאשׁ דַּמֶּשֶׂק רְצִין וּבְעוֹד שִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יֵחַת אֶפְרַיִם מֵעָם. ט וְרֹאשׁ אֶפְרַיִם שֹׁמְרוֹן וְרֹאשׁ שֹׁמְרוֹן בֶּן רְמַלְיָהוּ אִם לֹא תַאֲמִינוּ כִּי לֹא תֵאָמֵנוּ.
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ט פסוקים ח, י-י"א: ח וְיָדְעוּ הָעָם כֻּלּוֹ אֶפְרַיִם וְיוֹשֵׁב שֹׁמְרוֹן בְּגַאֲוָה וּבְגֹדֶל לֵבָב לֵאמֹר. ... י וַיְשַׂגֵּב יְהוָה אֶת צָרֵי רְצִין עָלָיו וְאֶת אֹיְבָיו יְסַכְסֵךְ. יא אֲרָם מִקֶּדֶם וּפְלִשְׁתִּים מֵאָחוֹר וַיֹּאכְלוּ אֶת יִשְׂרָאֵל בְּכָל פֶּה בְּכָל זֹאת לֹא שָׁב אַפּוֹ וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה.
(בפועל הנפילה באה מוקדם בהרבה), ואף קרא לבנו בשם "מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז" לקראת הביזה שיעשה מֶלֶךְ אַשּׁוּר באֲרָם ובשֹׁמְרוֹן
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ח פסוקים ג-ד: ג וָאֶקְרַב אֶל הַנְּבִיאָה וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי קְרָא שְׁמוֹ מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז. ד כִּי בְּטֶרֶם יֵדַע הַנַּעַר קְרֹא אָבִי וְאִמִּי יִשָּׂא אֶת חֵיל דַּמֶּשֶׂק וְאֵת שְׁלַל שֹׁמְרוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר.
.

בימי פֶּקַח עלה תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר (השלישי) מֶלֶךְ אַשּׁוּר על ממלכת יִשְׂרָאֵל וקרע ממנה את הגִּלְעָד הגָּלִיל, ואת ארץ נַפְתָּלִי, והגלה את תושביהם לאַשּׁוּר
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ט: כט בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה כֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
. הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה רצח אח"כ את פֶּקַח ומָלַךְ תחתיו 9 שנים
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק ל: ל וַיִּקְשָׁר קֶשֶׁר הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה עַל פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ וַיַּכֵּהוּ וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים לְיוֹתָם בֶּן עֻזִיָּה.
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוק א: א בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לְאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה בְשֹׁמְרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל תֵּשַׁע שָׁנִים.
, וגם בימיו עלה שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-5 מֶלֶךְ אַשּׁוּר על ממלכת ישראל והוֹשֵׁעַ נאלץ להעלות לו מִנְחָה שנתית. לבסוף מֶלֶךְ אַשּׁוּר אסר את הוֹשֵׁעַ, שם מצור על שֹׁמְרוֹן למשך 3 שנים, ולבסוף הוגלו בני יִשְׂרָאֵל לרחבי ממלכת אַשּׁוּר
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוקים ד-ו: ד וַיִּמְצָא מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּהוֹשֵׁעַ קֶשֶׁר אֲשֶׁר שָׁלַח מַלְאָכִים אֶל סוֹא מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְלֹא הֶעֱלָה מִנְחָה לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר כְּשָׁנָה בְשָׁנָה וַיַּעַצְרֵהוּ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּאַסְרֵהוּ בֵּית כֶּלֶא. ה וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּכָל הָאָרֶץ וַיַּעַל שֹׁמְרוֹן וַיָּצַר עָלֶיהָ שָׁלֹשׁ שָׁנִים. ו בִּשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְהוֹשֵׁעַ לָכַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֶּגֶל אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיֹּשֶׁב אֹתָם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי.
. מֶלֶךְ אַשּׁוּר הושיב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן תַּחַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תושבים זרים מרחבי האימפריה ("מִבָּבֶל וּמִכּוּתָה וּמֵעַוָּא וּמֵחֲמָת וּסְפַרְוַיִם"), ולבקשתם הביא להם את "אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלוּ מִשֹּׁמְרוֹן" כדי שילמדם את פולחן ה' - האל המקורי של הארץ
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוקים כ"ד, כ"ז: כד וַיָּבֵא מֶלֶךְ אַשּׁוּר מִבָּבֶל וּמִכּוּתָה וּמֵעַוָּא וּמֵחֲמָת וּסְפַרְוַיִם וַיֹּשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן תַּחַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּרְשׁוּ אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֵּשְׁבוּ בְּעָרֶיהָ.... כז וַיְצַו מֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר הֹלִיכוּ שָׁמָּה אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלִיתֶם מִשָּׁם וְיֵלְכוּ וְיֵשְׁבוּ שָׁם וְיֹרֵם אֶת מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ.
. שנים אח"כ כאשר צבא סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר הגיע עד חומות יְרוּשָׁלַ‍ִם, איים שליחו הרַב שָׁקֵה שאַשּׁוּר תכבוש את יְרוּשָׁלַ‍ִם כפי שכבשה את שֹׁמְרוֹן
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ל"ו פסוק י"ט: יט אַיֵּה אֱלֹהֵי חֲמָת וְאַרְפָּד אַיֵּה אֱלֹהֵי סְפַרְוָיִם וְכִי הִצִּילוּ אֶת שֹׁמְרוֹן מִיָּדִי.
, אך יְשַׁעְיָהוּ ניבא בצדק שאַשּׁוּר מתגאה בכך לשוא
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוקים י"א-י"ב: יא הֲלֹא כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְשֹׁמְרוֹן וְלֶאֱלִילֶיהָ כֵּן אֶעֱשֶׂה לִירוּשָׁלַ‍ִם וְלַעֲצַבֶּיהָ. יב וְהָיָה כִּי יְבַצַּע אֲדֹנָי אֶת כָּל מַעֲשֵׂהוּ בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלָ‍ִם אֶפְקֹד עַל פְּרִי גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְעַל תִּפְאֶרֶת רוּם עֵינָיו.
.

כמה מבני יִשְׂרָאֵל שבו כנראה להתיישב בשֹׁמְרוֹן, ונזכר שיֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יהוּדָה הסיר אח"כ את בָּתֵּי הַבָּמוֹת שהקימו שם מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י"ט: יט וְגַם אֶת כָּל בָּתֵּי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל לְהַכְעִיס הֵסִיר יֹאשִׁיָּהוּ וַיַּעַשׂ לָהֶם כְּכָל הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל.
. אחרי הכיבוש הבבלי בימי יִרְמְיָהוּ נזכרים 80 אנשים משְּׁכֶם משִׁלֹה ומשֹּׁמְרוֹן, שבאו להצטרף לשארית העם במִּצְפֶּה בעודם נוהגים מנהגי אבלות על החורבן, ואיתם מנחות ולְבוֹנָה למקדש (כנראה לאזור ההריסות)
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"א פסוק ה: ה וַיָּבֹאוּ אֲנָשִׁים מִשְּׁכֶם מִשִּׁלוֹ וּמִשֹּׁמְרוֹן שְׁמֹנִים אִישׁ מְגֻלְּחֵי זָקָן וּקְרֻעֵי בְגָדִים וּמִתְגֹּדְדִים וּמִנְחָה וּלְבוֹנָה בְּיָדָם לְהָבִיא בֵּית יְהוָה.
. בכל אופן, בימי שיבת ציון תחת עֶזְרָא ישבו בשֹׁמְרוֹן בעיקר גרים, שאף התלוננו בפני אַרְתַּחְשַׁשְׂתָּא מלך פָּרַס על הַיְּהוּדִים שבונים את חומות יְרוּשָׁלַיִם
[^]עֶזְרָא פרק ד פסוקים י, י"ז: י וּשְׁאָר אֻמַּיָּא דִּי הַגְלִי אָסְנַפַּר רַבָּא וְיַקִּירָא וְהוֹתֵב הִמּוֹ בְּקִרְיָה דִּי שָׁמְרָיִן וּשְׁאָר עֲבַר נַהֲרָה וּכְעֶנֶת. ... יז פִּתְגָמָא שְׁלַח מַלְכָּא עַל רְחוּם בְּעֵל טְעֵם וְשִׁמְשַׁי סָפְרָא וּשְׁאָר כְּנָוָתְהוֹן דִּי יָתְבִין בְּשָׁמְרָיִן וּשְׁאָר עֲבַר נַהֲרָה שְׁלָם וּכְעֶת.
, ואח"כ לעגו ליְּהוּדִים שהתקדמו במלאכת בניית החומה תחת נְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוקים ל"ג-ל"ד: לג וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁמַע סַנְבַלַּט כִּי אֲנַחְנוּ בוֹנִים אֶת הַחוֹמָה וַיִּחַר לוֹ וַיִּכְעַס הַרְבֵּה וַיַּלְעֵג עַל הַיְּהוּדִים. לד וַיֹּאמֶר לִפְנֵי אֶחָיו וְחֵיל שֹׁמְרוֹן וַיֹּאמֶר מָה הַיְּהוּדִים הָאֲמֵלָלִים עֹשִׂים הֲיַעַזְבוּ לָהֶם הֲיִזְבָּחוּ הַיְכַלּוּ בַיּוֹם הַיְחַיּוּ אֶת הָאֲבָנִים מֵעֲרֵמוֹת הֶעָפָר וְהֵמָּה שְׂרוּפוֹת.
.
זיהוי המקום
האתר של שֹׁמְרוֹן מזוהה בוודאות עם השרידים המרשימים של העיר הקדומה ליד הכפר הערבי סבסטיה, אשר משמר את השם Sebaste שניתן לה בתקופה הרומית ע"י הורדוס לכבודו של הקיסר אוגוסטוס ("סבסטוס" ביוונית, כלומר נכבד\מפואר). החפירות שנערכו באתר הראו שבמקום היה רק ישוב כפרי לא משמעותי לפני שעָמְרִי העביר לשם את בירתו מתִּרְצָה הסמוכה (כ-13 ק"מ ממזרח). העיר החדשה ישבה על דרך הרוחב החשובה ביותר דרך מרכז הארץ שהובילה מהַשָּׁרוֹן מזרחה דרך שֹׁמְרוֹן לשְׁכֶם (כ-10 ק"מ מדרום-מזרח) ומשם מעט צפונה לתִּרְצָה ודרך נחל תִּרְצָה אל מעברות היַרְדֵּן באזור אָדָם
[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 47
. התל נמצא על גבעה הנישאת לגובה של מעל ל-450 מ' מעל פני הים ומעל ל-100 מ' מעל סביבתה, ואשר מוקפת בערוצים עמוקים ובבקעה פורייה ממערב. בכפר סבסטיה שממזרח נובע המעיין העיקרי של הישוב, אך כ-20 מעיינות קטנים יותר נובעים סביב התל, ואמת מים קדומה הובילה מים מאזור הכפר ראס נאקורה
[*]הנקרא על שם ראש ה"נִקְּרָה" הזו
כמעט ק"מ מדרום לשֹׁמְרוֹן.

הממצאים מראשית ימי בית ראשון (מאה 9 לפנה"ס) כוללים שרידי ארמון שהוקף בחומה לא חזקה, וחומה חיצונית חזקה יותר (חומת סוגרים) שהקיפה אזור עירוני נרחב יותר בראש התל. עָמְרִי התחיל מן הסתם כבר בהכנת הארמון והביצורים עוד כשהתכונן למעבר מתִרְצָה, אך לאַחְאָב בנו, שהרבה לבנות ברחבי הממלכה, מיוחסת בד"כ חומת הסוגרים הגדולה המבוססת על הרחבה מלאכותית של פסגת התל. מתקופה זו נחשפו גם שרידי השער המזרחי של החומה והמגדל שלצידו. מלבד העיר העליונה המבוצרת היתה בשֹׁמְרוֹן הישראלית גם עיר תחתונה במורדות ולרגלי הגבעה. בצפון מערב הארמון נחשפה בריכה קדומה שיש המזהים אותה עם "בְּרֵכַת שֹׁמְרוֹן" שבה נשטף דמו של אַחְאָב מהָרֶכֶב שנשא את גופתו לשֹׁמְרוֹן
[^]מְלָכִים-א פרק כ"ב פסוק ל"ח: לח וַיִּשְׁטֹף אֶת הָרֶכֶב עַל בְּרֵכַת שֹׁמְרוֹן וַיָּלֹקּוּ הַכְּלָבִים אֶת דָּמוֹ וְהַזֹּנוֹת רָחָצוּ כִּדְבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֵּר.
. ברצפה של אגף צפוני בארמון המלכותי התגלו גם כמה מקבצים של שֶׁנְהָבִים שבורים, חלקם לוחיות שנהב עם תבליטים של חיות, צמחים, צורות גיאומטריות או דמויות וחלקם שנהבים משובצים בחומרים צבעוניים. ההשערה המקובלת היא שהשנהבים עיטרו את הרהיטים המפוארים ב"בֵית הַשֵּׁן" שהיה בארמון אַחְאָב בשֹׁמְרוֹן
[^]מְלָכִים-א פרק כ"ב פסוק ל"ט: לט וְיֶתֶר דִּבְרֵי אַחְאָב וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּבֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה וְכָל הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנָה הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל.
. רבים מהעיטורים קשורים לתרבות המצרית, ועל שבר אחד אף חרוט שמו של פרעה אסרחן ה-2 (מאה 9 לפנה"ס)
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 161-149
.

בחדר ששימש כנראה כמחסן של מצודת העיר נמצאו עשרות חרסים ("חרסי שֹׁמְרוֹן") ועליהם כתובות בדיו שחורה המתעדות משלוחי "נבל יין ישן" או "נבל שמן", תוך ציון מקור המשלוח (שם העיר או הכרם), השולח, המקבל ומשפחתו (לא כל הפרטים מופיעים בכל החרסים ויש חילוקי דיעות בין החוקרים לגבי משמעות הפרטים השונים). משלוחי היין והשמן היו כמשוער תשלומי מס לארמון המֶלֶךְ או אולי משלוחים לבעלי קרקעות שישבו בבירה. המקומות הנזכרים בכתובות זוהו בכל אופן עם אתרים שונים סביב שֹׁמְרוֹן ובהר אפרים. חלק מהחרסים מתוארכים לשנה 9 או 10, והשאר לשנה 15 (וחרס אחד אולי לשנה 17) - כמשוער לספירת שנת מלכותו של המֶלֶךְ המכהן בזמן המשלוח. משיקולים ארכאולוגים ועל פי סגנון הכתב מתארכים בד"כ את הכתובות למאות ה-8-9 לפנה"ס, ולכן מחפשים מֶלֶךְ אחד או יותר שמלכו לפחות 10 או 15 שנה בתקופה זו, כמו יוֹאָשׁ (מָלַךְ 16 שנה) או בנו יָרָבְעָם ה-2 (מָלַךְ 41 שנה)
[5]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 285-277
.

מערכת הביצורים של שֹׁמְרוֹן תוחזקה גם ע"י המלכים שבאו אחרי אַחְאָב, ועזרה לעיר לעמוד בנסיונות מצור חוזרים וכושלים של אֲרָם, כמו בימי אַחְאָב ובנו יוֹרָם (ראו למעלה). יֵהוּא כאמור הרס את בֵּית הַבַּעַל שהקים אַחְאָב בשֹׁמְרוֹן והקים שושלת חדשה בממלכה. דמותו המשתחווה של יֵהוּא חרוטה על מצבה של שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-3 מֶלֶךְ אַשּׁוּר שם נזכר יֵהוּא כמעלה מס לאַשּׁוּר (ראו בעמוד על יֵהוּא). יְהוֹאָשׁ נכדו של יֵהוּא נזכר כ"יהואש השומרוני" בכתובת של אַדַדנֵרַרי ה-3 מֶלֶךְ אַשּׁוּר כמעלה מס לאַשּׁוּר. בימיו נחלשה אֲרָם, האויב המסורתי של שֹׁמְרוֹן, בעקבות תבוסתה בידי אַדַדנֵרַרי ה-3. בימי יָרָבְעָם ה-2 ה-2 בן יְהוֹאָשׁ ידעה שֹׁמְרוֹן תקופה ארוכה של יציבות ושגשוג, כפי שמשתמע גם מדברי הביקורת של הנביא עָמוֹס על האצילים המושחתים והבטוחים בעצמם בארמנותיהם שבשֹׁמְרוֹן
[^]עָמוֹס פרק ג פסוק י: י וְלֹא יָדְעוּ עֲשׂוֹת נְכֹחָה נְאֻם יְהוָה הָאוֹצְרִים חָמָס וָשֹׁד בְּאַרְמְנוֹתֵיהֶם.
[^]עָמוֹס פרק ו פסוק ח: ח נִשְׁבַּע אֲדֹנָי יְהוִה בְּנַפְשׁוֹ נְאֻם יְהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מְתָאֵב אָנֹכִי אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב וְאַרְמְנֹתָיו שָׂנֵאתִי וְהִסְגַּרְתִּי עִיר וּמְלֹאָהּ.
. אחרי שנרצח זְכַרְיָהוּ בֶן יָרָבְעָם תמה שושלת בית יֵהוּא והמלכים בשֹׁמְרוֹן התחלפו בתְּכִיפוּת (ראו למעלה).

בימי מְנַחֵם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עלה תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר ה-3 מֶלֶךְ אַשּׁוּר על הארץ וקרע מממלכת יִשְׂרָאֵל את רוב מחוזותיה. בינתיים לא עלה מֶלֶךְ אַשּׁוּר על שֹׁמְרוֹן עצמה בתמורה למס כבד ששילם לו מְנַחֵם, אשר נזכר כ"מנחם השומרוני" באחת מהכתובות של תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר. הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל ניסה למרוד באַשּׁוּר והפסיק להעלות מס לשַׁלְמַנְאֶסֶר ה-5 מֶלֶךְ אַשּׁוּר, אך שַׁלְמַנְאֶסֶר עצר את הוֹשֵׁעַ ושם מצור על שֹׁמְרוֹן למשך 3 שנים עד שהעיר נפלה (722 לפנה"ס). בינתיים לא הוגלו תושבי העיר, ונראה ששֹׁמְרוֹן הצטרפה לברית בתמיכת מצרים כנגד סַרְגוֹן ה-2 אשר ירש בנתיים את כס המלוכה באַשּׁוּר. סַרְגוֹן טיפל קודם במורדים האחרים (חמת ועזה) ולבסוף פנה לשֹׁמְרוֹן. על פי כתובת של סַרְגוֹן מסתבר שהגלה 22,290 מבני שֹׁמְרוֹן לרחבי האימפריה האשורית (720 לפנה"ס). שֹׁמְרוֹן שוקמה והיתה לבירה של פחווה אַשּׁוּרית שנקראה על שמה, וסַרְגוֹן ואח"כ בנו סַנְחֵרִיב וכנראה גם המלכים הבאים איכלסו את העיר בתושבים חדשים מרחבי האימפריה, כולל מחמת, מבבל ומכותה
[*]בימי בית-שני כונו כל השומרונים בשם "כותים"
. מהתקופה האשורית נמצאו בשֹׁמְרוֹן מצבת זכרון של סַרְגוֹן, תעודות שונות וחותם סופרים. השלטון האשורי התרופף עם דעיכת האימפריה, ונראה שתחום ההשפעה של ממלכת יהוּדָה תחת יֹאשִׁיָּהוּ התרחב וכלל את אזור פחוות שֹׁמְרוֹן והגיעה צפונה גם עד מְגִדּוֹ
[6]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 248
(למרות שיש חולקים על כך). שֹׁמְרוֹן עברה מן הסתם לידי הכובש הבָּבְלִי ואח"כ הפָּרְסִי, והמשיכה להיות עיר נוכרית. כך, תושבי שֹׁמְרוֹן שמוצאם מבָּבֶל, שׁוּשַׁן, ועֵילָם נזכרים בין כותבי כתב התלונה בפני אַרְתַּחְשַׁשְׂתָּא מֶלֶךְ פָּרַס כנגד הַיְּהוּדִים (ראו למעלה)
[7]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 148-146
.

בתקופה ההלניסטית שֹׁמְרוֹן נעשתה לעיר הלניסטית נוכרית טיפוסית בשם סמאריה. מתקופה זו שרדו בעיקר מגדל עגול גדול שהיה חלק מהחומה שבצפון הפסגה, והבסיסים המרובעים של זוג המגדלים העגולים מהתקופה ההרודיאנית בצדי השער המערבי. יוחנן הורקנוס החשמונאי כבש והחריב את העיר ההלניסטית, אך בתקופה הרומית בנה המֶלֶךְ הורדוס מחדש את העיר בסגנון מפואר והקדיש אותה כאמור לפטרונו הקיסר אוגוסטוס\סבסטוס. השרידים ההרודיאנים והרומים המאוחרים יותר הם הבולטים ביותר באתר כיום. אלה כוללים בין השאר את שרידי החומה שהקיפה אזור נרחב של הגבעה (כ-640 דונם) ובו הפורום ושרידי הבזיליקה במזרח, אצטדיון בשקע נרחב באזור הצפון-מזרחי, תיאטרון, מקדש לקיסר אוגוסטוס בפסגת התל (ראו צילום) ושרידי הרחוב הראשי של העיר יחד עם כמה נציגים ממאות העמודים שניצבו בעבר לכל אורכו משני צדדיו. היישוב דעך אחרי התקופה הרומית אך הוקמה בו כנסייה בתקופה הביזנטית לציון מקום קבורתו של ראשו הכרות של יוחנן המטביל לפי מסורת נוצרית קדומה.
פרקים המזכירים את שֹׁמְרוֹן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על שֹׁמְרוֹן באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Furniture Inlays, 9th-8th Century BC. Israel Museum, Jerusalem, Israel. Complete indexed photo collection at WorldHistoryPics.com, [CC0], via Wikimedia Commons
קישוטים משנהב שיועדו כמשוער לרהיטים בבית הַשֵּׁן שבשֹׁמְרוֹן