עיר
גְדוֹר
רמת זיהוי : 2 - זיהוי מקובל
כנויים נוספים : ח'רבת גֵ'דוּר\גֻ'דֵירַה
גְדוֹר במקרא
גְדוֹר נזכרת בין חַלְחוּל ובֵּית-צוּר לבין בֵית-עֲנוֹת ברשימת ערי יְהוּדָה שבאזור ההָר במחוז שבו נזכרו 6 ערים
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים נ"ח-נ"ט: נח חַלְחוּל בֵּית צוּר וּגְדוֹר. נט וּמַעֲרָת וּבֵית עֲנוֹת וְאֶלְתְּקֹן עָרִים שֵׁשׁ וְחַצְרֵיהֶן.
. ברשימות היחס של בתי האב של ערי יְהוּדָה בדִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד נמסר שפְנוּאֵל, אחד מבְנֵי חוּר בְּכוֹר אֶפְרָתָה אֲבִי בֵּית לָחֶם, היה אֲבִי גְדֹר
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוק ד: ד וּפְנוּאֵל אֲבִי גְדֹר וְעֵזֶר אֲבִי חוּשָׁה אֵלֶּה בְנֵי חוּר בְּכוֹר אֶפְרָתָה אֲבִי בֵּית לָחֶם.
. בתיאור המקביל שבדִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב נאמר שחָרֵף בֶּן חוּר היה אֲבִי בֵית גָּדֵר
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב פסוקים נ-נ"א: נ אֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי כָלֵב בֶּן חוּר בְּכוֹר אֶפְרָתָה שׁוֹבָל אֲבִי קִרְיַת יְעָרִים. נא שַׂלְמָא אֲבִי בֵית לָחֶם חָרֵף אֲבִי בֵית גָּדֵר.
, והפירוש המקובל הוא שמדובר בגְדוֹר (כמו שבני חוּר נוספים נזכרים כאבות המייסדים של ערים נוספות ביְהוּדָה). בהמשך פרק ד נזכרת שוב גְדוֹר ונאמר שיֶרֶד, בנה של "אִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה" של עֶזְרָה, היה האב הקדמון של בני גְדוֹר ושל ערים נוספות בשְּׁפֵלָה
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוק י"ח: יח וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד.
, ולא ברור אם מדובר בגְדוֹר נוספת באזור הַשְּׁפֵלָה או בגְדוֹר שבמחוז בֵּית-צוּר המזרחי יותר הנזכרת בפסוק נ"ח
[1]עולם התנ"ך, ספר דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א עמ' 76-62.
.
זיהוי המקום
גְדוֹר מזוהה בד"כ עם ח'רבת גֵ'דוּר\גֻ'דֵירַה
[2]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 275
המשמרת כמשוער את שם העיר המקראית. ח'רבת גֵ'דוּר שוכנת מעט צפונה מחַלְחוּל ומבֵּית-צוּר (איתן היא שיתפה כאמור את אותו המחוז ביְהוּדָה), ומדרום-מערב לבֵּית לָחֶם (אשר גם היא היתה כאמור מבני חוּר, כמו פְנוּאֵל אבי גְדוֹר). באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) נמסר שכפר בשם "גידורה\גאדורה" שכן בימיו בתחום ירושלים באזור אֵלֹנֵי-מַמְרֵא. נראה שתיאור זה מתאים לח'רבת גֵ'דוּר ולגְדוֹר, למרות שאוסביוס קישר את הכפר בטעות לגְּדֵרָה שבשְּׁפֵלָה הנזכרת ב
יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ל"ג, ל"ויְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ל"ג, ל"ו: לג בַּשְּׁפֵלָה אֶשְׁתָּאוֹל וְצָרְעָה וְאַשְׁנָה. ... לו וְשַׁעֲרַיִם וַעֲדִיתַיִם וְהַגְּדֵרָה וּגְדֵרֹתָיִם עָרִים אַרְבַּע עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן.
.

ח'רבת גֵ'דוּר יושבת על ראש גבעה מוקפת וואדיות הניראית למרחוק, ונמצאו בה בין השאר קברים מפוארים מתקופת הברונזה (הכנענית), חרסים רבים מתקופת הברזל (הישראלית) הקדומה, וממצאים נוספים מתקופות מאוחרות יותר
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 434
.
פרקים המזכירים את גְדוֹר
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על גְדוֹר באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.