עיר
אֶלְעָלֵה
רמת זיהוי : 2 - זיהוי מקובל
אֶלְעָלֵה במקרא
אֶלְעָלֵה\אֶלְעָלֵא היתה עיר בממלכת מוֹאָב, עד שסִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כבש מידי מֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן את כל הערים המואביות שמצפון לנחל אַרְנוֹן, ומאז היה האַרְנוֹן לגבול בינו לבין ממלכת מוֹאָב שבדרום. כל האיזכורים של אֶלְעָלֵה באים בסמיכות לאיזכור של חֶשְׁבּוֹן - היא עיר הבירה של סִיחֹן
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוק כ"ו: כו כִּי חֶשְׁבּוֹן עִיר סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הִוא וְהוּא נִלְחַם בְּמֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן וַיִּקַּח אֶת כָּל אַרְצוֹ מִיָּדוֹ עַד אַרְנֹן.
. בימי הנדודים של בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, העַם שלח שליחים לסִיחֹן בבקשה לעבור בארצו אך סִיחֹן סירב, ולכן העַם יצא מולו למלחמה וכבש את ארצו כולל את כל הארץ שמצפון לאַרְנוֹן יחד עם העיר חֶשְׁבּוֹן
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוקים א-ג: א וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּרְשׁוּ אֶת אַרְצָם בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה הַשָּׁמֶשׁ מִנַּחַל אַרְנוֹן עַד הַר חֶרְמוֹן וְכָל הָעֲרָבָה מִזְרָחָה. ב סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הַיּוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן מֹשֵׁל מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן וְתוֹךְ הַנַּחַל וַחֲצִי הַגִּלְעָד וְעַד יַבֹּק הַנַּחַל גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן. ג וְהָעֲרָבָה עַד יָם כִּנְרוֹת מִזְרָחָה וְעַד יָם הָעֲרָבָה יָם הַמֶּלַח מִזְרָחָה דֶּרֶךְ בֵּית הַיְשִׁמוֹת וּמִתֵּימָן תַּחַת אַשְׁדּוֹת הַפִּסְגָּה.
(ומודגש שחֶשְׁבּוֹן כבר לא היתה שייכת אז למוֹאָב אלא לממלכת סִיחֹן, ולכן כיבושה לא הפר את האיסור להלחם במוֹאָב
[^]דְּבָרִים פרק ב פסוק ט: ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי אַל תָּצַר אֶת מוֹאָב וְאַל תִּתְגָּר בָּם מִלְחָמָה כִּי לֹא אֶתֵּן לְךָ מֵאַרְצוֹ יְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נָתַתִּי אֶת עָר יְרֻשָּׁה.
).

בני השבטים רְאוּבֵן וגָד ביקשו להתנחל באזורים שנכבשו מהָאֱמֹרִים ממזרח ליַרְדֵּן. אחרי שהבטיחו לצאת חלוצים לפני כל העַם כדי לעזור בכיבוש הארץ שממערב ליַרְדֵּן, מֹשֶׁה קבע את האזור שמצפון לאַרְנוֹן לנחלת שבט רְאוּבֵן, עד המִּישֹׁר הרחב של מֵידְבָא והעיר חֶשְׁבּוֹן ובנותיה הסמוכות לה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים ט"ו-י"ז: טו וַיִּתֵּן מֹשֶׁה לְמַטֵּה בְנֵי רְאוּבֵן לְמִשְׁפְּחֹתָם. טז וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן וְהָעִיר אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַנַּחַל וְכָל הַמִּישֹׁר עַל מֵידְבָא. יז חֶשְׁבּוֹן וְכָל עָרֶיהָ אֲשֶׁר בַּמִּישֹׁר דִּיבוֹן וּבָמוֹת בַּעַל וּבֵית בַּעַל מְעוֹן.
. נחלת גָד הִשְׂתָּרְעָה מאזור חֶשְׁבּוֹן וצָפוֹנָה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים כ"ד-כ"ו: כד וַיִּתֵּן מֹשֶׁה לְמַטֵּה גָד לִבְנֵי גָד לְמִשְׁפְּחֹתָם. כה וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל יַעְזֵר וְכָל עָרֵי הַגִּלְעָד וַחֲצִי אֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹן עַד עֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי רַבָּה. כו וּמֵחֶשְׁבּוֹן עַד רָמַת הַמִּצְפֶּה וּבְטֹנִים וּמִמַּחֲנַיִם עַד גְּבוּל לִדְבִר.
. אֶלְעָלֵה נכללה לבסוף בנחלת שבט רְאוּבֵן שבניו שיקמו אותה
[^]בַּמִּדְבָּר פרק ל"ב פסוק ל"ז: לז וּבְנֵי רְאוּבֵן בָּנוּ אֶת חֶשְׁבּוֹן וְאֶת אֶלְעָלֵא וְאֵת קִרְיָתָיִם.
.

3 הקינות למוֹאָב המופיעות בבַּמִּדְבָּר פרק כ"א, יְשַׁעְיָהוּ פרק ט"ו-ט"ז וביִרְמְיָהוּ פרק מ"ח כוללות מוטיבים משותפים ואף קטעי פסוקים זהים, ונראה שהקינות השתמשו במקור משותף - אולי קינה מואבית קדומה. הקינות מדברות בין השאר על נפילת הערים המוֹאָביות בידי סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי (או מנבאות אסון דומה בעתיד), ויְשַׁעְיָהוּ ויִרְמְיָהוּ מזכירים במיוחד את אֶלְעָלֵה. מדברי יְשַׁעְיָהוּ משתמע שאֶלְעָלֵה וחֶשְׁבּוֹן יָשְׁבוּ במקום פּוֹרֶה, ושבשדותים גידלו גְּפָנִים וקצרו דגן
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ט"ז פסוקים ח-י: ח כִּי שַׁדְמוֹת חֶשְׁבּוֹן אֻמְלָל גֶּפֶן שִׂבְמָה בַּעֲלֵי גוֹיִם הָלְמוּ שְׂרוּקֶּיהָ עַד יַעְזֵר נָגָעוּ תָּעוּ מִדְבָּר שְׁלֻחוֹתֶיהָ נִטְּשׁוּ עָבְרוּ יָם. ט עַל כֵּן אֶבְכֶּה בִּבְכִי יַעְזֵר גֶּפֶן שִׂבְמָה אֲרַיָּוֶךְ דִּמְעָתִי חֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה כִּי עַל קֵיצֵךְ וְעַל קְצִירֵךְ הֵידָד נָפָל. י וְנֶאֱסַף שִׂמְחָה וָגִיל מִן הַכַּרְמֶל וּבַכְּרָמִים לֹא יְרֻנָּן לֹא יְרֹעָע יַיִן בַּיְקָבִים לֹא יִדְרֹךְ הַדֹּרֵךְ הֵידָד הִשְׁבַּתִּי.
.
זיהוי המקום
כל האיזכורים של אֶלְעָלֵה באים כאמור בסמיכות לאיזכור של חֶשְׁבּוֹן בירת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי, ומשתמע כנראה שמדובר בערים שכנות. באונומסטיקון של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית) אֶלְעָלֵה מתוארת ככפר גדול במרחק של עד מיל אחד מחֶשְׁבּוֹן.

אֶלְעָלֵה מזוהה כיום עם חורבות "אל-עאל" בכפר הירדני בעל אותו השם, כ-2.5 ק"מ מצפון לחֶשְׁבּוֹן. באתר נמצאו שרידי חומה, וחרסים מואביים מתקופת הברזל (התקופה "הישראלית"), וגם מהתקופות ההלניסטית, הרומית והערבית
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 371
.
פרקים המזכירים את אֶלְעָלֵה
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים

ניתן לקרוא עוד על אֶלְעָלֵה באתר של ויקיפדיה.