פרטי היוצר\ת
Heshbon. By Bashar Tabbah, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
חורבת חִסבאן, ליד הישוב חִסבאן שבירדן.
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
חֶשְׁבּוֹן במקרא
סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כבש מידי מֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן את כל הערים המואביות שמצפון לנחל אַרְנוֹן כולל את העיר חֶשְׁבּוֹן, ומאז היה האַרְנוֹן לגבול בינו לבין ממלכת מוֹאָב שבדרום, וחֶשְׁבּוֹן היתה לעיר הבירה של סִיחֹן
בני השבטים רְאוּבֵן וגָד ביקשו להתנחל באזורים שנכבשו מהָאֱמֹרִים ממזרח ליַרְדֵּן. אחרי שהבטיחו לצאת חלוצים לפני כל העַם כדי לעזור בכיבוש הארץ שממערב ליַרְדֵּן, מֹשֶׁה קבע את האזור שמצפון לאַרְנוֹן לנחלת שבט רְאוּבֵן, עד המִּישֹׁר הרחב של מֵידְבָא והעיר חֶשְׁבּוֹן ובנותיה הסמוכות לה (מצפון)
3 הקינות למוֹאָב המופיעות בבַּמִּדְבָּר פרק כ"א, יְשַׁעְיָהוּ פרק ט"ו-ט"ז וביִרְמְיָהוּ פרק מ"ח כוללות מוטיבים משותפים ואף קטעי פסוקים זהים, ונראה שהקינות השתמשו במקור משותף - אולי קינה מואבית קדומה. הקינות מדברות בין השאר על נפילת הערים המוֹאָביות בידי סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי (או מנבאות אסון דומה בעתיד), ומזכירות במיוחד את חֶשְׁבּוֹן. מדברי יְשַׁעְיָהוּ משתמע שחֶשְׁבּוֹן נודעה כמקום פורה, ושבשדותיה גידלו גְּפָנִים וקצרו דגן
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוק כ"ו: כו
כִּי חֶשְׁבּוֹן עִיר סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הִוא וְהוּא נִלְחַם בְּמֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן וַיִּקַּח אֶת כָּל אַרְצוֹ מִיָּדוֹ עַד אַרְנֹן.
. בימי הנדודים של בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר לקראת בואם לארץ, הם נאלצו לעקוף את אֱדוֹם[*]מדרום וממזרח
כיוון שמלך אֱדוֹם סירב לתת להם לעבור בארצו[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ פסוקים י"ז-כ: יז
נַעְבְּרָה נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבוּלֶךָ.
יח
וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱדוֹם לֹא תַעֲבֹר בִּי פֶּן בַּחֶרֶב אֵצֵא לִקְרָאתֶךָ.
יט
וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמְסִלָּה נַעֲלֶה וְאִם מֵימֶיךָ נִשְׁתֶּה אֲנִי וּמִקְנַי וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין דָּבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה.
כ
וַיֹּאמֶר לֹא תַעֲבֹר וַיֵּצֵא אֱדוֹם לִקְרָאתוֹ בְּעַם כָּבֵד וּבְיָד חֲזָקָה.
, וכיוון שאסור היה לעַם להלחם בו[^]דְּבָרִים פרק ב פסוקים ד-ה: ד
וְאֶת הָעָם צַו לֵאמֹר אַתֶּם עֹבְרִים בִּגְבוּל אֲחֵיכֶם בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְיִירְאוּ מִכֶּם וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד.
ה
אַל תִּתְגָּרוּ בָם כִּי לֹא אֶתֵּן לָכֶם מֵאַרְצָם עַד מִדְרַךְ כַּף רָגֶל כִּי יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי אֶת הַר שֵׂעִיר.
. היה אסור לעַם גם להלחם בבני מוֹאָב[^]דְּבָרִים פרק ב פסוק ט: ט
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי אַל תָּצַר אֶת מוֹאָב וְאַל תִּתְגָּר בָּם מִלְחָמָה כִּי לֹא אֶתֵּן לְךָ מֵאַרְצוֹ יְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נָתַתִּי אֶת עָר יְרֻשָּׁה.
, ולכן העַם עקף גם את מוֹאָב ממזרח וחנה מֵעֵבֶר (מצפון) לאַרְנוֹן[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוק י"ג: יג
מִשָּׁם נָסָעוּ וַיַּחֲנוּ מֵעֵבֶר אַרְנוֹן אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר הַיֹּצֵא מִגְּבוּל הָאֱמֹרִי כִּי אַרְנוֹן גְּבוּל מוֹאָב בֵּין מוֹאָב וּבֵין הָאֱמֹרִי.
. העַם שלח שליחים לסִיחֹן בבקשה לעבור בארצו אך סִיחֹן סירב, והפעם העַם יצא מולו למלחמה וכבש את ארצו כולל כל הארץ שמצפון לאַרְנוֹן וכולל את העיר חֶשְׁבּוֹן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוקים א-ג: א
וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּרְשׁוּ אֶת אַרְצָם בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה הַשָּׁמֶשׁ מִנַּחַל אַרְנוֹן עַד הַר חֶרְמוֹן וְכָל הָעֲרָבָה מִזְרָחָה.
ב
סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הַיּוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן מֹשֵׁל מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן וְתוֹךְ הַנַּחַל וַחֲצִי הַגִּלְעָד וְעַד יַבֹּק הַנַּחַל גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן.
ג
וְהָעֲרָבָה עַד יָם כִּנְרוֹת מִזְרָחָה וְעַד יָם הָעֲרָבָה יָם הַמֶּלַח מִזְרָחָה דֶּרֶךְ בֵּית הַיְשִׁמוֹת וּמִתֵּימָן תַּחַת אַשְׁדּוֹת הַפִּסְגָּה.
(ומודגש שחֶשְׁבּוֹן כבר לא היתה שייכת אז למוֹאָב אלא לממלכת סִיחֹן, ולכן כיבושה לא הפר את האיסור להלחם במוֹאָב).
בני השבטים רְאוּבֵן וגָד ביקשו להתנחל באזורים שנכבשו מהָאֱמֹרִים ממזרח ליַרְדֵּן. אחרי שהבטיחו לצאת חלוצים לפני כל העַם כדי לעזור בכיבוש הארץ שממערב ליַרְדֵּן, מֹשֶׁה קבע את האזור שמצפון לאַרְנוֹן לנחלת שבט רְאוּבֵן, עד המִּישֹׁר הרחב של מֵידְבָא והעיר חֶשְׁבּוֹן ובנותיה הסמוכות לה (מצפון)
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים ט"ו-י"ז: טו
וַיִּתֵּן מֹשֶׁה לְמַטֵּה בְנֵי רְאוּבֵן לְמִשְׁפְּחֹתָם.
טז
וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן וְהָעִיר אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַנַּחַל וְכָל הַמִּישֹׁר עַל מֵידְבָא.
יז
חֶשְׁבּוֹן וְכָל עָרֶיהָ אֲשֶׁר בַּמִּישֹׁר דִּיבוֹן וּבָמוֹת בַּעַל וּבֵית בַּעַל מְעוֹן.
. נחלת גָד הִשְׂתָּרְעָה מאזור חֶשְׁבּוֹן וצָפוֹנָה[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים כ"ד-כ"ו: כד
וַיִּתֵּן מֹשֶׁה לְמַטֵּה גָד לִבְנֵי גָד לְמִשְׁפְּחֹתָם.
כה
וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל יַעְזֵר וְכָל עָרֵי הַגִּלְעָד וַחֲצִי אֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹן עַד עֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי רַבָּה.
כו
וּמֵחֶשְׁבּוֹן עַד רָמַת הַמִּצְפֶּה וּבְטֹנִים וּמִמַּחֲנַיִם עַד גְּבוּל לִדְבִר.
. חֶשְׁבּוֹן נמנתה גם בין 4 הערים של שבט גָד שהיו לערי לְוִיִּם ונמסרו לְמִשְׁפְּחוֹת בְּנֵי מְרָרִי הַלְוִיִּם[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק כ"א פסוקים ל"ד-ל"ז: לד
וּלְמִשְׁפְּחוֹת בְּנֵי מְרָרִי הַלְוִיִּם הַנּוֹתָרִים מֵאֵת מַטֵּה זְבוּלֻן אֶת יָקְנְעָם וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ אֶת קַרְתָּה וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ.
לה
אֶת דִּמְנָה וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ אֶת נַהֲלָל וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ עָרִים אַרְבַּע.
לו
וּמִמַּטֵּה גָד אֶת עִיר מִקְלַט הָרֹצֵחַ אֶת רָמֹת בַּגִּלְעָד וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ וְאֶת מַחֲנַיִם וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ.
לז
אֶת חֶשְׁבּוֹן וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ אֶת יַעְזֵר וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ כָּל עָרִים אַרְבַּע.
. מאוחר יותר השתלטה ממלכת עַמּוֹן על שטחי נחלת שבט גָּד כולל על חֶשְׁבּוֹן, והנביא יִרְמְיָהוּ ניבא שעַמּוֹן תענש על כך ושחֶשְׁבּוֹן תתאבל על חורבנה[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ט פסוקים ב-ג: ב
לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְהִשְׁמַעְתִּי אֶל רַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן תְּרוּעַת מִלְחָמָה וְהָיְתָה לְתֵל שְׁמָמָה וּבְנֹתֶיהָ בָּאֵשׁ תִּצַּתְנָה וְיָרַשׁ יִשְׂרָאֵל אֶת יֹרְשָׁיו אָמַר יְהוָה.
ג
הֵילִילִי חֶשְׁבּוֹן כִּי שֻׁדְּדָה עַי צְעַקְנָה בְּנוֹת רַבָּה חֲגֹרְנָה שַׂקִּים סְפֹדְנָה וְהִתְשׁוֹטַטְנָה בַּגְּדֵרוֹת כִּי מַלְכָּם בַּגּוֹלָה יֵלֵךְ כֹּהֲנָיו וְשָׂרָיו יַחְדָּיו.
.
3 הקינות למוֹאָב המופיעות בבַּמִּדְבָּר פרק כ"א, יְשַׁעְיָהוּ פרק ט"ו-ט"ז וביִרְמְיָהוּ פרק מ"ח כוללות מוטיבים משותפים ואף קטעי פסוקים זהים, ונראה שהקינות השתמשו במקור משותף - אולי קינה מואבית קדומה. הקינות מדברות בין השאר על נפילת הערים המוֹאָביות בידי סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי (או מנבאות אסון דומה בעתיד), ומזכירות במיוחד את חֶשְׁבּוֹן. מדברי יְשַׁעְיָהוּ משתמע שחֶשְׁבּוֹן נודעה כמקום פורה, ושבשדותיה גידלו גְּפָנִים וקצרו דגן
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ט"ז פסוקים ח-י: ח
כִּי שַׁדְמוֹת חֶשְׁבּוֹן אֻמְלָל גֶּפֶן שִׂבְמָה בַּעֲלֵי גוֹיִם הָלְמוּ שְׂרוּקֶּיהָ עַד יַעְזֵר נָגָעוּ תָּעוּ מִדְבָּר שְׁלֻחוֹתֶיהָ נִטְּשׁוּ עָבְרוּ יָם.
ט
עַל כֵּן אֶבְכֶּה בִּבְכִי יַעְזֵר גֶּפֶן שִׂבְמָה אֲרַיָּוֶךְ דִּמְעָתִי חֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה כִּי עַל קֵיצֵךְ וְעַל קְצִירֵךְ הֵידָד נָפָל.
י
וְנֶאֱסַף שִׂמְחָה וָגִיל מִן הַכַּרְמֶל וּבַכְּרָמִים לֹא יְרֻנָּן לֹא יְרֹעָע יַיִן בַּיְקָבִים לֹא יִדְרֹךְ הַדֹּרֵךְ הֵידָד הִשְׁבַּתִּי.
. בשל כך גם כנראה המאהב בשִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ז פסוק השִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ז פסוק ה: ה
צַוָּארֵךְ כְּמִגְדַּל הַשֵּׁן עֵינַיִךְ בְּרֵכוֹת בְּחֶשְׁבּוֹן עַל שַׁעַר בַּת רַבִּים אַפֵּךְ כְּמִגְדַּל הַלְּבָנוֹן צוֹפֶה פְּנֵי דַמָּשֶׂק.
משווה את העיניים של אהובתו לבְּרֵכוֹת שהיו בחֶשְׁבּוֹן.
זיהוי המקום
חֶשְׁבּוֹן מזוהה עם החורבות הקדומות שליד הישוב חִסבאן שבירדן, המשמר את שמה של חֶשְׁבּוֹן המקראית. חִסבאן שוכנת על רכס המתנשא מצפון למישור הרחב של העיר מֵידְבָא. סמוך לאתר נובע מַעְיָין וזורמים מספר נחלים, והאדמות הפוריות שבאזור שימשו לחקלאות גם בימי קדם (כולל גידולי גפנים). דרך המלך שהובילה ממצרים צפונה לסוריה ולמזרח עברה באזור, ותרמה גם כן לחשיבותה של העיר.
הקושי בזיהוי של חֶשְׁבּוֹן עם החורבות שבחִסבאן הוא שבחורבות לא נמצאו ממצאים מתקופות הברונזה וגם לא ממצאים משמעותיים מתרופת הברזל, כלומר מהתקופות התואמות את תקופת ההתנחלות. הממצאים המשמעותיים הם בעיקר מתקופת בית שני
הקושי בזיהוי של חֶשְׁבּוֹן עם החורבות שבחִסבאן הוא שבחורבות לא נמצאו ממצאים מתקופות הברונזה וגם לא ממצאים משמעותיים מתרופת הברזל, כלומר מהתקופות התואמות את תקופת ההתנחלות. הממצאים המשמעותיים הם בעיקר מתקופת בית שני
[*]כלומר מהתקופה הרומית והביזנטית - ראו תמונה
, ואמנם חֶשְׁבּוֹן של ימי בית שני נזכרת מספר פעמים בכתבי יוסף בן מתתיהו, וגם באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית)[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 312-311
. הסבר אפשרי לקושי זה הוא שמרכז הישוב בחֶשְׁבּוֹן שינה את מקומו במהלך השנים והישוב המקראי המקורי נמצא במקום כלשהו בסמוך לחורבות מימי בית שני[3]שמות מקומות קדומים בארץ ישראל השתמרותם וגלגולם, יואל אליצור, יד יצחק בן צבי, תשס"ט, עמ' 289.
.
פרקים המזכירים את חֶשְׁבּוֹן
ציטוטים נבחרים
ניתן לקרוא עוד על חֶשְׁבּוֹן באתר של ויקיפדיה.