עיר
נחל קִישׁוֹן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

גשרי ג'למה. By Yehudit Garinkol Pikiwiki Israel, [CC-BY-2.5], via Wikimedia Commons
הקִישׁוֹן עובר בפארק העמקים תחת גשר ג'למה, ששימש את רכבת העמק בתקופה הטורקית.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Kishon Park, near the exit of the Kishon to Haifa Bay. Aaadir, [CC0], via Wikimedia Commons
פארק הקִישׁוֹן, בו ערוץ הנחל רחב יחסית לקראת מוצאו למפרץ חיפה
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
נחל קִישׁוֹן במקרא
הגבול הדרומי של נחלת אָשֵׁר עבר בבֵּית דָּגֹן (אשר יש המזהים אותו עם תל קָשִׁישׁ שעל גדות הקִישׁוֹן בין גבעות טבעון לכַּרְמֶל) והמשיך למרגלות הַכַּרְמֶל עד הים בלִבְנָת
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים כ"ד-כ"ו: כד וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל הַחֲמִישִׁי לְמַטֵּה בְנֵי אָשֵׁר לְמִשְׁפְּחוֹתָם. כה וַיְהִי גְּבוּלָם חֶלְקַת וַחֲלִי וָבֶטֶן וְאַכְשָׁף. כו וְאַלַמֶּלֶךְ וְעַמְעָד וּמִשְׁאָל וּפָגַע בְּכַרְמֶל הַיָּמָּה וּבְשִׁיחוֹר לִבְנָת.
(המזוהה בד"כ עם תל אבו-הַוַּאם שבשפך הקִישׁוֹן למפרץ חיפה), והגבול הדרומי של נחלת זְבֻלוּן הגיע מאזור שָׂרִיד ליָקְנְעָם
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים י-י"א: י וַיַּעַל הַגּוֹרָל הַשְּׁלִישִׁי לִבְנֵי זְבוּלֻן לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם עַד שָׂרִיד. יא וְעָלָה גְבוּלָם לַיָּמָּה וּמַרְעֲלָה וּפָגַע בְּדַבָּשֶׁת וּפָגַע אֶל הַנַּחַל אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יָקְנְעָם.
. כך, נראה שהקִישׁוֹן היה הגבול של שתי נחלות אלה עם נחלת מְנַשֶּׁה שמדרום
[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 206-205
.

בתקופת השׁוֹפְטִים ה' העניש את בְּנֵי יִשְׂרָאֵל על חטאיהם ומסר אותם לידי יָבִין מלך כְּנַעַן שמלך בחָצוֹר ושר צבאו סִיסְרָא שישב בחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם עם 900 מרכבותיו. בהשפעת דְבוֹרָה הנביאה, עלה בָּרָק בֶּן אֲבִינֹעַם עלה עם כוחותיו להר תָּבֹר בעוד סִיסְרָא יצא עם מרכבותיו מחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם לנחל הקִישׁוֹן. כשבָּרָק ירד עם צבאו מהתָּבֹר, ה' הכה את צבא סִיסְרָא, ובָרָק רָדַף אַחֲרֵי צבאו עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם והשמיד אותו
[^]שׁוֹפְטִים פרק ד פסוקים ב, י"ג, ט"ז: ב וַיִּמְכְּרֵם יְהוָה בְּיַד יָבִין מֶלֶךְ כְּנַעַן אֲשֶׁר מָלַךְ בְּחָצוֹר וְשַׂר צְבָאוֹ סִיסְרָא וְהוּא יוֹשֵׁב בַּחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם. ... יג וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן. ... טז וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם וַיִּפֹּל כָּל מַחֲנֵה סִיסְרָא לְפִי חֶרֶב לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד.
. אח"כ בשירת דְבוֹרָה הסתבר שעזרת ה' היתה בכך שהקִישׁוֹן (המכונה גם נַחַל קְדוּמִים) סחף את המרכבות הרבות של סִיסְרָא
[^]שׁוֹפְטִים פרק ה פסוק כ"א: כא נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן תִּדְרְכִי נַפְשִׁי עֹז.
, וארוע זה נזכר אח"כ במזמור תְּהִלִּים של המשורר אָסָף
[^]תְּהִלִּים פרק פ"ג פסוק י: י עֲשֵׂה לָהֶם כְּמִדְיָן כְּסִיסְרָא כְיָבִין בְּנַחַל קִישׁוֹן.
.

הקִישׁוֹן נזכר שוב בסיפור המבחן שערך אֵלִיָּהוּ בין נביאי הבְּעָל לה' בהר הַכַּרְמֶל. אחרי שֶׁהוּכְחָה עליונתו של ה', צווה אֵלִיָּהוּ לתפוס את כל נביאי הבְּעָל, להורידם לקישון ולשחוט אותם שם וכך נעשה
[^]מְלָכִים-א פרק י"ח פסוק מ: מ וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לָהֶם תִּפְשׂוּ אֶת נְבִיאֵי הַבַּעַל אִישׁ אַל יִמָּלֵט מֵהֶם וַיִּתְפְּשׂוּם וַיּוֹרִדֵם אֵלִיָּהוּ אֶל נַחַל קִישׁוֹן וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם.
.
זיהוי המקום
על פי שירת דְבוֹרָה הקרב בין בָּרָק לסִיסְרָא התרחש ליד הקִישׁוֹן, "בְּתַעְנַךְ עַל מֵי מְגִדּוֹ"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ה פסוק י"ט: יט בָּאוּ מְלָכִים נִלְחָמוּ אָז נִלְחֲמוּ מַלְכֵי כְנַעַן בְּתַעְנַךְ עַל מֵי מְגִדּוֹ בֶּצַע כֶּסֶף לֹא לָקָחוּ.
- כלומר בעמק יִזְרְעֶאל, ועל פי סיפור אֵלִיָּהוּ ונביאי הבְּעָל מסתבר שהנחל זרם למרגלות הַכַּרְמֶל. לפיכך נחל קִישׁוֹן המקראי מזוהה וודאית עם הקִישׁוֹן של ימינו, החשוב שבנחלי עמק יִזְרְעֶאל הזורם מערבה למרגלות הַכַּרְמֶל. ערוץ הקִישׁוֹן הוא צר יחסית וכל כמה שנים הוא עולה על גדותיו ומציף את סביבתו באזורים שונים, כפי שאולי משתמע גם מסחיפת המרכבות של סִיסְרָא בקִישׁוֹן - ראו צילום למטה.

נחל קִישׁוֹן\אל-מוּקַטַע זורם מצפון לג'נין (כלומר מדרום לעפולה - ראו במפה) לאורך כ-70 ק"מ עד למפרץ חיפה. אך יש הקובעים את מקורות הקישון בקבוצה של מעיינות שופעים מצפון לעפולה הנשפכים עם נחל עדשים אל הקִישׁוֹן במאגר כפר ברוך
[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ז, עמוד 182
. בכל אופן באזור זה מצטרפים לנחל גם היובלים של נחל גלבוע ממזרח, ושל נחל קיני מכוון מְגִדּוֹ בדרום. בהמשך מצטרפים אליו גם בין השאר נחל השופט, נחל ציפורי\גֵּי יִפְתַּח אֵל, נחל סעדיה (באזור הצ'ק-פוסט בחיפה), נחל גְּדוֹרָה\הפוארה מכוון הקריות ועוד יובלים קטנים יותר ונחלי אכזב שונים לאורך הדרך.

הקִישׁוֹן עוזב את עמק יִזְרְעֶאל באזור יָקְנְעָם ופורץ את דרכו בין גבעות טבעון לכַּרְמֶל אל עבר עמק עכו ומפרץ חיפה. בכניסה וביציאה מקטע צר זה שולטים על הנחל התלים המקראיים של תל קָשִׁישׁ ותל מְעַמֵּר בהתאמה (ראו במפה). על שפך הקִישׁוֹן לים שלטה בעבר העיר לִבְנָת המקראת - כיום באזור התעשייה של נמל חיפה. קו החוף ונתיב הקישון באזור זה השתנה משמעותית מאז ימי קדם, ונראה שלִבְנָת ישבה ממש על מוצא הנחל, אולי אפילו על אִי, ולכן סבלה מהצפות חוזרות. נתיב הנחל הוסט לבסוף מעט לצפון-מזרח, והערוץ הקדום נותר כלגונה סגורה (מלחת הקִישׁוֹן - "האפנדיקס") היוצרת צורת "תוספתן" קצר היוצא מהערוץ העיקרי הנשפך לים (ראו איור למטה).
פרקים המזכירים את נחל קִישׁוֹן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על נחל קִישׁוֹן באתר של ויקיפדיה.
טיולים באזור: פארק הקישון, באתר טבע ונופים בישראל iNature.info
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

הצפת הקישון באיזור יגור. מבט מן הכרמל. מאת משה ענבר. המרכז למדיה דיגיטאלית, אוניברסיטת חיפה, הספריה, [CC-BY-2.5], via Wikimedia Commons
הצפת הקישון באיזור יגור בחורף 1992. מבט מן הכרמל.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

מפת PEF של תל אבו הואם, 1880. By PEF - Palestine Exploration Fund 1880, [Public domain], via Wikimedia Commons
אזור מלחת הקִישׁוֹן - "האפנדיקס" מתוך מפת הקרן לחקר ארץ ישראל משנת 1880. כיום ה"אפנדיקס" קטן בהרבה.