|
רמת זיהוי
: 3 - זיהוי משוער
כנויים נוספים
: עין אל חוּץ'
עֵין שֶׁמֶשׁ במקרא
על פי תיאור גבולות נחלות השבטים בספר יְהוֹשֻׁעַ, הגבול הצפוני של נחלת יְהוּדָה (מול נחלת בִנְיָמִן שמצפון לה) עלה מאזור שפך נהר היַרְדֵּן לים המלח מערבה דרך מַעֲלֵה אֲדֻמִּים ומשם הלאה לכוון עֵין שֶׁמֶשׁ ועין רֹגֵל שבדרום ירושלים
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ה-ז: ה
וּגְבוּל קֵדְמָה יָם הַמֶּלַח עַד קְצֵה הַיַּרְדֵּן וּגְבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה מִלְּשׁוֹן הַיָּם מִקְצֵה הַיַּרְדֵּן.
ו
וְעָלָה הַגְּבוּל בֵּית חָגְלָה וְעָבַר מִצְּפוֹן לְבֵית הָעֲרָבָה וְעָלָה הַגְּבוּל אֶבֶן בֹּהַן בֶּן רְאוּבֵן.
ז
וְעָלָה הַגְּבוּל דְּבִרָה מֵעֵמֶק עָכוֹר וְצָפוֹנָה פֹּנֶה אֶל הַגִּלְגָּל אֲשֶׁר נֹכַח לְמַעֲלֵה אֲדֻמִּים אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לַנָּחַל וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל מֵי עֵין שֶׁמֶשׁ וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו אֶל עֵין רֹגֵל.
. תיאור זה חוזר בסדר הפוך בתיאור המקביל של הגבול הדרומי של נחלת בִנְיָמִן (מול נחלת יְהוּדָה שמדרום לה) אשר מפורט ממערב למזרח, כך שהוא מגיע הפעם מכוון עין רֹגֵל לעֵין שֶׁמֶשׁ ויורד דרך מַעֲלֵה אֲדֻמִּים ליַּרְדֵּן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים ט"ז-י"ט: טז
וְיָרַד הַגְּבוּל אֶל קְצֵה הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵּי בֶן הִנֹּם אֲשֶׁר בְּעֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה וְיָרַד גֵּי הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי נֶגְבָּה וְיָרַד עֵין רֹגֵל.
יז
וְתָאַר מִצָּפוֹן וְיָצָא עֵין שֶׁמֶשׁ וְיָצָא אֶל גְּלִילוֹת אֲשֶׁר נֹכַח מַעֲלֵה אֲדֻמִּים וְיָרַד אֶבֶן בֹּהַן בֶּן רְאוּבֵן.
יח
וְעָבַר אֶל כֶּתֶף מוּל הָעֲרָבָה צָפוֹנָה וְיָרַד הָעֲרָבָתָה.
יט
וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל כֶּתֶף בֵּית חָגְלָה צָפוֹנָה והיה תצאותיו [וְהָיוּ תֹּצְאוֹת] הַגְּבוּל אֶל לְשׁוֹן יָם הַמֶּלַח צָפוֹנָה אֶל קְצֵה הַיַּרְדֵּן נֶגְבָּה זֶה גְּבוּל נֶגֶב.
.
זיהוי המקום
עֵין שֶׁמֶשׁ נמצאת כאמור בין עין רֹגֵל שבדרום ירושלים לבין מַעֲלֵה אֲדֻמִּים על הדרך המובילה מירושלים ליריחו. באזור זה קיימים רק מעט מעיינות משמעותיים ולכן מקובל בד"כ לזהות את המעיין של עֵין שֶׁמֶשׁ עם עין אל-חוּץ' שבמערב העיירה אלעיזריה (ראו במפה)
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 213
. באזור שממערב לכפר נמצאו גם קברים מתקופת הברונזה התיכונה (הכנענית), ממצאים נוספים מהתקופה הפרסית (שיבת ציון) ומתקופות מאוחרות יותר. ליד המעיין עצמו התגלו חרסים מתקופת הברזל (הישראלית), הרומית, ומתקופות מאוחרות יותר. המבנה שמעל המעין כיום נבנה במקור כנראה בתקופה הביזאנטית.
פרקים המזכירים את עֵין שֶׁמֶשׁ
ציטוטים נבחרים