פרטי היוצר\ת
Nile River in Beauty Aswan. By Ahmedherz [CC-BY-SA-4.0], from Wikimedia Commons
הנִילוּס (באזור אַסְוָאן)
הַיְאֹר מוצף מעל סכר בנִילוּס העליון (כלומר הדרומי)
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים
: נילוס
הַיְאֹר במקרא
הַיְאֹר הוא הנהר הגדול של מִצְרַיִם, האימפריה ששכנה מדרום לארץ יִשְׂרָאֵל, ושתרבותה העתיקה שיחקה תפקיד מרכזי בהסטוריה של העַם. הַיְאֹר נזכר כמה פעמים בלשון רבים, כמו למשל "יְאֹרֵי מָצוֹר"
ביְאֹר צומח הסוּף
הַיְאֹר נזכר בכמה סיפורים מקראיים המתרחשים במִצְרַיִם, כמו חלום פַּרְעֹה בו 7 פרות בריאות עולות מהנהר, ואחריהן עולות 7 פרות רזות אשר אוכלות את הפרות הבריאות
סיפורי הָעַבְדוּת במִצְרַיִם והיציאה ממנה מתחילים בצו של פַּרְעֹה להשליך ליְאֹר כל בֵּן עברי
באחד מהחזיונות של דָנִיֵּאל הוא רואה שני אנשים (מלאכים?) עומדים זה מול זה על גדות נגדיות של היְאֹר, ומדברים על בוא עידן הפלאות, אז יסתיימו הפגיעות בעם יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוק כ"ד: כד
אֲנִי קַרְתִּי וְשָׁתִיתִי מַיִם זָרִים וְאַחְרִב בְּכַף פְּעָמַי כֹּל יְאֹרֵי מָצוֹר.
, במובן של נהרות מִצְרַיִם - אלה הן התעלות שהוצאו מהַיְאֹר להשקיית הגידולים החקלאיים שסביב הנהר. הַיְאֹר היה סמל למים רבים ורַחֲבֵי יָדָיִם[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ל"ג פסוק כ"א: כא
כִּי אִם שָׁם אַדִּיר יְהוָה לָנוּ מְקוֹם נְהָרִים יְאֹרִים רַחֲבֵי יָדָיִם בַּל תֵּלֶךְ בּוֹ אֳנִי שַׁיִט וְצִי אַדִּיר לֹא יַעַבְרֶנּוּ.
, והיה גועש ועולה תכופות על גדותיו בעונת הגאות[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ו פסוקים ז-ח: ז
מִי זֶה כַּיְאֹר יַעֲלֶה כַּנְּהָרוֹת יִתְגָּעֲשׁוּ מֵימָיו.
ח
מִצְרַיִם כַּיְאֹר יַעֲלֶה וְכַנְּהָרוֹת יִתְגֹּעֲשׁוּ מָיִם וַיֹּאמֶר אַעֲלֶה אֲכַסֶּה אֶרֶץ אֹבִידָה עִיר וְיֹשְׁבֵי בָהּ.
[^]עָמוֹס פרק ט פסוק ה: ה
וַאדֹנָי יְהוִה הַצְּבָאוֹת הַנּוֹגֵעַ בָּאָרֶץ וַתָּמוֹג וְאָבְלוּ כָּל יוֹשְׁבֵי בָהּ וְעָלְתָה כַיְאֹר כֻּלָּהּ וְשָׁקְעָה כִּיאֹר מִצְרָיִם.
.
ביְאֹר צומח הסוּף
[^]שְׁמוֹת פרק ב פסוק ג: ג
וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר.
, הגֹּמֶא (ששימש להכנת התיבה של מֹשֶׁה ולבנית סירות ששטו ביְאֹר עד כּוּשׁ[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י"ח פסוק ב: ב
הַשֹּׁלֵחַ בַּיָּם צִירִים וּבִכְלֵי גֹמֶא עַל פְּנֵי מַיִם לְכוּ מַלְאָכִים קַלִּים אֶל גּוֹי מְמֻשָּׁךְ וּמוֹרָט אֶל עַם נוֹרָא מִן הוּא וָהָלְאָה גּוֹי קַו קָו וּמְבוּסָה אֲשֶׁר בָּזְאוּ נְהָרִים אַרְצוֹ.
), והאָחוּ[^]בְּרֵאשִׁית פרק מ"א פסוק ב: ב
וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ.
. גם הקָנֶה צומח ביְאֹר[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י"ט פסוק ו: ו
וְהֶאֶזְנִיחוּ נְהָרוֹת דָּלֲלוּ וְחָרְבוּ יְאֹרֵי מָצוֹר קָנֶה וָסוּף קָמֵלוּ.
, והיה לסמל אי היציבות של מִצְרַיִם הנמשלת ל"מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ"[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוק כ"א: כא
עַתָּה הִנֵּה בָטַחְתָּ לְּךָ עַל מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ הַזֶּה עַל מִצְרַיִם אֲשֶׁר יִסָּמֵךְ אִישׁ עָלָיו וּבָא בְכַפּוֹ וּנְקָבָהּ כֵּן פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְכָל הַבֹּטְחִים עָלָיו.
.
הַיְאֹר נזכר בכמה סיפורים מקראיים המתרחשים במִצְרַיִם, כמו חלום פַּרְעֹה בו 7 פרות בריאות עולות מהנהר, ואחריהן עולות 7 פרות רזות אשר אוכלות את הפרות הבריאות
[^]בְּרֵאשִׁית פרק מ"א פסוקים א-ד: א
וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר.
ב
וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ.
ג
וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר.
ד
וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה.
. יוֹסֵף מפרש אח"כ נכון את החלום של המלך כמסמל את גורלה של ארץ מִצְרַיִם.
סיפורי הָעַבְדוּת במִצְרַיִם והיציאה ממנה מתחילים בצו של פַּרְעֹה להשליך ליְאֹר כל בֵּן עברי
[^]שְׁמוֹת פרק א פסוק כ"ב: כב
וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן.
. יוֹכֶבֶד שָׂמָה את תינוקה בתיבת גֹּמֶא בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר, שם מוצאת אותו בַּת פַּרְעֹה[^]שְׁמוֹת פרק ב פסוקים ג-ה: ג
וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר.
ד
וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ.
ה
וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ.
, ונותנת לו את שמו מֹשֶׁה "כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ". חלק מהמכות שנפלו על מִצְרַיִם פגעו ביְאֹר, מקור חַיֶּיהָ, כולל מכות הַדָּם[^]שְׁמוֹת פרק ז פסוק כ"א: כא
וְהַדָּגָה אֲשֶׁר בַּיְאֹר מֵתָה וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר וְלֹא יָכְלוּ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן הַיְאֹר וַיְהִי הַדָּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.
והצפרדעים[^]שְׁמוֹת פרק ז פסוק כ"ח: כח
וְשָׁרַץ הַיְאֹר צְפַרְדְּעִים וְעָלוּ וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל מִטָּתֶךָ וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ.
.
באחד מהחזיונות של דָנִיֵּאל הוא רואה שני אנשים (מלאכים?) עומדים זה מול זה על גדות נגדיות של היְאֹר, ומדברים על בוא עידן הפלאות, אז יסתיימו הפגיעות בעם יִשְׂרָאֵל
[^]דָנִיֵּאל פרק י"ב פסוקים ה-ז: ה
וְרָאִיתִי אֲנִי דָנִיֵּאל וְהִנֵּה שְׁנַיִם אֲחֵרִים עֹמְדִים אֶחָד הֵנָּה לִשְׂפַת הַיְאֹר וְאֶחָד הֵנָּה לִשְׂפַת הַיְאֹר.
ו
וַיֹּאמֶר לָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר עַד מָתַי קֵץ הַפְּלָאוֹת.
ז
וָאֶשְׁמַע אֶת הָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר וַיָּרֶם יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ אֶל הַשָּׁמַיִם וַיִּשָּׁבַע בְּחֵי הָעוֹלָם כִּי לְמוֹעֵד מוֹעֲדִים וָחֵצִי וּכְכַלּוֹת נַפֵּץ יַד עַם קֹדֶשׁ תִּכְלֶינָה כָל אֵלֶּה.
.
זיהוי המקום
הַיְאֹר, הוא הנִילוּס, הוא אחד מהנהרות הארוכים בעולם (כ-6,655 ק"מ). המקור הדרומי של הנילוס הוא אגם ויקטוריה שבאתיופיה (או כמה מהיובלים הנכנסים לאגם), ומשם הנהר זורם צפונה דרך דרום סודאן, סודאן ומצרים. עד לח'רטום, בירת סודאן, הנהר מכונה "הנילוס הלבן" בשל חומר לבן המומס במימיו. בח'רטום, נהר זה מתאחד עם "הנילוס הכחול" המגיע גם כן מאתיופיה (באזור צפוני מזרחי יותר מאגם ויקטוריה), ולמעשה "יובל" זה של הנילוס הוא המקור לרוב המים הזורמים בו צפוניות מסודאן. בין סודאן למצרים יש בנילוס סדרה של 6 אֲשָׁדִים גדולים, המקשים על התחבורה הימית. האשד הראשון (הצפוני) נמצא ליד אסואן (סְוֵנֵה המקראית), והוא נקודת הסיום של השיט הבא מכוון מצרים, ומקום הגבול הדרומי המסורתי של מצרים העתיקה (ומדרום לכאן שכנה ממלכת כּוּש הקדומה). הנילוס גואה ומוצף במחזור שנתי, ומי ההצפות שימשו כבר בימי קדם כבסיס להשקיית השדות הסמוכים. באזור שפך הנילוס לים התיכון מצטבר סחף רב, והזרימה נחלשת ומתפצלת לזרמים רבים וקטנים יותר, היוצרים את אזור הדלתה הפּוֹרֶה.
לאורך הנִילוּס צמחה תרבות מִצְרַיִם העתיקה, מהתרבויות המפותחות המוקדמות בהסטוריה. מִצְרַיִם היא ברובה ארץ מדברית שְׁחוּנָה, אך הנִילוּס כאמור עולה על גדותיו כל שנה ומביא איתו מהדרום אדמה פוריה, ומאפשר את ניצול מימיו לחקלאות, בעזרת תעלות וסכרים מלאכותיים. הנִילוּס גם הִוָּה ציר תחבורה למסחר, לממשל, ולצבאות לוחמים. אזור שפך הנהר לים התיכון נתן למִצְרַיִם הזדמנויות למסחר ולכיבושים (גם בארץ יִשְׂרָאֵל), והמדבר שבצידי הנהר והמַפָּלִים באזור אסואן שבדרום נתנו לה גבול בר הגנה. המרכזים הגדולים של ממשל ובניה מונומנטאלית במִצְרַיִם היו על שפת הַיְאֹר. כך בנֹף שבצפון (ממפיס, ליד קהיר של היום), שם ניבנו הפירמידות הגדולות והספיקנס שבגיזה, ובנֹּא אָמוֹן שבדרום (לוּקסוֹר של היום), שם ניתן להתפעל גם בימינו מהמקדשים המרשימים, ומקברי הפרעונים שעל שפת המדבר.
"שִׁיחוֹר מִצְרַיִם" הנזכר במקרא כמה פעמים כגבול הדרומי של הארץ המובטחת
ממלכת כּוּשׁ הקדומה התפתחה כאמור לאורך גדות הנִילוּס מדרום לממלכת מִצְרַיִם. כּוּשׁ נפלה במשך השנים לשליטה או השפעה מצרית, אך גם הצליחה לכבוש בעצמה את ממלכת מִצְרַיִם (השושלת ה-25 של מלכי מִצְרַיִם נוסדה ע"י המלך הכושי פִּיי). עיר הבירה של ממלכת כּוּשׁ היתה בראשית בנפָּאטָה, ואח"כ עברה דרומה למרואה (שתי הערים נמצאות על גדות הנִילוּס כמובן).
לאורך הנִילוּס צמחה תרבות מִצְרַיִם העתיקה, מהתרבויות המפותחות המוקדמות בהסטוריה. מִצְרַיִם היא ברובה ארץ מדברית שְׁחוּנָה, אך הנִילוּס כאמור עולה על גדותיו כל שנה ומביא איתו מהדרום אדמה פוריה, ומאפשר את ניצול מימיו לחקלאות, בעזרת תעלות וסכרים מלאכותיים. הנִילוּס גם הִוָּה ציר תחבורה למסחר, לממשל, ולצבאות לוחמים. אזור שפך הנהר לים התיכון נתן למִצְרַיִם הזדמנויות למסחר ולכיבושים (גם בארץ יִשְׂרָאֵל), והמדבר שבצידי הנהר והמַפָּלִים באזור אסואן שבדרום נתנו לה גבול בר הגנה. המרכזים הגדולים של ממשל ובניה מונומנטאלית במִצְרַיִם היו על שפת הַיְאֹר. כך בנֹף שבצפון (ממפיס, ליד קהיר של היום), שם ניבנו הפירמידות הגדולות והספיקנס שבגיזה, ובנֹּא אָמוֹן שבדרום (לוּקסוֹר של היום), שם ניתן להתפעל גם בימינו מהמקדשים המרשימים, ומקברי הפרעונים שעל שפת המדבר.
"שִׁיחוֹר מִצְרַיִם" הנזכר במקרא כמה פעמים כגבול הדרומי של הארץ המובטחת
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוק ג: ג
מִן הַשִּׁיחוֹר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם וְעַד גְּבוּל עֶקְרוֹן צָפוֹנָה לַכְּנַעֲנִי תֵּחָשֵׁב חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים הָעַזָּתִי וְהָאַשְׁדּוֹדִי הָאֶשְׁקְלוֹנִי הַגִּתִּי וְהָעֶקְרוֹנִי וְהָעַוִּים.
, הוא לפי אחת ההשערות אזור מקווי המים בדלתה המזרחית של הנִילוּס[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ז, עמוד 619-620
. ארץ גֹּשֶׁן גם היא לפי המשוער כינוי לאזור שבמזרח הדלתה של הנִילוּס[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 569
.
ממלכת כּוּשׁ הקדומה התפתחה כאמור לאורך גדות הנִילוּס מדרום לממלכת מִצְרַיִם. כּוּשׁ נפלה במשך השנים לשליטה או השפעה מצרית, אך גם הצליחה לכבוש בעצמה את ממלכת מִצְרַיִם (השושלת ה-25 של מלכי מִצְרַיִם נוסדה ע"י המלך הכושי פִּיי). עיר הבירה של ממלכת כּוּשׁ היתה בראשית בנפָּאטָה, ואח"כ עברה דרומה למרואה (שתי הערים נמצאות על גדות הנִילוּס כמובן).
פרקים המזכירים את הַיְאֹר
ציטוטים נבחרים
ניתן לקרוא עוד על הַיְאֹר באתר של ויקיפדיה.