מקום
מוֹאָב
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

View from Al Karak castle, By Graham Racher [CC-BY-2.0], via Wikimedia Commons
נוף על ארץ מוֹאָב, כפי שהוא נשקף מקִיר-מוֹאָב
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Stèle de Mésha, at the Louvre Museum, Unknown artist, photo by Mbzt 2012, [CC-BY-3.0], via Wikimedia Commons
מַצֶּבֶת מֵישַׁע
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
מוֹאָב במקרא
לפי
בְּרֵאשִׁית פרק י"ט פסוק ל"זבְּרֵאשִׁית פרק י"ט פסוק ל"ז: לז וַתֵּלֶד הַבְּכִירָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מוֹאָב הוּא אֲבִי מוֹאָב עַד הַיּוֹם.
היה מוֹאָב, אביהם הקדמון של בני מוֹאָב, בנם של לוֹט וּבִתּוֹ הבכורה כתוצאה מגילוי עריות. ארץ מוֹאָב שכנה ממזרח לים המלח, ובני מוֹאָב עסקו בחקלאות שכללה גידולי גְּפָנִים
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ח פסוקים ל"ב-ל"ג: לב מִבְּכִי יַעְזֵר אֶבְכֶּה לָּךְ הַגֶּפֶן שִׂבְמָה נְטִישֹׁתַיִךְ עָבְרוּ יָם עַד יָם יַעְזֵר נָגָעוּ עַל קֵיצֵךְ וְעַל בְּצִירֵךְ שֹׁדֵד נָפָל. לג וְנֶאֶסְפָה שִׂמְחָה וָגִיל מִכַּרְמֶל וּמֵאֶרֶץ מוֹאָב וְיַיִן מִיקָבִים הִשְׁבַּתִּי לֹא יִדְרֹךְ הֵידָד הֵידָד לֹא הֵידָד.
וצאן
[^]מְלָכִים-ב פרק ג פסוק ד: ד וּמֵישַׁע מֶלֶךְ מוֹאָב הָיָה נֹקֵד וְהֵשִׁיב לְמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מֵאָה אֶלֶף כָּרִים וּמֵאָה אֶלֶף אֵילִים צָמֶר.
. בימי המסע של בְּנֵי יִשְׂרָאֵל ממצרים לארץ, סירב מלך אֱדוֹם לתת להם לעבור בארצו
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ פסוקים י"ד-כ"א: יד וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ. טו וַיֵּרְדוּ אֲבֹתֵינוּ מִצְרַיְמָה וַנֵּשֶׁב בְּמִצְרַיִם יָמִים רַבִּים וַיָּרֵעוּ לָנוּ מִצְרַיִם וְלַאֲבֹתֵינוּ. טז וַנִּצְעַק אֶל יְהוָה וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ וַיִּשְׁלַח מַלְאָךְ וַיֹּצִאֵנוּ מִמִּצְרָיִם וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ בְקָדֵשׁ עִיר קְצֵה גְבוּלֶךָ. יז נַעְבְּרָה נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבוּלֶךָ. יח וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱדוֹם לֹא תַעֲבֹר בִּי פֶּן בַּחֶרֶב אֵצֵא לִקְרָאתֶךָ. יט וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמְסִלָּה נַעֲלֶה וְאִם מֵימֶיךָ נִשְׁתֶּה אֲנִי וּמִקְנַי וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין דָּבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה. כ וַיֹּאמֶר לֹא תַעֲבֹר וַיֵּצֵא אֱדוֹם לִקְרָאתוֹ בְּעַם כָּבֵד וּבְיָד חֲזָקָה. כא וַיְמָאֵן אֱדוֹם נְתֹן אֶת יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ וַיֵּט יִשְׂרָאֵל מֵעָלָיו.
. ה' אסר על העַם להלחם בבני אֱדוֹם, וגם לא בבני מוֹאָב, כי ארץ המוֹאָבים באה להם בירושה בהיותם צאצאי לוֹט, והם ירשו אותה בצדק מהרְפָאִים העֲנָקִים, "הָאֵמִים"
[^]דְּבָרִים פרק ב פסוקים ט-י"א: ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי אַל תָּצַר אֶת מוֹאָב וְאַל תִּתְגָּר בָּם מִלְחָמָה כִּי לֹא אֶתֵּן לְךָ מֵאַרְצוֹ יְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נָתַתִּי אֶת עָר יְרֻשָּׁה. י הָאֵמִים לְפָנִים יָשְׁבוּ בָהּ עַם גָּדוֹל וְרַב וָרָם כָּעֲנָקִים. יא רְפָאִים יֵחָשְׁבוּ אַף הֵם כָּעֲנָקִים וְהַמֹּאָבִים יִקְרְאוּ לָהֶם אֵמִים.
. לכן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל נאלצו לעקוף את אֶרֶץ אֱדוֹם מדרום וממזרח, ולחלוף ממזרח לארץ מוֹאָב ששכנה באותם ימים בין נחל זָרֶד מדרום ועד לנחל אַרְנוֹן מצפון. מצפון לאַרְנוֹן שכנה אז ארצו של סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוקים י"א-י"ג: יא וַיִּסְעוּ מֵאֹבֹת וַיַּחֲנוּ בְּעִיֵּי הָעֲבָרִים בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מוֹאָב מִמִּזְרַח הַשָּׁמֶשׁ. יב מִשָּׁם נָסָעוּ וַיַּחֲנוּ בְּנַחַל זָרֶד. יג מִשָּׁם נָסָעוּ וַיַּחֲנוּ מֵעֵבֶר אַרְנוֹן אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר הַיֹּצֵא מִגְּבוּל הָאֱמֹרִי כִּי אַרְנוֹן גְּבוּל מוֹאָב בֵּין מוֹאָב וּבֵין הָאֱמֹרִי.
.

בעבר השתרעה ממלכת מוֹאָב עוד צפונית לאַרְנוֹן לפחות עד אזור העיר חֶשְׁבּוֹן ואזור "עַרְבוֹת מוֹאָב" שממזרח ליַרְדֵּן מול יְרֵחוֹ, אך סִיחוֹן כבש ממוֹאָב אזורים אלה כשנלחם "בְּמֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן"
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוק כ"ו: כו כִּי חֶשְׁבּוֹן עִיר סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הִוא וְהוּא נִלְחַם בְּמֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן וַיִּקַּח אֶת כָּל אַרְצוֹ מִיָּדוֹ עַד אַרְנֹן.
. הכיבוש של מוֹאָב בידי סִיחוֹן הוא הנושא של שירה קדומה המופיעה במקרא בגרסאות שונות
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוקים כ"ז-ל: כז עַל כֵּן יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן עִיר סִיחוֹן. כח כִּי אֵשׁ יָצְאָה מֵחֶשְׁבּוֹן לֶהָבָה מִקִּרְיַת סִיחֹן אָכְלָה עָר מוֹאָב בַּעֲלֵי בָּמוֹת אַרְנֹן. כט אוֹי לְךָ מוֹאָב אָבַדְתָּ עַם כְּמוֹשׁ נָתַן בָּנָיו פְּלֵיטִם וּבְנֹתָיו בַּשְּׁבִית לְמֶלֶךְ אֱמֹרִי סִיחוֹן. ל וַנִּירָם אָבַד חֶשְׁבּוֹן עַד דִּיבוֹן וַנַּשִּׁים עַד נֹפַח אֲשֶׁר עַד מֵידְבָא.
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ח פסוקים מ"ה-מ"ו: מה בְּצֵל חֶשְׁבּוֹן עָמְדוּ מִכֹּחַ נָסִים כִּי אֵשׁ יָצָא מֵחֶשְׁבּוֹן וְלֶהָבָה מִבֵּין סִיחוֹן וַתֹּאכַל פְּאַת מוֹאָב וְקָדְקֹד בְּנֵי שָׁאוֹן. מו אוֹי לְךָ מוֹאָב אָבַד עַם כְּמוֹשׁ כִּי לֻקְּחוּ בָנֶיךָ בַּשֶּׁבִי וּבְנֹתֶיךָ בַּשִּׁבְיָה.
.

אחרי שהעַם כבש את כל ארץ סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי, כולל את הנחלות המואביות לשעבר שמצפון לאַרְנוֹן, נבהל בָּלָק בֶּן צִפּוֹר מֶלֶךְ מוֹאָב
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"ב פסוקים ב-ג: ב וַיַּרְא בָּלָק בֶּן צִפּוֹר אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה יִשְׂרָאֵל לָאֱמֹרִי. ג וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם מְאֹד כִּי רַב הוּא וַיָּקָץ מוֹאָב מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
, וקרא לבִּלְעָם כדי שיקלל את העַם, אך ה' לבסוף אילץ את בִּלְעָם לברך את העַם
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"ד פסוק י: י וַיִּחַר אַף בָּלָק אֶל בִּלְעָם וַיִּסְפֹּק אֶת כַּפָּיו וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם לָקֹב אֹיְבַי קְרָאתִיךָ וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים.
. בני השבטים רְאוּבֵן, גָד, וחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה קיבלו רְשׁוּת להתנחל ממזרח ליַרְדֵּן, אחרי שיעזרו לעַם לכבוש את הארץ שממערב ליַרְדֵּן. שבט רְאוּבֵן זכה בכל התחום שבין האַרְנוֹן לאזור חֶשְׁבּוֹן, כלומר ברוב האזורים הַמּוֹאָבִיִּים לשעבר שנכבשו בידי סִיחוֹן, ואח"כ נכבשו ממנו בידי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. שבט גָד קיבל את נחלתו צפונית לנחלת רְאוּבֵן (בין הירדן לממלכת בְּנֵי עַמּוֹן), וחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה קיבל את אזור הַבָּשָׁן שמצפון וממזרח לכנרת.

בימו השׁוֹפְטִים כבש שוב עֶגְלוֹן מלך מוֹאָב שטחים מבְּנֵי יִשְׂרָאֵל כולל את "עִיר הַתְּמָרִים" (היא יְרִיחוֹ
[^]דְּבָרִים פרק ל"ד פסוק ג: ג וְאֶת הַנֶּגֶב וְאֶת הַכִּכָּר בִּקְעַת יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים עַד צֹעַר.
), אך השופט אֵהוּד בֶּן גֵּרָא רצח אותו והושיע את יִשְׂרָאֵל. אח"כ כשמֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן נלחם בבְּנֵי יִשְׂרָאֵל שממזרח ליַרְדֵּן וטען לבעלות על האזורים שבין האַרְנוֹן ליַּבֹּק, הזכיר לו השופט יִפְתָּח שזו היתה ארצו של סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי, ולא היתה עוד שייכת למוֹאָב או לעַמּוֹן, ושהעַם כבש אותה בעזרת ה' אלוהיו. יִפְתָּח בכל אופן כבש בחזרה את האזור מבְּנֵי עַמּוֹן. בימי הממלכה נלחם שָׁאוּל בהצלחה בְּמוֹאָב
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוק מ"ז: מז וְשָׁאוּל לָכַד הַמְּלוּכָה עַל יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּחֶם סָבִיב בְּכָל אֹיְבָיו בְּמוֹאָב וּבִבְנֵי עַמּוֹן וּבֶאֱדוֹם וּבְמַלְכֵי צוֹבָה וּבַפְּלִשְׁתִּים וּבְכֹל אֲשֶׁר יִפְנֶה יַרְשִׁיעַ.
, ואח"כ גם דָּוִד נלחם במוֹאָב, והפך אותה למדינת חסות נותנת מס ליִשְׂרָאֵל
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ח פסוק ב: ב וַיַּךְ אֶת מוֹאָב וַיְמַדְּדֵם בַּחֶבֶל הַשְׁכֵּב אוֹתָם אַרְצָה וַיְמַדֵּד שְׁנֵי חֲבָלִים לְהָמִית וּמְלֹא הַחֶבֶל לְהַחֲיוֹת וַתְּהִי מוֹאָב לְדָוִד לַעֲבָדִים נֹשְׂאֵי מִנְחָה.
.

אחרי מוֹת אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, מָרַד מֵישַׁע מֶלֶךְ מוֹאָב בשלטון היִשְׂרָאֵלי. יוֹרָם בן אַחְאָב יצא להלחם במֵישַׁע יחד עם יְהוֹשָׁפָט מלך יְהוּדָה, ועם מלך אֱדוֹם. צבאותיהם ערכו מצור על מֵישַׁע שהתבצר בקִּיר חֲרָשֶׂת (היא קִּיר מוֹאָב בירת מוֹאָב) וכשמֵישַׁע הרגיש שהוא עומד להפסיד, הוא הקריב את בנו יורש העצר (שלו עצמו או של מלך אֱדוֹם?) והדבר עורר זעם גדול כנגד בני יִשְׂרָאֵל שנאלצו לסגת מהמצור. עוד בימי יְהוֹשָׁפָט, פלשו ממלכות מוֹאָב, עַמּוֹן, ואֱדוֹם לממלכת יְהוּדָה, אך אחרי צום ותפילה של העַם והמלך בירושלים, ה' התערב וגרם לאויבים להילחם אלה באלה, ולהותיר אחריהם רק פגרים ושלל.

בימי הכיבוש האַשּׁוּרִי נזכר שתִּגְלַת פְּלֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר כבש את דַּמֶּשֶׂק, הרג את מַלְכָּהּ רְצִין, והגלה את תושביה לקִיר-מוֹאָב
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ט: ט וַיִּשְׁמַע אֵלָיו מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶל דַּמֶּשֶׂק וַיִּתְפְּשֶׂהָ וַיַּגְלֶהָ קִירָה וְאֶת רְצִין הֵמִית.
. לקראת סוף ימי ממלכת יְהוּדָה, הצטרפו גְּדוּדֵי מוֹאָב, עַמּוֹן, ואֱדוֹם לצבאות נְבוּכַדְנֶאצַּר מלך בָּבֶל שתקפו את יְהוֹיָקִים מלך יְהוּדָה
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ד פסוקים א-ב: א בְּיָמָיו עָלָה נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְהִי לוֹ יְהוֹיָקִים עֶבֶד שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיָּשָׁב וַיִּמְרָד בּוֹ. ב וַיְשַׁלַּח יְהוָה בּוֹ אֶת גְּדוּדֵי כַשְׂדִּים וְאֶת גְּדוּדֵי אֲרָם וְאֵת גְּדוּדֵי מוֹאָב וְאֵת גְּדוּדֵי בְנֵי עַמּוֹן וַיְשַׁלְּחֵם בִּיהוּדָה לְהַאֲבִידוֹ כִּדְבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים.
. אחרי החורבן, הגיעו כנראה חלק מהגולים לאזור מוֹאָב, ונזכרת קבוצה של גולים "בְּנֵי פַחַת מוֹאָב" בין שָׁבֵי צִיּוֹן
[^]עֶזְרָא פרק ב פסוק ו: ו בְּנֵי פַחַת מוֹאָב לִבְנֵי יֵשׁוּעַ יוֹאָב אַלְפַּיִם שְׁמֹנֶה מֵאוֹת וּשְׁנֵים עָשָׂר.
שהשתתפו אח"כ גם בבנית חומות יְרוּשָׁלַיִם בימי נְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוק י"א: יא מִדָּה שֵׁנִית הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶן חָרִם וְחַשּׁוּב בֶּן פַּחַת מוֹאָב וְאֵת מִגְדַּל הַתַּנּוּרִים.
.

לפעמים התקיימו יחסי שכנות טובה בין בני מוֹאָב ובני יִשְׂרָאֵל. בימות הַשֹּׁפְטִים בזמן רעב בארץ, ירדו אֱ‍לִימֶלֶךְ, אישתו נָעֳמִי, ושני בניהם מבֵית לָחֶם לממלכת מוֹאָב, והבנים נישאו לעָרְפָּה ולרוּת המואביות
[^]רוּת פרק א פסוק ד: ד וַיִּשְׂאוּ לָהֶם נָשִׁים מֹאֲבִיּוֹת שֵׁם הָאַחַת עָרְפָּה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית רוּת וַיֵּשְׁבוּ שָׁם כְּעֶשֶׂר שָׁנִים.
, ואח"כ נפטרו. רוּת נישאה לבסוף לבֹּעַז, קרוב משפחה של נָעֳמִי, ובנם עוֹבֵד היה לאֲבִי יִשַׁי אֲבִי דָּוִד המֶלֶךְ. בימים שבהם דָּוִד עוד ברח משָׁאוּל, הוא מסר את הוריו לחסותו של מֶלֶךְ מוֹאָב
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ב פסוק ג: ג וַיֵּלֶךְ דָּוִד מִשָּׁם מִצְפֵּה מוֹאָב וַיֹּאמֶר אֶל מֶלֶךְ מוֹאָב יֵצֵא נָא אָבִי וְאִמִּי אִתְּכֶם עַד אֲשֶׁר אֵדַע מַה יַּעֲשֶׂה לִּי אֱלֹהִים.
.

אך המוֹאָבִים היו כמובן עובדי אלילים, וכך הסיתו לעתים את העַם לעבודה זרה. לכן, ובגלל שמוֹאָב לא קיבלו בברכה את העַם שהגיע לארץ, נאסר על מוֹאָבִי ועל עַמּוֹנִי וגם על צאצאיהם, להשתלב בעם יִשְׂרָאֵל לעולם (גם אחרי דור עֲשִׂירִי)
[^]דְּבָרִים פרק כ"ג פסוקים ד-ז: ד לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהוָה עַד עוֹלָם. ה עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ. ו וְלֹא אָבָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. ז לֹא תִדְרֹשׁ שְׁלֹמָם וְטֹבָתָם כָּל יָמֶיךָ לְעוֹלָם.
. למרות איסור זה, רוּת המואביה נישאה כאמור לבֹּעַז מיְהוּדָה, והמֶלֶךְ שְׁלֹמֹה נישא לנַעֲמָה הָעַמֹּנִית, אֵם רְחַבְעָם
[^]מְלָכִים-א פרק י"ד פסוק כ"א: כא וּרְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה מָלַךְ בִּיהוּדָה בֶּן אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה רְחַבְעָם בְּמָלְכוֹ וּשֲׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלַ‍ִם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַר יְהוָה לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל וְשֵׁם אִמּוֹ נַעֲמָה הָעַמֹּנִית.
. כשהעַם חנה בְּשִּׁטִּים שבעַרְבוֹת מוֹאָב בסוף הנדודים במדבר, הם התחילו לִזְנוֹת עם בְּנוֹת מוֹאָב, שפיתו אותם לפולחן בַּעַל פְּעוֹר. האל הראשי של מוֹאָב היה כְּמוֹשׁ, ואפילו שְׁלֹמֹה בנה בָּמָה לִכְמוֹשׁ מחוץ ליְרוּשָׁלַיִם
[^]מְלָכִים-א פרק י"א פסוק ז: ז אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלָ‍ִם וּלְמֹלֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן.
. בדברי הנביאים מופיעות קינות או נבואות על חורבן מוֹאָב בשל חטאיהם - כך אצל יְשַׁעְיָהוּ- , יִרְמְיָהוּ
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ט פסוקים כ"ד-כ"ה: כד הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וּפָקַדְתִּי עַל כָּל מוּל בְּעָרְלָה. כה עַל מִצְרַיִם וְעַל יְהוּדָה וְעַל אֱדוֹם וְעַל בְּנֵי עַמּוֹן וְעַל מוֹאָב וְעַל כָּל קְצוּצֵי פֵאָה הַיֹּשְׁבִים בַּמִּדְבָּר כִּי כָל הַגּוֹיִם עֲרֵלִים וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל עַרְלֵי לֵב.
, יְחֶזְקֵאל
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ה פסוקים ח-י"א: ח כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן אֲמֹר מוֹאָב וְשֵׂעִיר הִנֵּה כְּכָל הַגּוֹיִם בֵּית יְהוּדָה. ט לָכֵן הִנְנִי פֹתֵחַ אֶת כֶּתֶף מוֹאָב מֵהֶעָרִים מֵעָרָיו מִקָּצֵהוּ צְבִי אֶרֶץ בֵּית הַיְשִׁימֹת בַּעַל מְעוֹן וקריתמה [וְקִרְיָתָיְמָה]. י לִבְנֵי קֶדֶם עַל בְּנֵי עַמּוֹן וּנְתַתִּיהָ לְמוֹרָשָׁה לְמַעַן לֹא תִזָּכֵר בְּנֵי עַמּוֹן בַּגּוֹיִם. יא וּבְמוֹאָב אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה.
, עָמוֹס
[^]עָמוֹס פרק ב פסוקים א-ג: א כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי מוֹאָב וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל שָׂרְפוֹ עַצְמוֹת מֶלֶךְ אֱדוֹם לַשִּׂיד. ב וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּמוֹאָב וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת הַקְּרִיּוֹת וּמֵת בְּשָׁאוֹן מוֹאָב בִּתְרוּעָה בְּקוֹל שׁוֹפָר. ג וְהִכְרַתִּי שׁוֹפֵט מִקִּרְבָּהּ וְכָל שָׂרֶיהָ אֶהֱרוֹג עִמּוֹ אָמַר יְהוָה.
, וצְפַנְיָה
[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוקים ח-י"א: ח שָׁמַעְתִּי חֶרְפַּת מוֹאָב וְגִדּוּפֵי בְּנֵי עַמּוֹן אֲשֶׁר חֵרְפוּ אֶת עַמִּי וַיַּגְדִּילוּ עַל גְּבוּלָם. ט לָכֵן חַי אָנִי נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כִּי מוֹאָב כִּסְדֹם תִּהְיֶה וּבְנֵי עַמּוֹן כַּעֲמֹרָה מִמְשַׁק חָרוּל וּמִכְרֵה מֶלַח וּשְׁמָמָה עַד עוֹלָם שְׁאֵרִית עַמִּי יְבָזּוּם וְיֶתֶר גוי [גּוֹיִי] יִנְחָלוּם. י זֹאת לָהֶם תַּחַת גְּאוֹנָם כִּי חֵרְפוּ וַיַּגְדִּלוּ עַל עַם יְהוָה צְבָאוֹת. יא נוֹרָא יְהוָה עֲלֵיהֶם כִּי רָזָה אֵת כָּל אֱלֹהֵי הָאָרֶץ וְיִשְׁתַּחֲווּ לוֹ אִישׁ מִמְּקוֹמוֹ כֹּל אִיֵּי הַגּוֹיִם.
.
זיהוי המקום
ארץ מוֹאָב שָׁכְנָה כאמור ממזרח לים המלח ומזרחה עד לאזור המדבר הערבי, כיום בשטח מדינת יַרְדֵּן. הגבול הדרומי של מוֹאָב הוא נחל זָרֶד המזוהה עם ואדי אל-חסא הזורם לדרום ים המלח. הגבול הצפוני היה במקור כנראה לאורך נחל חֶשְׁבּוֹן (וואדי חיסבן), אך לתקופה מסוימת נכבשו המחוזות הצפונים של מוֹאָב, וגבולה הצפוני היה בנחל אַרְנוֹן, המזוהה עם נחל מוג'יב הזורם לאמצע ים המלח. ארץ מוֹאָב כוללת מורדות הרים תלולים היורדים לים המלח ובערוצי נחלים צרים המתחפרים במורדות, בדומה לטופוגרפיה של מורדות מדבר יהודה ממערב לים המלח. אך בשונה מנחלי מדבר יְהוּדָה, הרי שרבים מהנחלים הזורמים לים המלח ממזרח זורמים בעוצמה כל השנה.

מוֹאָב נזכרת בכתובות מצריות מהמאה ה-13 לפנה"ס כארץ מרדנית ואלימה, שפַּרְעֹה רעמסס השני נאלץ לרסן. מוֹאָב נאבקה עם שבטי יִשְׂרָאֵל בעיקר על השליטה על האזורים שמצפון לאַרְנוֹן. מוֹאָב נזכרת גם בכתובות אַשּׁוּרִיּוֹת, ובימי סַרְגוֹן ה-2 מלך אַשּׁוּר (ראשית המאה ה-8 לפנה"ס) היתה מוֹאָב למעשה משועבדת לאַשּׁוּר. אח"כ עברה מוֹאָב יחד עם שאר חלקי האימפריה האַשּׁוּרִיּת לידי הממלכות הכובשות הבבלית ואח"כ הפרסית, ועד המאה ה-2 לפנה"ס נטמעו המוֹאָבִים לגמרי עם הנַבַּטִים.

האל כְּמוֹשׁ היה האל הלאומי של מוֹאָב, אך המוֹאָבִים עבדו גם את בעל פְּעוֹר ואת האלה ענת (אלת המלחמה, הציד והפריון של המזרח התיכון הקדום). בירת מוֹאָב היתה בד"כ בקִיר-מוֹאָב (מְכֻנָּה גם קִיר-חֲרָשֶׂת או קִיר-חֶרֶשׂ, וכיום כַּרַכּ). העיר מוקפת בקירות מצוק תלולים בגובה של כ-100 מטר משלושת עבריה, מלבד בצד דרום - שם העיר מחוברת לשלוחה גבוהה. כיום ניצב במקום במצר צלבני מרשים. גם העיר דִּיבוֹן היתה עיר ממלכה חשובה ובה ישב מֵישַׁע מלך מוֹאָב. בשנת 1868 התגלתה מצבת בזלת בגובה של כמטר שהציב המֶלֶךְ מֵישַׁע בדִּיבוֹן. במצבה, מֵישַׁע מזכיר את אויבי מוֹאָב - עָמְרִי ובנו אַחְאָב מלכי יִשְׂרָאֵל, ומתפאר שהושיע את מוֹאָב מִיָּדָם. הוא ממשיך ומפרט את הכיבושים הרבים שעשה באזור שמצפון לאַרְנוֹן (מדִּיבוֹן הסמוכה לאַרְנוֹן ועד מֵידְבָא ונְבוֹ בצפון), ואת ביצור דִּיבוֹן ובנייתה כעיר מלוכה בעזרת השבויים הישראלים. מַצֶּבֶת מֵישַׁע כתובה בגירסא של הכתב הפיניקי-עברי, ובלשון המואבית הקרובה ללשון העברית של אותה תקופה, ובמיוחד ללהג שהיה נהוג באזורי ממלכת יִשְׂרָאֵל
[3]עולם התנ"ך, ספר מְלָכִים-ב עמ' 28-31.
. ראו את תעתיק הכתובת המלאה בערך על מצבת מֵישַׁע בויקיפדיה.
פרקים המזכירים את מוֹאָב
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על מוֹאָב באתר של ויקיפדיה.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Kerak, By Berthold Werner [CC-BY-3.0 / GFDL], from Wikimedia Commons
המבצר הצלבני בכַּרַכּ, היא קִיר מוֹאָב