עיר
דַמָּשֶׂק
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Damascus, by Max Schmidt (1818-1901) [Public domain], via Wikimedia Commons
דַּמֶּשֶׂק בשנת 1844
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Barada River, Damascus, Syria, by Jim Gordon / [CC-BY-2.0]. Original image size reduced by Allon Adir.
נהר בַּרַדַא, המשוער כנהר אֲמָנָה המקראי, זורם בסמוך למבצר שבעיר העתיקה של דַמָּשֶׂק
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
דַמָּשֶׂק במקרא
דַּמֶּשֶׂק נזכרת כמה פעמים במקרא בעיקר כבירת ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק, המכונה לעתים בקיצור "אֲרַם" (למרות שהיו ממלכות ארמיות נוספות שהוזכרו במקרא כמו אֲרַם בֵּית רְחוֹב, וממלכת אֲרַם צוֹבָה). העיר דַּמֶּשֶׂק עצמה יושבת מול הרי הַלְּבָנוֹן, כמצויין ב
שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ז פסוק השִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ז פסוק ה: ה צַוָּארֵךְ כְּמִגְדַּל הַשֵּׁן עֵינַיִךְ בְּרֵכוֹת בְּחֶשְׁבּוֹן עַל שַׁעַר בַּת רַבִּים אַפֵּךְ כְּמִגְדַּל הַלְּבָנוֹן צוֹפֶה פְּנֵי דַמָּשֶׂק.
, ונהרות אֲמָנָה וּפַרְפַּר זורמים בה או לידה
[^]מְלָכִים-ב פרק ה פסוק י"ב: יב הֲלֹא טוֹב אבנה [אֲמָנָה] וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק מִכֹּל מֵימֵי יִשְׂרָאֵל הֲלֹא אֶרְחַץ בָּהֶם וְטָהָרְתִּי וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה.
.

העיר דַּמֶּשֶׂק נזכרת במקרא לראשונה ב
בְּרֵאשִׁית פרק י"ד פסוק ט"ובְּרֵאשִׁית פרק י"ד פסוק ט"ו: טו וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק.
בהקשר של המרדף שערך אַבְרָם צפונה עד דַמָּשֶׂק, כדי להציל את לוֹט מידי 4 המלכים שתקפו את עָרֵי הַכִּכָּר ושבו את לוֹט משם. הנביא יְחֶזְקֵאל מזכיר את דַּמֶּשֶׂק כחלק מהגבול הצפוני של ממלכת יִשְׂרָאֵל האידיאלית
[^]יְחֶזְקֵאל פרק מ"ח פסוק א: א וְאֵלֶּה שְׁמוֹת הַשְּׁבָטִים מִקְצֵה צָפוֹנָה אֶל יַד דֶּרֶךְ חֶתְלֹן לְבוֹא חֲמָת חֲצַר עֵינָן גְּבוּל דַּמֶּשֶׂק צָפוֹנָה אֶל יַד חֲמָת וְהָיוּ לוֹ פְאַת קָדִים הַיָּם דָּן אֶחָד.
. כשדָּוִד המלך החל במסע הכיבושים שלו בצפון, הוא ניצח את הֲדַדְעֶזֶר מלך אֲרַם צוֹבָה, וכשאֲרַם דַּמֶּשֶׂק באה לעזרת הֲדַדְעֶזֶר דָוִד הכה גם אותה, ושם בה נציבים
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ח פסוקים ה-ו: ה וַתָּבֹא אֲרַם דַּמֶּשֶׂק לַעְזֹר לַהֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ צוֹבָה וַיַּךְ דָּוִד בַּאֲרָם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף אִישׁ. ו וַיָּשֶׂם דָּוִד נְצִבִים בַּאֲרַם דַּמֶּשֶׂק וַתְּהִי אֲרָם לְדָוִד לַעֲבָדִים נוֹשְׂאֵי מִנְחָה וַיֹּשַׁע יְהוָה אֶת דָּוִד בְּכֹל אֲשֶׁר הָלָךְ.
. רְזוֹן בֶּן אֶלְיָדָע אשר שֵׁרַת את הֲדַדְעֶזֶר מלך אֲרַם צוֹבָה וברח משם בעקבות נצחונות דָּוִד, קיבץ סביבו גדוד חיילים איתם השתלט על דַמָּשֶׂק, ונהיה שם למלך בימי שְׁלֹמֹה בן דָּוִד
[^]מְלָכִים-א פרק י"א פסוקים כ"ג-כ"ה: כג וַיָּקֶם אֱלֹהִים לוֹ שָׂטָן אֶת רְזוֹן בֶּן אֶלְיָדָע אֲשֶׁר בָּרַח מֵאֵת הֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ צוֹבָה אֲדֹנָיו. כד וַיִּקְבֹּץ עָלָיו אֲנָשִׁים וַיְהִי שַׂר גְּדוּד בַּהֲרֹג דָּוִד אֹתָם וַיֵּלְכוּ דַמֶּשֶׂק וַיֵּשְׁבוּ בָהּ וַיִּמְלְכוּ בְּדַמָּשֶׂק. כה וַיְהִי שָׂטָן לְיִשְׂרָאֵל כָּל יְמֵי שְׁלֹמֹה וְאֶת הָרָעָה אֲשֶׁר הֲדָד וַיָּקָץ בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּמְלֹךְ עַל אֲרָם.
.

שנים אח"כ, כשבַּעְשָׁא מלך יִשְׂרָאֵל עלה על יְהוּדָה והחל לבצר את הָרָמָה, אָסָא מלך יְהוּדָה נתן את אוצרות המקדש כשוחד לבֶּן הֲדַד ה-1 בֶּן טַבְרִמֹּן בֶּן חֶזְיוֹן מלך אֲרָם דַמֶּשֶׂק, כדי שזה יפר את בריתו עם בַּעְשָׁא ויעלה על יִשְׂרָאֵל. בֶּן הֲדַד אמנם עלה על עָרֵי יִשְׂרָאֵל והכה את עִיּוֹן, דָּן, אָבֵל בֵּית מַעֲכָה, וְאֵת ארץ הכִּנְרוֹת, ובַּעְשָׁא עזב את הָרָמָה
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוקים ט"ז-כ: טז וּמִלְחָמָה הָיְתָה בֵּין אָסָא וּבֵין בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל כָּל יְמֵיהֶם. יז וַיַּעַל בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עַל יְהוּדָה וַיִּבֶן אֶת הָרָמָה לְבִלְתִּי תֵּת יֹצֵא וָבָא לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה. יח וַיִּקַּח אָסָא אֶת כָּל הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב הַנּוֹתָרִים בְּאוֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וְאֶת אוֹצְרוֹת בֵּית מלך [הַמֶּלֶךְ] וַיִּתְּנֵם בְּיַד עֲבָדָיו וַיִּשְׁלָחֵם הַמֶּלֶךְ אָסָא אֶל בֶּן הֲדַד בֶּן טַבְרִמֹּן בֶּן חֶזְיוֹן מֶלֶךְ אֲרָם הַיֹּשֵׁב בְּדַמֶּשֶׂק לֵאמֹר. יט בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֶךָ בֵּין אָבִי וּבֵין אָבִיךָ הִנֵּה שָׁלַחְתִּי לְךָ שֹׁחַד כֶּסֶף וְזָהָב לֵךְ הָפֵרָה אֶת בְּרִיתְךָ אֶת בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וְיַעֲלֶה מֵעָלָי. כ וַיִּשְׁמַע בֶּן הֲדַד אֶל הַמֶּלֶךְ אָסָא וַיִּשְׁלַח אֶת שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר לוֹ עַל עָרֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּךְ אֶת עִיּוֹן וְאֶת דָּן וְאֵת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֵת כָּל כִּנְרוֹת עַל כָּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי.
. בֶּן הֲדַד ה-2 (בנו או נכדו של בֶּן הֲדַד הראשון) עלה שוב על יִשְׂרָאֵל עם צבא רב בימי אַחְאָב ודרש בשחצנות את כניעתו. אַחְאָב הכה אותו בשֹׁמְרוֹן ושנה אח"כ באֲפֵק שבגולן, ולבסוף כרת איתו ברית שכללה רשות לבני ישראל לסחור בשוק של דַמֶּשֶׂק. ברית זו הכעיסה את אחד מבני הנביאים אשר ניבא עונש לאַחְאָב בשל כך.

נַעֲמָן שר צבא אֲרָם בא לנביא אֱלִישָׁע כדי שזה ירפא אותו מצרעת. מלך יִשְׂרָאֵל נכנס לאֵבֶל כי חשב שמדובר בתרוץ של אֲרָם לפתוח במלחמה, אך אֱלִישָׁע הציע להזמינו בכל זאת. אֱלִישָׁע הציע לנַעֲמָן לטבול 7 פעמים בנהר היַרְדֵּן, ונַעֲמָן המאוכזב לעג להמלצה הזאת, כיוון שיש לו הרי בארצו נהרות טובים בהרבה כמו אֲמָנָה וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק. נַעֲמָן אבל לבסוף השתכנע, טבל ביַרְדֵּן ונרפא
[^]מְלָכִים-ב פרק ה פסוקים ט-י"ד: ט וַיָּבֹא נַעֲמָן בסוסו [בְּסוּסָיו] וּבְרִכְבּוֹ וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע. י וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ וּטְהָר. יא וַיִּקְצֹף נַעֲמָן וַיֵּלַךְ וַיֹּאמֶר הִנֵּה אָמַרְתִּי אֵלַי יֵצֵא יָצוֹא וְעָמַד וְקָרָא בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָיו וְהֵנִיף יָדוֹ אֶל הַמָּקוֹם וְאָסַף הַמְּצֹרָע. יב הֲלֹא טוֹב אבנה [אֲמָנָה] וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק מִכֹּל מֵימֵי יִשְׂרָאֵל הֲלֹא אֶרְחַץ בָּהֶם וְטָהָרְתִּי וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה. יג וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ אָבִי דָּבָר גָּדוֹל הַנָּבִיא דִּבֶּר אֵלֶיךָ הֲלוֹא תַעֲשֶׂה וְאַף כִּי אָמַר אֵלֶיךָ רְחַץ וּטְהָר. יד וַיֵּרֶד וַיִּטְבֹּל בַּיַּרְדֵּן שֶׁבַע פְּעָמִים כִּדְבַר אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיָּשָׁב בְּשָׂרוֹ כִּבְשַׂר נַעַר קָטֹן וַיִּטְהָר.
.

במְלָכִים-ב פרק ו-ז מסופר על מצור ממושך שערך בֶּן הֲדַד מלך אֲרָם על שֹׁמְרוֹן בירת יִשְׂרָאֵל, ועל הרעב הכבד שהיה שם אז. לבסוף צבא אֲרָם נטש את המצור בעקבות שמועה על עזרה הצפויה לעיר מידי צבאות החִתִּים ומִצְרַיִם. לסיפור יש אופי אגדתי מעט, ולא ברור לגמרי באיזה תקופה הוא התרחש. על פי סדר המאורעות בספר מְלָכִים-ב מדובר במצור של בֶּן הֲדַד ה-2 בימי יוֹרָם מלך יִשְׂרָאֵל, אך יש המשערים שמדובר דוקא בתקופה מאוחרת יותר בימי בֶּן הֲדַד ה-3 מלך אֲרָם ויְהוֹאָחָז מלך יִשְׂרָאֵל
[2]עולם התנ"ך, ספר מְלָכִים-ב עמ' 54-57.
.

עוד לפני ימי נבואת אֱלִישָׁע, ה' כבר ציווה על הנביא אֵלִיָּהוּ למשוח את חֲזָהאֵל בסתר למלך על אֲרָם דַמָּשֶׂק כדי להעניש את בני יִשְׂרָאֵל החוטאים
[^]מְלָכִים-א פרק י"ט פסוק ט"ו: טו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ מִדְבַּרָה דַמָּשֶׂק וּבָאתָ וּמָשַׁחְתָּ אֶת חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ עַל אֲרָם.
, אך רק בימי אֱלִישָׁע התרחש הדבר. אֱלִישָׁע בא לדַּמֶּשֶׂק כאשר המלך בֶן הֲדַד היה חולה. בֶן הֲדַד שלח את חֲזָהאֵל אל אֱלִישָׁע עם מנחה כדי לשאול אותו אם יחיה. אֱלִישָׁע אמר לחֲזָהאֵל להשיב שהמלך יחיה, אבל הודיע לו באופן פרטי שה' אמר שבֶן הֲדַד ימות, ופרץ בבכי בגלל החורבן שחֲזָהאֵל צפוי להביא על יִשְׂרָאֵל. חֲזָהאֵל התפלא בפני אֱלִישָׁע כיצד אדם פשוט כמוהו יהפוך למלך. חֲזָהאֵל מסר לבֶן הֲדַד שיחיה כפי שנצטווה, אך למחרת חנק אותו בעזרת בגד רטוב
[^]מְלָכִים-ב פרק ח פסוקים ז-ט"ו: ז וַיָּבֹא אֱלִישָׁע דַּמֶּשֶׂק וּבֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם חֹלֶה וַיֻּגַּד לוֹ לֵאמֹר בָּא אִישׁ הָאֱלֹהִים עַד הֵנָּה. ח וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל חֲזָהאֵל קַח בְּיָדְךָ מִנְחָה וְלֵךְ לִקְרַאת אִישׁ הָאֱלֹהִים וְדָרַשְׁתָּ אֶת יְהוָה מֵאוֹתוֹ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה. ט וַיֵּלֶךְ חֲזָאֵל לִקְרָאתוֹ וַיִּקַּח מִנְחָה בְיָדוֹ וְכָל טוּב דַּמֶּשֶׂק מַשָּׂא אַרְבָּעִים גָּמָל וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר בִּנְךָ בֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם שְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה. י וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע לֵךְ אֱמָר לא [לוֹ] חָיֹה תִחְיֶה וְהִרְאַנִי יְהוָה כִּי מוֹת יָמוּת. יא וַיַּעֲמֵד אֶת פָּנָיו וַיָּשֶׂם עַד בֹּשׁ וַיֵּבְךְּ אִישׁ הָאֱלֹהִים. יב וַיֹּאמֶר חֲזָאֵל מַדּוּעַ אֲדֹנִי בֹכֶה וַיֹּאמֶר כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל רָעָה מִבְצְרֵיהֶם תְּשַׁלַּח בָּאֵשׁ וּבַחֻרֵיהֶם בַּחֶרֶב תַּהֲרֹג וְעֹלְלֵיהֶם תְּרַטֵּשׁ וְהָרֹתֵיהֶם תְּבַקֵּעַ. יג וַיֹּאמֶר חֲזָהאֵל כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב כִּי יַעֲשֶׂה הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע הִרְאַנִי יְהוָה אֹתְךָ מֶלֶךְ עַל אֲרָם. יד וַיֵּלֶךְ מֵאֵת אֱלִישָׁע וַיָּבֹא אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה אָמַר לְךָ אֱלִישָׁע וַיֹּאמֶר אָמַר לִי חָיֹה תִחְיֶה. טו וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיִּקַּח הַמַּכְבֵּר וַיִּטְבֹּל בַּמַּיִם וַיִּפְרֹשׂ עַל פָּנָיו וַיָּמֹת וַיִּמְלֹךְ חֲזָהאֵל תַּחְתָּיו.
.

חֲזָהאֵל אמנם מכה קשות את יִשְׂרָאֵל ומביס את יוֹרָם מלך יִשְׂרָאֵל בקרב בְּרָמֹת גִּלְעָד
[^]מְלָכִים-ב פרק ח פסוק כ"ח: כח וַיֵּלֶךְ אֶת יוֹרָם בֶּן אַחְאָב לַמִּלְחָמָה עִם חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם בְּרָמֹת גִּלְעָד וַיַּכּוּ אֲרַמִּים אֶת יוֹרָם.
. יוֹרָם המחלים מפציעתו נרצח בידי יֵהוּא, שבימיו חֲזָאֵל כבש מיִשְׂרָאֵל את כל השטחים ממזרח לירדן
[^]מְלָכִים-ב פרק י פסוקים ל"ב-ל"ג: לב בַּיָּמִים הָהֵם הֵחֵל יְהוָה לְקַצּוֹת בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם חֲזָאֵל בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל. לג מִן הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ אֵת כָּל אֶרֶץ הַגִּלְעָד הַגָּדִי וְהָרֻאובֵנִי וְהַמְנַשִּׁי מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל נַחַל אַרְנֹן וְהַגִּלְעָד וְהַבָּשָׁן.
. בימי יְהוֹאָחָז בן יֵהוּא חֲזָהאֵל שיעבד למעשה את ממלכת יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוק ג: ג וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּתְּנֵם בְּיַד חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וּבְיַד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל כָּל הַיָּמִים.
.

הלחץ הארמי על ישראל המשיך גם בימי בֶּן הֲדַד ה-3 (בנו של חֲזָהאֵל)
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוק ג: ג וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּתְּנֵם בְּיַד חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וּבְיַד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל כָּל הַיָּמִים.
, אך אז ה' נתן לְעַם יִשְׂרָאֵל "מוֹשִׁיעַ"
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוק ה: ה וַיִּתֵּן יְהוָה לְיִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעַ וַיֵּצְאוּ מִתַּחַת יַד אֲרָם וַיֵּשְׁבוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאָהֳלֵיהֶם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
, המזוהה אולי כממלכת אַשּׁוּר שהתחילה להכות ולהחליש את ממלכת אֲרַם, או אולי כיוֹאָשׁ בן יְהוֹאָחָז מלך יְהוּדָה. בכל אופן, יוֹאָשׁ הכה בבֶּן הֲדַד 3 פעמים ולקח בחזרה את ערי יִשְׂרָאֵל שנפלו בידי אֲרָם
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוקים כ"ד-כ"ה: כד וַיָּמָת חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיִּמְלֹךְ בֶּן הֲדַד בְּנוֹ תַּחְתָּיו. כה וַיָּשָׁב יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז וַיִּקַּח אֶת הֶעָרִים מִיַּד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל אֲשֶׁר לָקַח מִיַּד יְהוֹאָחָז אָבִיו בַּמִּלְחָמָה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הִכָּהוּ יוֹאָשׁ וַיָּשֶׁב אֶת עָרֵי יִשְׂרָאֵל.
. הנביא עָמוֹס שניבא בימי יָרָבְעָם ה-2 מלך יִשְׂרָאֵל (בנו של יוֹאָשׁ), ניבא חורבן לאֲרָם דַמֶּשֶׂק בשל פשעיהם, ובעיקר בגלל העינויים שעינו את תושבי הַגִּלְעָד
[^]עָמוֹס פרק א פסוקים ג-ה: ג כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל דּוּשָׁם בַּחֲרֻצוֹת הַבַּרְזֶל אֶת הַגִּלְעָד. ד וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּבֵית חֲזָאֵל וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד. ה וְשָׁבַרְתִּי בְּרִיחַ דַּמֶּשֶׂק וְהִכְרַתִּי יוֹשֵׁב מִבִּקְעַת אָוֶן וְתוֹמֵךְ שֵׁבֶט מִבֵּית עֶדֶן וְגָלוּ עַם אֲרָם קִירָה אָמַר יְהוָה.
. יָרָבְעָם ה-2 אמנם השיב את כל מחוזות הגבול של יִשְׂרָאֵל מידי אֲרָם מלְּבוֹא חֲמָת ודַּמֶּשֶׂק בצפון ועד ים המלח
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק כ"ה: כה הוּא הֵשִׁיב אֶת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד יָם הָעֲרָבָה כִּדְבַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר.
.

אח"כ בימי רְצִין מלך אֲרָם, עלו הוא ופֶּקַח מלך יִשְׂרָאֵל על יְרוּשָׁלַיִם כדי להמליך את בֶּן טָבְאַל כמלך על יְהוּדָה במקום אָחָז, כיוון שאָחָז סירב להצטרף למאבקם באַשּׁוּר
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ז פסוק ו: ו נַעֲלֶה בִיהוּדָה וּנְקִיצֶנָּה וְנַבְקִעֶנָּה אֵלֵינוּ וְנַמְלִיךְ מֶלֶךְ בְּתוֹכָהּ אֵת בֶּן טָבְאַל.
. רְצִין גם השיב את אֵילַת לאֲדוֹמִים
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ו: ו בָּעֵת הַהִיא הֵשִׁיב רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם אֶת אֵילַת לַאֲרָם וַיְנַשֵּׁל אֶת הַיְהוּדִים מֵאֵילוֹת וארמים [וַאֲדוֹמִים] בָּאוּ אֵילַת וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
. הנביא יְשַׁעְיָהוּ ובנו יצאו לעודד את אָחָז שאין לחשוש מפני הפולשים כיוון שהם יִפְּלוּ במהירה
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ז פסוק ח: ח כִּי רֹאשׁ אֲרָם דַּמֶּשֶׂק וְרֹאשׁ דַּמֶּשֶׂק רְצִין וּבְעוֹד שִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יֵחַת אֶפְרַיִם מֵעָם.
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ח פסוק ד: ד כִּי בְּטֶרֶם יֵדַע הַנַּעַר קְרֹא אָבִי וְאִמִּי יִשָּׂא אֶת חֵיל דַּמֶּשֶׂק וְאֵת שְׁלַל שֹׁמְרוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר.
. אָחָז מלך יְהוּדָה שלח לתִּגְלַת פְּלֶסֶר (מלך אַשּׁוּר) שוחד מאוצרות המקדש כדי שיתקוף את דַּמֶּשֶׂק. תִּגְלַת פְּלֶסֶר אמנם כבש את דַּמֶּשֶׂק, הגלה את תושביה והרג את רְצִין - מלכה האחרון של ממלכת אֲרַם דַּמֶּשֶׂק. אח"כ הלך אָחָז לפגוש את תִּגְלַת פְּלֶסֶר בדַּמֶּשֶׂק וראה שם מזבח שמצא חן בעיניו, ולכן הוא צווה על אוּרִיָּה הַכֹּהֵן לבנות במקדש בירושלים מזבח דומה.

ארץ אֲרָם דַמֶּשֶׂק נותרה מחוז אַשּׁוּרי עד הכיבוש הבבלי, אז הנביא יִרְמְיָהוּ ניבא לה שוב חורבן, שיכלול את חומות העיר ואת "אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד"
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ט פסוקים כ"ג-כ"ז: כג לְדַמֶּשֶׂק בּוֹשָׁה חֲמָת וְאַרְפָּד כִּי שְׁמֻעָה רָעָה שָׁמְעוּ נָמֹגוּ בַּיָּם דְּאָגָה הַשְׁקֵט לֹא יוּכָל. כד רָפְתָה דַמֶּשֶׂק הִפְנְתָה לָנוּס וְרֶטֶט הֶחֱזִיקָה צָרָה וַחֲבָלִים אֲחָזַתָּה כַּיּוֹלֵדָה. כה אֵיךְ לֹא עֻזְּבָה עִיר תהלה [תְּהִלָּת] קִרְיַת מְשׂוֹשִׂי. כו לָכֵן יִפְּלוּ בַחוּרֶיהָ בִּרְחֹבֹתֶיהָ וְכָל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה יִדַּמּוּ בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת. כז וְהִצַּתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת דַּמָּשֶׂק וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד.
.
זיהוי המקום
מקור שמה של העיר הוא בשם "דר משק" שמשמעו בארמית "מקום מגורים מושקה". העיר העתיקה של דַּמֶּשֶׂק - אמנם יושבת בנווה מושקה על הגדה הדרומית של נהר הבַּרַדַא המשוער כנהר האֲמָנָה המקראי, ולא הרחק מדרום זורם גם נהר אל אעוג' המזוהה לעתים עם נהר פַרְפַּר המקראי. בתל רמד הסמוך ובבקעת הבַּרַדַא נמצאו שרידי התיישבות כבר מהאלף ה-7 לפנה"ס ואף לפני כן, אך עדויות להתיישבות עירונית משמעותית מתחילות רק באלף השני לפנה"ס. דַּמֶּשֶׂק ומלכה ביריאווזה נזכרים במכתבי אֶל-עַמַארְנָה (אוסף גדול של "מכתבים" מהמאה ה-14 לפנה"ס שנכתבו למלכי מצרים בעיקר ממנהיגים באזור כנען וסוריה). במאה ה-13 לפנה"ס האזור היה נתון למאבקי שליטה בין מצרים לבין ממלכת החַתִּים, עד חתימת הסכם שלום בין הצדדים שלפיו עבר אזור דַּמֶּשֶׂק לידי החַתִּים (1259 לפנה"ס).

הארמים שהיו בעיקר עם נוודי מאזור סוריה ועיראק, התחילו להתיישב בישובי קבע באזור במאה ה-11 לפנה"ס, והקימו מספר ממלכות ארמיות ובהן אֲרַם דַמָּשֶׂק, ובירתה העיר דַמָּשֶׂק. הארמים בנו רשת של תעלות ומנהרות, הקיימות עד היום, כדי לנצל את מי נהר הבַּרַדַא להשקיית העיר והשדות שסביבה.

המקורות על תולדות ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק, מלכיה ומלחמותיה, כוללים בעיקר את התנ"ך, תעודות ארמיות, וכרוניקות אַשּׁוּריוֹת. ממלכת אֲרַם נלחמה רבות בממלכת יִשְׂרָאֵל שְׁכֵנָתָם מדרום, וגם כנגד צבאות אַשּׁוּר. ידוע שאַחְאָב מלך יִשְׂרָאֵל הצטרף לברית של 12 מלכים בהנהגת בֶּן הֲדַד ה-2 מלך אֲרַם דַמָּשֶׂק, שנועדה להתנגד להתפשטות האַשּׁוּרית באזור. בקרב קרקר (853 לפנה"ס) הצליחו אמנם מלכי הברית לעצור את אַשּׁוּר, ולעקב את התפשטותה למשך כ-100 שנים. כתובות אַשּׁוּריוֹת של שלמנאסר השלישי, שתיעדו את הקרב, ציינו שבֶּן הֲדַד (המכונה בשם הֲדַדְעֶזֶר) בא עם 1,200 מרכבות, 1,200 פרשים ו-20 אלף רגלים, ואַחְאָב בא עם 2,000 מרכבות ו-10 אלף רגלים.

על פי המסופר במקרא, חֲזָהאֵל רצח את בֶּן הֲדַד ה-2, וכבש מִמַּמְלֶכֶת יִשְׂרָאֵל את המחוזות שממזרח לירדן. כתובת ארמית שנמצאה בתל דן הוצבה כנראה ע"י חֲזָהאֵל כדי להנציח את נצחונותיו על ממלכות יִשְׂרָאֵל ויְהוּדָה. עם הזמן אבל חזרו האַשּׁוּרים לאזור וכבשו אזורים נרחבים מממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק, ומלכי יִשְׂרָאֵל הצליחו להחזיר לעצמם את האזורים הכבושים מידי אֲרַם המוחלשת. העיר דַמָּשֶׂק ניסתה למרוד באַשּׁוּר (727 לפנה"ס), אך בסופו של דבר תגלת-פלאסר השלישי מלך אַשּׁוּר כבש סופית את העיר במסע עונשין שערך באזור. בראשית המאה ה-7 לפנה"ס, בימי פַּרְעֹה נְכוֹ, גברה ההשפעה המצרית בסוריה, ובמאות השנים הבאות עברה דַמָּשֶׂק וכל אזורי ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק לשעבר בין האימפריות הגדולות ששלטו באזור - כולל ממלכות בָּבֶל, פָּרַס, והממלכות ההלניסטיות של בתי סֵלֵאוּקוּס ותָּלְמַי שירשו את אלכסנדר מוקדון, ושנלחמו רבות על השליטה באזור.
פרקים המזכירים את דַמָּשֶׂק
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים

ניתן לקרוא עוד על דַמָּשֶׂק באתר של ויקיפדיה.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Aramaean king Hazael. Uploaded to Wikimedia by wikimedia user Kathovo. See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
חֲזָהאֵל מלך אֲרָם דַמָּשֶׂק
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

A map of the old city of Damascus (in Hebrew). By Jakednb / [CC-BY-SA-4.0]. Original image size reduced by Allon Adir.
העיר העתיקה של דַמָּשֶׂק מדרום לנהר נהר בַּרַדַא\אֲמָנָה. תכנית המתאר של העיר העתיקה הינה בעיקרה מהתקופה הרומית.