לוֹט בורח מסְדֹם עם אִשְׁתּוֹ וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו
נְצִיב המֶלַח בהר סְדֹם - אחת ההשערות לאיזור של העיר סְדֹם
|
רמת זיהוי
: 4 - אין זיהוי מבוסס
סְדֹם במקרא
סְדֹם נזכרת כמה פעמים כאחת מ-5 ערי כִּכַּר הַיַּרְדֵּן (המשוער כאגן ים המלח) - סְדֹם, עֲמֹרָה, אַדְמָה, צְבֹיִם, וצֹעַר (המכונה גם לָשַׁע או בֶּלַע). עָרֵי הַכִּכָּר הללו נזכרות כציון הגבול (המזרחי) של כְּנָעַן
לוֹט, בן הָרָן, אחיו של אַבְרָהָם, בוחר לסוב בין ערי כִּכַּר הַיַּרְדֵּן, שהיו עדיין פּוֹרִיּוֹת לפני שה' החריב אותן, וכך הוא הגיע עד סְדֹם
ה' רוצה לבדוק אם באמת סדום חוטאת כפי שנראה, והוא שולח אליה מלאכים לברר את הענין (אותם המלאכים שביקרו קודם אצל אַבְרָהָם). אַבְרָהָם מתמקח עם ה' על כמה צדיקים צריך שיהיו בסְדֹם כדי שה' ייחוס על סְדֹם למענם. בתחילה 50 צדיקים, אח"כ 45, 40, 30, 20, ולבסוף 10 צדיקים. המלאכים מתארחים אצל לוֹט בסדום אך מותקפים ע"י ההמון. ה' מאפשר ללוֹט ולמשפחתו לברוח, והורס את סְדֹם ואת שאר ערי הכיכר (מלבד צֹעַר) ע"י גָּפְרִית וָאֵשׁ שהִמְטִיר עליהן מהַשָּׁמָיִם (בְּרֵאשִׁית פרק י"ח-י"ט).
הנביאים הזכירו רבות את סְדֹם ואת עֲמֹרָה כמשל לשחיתות מוסרית
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י פסוק י"ט: יט
וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי מִצִּידֹן בֹּאֲכָה גְרָרָה עַד עַזָּה בֹּאֲכָה סְדֹמָה וַעֲמֹרָה וְאַדְמָה וּצְבֹיִם עַד לָשַׁע.
, וצֹעַר, שהתקיימה גם לאחר חורבן שאר ערי הכִּכַּר, נזכרת אח"כ כעיר בממלכת מוֹאָב[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ח פסוק ל"ד: לד
מִזַּעֲקַת חֶשְׁבּוֹן עַד אֶלְעָלֵה עַד יַהַץ נָתְנוּ קוֹלָם מִצֹּעַר עַד חֹרֹנַיִם עֶגְלַת שְׁלִשִׁיָּה כִּי גַּם מֵי נִמְרִים לִמְשַׁמּוֹת יִהְיוּ.
.
לוֹט, בן הָרָן, אחיו של אַבְרָהָם, בוחר לסוב בין ערי כִּכַּר הַיַּרְדֵּן, שהיו עדיין פּוֹרִיּוֹת לפני שה' החריב אותן, וכך הוא הגיע עד סְדֹם
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י"ג פסוקים י-י"ג: י
וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה לִפְנֵי שַׁחֵת יְהוָה אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה כְּגַן יְהוָה כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר.
יא
וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו.
יב
אַבְרָם יָשַׁב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְלוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר וַיֶּאֱהַל עַד סְדֹם.
יג
וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַיהוָה מְאֹד.
. בְּרֵאשִׁית פרק י"ד מספר על 4 מלכים, כולל כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, היוצאים למלחמה כנגד חמשת המלכים של עָרֵי הַכִּכָּר, מביסים אותם, וחוטפים את לוֹט. אַבְרָם נלחם במלכים התוקפים, משחרר את לוֹט, ומסרב לקבל תגמול על כך ממֶלֶךְ סְדֹם.
ה' רוצה לבדוק אם באמת סדום חוטאת כפי שנראה, והוא שולח אליה מלאכים לברר את הענין (אותם המלאכים שביקרו קודם אצל אַבְרָהָם). אַבְרָהָם מתמקח עם ה' על כמה צדיקים צריך שיהיו בסְדֹם כדי שה' ייחוס על סְדֹם למענם. בתחילה 50 צדיקים, אח"כ 45, 40, 30, 20, ולבסוף 10 צדיקים. המלאכים מתארחים אצל לוֹט בסדום אך מותקפים ע"י ההמון. ה' מאפשר ללוֹט ולמשפחתו לברוח, והורס את סְדֹם ואת שאר ערי הכיכר (מלבד צֹעַר) ע"י גָּפְרִית וָאֵשׁ שהִמְטִיר עליהן מהַשָּׁמָיִם (בְּרֵאשִׁית פרק י"ח-י"ט).
הנביאים הזכירו רבות את סְדֹם ואת עֲמֹרָה כמשל לשחיתות מוסרית
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק א פסוק ט: ט
לוּלֵי יְהוָה צְבָאוֹת הוֹתִיר לָנוּ שָׂרִיד כִּמְעָט כִּסְדֹם הָיִינוּ לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ.
, ולהרס הצפוי לְאֵלֶּה שה' יכה אותם (כמו למשל אֱדוֹם[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ט פסוק י"ח: יח
כְּמַהְפֵּכַת סְדֹם וַעֲמֹרָה וּשְׁכֵנֶיהָ אָמַר יְהוָה לֹא יֵשֵׁב שָׁם אִישׁ וְלֹא יָגוּר בָּהּ בֶּן אָדָם.
או עַם יִשְׂרָאֵל החוטא[^]עָמוֹס פרק ד פסוק י"א: יא
הָפַכְתִּי בָכֶם כְּמַהְפֵּכַת אֱלֹהִים אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה וַתִּהְיוּ כְּאוּד מֻצָּל מִשְּׂרֵפָה וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם יְהוָה.
).
זיהוי המקום
אין הסכמה על הזיהוי של סְדֹם, וגם לא של שאר עָרֵי הַכִּכָּר (מלבד אולי של העיר צֹעַר). כִּכַּר הַיַּרְדֵּן עצמה מזוהה בד"כ כאגן של ים המלח האוגר את מי הַיַּרְדֵּן, או של אזורים מסויימים על גדותיו. ב
מסורות קדומות (כמו של ההסטוריון היווני סְטְרָאבּוֹן, מהמאה הראשונה לפני ואחרי הספירה) מזהות את סְדֹם באזור הר סְדֹם של ימינו בדרום מערב ים המלח, שם גם ניצב נציב המלח המכונה "אשת לוֹט" (ראו צילום). בכל מקרה לא נמצא אתר או שרידים ארכיאולוגים היכולים להתאים לעָרֵי הַכִּכָּר, מלבד בנווה המדבר א-צאפי הסמוך לנחל זָרֶד הנכנס לים המלח מדרום מזרח, והמזוהה בד"כ עם העיר צֹעַר, שכאמור נכללה בתחום ממלכת מוֹאָב שממזרח ליַּרְדֵּן.
דְּבָרִים פרק ל"ד פסוק גדְּבָרִים פרק ל"ד פסוק ג: ג
וְאֶת הַנֶּגֶב וְאֶת הַכִּכָּר בִּקְעַת יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים עַד צֹעַר.
היא מתוארת כמשתרעת בין "בִּקְעַת יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים עַד צֹעַר". השממה השורה על אזור ים המלח תואמת אולי את גורלן המר של עָרֵי הַכִּכָּר. לפני החורבן, לוֹט סוקר את הַכִּכָּר ורואה שהיא כולה מושקה מים "כְּגַן יְהוָה כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם". לכן יש ששיערו שאזור הַכִּכָּר הוא בצפון ים המלח באזור כניסת הַיַּרְדֵּן, או בנאות המדבר שעל הגדות המזרחיים של האגן הדרומי של ים המלח, או בשטח האגן הדרומי עצמו לפני שהוצף במי ים המלח[1]עולם התנ"ך, ספר בְּרֵאשִׁית עמ' 126.
.
מסורות קדומות (כמו של ההסטוריון היווני סְטְרָאבּוֹן, מהמאה הראשונה לפני ואחרי הספירה) מזהות את סְדֹם באזור הר סְדֹם של ימינו בדרום מערב ים המלח, שם גם ניצב נציב המלח המכונה "אשת לוֹט" (ראו צילום). בכל מקרה לא נמצא אתר או שרידים ארכיאולוגים היכולים להתאים לעָרֵי הַכִּכָּר, מלבד בנווה המדבר א-צאפי הסמוך לנחל זָרֶד הנכנס לים המלח מדרום מזרח, והמזוהה בד"כ עם העיר צֹעַר, שכאמור נכללה בתחום ממלכת מוֹאָב שממזרח ליַּרְדֵּן.
פרקים המזכירים את סְדֹם
ציטוטים נבחרים
ניתן לקרוא עוד על סְדֹם באתר של ויקיפדיה.
טיולים באזור: הר סדום - המלצה למסלול טיול בשמורת הטבע מדבר יהודה
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.