מקום
הר הזיתים
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

הר הזיתים, Neilwiththedeal [Public domain], from Wikimedia Commons
בחזית נראה ערוץ נחל קִדְרוֹן ומאחוריו מתנשא הַר הַזֵּיתִים. משמאל (צפון) נראה הרכס של ביה"ח אוגוסטה ויקטוריה, במרכז המיוער נמצאות רוב הכנסיות הקשורות לימיו האחרונים של ישו, ומימין נראים אלפי הקברים הלבנים של בית הקברות היהודי.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Der südliche Teil des Ölbergs in Jerusalem vom Südosten der Altstadt aus gesehen. By Matthias Kopp, Public domain, via Wikimedia Commons
קברים יהודים מונומנטליים מימי בית-שני בנחל קִדְרוֹן שבתחתית התמונה, ומעליהם בית הקברות היהודי. מעל בית הקברות נראה מלון "אינטרקונטיננטל" בעל 7 הקשתות ולידו רחבת התצפית על ירושלים.
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
הר הזיתים במקרא
כשאַבְשָׁלוֹם מרד באביו דָוִד ותפס את המלוכה ביְרוּשָׁלַיִם, דָוִד נאלץ לברוח מהעיר עם נאמניו והצבאות השכירים שלו. העם בכה למראה הארוע וכולם המשיכו לעבור בנחל קִדְרוֹן בדרך המובילה למִּדְבָּר
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ט"ו פסוק כ"ג: כג וְכָל הָאָרֶץ בּוֹכִים קוֹל גָּדוֹל וְכָל הָעָם עֹבְרִים וְהַמֶּלֶךְ עֹבֵר בְּנַחַל קִדְרוֹן וְכָל הָעָם עֹבְרִים עַל פְּנֵי דֶרֶךְ אֶת הַמִּדְבָּר.
. כשגם הכוהנים והלויים עברו שם עם ארון ה' דָוִד ביקש שיחזרו עם הארון ליְרוּשָׁלָ‍ִם, וביקש גם מהכהנים לשלוח את בניהם כדי לעדכן אותו במתרחש כשכבר ישהה במִּדְבָּר. אז דָוִד המשיך ועלה בְמַעֲלֵה הַזֵּיתִים בעודו בוכה, והוא יחף וחָפוּי ראש, וכך גם כל המלווים אותו
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ט"ו פסוק ל: ל וְדָוִד עֹלֶה בְמַעֲלֵה הַזֵּיתִים עֹלֶה וּבוֹכֶה וְרֹאשׁ לוֹ חָפוּי וְהוּא הֹלֵךְ יָחֵף וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ חָפוּ אִישׁ רֹאשׁוֹ וְעָלוּ עָלֹה וּבָכֹה.
.

הנביא יְחֶזְקֵאל חזה בכְּרוּבִים אשר עפים מעלה יחד עם האוֹפַנִּים כאשר ה' מעליהם, וכך ה' עזב את יְרוּשָׁלַיִם אל הָהָר שממזרח לה ("הָהָר אֲשֶׁר מִקֶּדֶם לָעִיר" - כלומר הר הַזֵּיתִים). אז רוח נשאה את הנביא בחזרה לגּוֹלָה בבָּבֶל כדי לספר על חזיונותיו לשאר הגולים
[^]יְחֶזְקֵאל פרק י"א פסוקים כ"ב-כ"ה: כב וַיִּשְׂאוּ הַכְּרוּבִים אֶת כַּנְפֵיהֶם וְהָאוֹפַנִּים לְעֻמָּתָם וּכְבוֹד אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עֲלֵיהֶם מִלְמָעְלָה. כג וַיַּעַל כְּבוֹד יְהוָה מֵעַל תּוֹךְ הָעִיר וַיַּעֲמֹד עַל הָהָר אֲשֶׁר מִקֶּדֶם לָעִיר. כד וְרוּחַ נְשָׂאַתְנִי וַתְּבִיאֵנִי כַשְׂדִּימָה אֶל הַגּוֹלָה בַּמַּרְאֶה בְּרוּחַ אֱלֹהִים וַיַּעַל מֵעָלַי הַמַּרְאֶה אֲשֶׁר רָאִיתִי. כה וָאֲדַבֵּר אֶל הַגּוֹלָה אֵת כָּל דִּבְרֵי יְהוָה אֲשֶׁר הֶרְאָנִי.
.

הנביא זְכַרְיָה ניבא על יום בו יאספו כל הגויים ויכבשו את יְרוּשָׁלַיִם באכזריות, אבל אז ה' ילחם בהם, ויעמוד על הַר הַזֵּתִים שיתבקע, והתושבים ינוסו לשם
[^]זְכַרְיָה פרק י"ד פסוק ד: ד וְעָמְדוּ רַגְלָיו בַּיּוֹם הַהוּא עַל הַר הַזֵּתִים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלַ‍ִם מִקֶּדֶם וְנִבְקַע הַר הַזֵּיתִים מֵחֶצְיוֹ מִזְרָחָה וָיָמָּה גֵּיא גְּדוֹלָה מְאֹד וּמָשׁ חֲצִי הָהָר צָפוֹנָה וְחֶצְיוֹ נֶגְבָּה.
. נחלי מים מַחֲיִים יזרמו אז מירושלים לים הַקַּדְמוֹנִי (המזרחי, כלומר ים המלח), ולים הָאַחֲרוֹן (הים התיכון, האחורי כשמביטים מזרחה), וה' יהיה אז למלך על כל הָאָרֶץ
[^]זְכַרְיָה פרק י"ד פסוקים ח-ט: ח וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יֵצְאוּ מַיִם חַיִּים מִירוּשָׁלַ‍ִם חֶצְיָם אֶל הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי וְחֶצְיָם אֶל הַיָּם הָאַחֲרוֹן בַּקַּיִץ וּבָחֹרֶף יִהְיֶה. ט וְהָיָה יְהוָה לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד.
.
זיהוי המקום
על פי המקרא הַר הַזֵּיתִים כאמור נישא ממזרח ליְרוּשָׁלַיִם מעבר לנחל קִדְרוֹן ובדרך למִּדְבָּר, ולפיכך הוא מזוהה באופן וודאי עם ההר הנקרא כך כיום, כמו גם לאורך הדורות. ההר כולל כמה רכסים בגובה של כ-820 מטר מעל פני הים וכ-108 מטר מעל נחל קדרון שלרגליו. הרכס הצפוני מתחיל באזור האוניברסיטה העברית שבהר הצופים, ומדרום לו נישא רכס נוסף באזור ביה"ח אוגוסטה ויקטוריה, ומדרום לו הרכס עליו שוכן הכפר אבו-טור. מדרום לשם ממשיכה שלוחת ראס-אל-עמוד ובסופה נישאת פסגת "הר המשחית" (גובה כ-750 מטר). הַר הַזֵּיתִים מכונה בתלמוד ובמדרש בשם "הר המשחה" בשל שמן המשחה שהכינו מהַזֵּיתִים של ההר, ו"הר המשחית" הוא כינוי הגנאי שניתן כמשוער למקום בעקבות העבודה הזרה שהנהיג כאן המלך שְׁלֹמֹה
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י"ג: יג וְאֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלַ‍ִם אֲשֶׁר מִימִין לְהַר הַמַּשְׁחִית אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְעַשְׁתֹּרֶת שִׁקֻּץ צִידֹנִים וְלִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב וּלְמִלְכֹּם תּוֹעֲבַת בְּנֵי עַמּוֹן טִמֵּא הַמֶּלֶךְ.
.

להַר הַזֵּיתִים ייחסו קדושה גם אחרי ימי שְׁלֹמֹה, כמשמתע מנבואות יְחֶזְקֵאל וזְכַרְיָה שחזו את בואו של ה' אל ההר (ראו למעלה), ואח"כ נוספו לכך מסורות נוספות הקשורות בתחיית המתים. מסורות אלה והקירבה לעיר הקדושה הביאו למנהג הקבורה הנהוג על ההר עוד מימי בית ראשון. בנחל קִדְרוֹן שלמרגלות ההר נבנו קברים יהודים מונומנטליים בימי בית שני, ובהם יד אַבְשָׁלוֹם, קבר בני חֵזיר, וקבר זְכַרְיָה (הנראים בסדר זה משמאל לימין בתחתית התמונה התחתונה כאן). מנהג הקבורה היהודית התחדש במאה ה-15 ומאז התמלא בית הקברות בעשרות אלפי קברים לאורך הדורות.

הַר הַזֵּיתִים מקודש גם לנוצרים בעקבות הארועים הדרמטים שהתרחשו בו בימיו האחרונים של ישו, ומסורות רבות נקשרו באתרים שונים על ההר. בתקופה הבינזטית נבנו באתרים אלה 24 כנסיות, וחלקן חודשו בתקופה הצלבנית. במאה ה-19 חודשו שוב חלק מהכנסיות והוקמו עוד כנסיות נוספות
[2]ירושלים וכל נתיבותיה, אייל מירון (עורך), הוצאת יד יצחק בן-צבי, 1996 עמוד 107-98
.
פרקים המזכירים את הר הזיתים
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על הר הזיתים באתר של ויקיפדיה.
טיולים באזור: הר הזיתים - תצפיות וכנסיות. אתר טיולי למטייל בישראל.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.