טבלת השמות המקראיים
זכר
יִשָּׂשכָר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Issachar, cropped from Mosaic of the 12 Tribes of Israel. From Givat Mordechai Etz Yosef synagogue facade, By Ori229 [Public domain], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
מקור השם
נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל פסוק י"ח: יח וַתֹּאמֶר לֵאָה נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשכָר.
יִשָּׂשכָר במקרא
יִשָּׂשכָר היה בנם החמישי של יַעֲקֹב ושל לֵאָה. יַעֲקֹב נאלץ להנשא ללֵאָה, לפני שזכה להנשא גם לרָחֵל אחותה, אשר אותה אהב באמת. כפיצוי ללֵאָה על כך שהיא האישה הפחות מועדפת, ה' נתן לה ללדת את רְאוּבֵן, שִׁמְעוֹן, לֵוִי ויְהוּדָה, בעוד רָחֵל נשארה עקרה. אח"כ לֵאָה פסקה ללדת.

בִּימֵי קְצִיר החִטִּים (ראשית הקיץ) רְאוּבֵן הביא לאימו לֵאָה דוּדָאִים מהשדה (צמח המעורר אהבה ופריון). רָחֵל, שהיתה עדין עקרה, ביקשה לקבל מהדוּדָאִים, ולֵאָה הסכימה לכך אחרי שרָחֵל הציעה בתמורה שלֵאָה תשהה לילה עם יַעֲקֹב. כך היה, ובעקבות אותו לילה לֵאָה ילדה את יִשָּׂשכָר. אח"כ לֵאָה ילדה עוד את זְבֻלוּן ואת הבת דִּינָה
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל פסוק כ"א: כא וְאַחַר יָלְדָה בַּת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ דִּינָה.
. לֵאָה קראה לבנה יִשָּׂשכָר, כיוון שה' נתן לה את "שְׂכָרָהּ" על כך שנתנה ליַעֲקֹב את שפחתה זִלְפָּה (שילדה לו את גָד ואת אָשֵׁר)
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל פסוק י"ח: יח וַתֹּאמֶר לֵאָה נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשכָר.
.

כשיַעֲקֹב היה בערוב ימיו ואמר את דבריו האחרונים לבניו, הוא ניבא ש(שבט) יִשָּׂשכָר ירצה לנוח כמו חֲמוֹר גָּרֶם (בעל עצמות חזקות) הרובץ כל היום במכלאות\מִּשְׁפְּתָיִם. הוא יאהב את המנוחה ואת יבול האדמה, ולכן לא יתאמץ להגן על עצמו, ויאלץ לעבוד עבור עמים אחרים שישלטו בו. הוא יאלץ לעסוק בְּסַבָּלוּת ולהעמיס משאות על שכמו, ולעבוד עבודות כְּפִיָּה לאדוניו
[^]בְּרֵאשִׁית פרק מ"ט פסוקים י"ד-ט"ו: יד יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם. טו וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב וְאֶת הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל וַיְהִי לְמַס עֹבֵד.
.

הגבולות והערים של נחלת שבט יִשָּׂשכָר מפורטים ב
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים י"ז-כ"ג: יז לְיִשָּׂשכָר יָצָא הַגּוֹרָל הָרְבִיעִי לִבְנֵי יִשָּׂשכָר לְמִשְׁפְּחוֹתָם. יח וַיְהִי גְּבוּלָם יִזְרְעֶאלָה וְהַכְּסוּלֹת וְשׁוּנֵם. יט וַחֲפָרַיִם וְשִׁיאֹן וַאֲנָחֲרַת. כ וְהָרַבִּית וְקִשְׁיוֹן וָאָבֶץ. כא וְרֶמֶת וְעֵין גַּנִּים וְעֵין חַדָּה וּבֵית פַּצֵּץ. כב וּפָגַע הַגְּבוּל בְּתָבוֹר ושחצומה [וְשַׁחֲצִימָה] וּבֵית שֶׁמֶשׁ וְהָיוּ תֹּצְאוֹת גְּבוּלָם הַיַּרְדֵּן עָרִים שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן. כג זֹאת נַחֲלַת מַטֵּה בְנֵי יִשָּׂשכָר לְמִשְׁפְּחֹתָם הֶעָרִים וְחַצְרֵיהֶן.
. רשימת בְּנֵי יִשָׂשכָר וצאצאיהם מופיעה ב
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ז פסוקים א-ה: א וְלִבְנֵי יִשָׂשכָר תּוֹלָע וּפוּאָה ישיב [יָשׁוּב] וְשִׁמְרוֹן אַרְבָּעָה. ב וּבְנֵי תוֹלָע עֻזִּי וּרְפָיָה וִירִיאֵל וְיַחְמַי וְיִבְשָׂם וּשְׁמוּאֵל רָאשִׁים לְבֵית אֲבוֹתָם לְתוֹלָע גִּבּוֹרֵי חַיִל לְתֹלְדוֹתָם מִסְפָּרָם בִּימֵי דָוִיד עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וְשֵׁשׁ מֵאוֹת. ג וּבְנֵי עֻזִּי יִזְרַחְיָה וּבְנֵי יִזְרַחְיָה מִיכָאֵל וְעֹבַדְיָה וְיוֹאֵל יִשִּׁיָּה חֲמִשָּׁה רָאשִׁים כֻּלָּם. ד וַעֲלֵיהֶם לְתֹלְדוֹתָם לְבֵית אֲבוֹתָם גְּדוּדֵי צְבָא מִלְחָמָה שְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה אָלֶף כִּי הִרְבּוּ נָשִׁים וּבָנִים. ה וַאֲחֵיהֶם לְכֹל מִשְׁפְּחוֹת יִשָׂשכָר גִּבּוֹרֵי חֲיָלִים שְׁמוֹנִים וְשִׁבְעָה אֶלֶף הִתְיַחְשָׂם לַכֹּל.
, ורשימות חלקיות יותר מופיעות גם ב
[^]בְּרֵאשִׁית פרק מ"ו פסוק י"ג: יג וּבְנֵי יִשָׂשכָר תּוֹלָע וּפֻוָּה וְיוֹב וְשִׁמְרוֹן.
וב
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"ו פסוקים כ"ג-כ"ה: כג בְּנֵי יִשָּׂשכָר לְמִשְׁפְּחֹתָם תּוֹלָע מִשְׁפַּחַת הַתּוֹלָעִי לְפֻוָה מִשְׁפַּחַת הַפּוּנִי. כד לְיָשׁוּב מִשְׁפַּחַת הַיָּשׁוּבִי לְשִׁמְרֹן מִשְׁפַּחַת הַשִּׁמְרֹנִי. כה אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת יִשָּׂשכָר לִפְקֻדֵיהֶם אַרְבָּעָה וְשִׁשִּׁים אֶלֶף וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת.
.
פרקים המזכירים את יִשָּׂשכָר
ציטוטים נבחרים
משפחת יַעֲקֹב