פרטי היוצר\ת
Abu Ghosh, Israel. By Tango7174, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
בתי הכפר אַבּוּ גוֹשׁ המזוהה עם קִרְיַת יְעָרִים
הגבעה בפאתים הצפוניים של אַבּוּ גוֹשׁ מזוהה עם "גִּבְעַת קִרְיַת עָרִים". בצילום מ-1937 נראית בראש התל כנסיית גבירתנו של ארון הברית.
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים
: בַּעֲלָה
קִרְיַת יְעָרִים במקרא
קִרְיַת יְעָרִים היתה עיר בגבול שבין יְהוּדָה (מדרום) לבִנְיָמִן (מצפון). בעבר העיר הכנענית נקראה בַּעֲלָה או קִרְיַת בַּעַל
קִרְיַת יְעָרִים נזכרת ממערב למַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ בתיאור הגבול הצפוני של נחלת יְהוּדָה
כששמעו הַחִוִּים שישבו בגִּבְעוֹן ובסביבתה על כיבושי יְהוֹשֻׁעַ הם הצליחו לכרות ברית עם הָעָם בדרכי עורמה כשהתחזו לעם מרוחק. לאחר כריתת הברית הסתבר שהם חיים בקרב הערים שבני ישראל באו להתנחל בהם - בגִּבְעוֹן בכְּפִירָה בבְאֵרוֹת וְבקִרְיַת יְעָרִים, אך הברית בכל אופן קויימה והַחִוִּים שישבו בערים אלה המשיכו לחיות בהן בקרב בני ישראל
כשחולקו הנחלות לשבטים השונים נכללו כאמור רוב שטחי קִרְיַת יְעָרִים בנחלת יְהוּדָה. שׁוֹבָל בן כָלֵב היה לאבי המשפחות מיְהוּדָה שהתנחלו בעיר, וממשפחות אלה ("הַיִּתְרִי וְהַפּוּתִי וְהַשֻּׁמָתִי וְהַמִּשְׁרָעִי") יצאו גם תושבי צָרְעָה ואֶשְׁתָּאוֹל שבנחלת שבט דָן
אחרי שארון הברית נפל בידי הפְלִשְׁתִּים בקרב אֶבֶן הָעֵזֶר הוא הביא אסונות לכל עיר פְלִשְׁתִּית שאליה הובא, ולכן החליטו הפְלִשְׁתִּים להשיב אותה לבני ישראל. הארון הובל בתחילה לבֵּית שֶׁמֶשׁ, אך גם שם הארון הכה בתושבי העיר אחרי שהביטו בתוכו. לבסוף שלחו אותו תושבי בֵּית שֶׁמֶשׁ אֶל יוֹשְׁבֵי קִרְיַת יְעָרִים, שם הוא נשמר בבית אֲבִינָדָב שבַּגִּבְעָה של קִרְיַת יְעָרִים, ובנו אֶלְעָזָר קוּדַּשׁ כדי לשמור עליו. כך הארון שהה בקִרְיַת יְעָרִים 20 שָׁנָה, עד שדָּוִד הביאו בחגיגיות לבִּירה החדשה ביְרוּשָׁלַיִם
בְּנֵי יְהוּדָה המשיכו לשבת בקִרְיַת יְעָרִים גם לקראת סוף ימי בית ראשון, וכך נזכר אוּרִיָּהוּ בֶּן שְׁמַעְיָהוּ מִקִּרְיַת הַיְּעָרִים שניבא חורבן לירושלים והוצא בשל כך להורג בהוראת המלך יְהוֹיָקִים. תושבי קִּרְיַת יְּעָרִים הוגלו ע"י הבבלים יחד עם שאר תושבי יְהוּדָה, אך חזרו והתיישבו בה בתקופת שיבת ציון בימי עֶזְרָא ונְחֶמְיָה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ט, ס: ט
וְתָאַר הַגְּבוּל מֵרֹאשׁ הָהָר אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ וְיָצָא אֶל עָרֵי הַר עֶפְרוֹן וְתָאַר הַגְּבוּל בַּעֲלָה הִיא קִרְיַת יְעָרִים.
... ס
קִרְיַת בַּעַל הִיא קִרְיַת יְעָרִים וְהָרַבָּה עָרִים שְׁתַּיִם וְחַצְרֵיהֶן.
ולעתים המשיכו להשתמש בשם הנגזר משם קדום זה - כמו "בַּעֲלֵי יְהוּדָה"[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ו פסוק ב: ב
וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ דָּוִד וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מִבַּעֲלֵי יְהוּדָה לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נִקְרָא שֵׁם שֵׁם יְהוָה צְבָאוֹת יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים עָלָיו.
, אך שמה של העיר היהודאית היה בד"כ קִרְיַת יְעָרִים, או שם דומה כמו "קִרְיַת עָרִים"[^]עֶזְרָא פרק ב פסוק כ"ה: כה
בְּנֵי קִרְיַת עָרִים כְּפִירָה וּבְאֵרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים וּשְׁלֹשָׁה.
או "שְׂדֵי יָעַר"[^]תְּהִלִּים פרק קל"ב פסוק ו: ו
הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר.
, כנראה בשל האזור המיוער שבו שכנה העיר (אזור הַר שֵׂעִיר וְהַר יְעָרִים)[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק י: י
וְנָסַב הַגְּבוּל מִבַּעֲלָה יָמָּה אֶל הַר שֵׂעִיר וְעָבַר אֶל כֶּתֶף הַר יְעָרִים מִצָּפוֹנָה הִיא כְסָלוֹן וְיָרַד בֵּית שֶׁמֶשׁ וְעָבַר תִּמְנָה.
.
קִרְיַת יְעָרִים נזכרת ממערב למַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ בתיאור הגבול הצפוני של נחלת יְהוּדָה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק ט: ט
וְתָאַר הַגְּבוּל מֵרֹאשׁ הָהָר אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ וְיָצָא אֶל עָרֵי הַר עֶפְרוֹן וְתָאַר הַגְּבוּל בַּעֲלָה הִיא קִרְיַת יְעָרִים.
ושוב בתיאור הגבול הדרומי של נחלת בִנְיָמִן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוק ט"ו: טו
וּפְאַת נֶגְבָּה מִקְצֵה קִרְיַת יְעָרִים וְיָצָא הַגְּבוּל יָמָּה וְיָצָא אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ.
. נראה שהעיר עצמה נחשבה בנחלת יְהוּדָה, בעוד שהגבעה שמצפונה ("גִּבְעַת קִרְיַת עָרִים" או סתם ה"גִּבְעָה") נחשבה על נחלת בִנְיָמִן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוק כ"ח: כח
וְצֵלַע הָאֶלֶף וְהַיְבוּסִי הִיא יְרוּשָׁלִַם גִּבְעַת קִרְיַת עָרִים אַרְבַּע עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן זֹאת נַחֲלַת בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם.
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוק א: א
וַיָּבֹאוּ אַנְשֵׁי קִרְיַת יְעָרִים וַיַּעֲלוּ אֶת אֲרוֹן יְהוָה וַיָּבִאוּ אֹתוֹ אֶל בֵּית אֲבִינָדָב בַּגִּבְעָה וְאֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ קִדְּשׁוּ לִשְׁמֹר אֶת אֲרוֹן יְהוָה.
.
כששמעו הַחִוִּים שישבו בגִּבְעוֹן ובסביבתה על כיבושי יְהוֹשֻׁעַ הם הצליחו לכרות ברית עם הָעָם בדרכי עורמה כשהתחזו לעם מרוחק. לאחר כריתת הברית הסתבר שהם חיים בקרב הערים שבני ישראל באו להתנחל בהם - בגִּבְעוֹן בכְּפִירָה בבְאֵרוֹת וְבקִרְיַת יְעָרִים, אך הברית בכל אופן קויימה והַחִוִּים שישבו בערים אלה המשיכו לחיות בהן בקרב בני ישראל
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט פסוקים ט"ז-י"ח: טז
וַיְהִי מִקְצֵה שְׁלֹשֶׁת יָמִים אַחֲרֵי אֲשֶׁר כָּרְתוּ לָהֶם בְּרִית וַיִּשְׁמְעוּ כִּי קְרֹבִים הֵם אֵלָיו וּבְקִרְבּוֹ הֵם יֹשְׁבִים.
יז
וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ אֶל עָרֵיהֶם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וְעָרֵיהֶם גִּבְעוֹן וְהַכְּפִירָה וּבְאֵרוֹת וְקִרְיַת יְעָרִים.
יח
וְלֹא הִכּוּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי נִשְׁבְּעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה בַּיהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּלֹּנוּ כָל הָעֵדָה עַל הַנְּשִׂיאִים.
.
כשחולקו הנחלות לשבטים השונים נכללו כאמור רוב שטחי קִרְיַת יְעָרִים בנחלת יְהוּדָה. שׁוֹבָל בן כָלֵב היה לאבי המשפחות מיְהוּדָה שהתנחלו בעיר, וממשפחות אלה ("הַיִּתְרִי וְהַפּוּתִי וְהַשֻּׁמָתִי וְהַמִּשְׁרָעִי") יצאו גם תושבי צָרְעָה ואֶשְׁתָּאוֹל שבנחלת שבט דָן
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב פסוקים נ, נ"ב-נ"ג: נ
אֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי כָלֵב בֶּן חוּר בְּכוֹר אֶפְרָתָה שׁוֹבָל אֲבִי קִרְיַת יְעָרִים.
... נב
וַיִּהְיוּ בָנִים לְשׁוֹבָל אֲבִי קִרְיַת יְעָרִים הָרֹאֶה חֲצִי הַמְּנֻחוֹת.
נג
וּמִשְׁפְּחוֹת קִרְיַת יְעָרִים הַיִּתְרִי וְהַפּוּתִי וְהַשֻּׁמָתִי וְהַמִּשְׁרָעִי מֵאֵלֶּה יָצְאוּ הַצָּרְעָתִי וְהָאֶשְׁתָּאֻלִי.
. כשבני דָן יצאו מאוחר יותר צפונה עם חילותיהם כדי לכבוש את לַיִשׁ\דָּן ולהעביר אליה את נחלתם הם חנו בדרכם בקִרְיַת יְעָרִים[^]שׁוֹפְטִים פרק י"ח פסוקים י"א-י"ב: יא
וַיִּסְעוּ מִשָּׁם מִמִּשְׁפַּחַת הַדָּנִי מִצָּרְעָה וּמֵאֶשְׁתָּאֹל שֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ חָגוּר כְּלֵי מִלְחָמָה.
יב
וַיַּעֲלוּ וַיַּחֲנוּ בְּקִרְיַת יְעָרִים בִּיהוּדָה עַל כֵּן קָרְאוּ לַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנֵה דָן עַד הַיּוֹם הַזֶּה הִנֵּה אַחֲרֵי קִרְיַת יְעָרִים.
.
אחרי שארון הברית נפל בידי הפְלִשְׁתִּים בקרב אֶבֶן הָעֵזֶר הוא הביא אסונות לכל עיר פְלִשְׁתִּית שאליה הובא, ולכן החליטו הפְלִשְׁתִּים להשיב אותה לבני ישראל. הארון הובל בתחילה לבֵּית שֶׁמֶשׁ, אך גם שם הארון הכה בתושבי העיר אחרי שהביטו בתוכו. לבסוף שלחו אותו תושבי בֵּית שֶׁמֶשׁ אֶל יוֹשְׁבֵי קִרְיַת יְעָרִים, שם הוא נשמר בבית אֲבִינָדָב שבַּגִּבְעָה של קִרְיַת יְעָרִים, ובנו אֶלְעָזָר קוּדַּשׁ כדי לשמור עליו. כך הארון שהה בקִרְיַת יְעָרִים 20 שָׁנָה, עד שדָּוִד הביאו בחגיגיות לבִּירה החדשה ביְרוּשָׁלַיִם
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק י"ג פסוקים ה-ו: ה
וַיַּקְהֵל דָּוִיד אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל מִן שִׁיחוֹר מִצְרַיִם וְעַד לְבוֹא חֲמָת לְהָבִיא אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִקִּרְיַת יְעָרִים.
ו
וַיַּעַל דָּוִיד וְכָל יִשְׂרָאֵל בַּעֲלָתָה אֶל קִרְיַת יְעָרִים אֲשֶׁר לִיהוּדָה לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים יְהוָה יוֹשֵׁב הַכְּרוּבִים אֲשֶׁר נִקְרָא שֵׁם.
. במהלך 20 שנים אלה היו באים מכל העם לקִרְיַת יְעָרִים כדי לעבוד שם את ה'[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוקים א-ב: א
וַיָּבֹאוּ אַנְשֵׁי קִרְיַת יְעָרִים וַיַּעֲלוּ אֶת אֲרוֹן יְהוָה וַיָּבִאוּ אֹתוֹ אֶל בֵּית אֲבִינָדָב בַּגִּבְעָה וְאֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ קִדְּשׁוּ לִשְׁמֹר אֶת אֲרוֹן יְהוָה.
ב
וַיְהִי מִיּוֹם שֶׁבֶת הָאָרוֹן בְּקִרְיַת יְעָרִים וַיִּרְבּוּ הַיָּמִים וַיִּהְיוּ עֶשְׂרִים שָׁנָה וַיִּנָּהוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי יְהוָה.
. את התקופה הזו של שהיית הארון בקִרְיַת-יְעָרִים\שְׂדֵי-יָעַר מזכיר גם מזמור קל"ב בתְּהִלִּים[^]תְּהִלִּים פרק קל"ב פסוקים ו-ח: ו
הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר.
ז
נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו.
ח
קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ.
.
בְּנֵי יְהוּדָה המשיכו לשבת בקִרְיַת יְעָרִים גם לקראת סוף ימי בית ראשון, וכך נזכר אוּרִיָּהוּ בֶּן שְׁמַעְיָהוּ מִקִּרְיַת הַיְּעָרִים שניבא חורבן לירושלים והוצא בשל כך להורג בהוראת המלך יְהוֹיָקִים. תושבי קִּרְיַת יְּעָרִים הוגלו ע"י הבבלים יחד עם שאר תושבי יְהוּדָה, אך חזרו והתיישבו בה בתקופת שיבת ציון בימי עֶזְרָא ונְחֶמְיָה
[^]עֶזְרָא פרק ב פסוקים א, כ"ה: א
וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נבוכדנצור [נְבוּכַדְנֶצַּר] מֶלֶךְ בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ.
... כה
בְּנֵי קִרְיַת עָרִים כְּפִירָה וּבְאֵרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים וּשְׁלֹשָׁה.
[^]נְחֶמְיָה פרק ז פסוקים ו, כ"ט: ו
אֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וְלִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ.
... כט
אַנְשֵׁי קִרְיַת יְעָרִים כְּפִירָה וּבְאֵרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת אַרְבָּעִים וּשְׁלֹשָׁה.
.
זיהוי המקום
העיר בַּעֲלָה היתה כאמור עיר כנענית\חִוִּית בה כנראה התקיים פולחן לאל הבעל. אחרי שעברה לידי עם ישראל בזמן ההתנחלות הוחלף שמה לקִרְיַת יְעָרִים והיא נכללה כאמור בנחלת יְהוּדָה, בעוד הגבעה הצפונית שבה התקיים הפולחן סביב ארון הברית השתייכה לנחלת בִנְיָמִן. החִוִּים המשיכו כאמור לגור בקִרְיַת יְעָרִים בקרב עַם ישראל, אך העיר נטמעה מן הסתם בשבט יְהוּדָה ברבות השנים, כפי שמעידים האזכורים המאוחרים שלה במקרא.
יש המשערים שקִרְיַת יְעָרִים היא "קריתיים" הנזכרת בין אַיָּלוֹן לבין בֵּית-חוֹרֹן בתבליט על קיר מקדש אמון בכַּרְנָכּ, אשר מביא את רשימת כיבושיו של פרעה שישק במסע הכיבוש שלו בארץ בימי רְחַבְעָם מלך יְהוּדָה (925~ לפנה"ס)
קִרְיַת יְעָרִים מזוהה בד"כ עם הכפר אבו גוש של ימינו (בעבר קַרְיַת אלְ-עִנַבּ) השוכן באזור המתאים לרשימת ערי הגבול של יְהוּדָה ובִנְיָמִן ולתיאור של אוסביוס. מצפון לכפר נישא תל עתיק בשם גבעת דיר אל-אַזְהַר (על שם המנזר הביזנטי), ויש המקשרים שם זה עם שמו של אֶלְעָזָר בן אֲבִינָדָב ששמר על הארון בימים שבהם היה "בַּגִּבְעָה". כיום בראש הגבעה נמצא המתחם של המנזר והכנסייה של "גבירתנו של ארון הברית" שהוקמה במאה ה-20 על שרידי מנזר ביזנטי
החפירות בגבעה מוגבלות בשל המבנים והפעילות שבמקום, אך נמצאו לרגלי הגבעה עדויות להתיישבות בתקופה הנֶאוֹליתית, ובגבעה עצמה נמצאו ממצאים מתקופת הברונזה (כנענית) והברזל (ישראלית), כולל שרידי קירות תמך המיוחסים לימי יָרָבְעָם ה-2 אשר יצרו על פי ההשערה משטח מוגבה בראש התל למטרות פולחן. בימי המרד הגדול ברומאים ישב במקום הליגיון ה-10, ובתקופה הביזנטית כבר זוהתה הגבעה עם קִרְיַת יְעָרִים המקראית ונבנו בה מספר כנסיות (האחרונה שבהן במאה ה-7).
יש המשערים שקִרְיַת יְעָרִים היא "קריתיים" הנזכרת בין אַיָּלוֹן לבין בֵּית-חוֹרֹן בתבליט על קיר מקדש אמון בכַּרְנָכּ, אשר מביא את רשימת כיבושיו של פרעה שישק במסע הכיבוש שלו בארץ בימי רְחַבְעָם מלך יְהוּדָה (925~ לפנה"ס)
[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 250
. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) נמסר שקִרְיַת יְעָרִים שכנה במרחק 9 מילים מירושלים בדרך ללֹד\Diospolis (בערך על בַּעֲלָה נאמר שהמרחק היה 10 מילים).
קִרְיַת יְעָרִים מזוהה בד"כ עם הכפר אבו גוש של ימינו (בעבר קַרְיַת אלְ-עִנַבּ) השוכן באזור המתאים לרשימת ערי הגבול של יְהוּדָה ובִנְיָמִן ולתיאור של אוסביוס. מצפון לכפר נישא תל עתיק בשם גבעת דיר אל-אַזְהַר (על שם המנזר הביזנטי), ויש המקשרים שם זה עם שמו של אֶלְעָזָר בן אֲבִינָדָב ששמר על הארון בימים שבהם היה "בַּגִּבְעָה". כיום בראש הגבעה נמצא המתחם של המנזר והכנסייה של "גבירתנו של ארון הברית" שהוקמה במאה ה-20 על שרידי מנזר ביזנטי
[*]כיום מתקיים במתחם פסטיבל למוזיקה ווקאלית בסוכות ובשבועות. ראו להלן ב"טיולים באזור".
.
החפירות בגבעה מוגבלות בשל המבנים והפעילות שבמקום, אך נמצאו לרגלי הגבעה עדויות להתיישבות בתקופה הנֶאוֹליתית, ובגבעה עצמה נמצאו ממצאים מתקופת הברונזה (כנענית) והברזל (ישראלית), כולל שרידי קירות תמך המיוחסים לימי יָרָבְעָם ה-2 אשר יצרו על פי ההשערה משטח מוגבה בראש התל למטרות פולחן. בימי המרד הגדול ברומאים ישב במקום הליגיון ה-10, ובתקופה הביזנטית כבר זוהתה הגבעה עם קִרְיַת יְעָרִים המקראית ונבנו בה מספר כנסיות (האחרונה שבהן במאה ה-7).
פרקים המזכירים את קִרְיַת יְעָרִים
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
פסטיבל למוזיקה ווקאלית המתקיים בסוכות ובשבועות במתחם כנסיית גבירתנו של ארון הברית שעל תל קרית יערים מצפון לכפר אבו גוש
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.