פרטי היוצר\ת
עמק יהושפט עם יד אבשלום, By Alzbeta [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
הגיא של נחל קִדְרוֹן. מימין - המדרון המזרחי של הר הבית. משמאל - יַד אַבְשָׁלֹם לרגלי הר הזיתים, ומאחוריו בתי כפר השילוח.
פרטי היוצר\ת
נחל קדרון ולצידו מנזר מר סבא. מאת: יאיר דב, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
נחל קִדְרוֹן זורם במדבר יְהוּדָה אל עבר ים המלח, ומנזר מר סבא מעל גדת הנחל
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
נחל קִדְרוֹן במקרא
כשאַבְשָׁלוֹם מרד באביו דָוִד ותפס את המלוכה ביְרוּשָׁלַיִם, דָוִד נאלץ לברוח מהעיר עם נאמניו והצבאות השכירים שלו. העם בכה למראה הארוע וכולם המשיכו לעבור בנחל קִדְרוֹן בדרך המובילה למִּדְבָּר
נחַל קִדְרוֹן נחשב כְּנמצא מעבר לגבול המזרחי של יְרוּשָׁלַיִם, ולכן כששְׁלֹמֹה צווה על שִׁמְעִי בֶן גֵּרָא לא לעזוב את העיר הוא הבהיר שיוצא להורג אם יעז לחצות את נַחַל קִדְרוֹן
הנחל, שנחשב כאמור כנמצא מחוץ לתחום העיר, שימש כמקום הוצאת הטומאה מהעיר, ונזכרים כמה מקרים שבהם מלכי יְהוּדָה שונים פינו ושרפו חפצי עבודה זרה בנחל קִדְרוֹן. כך, אָסָא שרף בנחל את שברי ה"מפלצת" שעשתה אמו מַעֲכָה אִמּוֹ לאלת האֲשֵׁרָה
בימי שיבת ציון נְחֶמְיָה סקר את מצבם המוזנח של חומות יְרוּשָׁלַיִם ושעריה בסיור לילי חשאי סביב החומות. נְחֶמְיָה יצא משַׁעַר הַגַּיא במערב עיר דָוִד והקיף את החומות כנגד כוון השעון עד שהגיע לנַחַל קִדְרוֹן. שם הוא עבר אל שַׁעַר הָעַיִן וְאֶל בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ (באזור בריכת השילוח), אך כיוון שלא היה מָקוֹם לַבְּהֵמָתו לעבור יחד איתו דרך שברי החומה, נְחֶמְיָה המשיך לעלות בנחל עד שמצא מקום להכנס בחומה ושב דרך העיר לשַׁעַר הַגַּיא
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ט"ו פסוק כ"ג: כג
וְכָל הָאָרֶץ בּוֹכִים קוֹל גָּדוֹל וְכָל הָעָם עֹבְרִים וְהַמֶּלֶךְ עֹבֵר בְּנַחַל קִדְרוֹן וְכָל הָעָם עֹבְרִים עַל פְּנֵי דֶרֶךְ אֶת הַמִּדְבָּר.
. דָוִד המשיך ועלה בְמַעֲלֵה הַזֵּיתִים בעודו בוכה, והוא יחף וחָפוּי ראש, וכך גם כל המלווים אותו[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ט"ו פסוק ל: ל
וְדָוִד עֹלֶה בְמַעֲלֵה הַזֵּיתִים עֹלֶה וּבוֹכֶה וְרֹאשׁ לוֹ חָפוּי וְהוּא הֹלֵךְ יָחֵף וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ חָפוּ אִישׁ רֹאשׁוֹ וְעָלוּ עָלֹה וּבָכֹה.
.
נחַל קִדְרוֹן נחשב כְּנמצא מעבר לגבול המזרחי של יְרוּשָׁלַיִם, ולכן כששְׁלֹמֹה צווה על שִׁמְעִי בֶן גֵּרָא לא לעזוב את העיר הוא הבהיר שיוצא להורג אם יעז לחצות את נַחַל קִדְרוֹן
[^]מְלָכִים-א פרק ב פסוקים ל"ו-ל"ז: לו
וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ וַיִּקְרָא לְשִׁמְעִי וַיֹּאמֶר לוֹ בְּנֵה לְךָ בַיִת בִּירוּשָׁלִַם וְיָשַׁבְתָּ שָׁם וְלֹא תֵצֵא מִשָּׁם אָנֶה וָאָנָה.
לז
וְהָיָה בְּיוֹם צֵאתְךָ וְעָבַרְתָּ אֶת נַחַל קִדְרוֹן יָדֹעַ תֵּדַע כִּי מוֹת תָּמוּת דָּמְךָ יִהְיֶה בְרֹאשֶׁךָ.
. גם הנביא יִרְמְיָהוּ תיאר, תוך כדי המצור הבבלי על יְרוּשָׁלַיִם, את גבולות עיר ה' שתשוב ותִּבָּנֶה ולא תיהרס עוד. התחום המזרחי של העיר המתוארת הוא נַחַל קִדְרוֹן (כולל השדות המובילים אליו, ושעדיין היו מלאים בפגרי המתים) ועד שַׁעַר הַסּוּסִים, שממזרח למקדש בהר הבית[^]יִרְמְיָהוּ פרק ל"א פסוק ל"ט: לט
וְכָל הָעֵמֶק הַפְּגָרִים וְהַדֶּשֶׁן וְכָל השרמות [הַשְּׁדֵמוֹת] עַד נַחַל קִדְרוֹן עַד פִּנַּת שַׁעַר הַסּוּסִים מִזְרָחָה קֹדֶשׁ לַיהוָה לֹא יִנָּתֵשׁ וְלֹא יֵהָרֵס עוֹד לְעוֹלָם.
.
הנחל, שנחשב כאמור כנמצא מחוץ לתחום העיר, שימש כמקום הוצאת הטומאה מהעיר, ונזכרים כמה מקרים שבהם מלכי יְהוּדָה שונים פינו ושרפו חפצי עבודה זרה בנחל קִדְרוֹן. כך, אָסָא שרף בנחל את שברי ה"מפלצת" שעשתה אמו מַעֲכָה אִמּוֹ לאלת האֲשֵׁרָה
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוק י"ג: יג
וְגַם אֶת מַעֲכָה אִמּוֹ וַיְסִרֶהָ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר עָשְׂתָה מִפְלֶצֶת לָאֲשֵׁרָה וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן.
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ט"ו פסוק ט"ז: טז
וְגַם מַעֲכָה אֵם אָסָא הַמֶּלֶךְ הֱסִירָהּ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר עָשְׂתָה לַאֲשֵׁרָה מִפְלָצֶת וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיָּדֶק וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן.
. חִזְקִיָּהוּ חידש את הפולחן במקדש שהופסק בימי אביו אָחָז, ולקראת הפסח צווה על הַכֹּהֲנִים להוציא את הטומאה שהצטברה בהיכל המקדש לחצר וְהַלְוִיִּם השליכו אותה לנחל קִדְרוֹן[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ט פסוקים ט"ז-י"ז: טז
וַיָּבֹאוּ הַכֹּהֲנִים לִפְנִימָה בֵית יְהוָה לְטַהֵר וַיּוֹצִיאוּ אֵת כָּל הַטֻּמְאָה אֲשֶׁר מָצְאוּ בְּהֵיכַל יְהוָה לַחֲצַר בֵּית יְהוָה וַיְקַבְּלוּ הַלְוִיִּם לְהוֹצִיא לְנַחַל קִדְרוֹן חוּצָה.
יז
וַיָּחֵלּוּ בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן לְקַדֵּשׁ וּבְיוֹם שְׁמוֹנָה לַחֹדֶשׁ בָּאוּ לְאוּלָם יְהוָה וַיְקַדְּשׁוּ אֶת בֵּית יְהוָה לְיָמִים שְׁמוֹנָה וּבְיוֹם שִׁשָּׁה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן כִּלּוּ.
. הכוהנים לא הספיקו להתקדש ולכן חִזְקִיָּהוּ החליט לדחות בחודש את החגיגות וקרא לכל העם לעלות לרגל. בינתיים המשיך טיהור העיר מכל מקומות הפולחן (הַמִּזְבְּחוֹת והַמְקַטְּרוֹת) שהקים בה אָחָז, וגם הם הושלכו לְנַחַל קִדְרוֹן[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל פסוקים י"ג-י"ד: יג
וַיֵּאָסְפוּ יְרוּשָׁלִַם עַם רָב לַעֲשׂוֹת אֶת חַג הַמַּצּוֹת בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי קָהָל לָרֹב מְאֹד.
יד
וַיָּקֻמוּ וַיָּסִירוּ אֶת הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם וְאֵת כָּל הַמְקַטְּרוֹת הֵסִירוּ וַיַּשְׁלִיכוּ לְנַחַל קִדְרוֹן.
. אחרי חִזְקִיָּהוּ, החזירו בנו מְנַשֶּׁה ואח"כ נכדו אָמוֹן את העבודה הזרה לעיר, אך יֹאשִׁיָּהוּ בן אָמוֹן טיהר שוב את העיר, והוֹצִיא מֵהֵיכַל המקדש אֵת כָּל כלי הפולחן "לַבַּעַל וְלָאֲשֵׁרָה וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם" ושרף אותם ב"שַׁדְמוֹת קִדְרוֹן וְנָשָׂא אֶת עֲפָרָם בֵּית אֵל"[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוקים ד, ו: ד
וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶת כֹּהֲנֵי הַמִּשְׁנֶה וְאֶת שֹׁמְרֵי הַסַּף לְהוֹצִיא מֵהֵיכַל יְהוָה אֵת כָּל הַכֵּלִים הָעֲשׂוּיִם לַבַּעַל וְלָאֲשֵׁרָה וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם וַיִּשְׂרְפֵם מִחוּץ לִירוּשָׁלִַם בְּשַׁדְמוֹת קִדְרוֹן וְנָשָׂא אֶת עֲפָרָם בֵּית אֵל.
... ו
וַיֹּצֵא אֶת הָאֲשֵׁרָה מִבֵּית יְהוָה מִחוּץ לִירוּשָׁלִַם אֶל נַחַל קִדְרוֹן וַיִּשְׂרֹף אֹתָהּ בְּנַחַל קִדְרוֹן וַיָּדֶק לְעָפָר וַיַּשְׁלֵךְ אֶת עֲפָרָהּ עַל קֶבֶר בְּנֵי הָעָם.
, וכך גם השליך לנחל את עפר הַמִּזְבְּחוֹת המנותצים "אֲשֶׁר עַל הַגָּג עֲלִיַּת אָחָז" ואת אלה שהקים מְנַשֶּׁה בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת המקדש[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י"ב: יב
וְאֶת הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר עַל הַגָּג עֲלִיַּת אָחָז אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי יְהוּדָה וְאֶת הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית יְהוָה נָתַץ הַמֶּלֶךְ וַיָּרָץ מִשָּׁם וְהִשְׁלִיךְ אֶת עֲפָרָם אֶל נַחַל קִדְרוֹן.
.
בימי שיבת ציון נְחֶמְיָה סקר את מצבם המוזנח של חומות יְרוּשָׁלַיִם ושעריה בסיור לילי חשאי סביב החומות. נְחֶמְיָה יצא משַׁעַר הַגַּיא במערב עיר דָוִד והקיף את החומות כנגד כוון השעון עד שהגיע לנַחַל קִדְרוֹן. שם הוא עבר אל שַׁעַר הָעַיִן וְאֶל בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ (באזור בריכת השילוח), אך כיוון שלא היה מָקוֹם לַבְּהֵמָתו לעבור יחד איתו דרך שברי החומה, נְחֶמְיָה המשיך לעלות בנחל עד שמצא מקום להכנס בחומה ושב דרך העיר לשַׁעַר הַגַּיא
[^]נְחֶמְיָה פרק ב פסוקים י"ב-ט"ו: יב
וָאָקוּם לַיְלָה אֲנִי וַאֲנָשִׁים מְעַט עִמִּי וְלֹא הִגַּדְתִּי לְאָדָם מָה אֱלֹהַי נֹתֵן אֶל לִבִּי לַעֲשׂוֹת לִירוּשָׁלִָם וּבְהֵמָה אֵין עִמִּי כִּי אִם הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר אֲנִי רֹכֵב בָּהּ.
יג
וָאֵצְאָה בְשַׁעַר הַגַּיא לַיְלָה וְאֶל פְּנֵי עֵין הַתַּנִּין וְאֶל שַׁעַר הָאַשְׁפֹּת וָאֱהִי שֹׂבֵר בְּחוֹמֹת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר המפרוצים [הֵם פְּרוּצִים] וּשְׁעָרֶיהָ אֻכְּלוּ בָאֵשׁ.
יד
וָאֶעֱבֹר אֶל שַׁעַר הָעַיִן וְאֶל בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ וְאֵין מָקוֹם לַבְּהֵמָה לַעֲבֹר תַּחְתָּי.
טו
וָאֱהִי עֹלֶה בַנַּחַל לַיְלָה וָאֱהִי שֹׂבֵר בַּחוֹמָה וָאָשׁוּב וָאָבוֹא בְּשַׁעַר הַגַּיְא וָאָשׁוּב.
. ראו את תיאור המסלול המלא והמפה בנְחֶמְיָה פרק ב.
זיהוי המקום
נחַל קִדְרוֹן הוא לפי התיאורים השונים במקרא הנחל העובר ממזרח להר הבית ולעיר דָוִד והמפריד בין יְרוּשָׁלַיִם לבין הר הַזֵּיתִים, כלומר נחל קִדְרוֹן של ימינו. ערוץ הנחל מתחיל מצפון לעיר העתיקה ויורד אל מזרח להר הבית ומשם הוא ממשיך דרומה בין הר הבית ועיר דָוִד ממערב לבין הר הַזֵּיתִים ממזרח. באזור עיר דוד הנחל חולף על פני מעין הגִּחוֹן ואח"כ בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ, ובאזור עין רֹגֵל הנחל מתעקל מזרחה מדרום להר הַזֵּיתִים וממשיך בכוון כללי דרומה אל עבר ים המלח דרך מדבר יְהוּדָה, במסלול שאורכו הכולל כ-34 ק"מ. נתיב הנחל מתון בד"כ, אך יש בו מספר מפלים וקניונים מרשימים כמו זה שליד מנזר מר סבא (ראו בצילום). לאורך הנחל התקיימו בעבר מנזרים נוספים, וכמה מהמערות הרבות שמעל הערוץ משמשות עדיין כאתרי התבודדות לנזירים.
"שַׁדְמוֹת קִדְרוֹן" הנזכרות בהקשר לימי יֹאשִׁיָּהוּ ויִרְמְיָהוּ (ראו למעלה) מתייחסות כמשוער לאזור הגינות המושקות במי הגִּחוֹן ובְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ, ובאזור זה גם נמצאו כמשוער גני המלך, והמַּעֲלוֹת\מדרגות הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד דרך שער העין אל עבר נחַל קִדְרוֹן
נחל קִדְרוֹן נחשב כאמור כנמצא מחוץ לגבול יְרוּשָׁלַיִם וכמקום מתאים להלשכת כלי הפולחן הטמאים מהעיר. טומאתו קשורה כנראה גם למנהג הקבורה שהיה נהוג על גדות הנחל עוד בתקופה הכנענית. קברים מתקופה זו (הברונזה) נמצאו בין השאר באזור הגִּחוֹן ודרומה יותר ממזרח לעיר דָוִד. במצוקים שמעל הנחל בכפר סילואן (בגדה המזרחית שמול עיר דָוִד) נמצאו שרידי קברים מפוארים רבים של נכבדים מימי ממלכת יְהוּדָה, חלקם עם כתובות בעברית, כמו קבר המכונה קבר "בת פַּרְעֹה" (ראו צילום). לאזור קבורה זה התייחס אולי הנביא יְשַׁעְיָהוּ כשגער בשר הבכיר שֶׁבְנָא אשר חצב לעצמו קבר מפואר גבוה בסלע
גם בתקופת בית-שני נמשך מנהג הקבורה באזור הנחל, עם מבני הקבר המונומנטליים של יד אַבְשָׁלוֹם, קבר בני חֵזיר, וקבר זְכַרְיָה ואחרים (ראו בתמונות)
"שַׁדְמוֹת קִדְרוֹן" הנזכרות בהקשר לימי יֹאשִׁיָּהוּ ויִרְמְיָהוּ (ראו למעלה) מתייחסות כמשוער לאזור הגינות המושקות במי הגִּחוֹן ובְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ, ובאזור זה גם נמצאו כמשוער גני המלך, והמַּעֲלוֹת\מדרגות הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד דרך שער העין אל עבר נחַל קִדְרוֹן
[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוק ט"ו: טו
וְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן בֶּן כָּל חֹזֶה שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה הוּא יִבְנֶנּוּ וִיטַלְלֶנּוּ ויעמידו [וְיַעֲמִיד] דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֵת חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְעַד הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד.
. משם נמלטו כנראה המלך צִדְקִיָּהוּ ואנשיו מזרחה לעֲרָבָה כשצבא הבָּבְלִים פרץ את חומות העיר[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ה פסוק ד: ד
וַתִּבָּקַע הָעִיר וְכָל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַלַּיְלָה דֶּרֶךְ שַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתַיִם אֲשֶׁר עַל גַּן הַמֶּלֶךְ וְכַשְׂדִּים עַל הָעִיר סָבִיב וַיֵּלֶךְ דֶּרֶךְ הָעֲרָבָה.
. בחפירות שנערכו בסמוך לשרידי שער כאן נמצאו אמנם מדרגות קדומות חצובות המובילות אל מחוץ לחומה[2]עולם התנ"ך, ספר נְחֶמְיָה עמ' 214.
.
נחל קִדְרוֹן נחשב כאמור כנמצא מחוץ לגבול יְרוּשָׁלַיִם וכמקום מתאים להלשכת כלי הפולחן הטמאים מהעיר. טומאתו קשורה כנראה גם למנהג הקבורה שהיה נהוג על גדות הנחל עוד בתקופה הכנענית. קברים מתקופה זו (הברונזה) נמצאו בין השאר באזור הגִּחוֹן ודרומה יותר ממזרח לעיר דָוִד. במצוקים שמעל הנחל בכפר סילואן (בגדה המזרחית שמול עיר דָוִד) נמצאו שרידי קברים מפוארים רבים של נכבדים מימי ממלכת יְהוּדָה, חלקם עם כתובות בעברית, כמו קבר המכונה קבר "בת פַּרְעֹה" (ראו צילום). לאזור קבורה זה התייחס אולי הנביא יְשַׁעְיָהוּ כשגער בשר הבכיר שֶׁבְנָא אשר חצב לעצמו קבר מפואר גבוה בסלע
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק כ"ב פסוקים ט"ו-ט"ז: טו
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה צְבָאוֹת לֶךְ בֹּא אֶל הַסֹּכֵן הַזֶּה עַל שֶׁבְנָא אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת.
טז
מַה לְּךָ פֹה וּמִי לְךָ פֹה כִּי חָצַבְתָּ לְּךָ פֹּה קָבֶר חֹצְבִי מָרוֹם קִבְרוֹ חֹקְקִי בַסֶּלַע מִשְׁכָּן לוֹ.
.
גם בתקופת בית-שני נמשך מנהג הקבורה באזור הנחל, עם מבני הקבר המונומנטליים של יד אַבְשָׁלוֹם, קבר בני חֵזיר, וקבר זְכַרְיָה ואחרים (ראו בתמונות)
[3]ירושלים וכל נתיבותיה, אייל מירון (עורך), הוצאת יד יצחק בן-צבי, 1996 עמוד 57-54,7
. מנהג הקבורה במקום נמשך גם בתקופות מאוחרות, גם אצל בני הנצרות והאיסלאם. מנהג הקבורה היהודית התחדש על הר הַזֵּיתִים מעל הנחל במאה ה-15 ומאז התמלא בית הקברות בעשרות אלפי קברים לאורך הדורות (ראו במדרון שמעל קבר זְכַרְיָה בצילום כאן).
פרקים המזכירים את נחל קִדְרוֹן
ציטוטים נבחרים
ניתן לקרוא עוד על נחל קִדְרוֹן באתר של ויקיפדיה.
פרטי היוצר\ת
Маслично. By Albert Alien from Moscow, Russia, Russia, [CC-BY-2.0], via Wikimedia Commons
קבר זְכַרְיָה במרכז, ומשמאלו קבר בני חֵזיר (מתקופת בית שני) - בנחל קִדְרוֹן לרגלי בית הקברות היהודי שעל הר הזיתים
פרטי היוצר\ת
Monolithic strucrure traditionally recognized as tomb of King Solomon's wife - the daughter of Pharaoh. No machine-readable author provided. דניאל צבי assumed (based on copyright claims)., [Public domain], via Wikimedia Commons
קבר "בת פַּרְעֹה" (מתקופת בית ראשון), בכפר סילואן מעל נחל קִדְרוֹן
פרטי היוצר\ת
JOAB'S WELL AT THE FOOT OF THE SHILOAH IN JERUSALEM. (COURTESY OF AMERICAN COLONY). By MATSON ERIC, [Public domain], from National Photo Collection of Israel, Photography dept (see details in provided link) via Wikimedia Commons
בִּיר-אַיוּב (משוער כעין רֹגֵל המקראי) ליד ערוץ נחל קִדְרוֹן - צילום מהמאה ה-19