עיר
נֶפְתּוֹחַ
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

מבט פנורמי על לב הכפר ליפתא. מאת שמעון צור, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
מעיין הכפר הערבי הנטוש ליפתא, המזוהה עם מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
נֶפְתּוֹחַ במקרא
על פי תיאור גבולות נחלות השבטים בספר יְהוֹשֻׁעַ, הגבול הצפוני של נחלת יְהוּדָה (מול נחלת בִנְיָמִן שמצפון לה) עלה מאזור שפך נהר היַרְדֵּן לים המלח מערבה לגֵיא בֶן הִנֹּם מדרום לירושלים והמשיך משם דרך קְצֵה עֵמֶק רְפָאִים צָפֹנָה לרֹאשׁ הָהָר אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ, ומשם המשיך מערבה לקִרְיַת יְעָרִים
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ח-ט: ח וְעָלָה הַגְּבוּל גֵּי בֶן הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי מִנֶּגֶב הִיא יְרוּשָׁלָ‍ִם וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵי הִנֹּם יָמָּה אֲשֶׁר בִּקְצֵה עֵמֶק רְפָאִים צָפֹנָה. ט וְתָאַר הַגְּבוּל מֵרֹאשׁ הָהָר אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ וְיָצָא אֶל עָרֵי הַר עֶפְרוֹן וְתָאַר הַגְּבוּל בַּעֲלָה הִיא קִרְיַת יְעָרִים.
. תיאור זה חוזר בסדר הפוך בתיאור המקביל של הגבול הדרומי של נחלת בִנְיָמִן (מול נחלת יְהוּדָה שמדרום לה) אשר מפורט ממערב למזרח, כך שהוא הגיע הפעם מכוון קִרְיַת יְעָרִים אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ ומשם לגֵיא בֶן הִנֹּם ומזרחה עד ליַּרְדֵּן
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים ט"ו-ט"ז: טו וּפְאַת נֶגְבָּה מִקְצֵה קִרְיַת יְעָרִים וְיָצָא הַגְּבוּל יָמָּה וְיָצָא אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ. טז וְיָרַד הַגְּבוּל אֶל קְצֵה הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵּי בֶן הִנֹּם אֲשֶׁר בְּעֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה וְיָרַד גֵּי הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי נֶגְבָּה וְיָרַד עֵין רֹגֵל.
.
זיהוי המקום
מקומו של "מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ" ברשימת האתרים שבגבול יְהוּדָה-בִנְיָמִן מתאים לזיהוי המקובל עם המעיין של הכפר הערבי הנטוש ליפתא, אשר שימר כמשוער את שם המעיין המקראי. הכפר והמעיין שוכנים במדרונות של גיא עמוק במבואות ירושלים אשר מוביל לנחל שֹׂרֵק. מהמעיין שבערוץ הוואדי נחצבה נקבה באורך של כמה עשרות מטרים המובילה את המים לבריכת איגום, ומשם לבריכה קדומה אשר ממנה המים מוזרמים בתעלות השקייה ובערוץ הטבעי לבוסתנים של עצי פרי למרגלות המעיין. באתר הכפר ובסביבתו התגלו ממצאים החל מתקופת הברזל ב' (הישראלית), ועוד מימי הורדוס, מהתקופה הביזנטית, והצלבנית. אלה כוללים מספר בתי בד, מערות קבורה, שברי כלים ומטבעות.

יש המשערים שהשם "מֵי נֶפְתּוֹחַ" הוא שיבוש של "מ(ר)נפתח", הוא פרעה מֵרְנֶפְּתַח שערך מסע כיבוש בארץ (1123-1121 לפנה"ס לערך)
[3]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 152-150
, ושהאתר שימש כתחנת משמר מצרית בשם מ(ר)נפתח הנזכרת בפאפירוס מצרי קדום. כנגד הצעה זאת נטען שלא נמצאו בליפתא ממצאים מתקופת הברונזה, שהאתר אינו מתאים ליישוב מבוצר, ושהתקיימו עוד מספר יישובים על שם פרעה מֵרְנֶפְּתַח. השם נֶפְתּוֹחַ מתייחס כך אולי לא לפרעה מֵרְנֶפְּתַח אלא לפתח המעיין
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 905-904
.
פרקים המזכירים את נֶפְתּוֹחַ
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על נֶפְתּוֹחַ באתרים של ויקיפדיה ורשות העתיקות.
טיולים באזור: שמורת טבע ליפתא. באתר רשות הטבע והגנים.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.