טבלת השמות המקראיים
מלך
זכר
סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Sanherib-Lachisch. By Knerdler, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
סַנְחֵרִיב בן סַרְגוֹן (מָלַךְ 705–681 לפנה"ס) יושב וגוזר את דין לָכִישׁ הכבושה מול שער העיר.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Assyrian siege-engine attacking the city wall of Lachish., By Osama Shukir Muhammed Amin FRCP(Glasg) [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
כיבוש לָכִיש בידי סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר מתואר בתבליט בארמון של סַנְחֵרִיב בנִינְוֵה
מקור השם
סִין-אחֵ'-אֵרִבּ - סִין (אל הירח) על האָח פיצה\אֵרִבּ. הוא נקרא כך כמשוער כיוון שסַנְחֵרִיב נולד בעקבות מות אחיו הבכור.
סַנְחֵרִיב במקרא
חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה מרד בסַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר והפסיק לעבוד אותו (ולעלות לו מס)
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוק ז: ז וְהָיָה יְהוָה עִמּוֹ בְּכֹל אֲשֶׁר יֵצֵא יַשְׂכִּיל וַיִּמְרֹד בְּמֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא עֲבָדוֹ.
. בשנה ה-14 למלכות חִזְקִיָּהוּ עלה סַנְחֵרִיב על ערי יְהוּדָה הבצורות ושם עליהן מצור. כשחִזְקִיָּהוּ הבין שסַנְחֵרִיב עומד לעלות על יְרוּשָׁלַיִם, הוא סתם את המעינות שמחוץ לחומות (עינות הגִּחוֹן ורֹגֵל) ואת הנקבות התת-קרקעיות שהובילו את מימיהם כדי למנוע מים מצבא אַשּׁוּר
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ב פסוקים א-ד, ל: א אַחֲרֵי הַדְּבָרִים וְהָאֱמֶת הָאֵלֶּה בָּא סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיָּבֹא בִיהוּדָה וַיִּחַן עַל הֶעָרִים הַבְּצֻרוֹת וַיֹּאמֶר לְבִקְעָם אֵלָיו. ב וַיַּרְא יְחִזְקִיָּהוּ כִּי בָא סַנְחֵרִיב וּפָנָיו לַמִּלְחָמָה עַל יְרוּשָׁלָ‍ִם. ג וַיִּוָּעַץ עִם שָׂרָיו וְגִבֹּרָיו לִסְתּוֹם אֶת מֵימֵי הָעֲיָנוֹת אֲשֶׁר מִחוּץ לָעִיר וַיַּעְזְרוּהוּ. ד וַיִּקָּבְצוּ עַם רָב וַיִּסְתְּמוּ אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת וְאֶת הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ לֵאמֹר לָמָּה יָבוֹאוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר וּמָצְאוּ מַיִם רַבִּים. ... ל וְהוּא יְחִזְקִיָּהוּ סָתַם אֶת מוֹצָא מֵימֵי גִיחוֹן הָעֶלְיוֹן וַיַּישְּׁרֵם לְמַטָּה מַּעְרָבָה לְעִיר דָּוִיד וַיַּצְלַח יְחִזְקִיָּהוּ בְּכָל מַעֲשֵׂהוּ.
[^]מְלָכִים-ב פרק כ פסוק כ: כ וְיֶתֶר דִּבְרֵי חִזְקִיָּהוּ וְכָל גְּבוּרָתוֹ וַאֲשֶׁר עָשָׂה אֶת הַבְּרֵכָה וְאֶת הַתְּעָלָה וַיָּבֵא אֶת הַמַּיִם הָעִירָה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.
. ערי יְהוּדָה בכל אופן נכבשו, וחִזְקִיָּהוּ שלח התנצלות לסַנְחֵרִיב שישב באותו זמן בלָכִיש הכבושה והציע להעלות לו מס כפי שיקבע. סַנְחֵרִיב דרש כסף וזהב רב וחִזְקִיָּה שילם לו מאוצרות המקדש והארמון
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוקים י"ג-ט"ז: יג וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת וַיִּתְפְּשֵׂם. יד וַיִּשְׁלַח חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר לָכִישָׁה לֵאמֹר חָטָאתִי שׁוּב מֵעָלַי אֵת אֲשֶׁר תִּתֵּן עָלַי אֶשָּׂא וַיָּשֶׂם מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת כִּכַּר כֶּסֶף וּשְׁלֹשִׁים כִּכַּר זָהָב. טו וַיִּתֵּן חִזְקִיָּה אֶת כָּל הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בֵית יְהוָה וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ. טז בָּעֵת הַהִיא קִצַּץ חִזְקִיָּה אֶת דַּלְתוֹת הֵיכַל יְהוָה וְאֶת הָאֹמְנוֹת אֲשֶׁר צִפָּה חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּתְּנֵם לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר.
.

אח"כ שלח סַנְחֵרִיב בכל זאת חַיִל כבד לשים מצור על יְרוּשָׁלַיִם מאזור הַבְּרֵכָה הָעֶלְיוֹנָה בפיקוד 3 שרים גדולים, כולל הרַבשָׁקֵה (שר המשקים). הם זימנו את חִזְקִיָּהוּ ששלח אליהם 3 משריו, והרַבשָׁקֵה איים על חִזְקִיָּהוּ ועל כל העם ששמע את דבריו מהחומות שאין לסמוך על עזרת מִצְרַיִם או על עזרת ה' ושעדיף להם להכנע ולצאת לחיים טובים יותר בגלות. העם שתק כמצוות חִזְקִיָּהוּ, ו-3 השרים קרעו את בגדיהם.

חִזְקִיָּהוּ נועץ בנביא יְשַׁעְיָהוּ שהציע לא לפחוד מגידופי הרַבשָׁקֵה, כי ה' יגרום לסַנְחֵרִיב לשוב לארצו שם יפול בַּחֶרֶב
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ו-ז: ו וַיֹּאמֶר לָהֶם יְשַׁעְיָהוּ כֹּה תֹאמְרוּן אֶל אֲדֹנֵיכֶם כֹּה אָמַר יְהוָה אַל תִּירָא מִפְּנֵי הַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אֲשֶׁר גִּדְּפוּ נַעֲרֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֹתִי. ז הִנְנִי נֹתֵן בּוֹ רוּחַ וְשָׁמַע שְׁמוּעָה וְשָׁב לְאַרְצוֹ וְהִפַּלְתִּיו בַּחֶרֶב בְּאַרְצוֹ.
. בינתיים הרַבשָׁקֵה גילה שסַנְחֵרִיב עזב את לָּכִישׁ ונלחם על לִבְנָה ושגם תִּרְהָקָה מֶלֶךְ כּוּשׁ יצא להלחם בו
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ח-ט: ח וַיָּשָׁב רַב שָׁקֵה וַיִּמְצָא אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר נִלְחָם עַל לִבְנָה כִּי שָׁמַע כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ. ט וַיִּשְׁמַע אֶל תִּרְהָקָה מֶלֶך כּוּשׁ לֵאמֹר הִנֵּה יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ וַיָּשָׁב וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר.
. הרַבשָׁקֵה שלח מכתב לחִזְקִיָּהוּ שם הזהיר אותו שוב שלא יחשוב שה' יעזור לו. חִזְקִיָּהוּ התפלל בכל זאת לעזרת ה' שענה לו ולעג על גאוותו של סַנְחֵרִיב. באותו הלילה הכה מלאך ה' במחנה אַשּׁוּר 185,000 איש, וסַנְחֵרִיב חזר לנִינְוֵה. בזמן שהשתחווה שם לנִסְרֹךְ במקדשו, שני בניו (אַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר) הכו אותו בַּחֶרֶב ונמלטו לאֲרָרָט, ובנו אֵסַרְחַדּוֹן/אֵסַר-חַדֹּן מָלַךְ אחריו
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ל"ה-ל"ז: לה וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֵּצֵא מַלְאַךְ יְהוָה וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים. לו וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה. לז וַיְהִי הוּא מִשְׁתַּחֲוֶה בֵּית נִסְרֹךְ אֱלֹהָיו וְאַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר [בָּנָיו] הִכֻּהוּ בַחֶרֶב וְהֵמָּה נִמְלְטוּ אֶרֶץ אֲרָרָט וַיִּמְלֹךְ אֵסַר חַדֹּן בְּנוֹ תַּחְתָּיו.
.

בנבואת נחמה נוספת של יְשַׁעְיָהוּ העוסקת במסע צבא אַשּׁוּר מתואר מהלך המסע העובר בערי בִּנְיָמִין שמצפון ליְרוּשָׁלַיִם (ראו במפה), כולל בעַי, במִגְרוֹן, במִכְמָשׂ שם השאירו האַשּׁוּרים חיל מצב וצלחו את הנחל הסמוך ואז לנו בגֶּבַע. תושבי הישובים הסמוכים (הָרָמָה, גִּבְעַת שָׁאוּל, בַּת גַּלִּים, לַיְשָׁה, עֲנָתוֹת, מַדְמֵנָה) נבהלו ונטשו את מקומותיהם. אבל הנה בקרוב תגיע אַשּׁוּר לנֹב הצופה על הר הבית, ואז ה' יגדע בגרזנים את חיילי אשור הגאים הנמשלים לצמרות העצים, עד שתונמך קומתם
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוקים כ"ד, כ"ח-ל"ד: כד לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה צְבָאוֹת אַל תִּירָא עַמִּי יֹשֵׁב צִיּוֹן מֵאַשּׁוּר בַּשֵּׁבֶט יַכֶּכָּה וּמַטֵּהוּ יִשָּׂא עָלֶיךָ בְּדֶרֶךְ מִצְרָיִם. ... כח בָּא עַל עַיַּת עָבַר בְּמִגְרוֹן לְמִכְמָשׂ יַפְקִיד כֵּלָיו. כט עָבְרוּ מַעְבָּרָה גֶּבַע מָלוֹן לָנוּ חָרְדָה הָרָמָה גִּבְעַת שָׁאוּל נָסָה. ל צַהֲלִי קוֹלֵךְ בַּת גַּלִּים הַקְשִׁיבִי לַיְשָׁה עֲנִיָּה עֲנָתוֹת. לא נָדְדָה מַדְמֵנָה יֹשְׁבֵי הַגֵּבִים הֵעִיזוּ. לב עוֹד הַיּוֹם בְּנֹב לַעֲמֹד יְנֹפֵף יָדוֹ הַר בית [בַּת] צִיּוֹן גִּבְעַת יְרוּשָׁלָ‍ִם. לג הִנֵּה הָאָדוֹן יְהוָה צְבָאוֹת מְסָעֵף פֻּארָה בְּמַעֲרָצָה וְרָמֵי הַקּוֹמָה גְּדוּעִים וְהַגְּבֹהִים יִשְׁפָּלוּ. לד וְנִקַּף סִבְכֵי הַיַּעַר בַּבַּרְזֶל וְהַלְּבָנוֹן בְּאַדִּיר יִפּוֹל.
. גם הנביא מִיכָה שניבא בימי חִזְקִיָּהוּ התייחס כמשוער למסע הכיבוש של סַנְחֵרִיב ביְהוּדָה בנבואתו על חורבן ערי יְהוּדָה, כולל מוֹרֶשֶׁת, אַכְזִיב, מָרֵשָׁה ועֲדֻלָּם ובמיוחד של לָכִישׁ, מקור החטא בעַם, אשר נקראת להתאבל על העם הגולה ממנה
[^]מִיכָה פרק א פסוקים י"ג-ט"ז: יג רְתֹם הַמֶּרְכָּבָה לָרֶכֶשׁ יוֹשֶׁבֶת לָכִישׁ רֵאשִׁית חַטָּאת הִיא לְבַת צִיּוֹן כִּי בָךְ נִמְצְאוּ פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל. יד לָכֵן תִּתְּנִי שִׁלּוּחִים עַל מוֹרֶשֶׁת גַּת בָּתֵּי אַכְזִיב לְאַכְזָב לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל. טו עֹד הַיֹּרֵשׁ אָבִי לָךְ יוֹשֶׁבֶת מָרֵשָׁה עַד עֲדֻלָּם יָבוֹא כְּבוֹד יִשְׂרָאֵל. טז קָרְחִי וָגֹזִּי עַל בְּנֵי תַּעֲנוּגָיִךְ הַרְחִבִי קָרְחָתֵךְ כַּנֶּשֶׁר כִּי גָלוּ מִמֵּךְ.
.
סַנְחֵרִיב ההסטורי
כשסַרְגוֹן מֶלֶךְ אַשּׁוּר נפל במפתיע בקרב עלה סַנְחֵרִיב בנו על כס המלכות (705 לפנה"ס). כשנה לפני מותו הספיק סַרְגוֹן לחגוג את חנוכת עיר הבירה החדשה שהקים על שמו בדוּר-שַׁרוּכִּין ("מבצר סַרְגוֹן"), אך בנו סַנְחֵרִיב שעלה למלוכה אחריו העביר במהירה את הבירה מעט דרומה משם לנִינְוֵה שעל גדות החִדֶּקֶל (ראו במפה). כעבור שנים ספורות החלו לפרוץ מרידות כנגד שלטון אַשּׁוּר, כולל מרד שפרץ בארץ ישראל ובפניקיה שבחוף לבנון בחסות מִצְרַיִם, ומרד שפרץ בבָּבֶל בחסות עֵילָם.

ראשית פנה סַנְחֵרִיב לטפל בבָּבֶל שם חזר המורד מְרֹדַךְ בַּלְאֲדָן למלוך שוב (703 לפנה"ס) וחידש את הבריתות עם שותפיו מהעבר (העֵילָמים, הכשדים והארמים). אחת ההשערות היא שסביב תקופה זו באה המשלחת הבבלית מטעם מְרֹדַךְ-בַּלְאֲדָן לבקר את חִזְקִיָּהוּ ביְרוּשָׁלַיִם (ולא אחרי פלישת סַנְחֵרִיב ליְהוּדָה, כפי שמשתמע מסדר הדברים בסיפור המקראי)
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 448-446
. כשהופיעו הכוחות של סַנְחֵרִיב באזור כ-9 חודשים אחרי שיבת מְרֹדַךְ-בַּלְאֲדָן לשלטון בבָּבֶל, נמלט מְרֹדַךְ-בַּלְאֲדָן שוב דרומה אל מכורתו ב"ארץ הים" שבאזור המפרץ הפרסי בדרום מסופוטמיה, וסַנְחֵרִיב המליך על בָּבֶל מועמד בבלי משלו (את בֵּל-אִבְּנִי).

בשנת 701 פנה סַנְחֵרִיב למערב האימפריה שם התבסס המרד בתמיכת מִצְרַיִם של ערי הפניקים בחוף לבנון, של חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוק ז: ז וְהָיָה יְהוָה עִמּוֹ בְּכֹל אֲשֶׁר יֵצֵא יַשְׂכִּיל וַיִּמְרֹד בְּמֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא עֲבָדוֹ.
, ושל צדקא מֶלֶךְ אַשְׁקְלוֹן. סַנְחֵרִיב הגיע קודם לפניקיה, הבריח את לוּלִי מֶלֶךְ צִידֹן והשתלט על כל ערי החוף כולל אַרְוַד, גְבַל ועַכּוֹ, ומלכי אַשְׁדּוֹד, עַמּוֹן, מוֹאָב ואֱדוֹם באו לפניו לשם להעלות לו מס. משם המשיך סַנְחֵרִיב והגלה גם את צדקא מאַשְׁקְלוֹן וכבש כמה ערים בתחום שלטונה של אַשְׁקְלוֹן כולל את יָפוֹ ובְנֵי-בְרַק. כשבא סַנְחֵרִיב להכניע גם את עֶקְרוֹן הופיעו כוחות מִצְרַיִם שבאו לעזור למורדים, ובקרב שנערך באֶלְתְּקֵה הביס סַנְחֵרִיב את הכוח המִצְרִי. באותם ימים שלטה במִצְרַיִם שושלת הפרעונים מכּוּשׁ, והמֶלֶך ששלח את הכוח היה וודאי פרעה שַׁבַּאכַּא שמָלַךְ במִצְרַיִם בשנת מסע סַנְחֵרִיב לארץ. בן דודו תִּרְהָקָה הנזכר במקרא כ"מֶלֶך כּוּשׁ" שבא לְהִלָּחֵם עם סַנְחֵרִיב
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ח-ט: ח וַיָּשָׁב רַב שָׁקֵה וַיִּמְצָא אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר נִלְחָם עַל לִבְנָה כִּי שָׁמַע כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ. ט וַיִּשְׁמַע אֶל תִּרְהָקָה מֶלֶך כּוּשׁ לֵאמֹר הִנֵּה יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ וַיָּשָׁב וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר.
עלה למלוכה על כּוּשׁ ומִצְרַיִם רק כ-10 שנים מאוחר יותר, וכנראה שפיקד על כוח העזרה המִצְרִי בזמן מסע סַנְחֵרִיב וכונה בשם מֶלֶך כּוּשׁ בגלל עתידו. סַנְחֵרִיב בכל אופן השלים את כיבוש תִּמְנָה ועֶקְרוֹן, ופנה לטפל במרד של חִזְקִיָּהוּ.

סַנְחֵרִיב כבש את ערי יְהוּדָה הבצורות
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוק י"ג: יג וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת וַיִּתְפְּשֵׂם.
ועל פי האנאלים של סַנְחֵרִיב (שנכתבו בשנת 700 מיד לאחר הארועים עצמם) הגלה מעל ל-200 אלף תושבים מממלכת יְהוּדָה הכבושה. תבליט קיר גדול בארמון סַנְחֵרִיב שבנִינְוֵה תיאר את כיבושה של לָכִישׁ
[*]כיום במוזיאון הבריטי - ראו תמונות
, וסַנְחֵרִיב עצמו ישב בעיר הכבושה כשבאו אליו נציגי חִזְקִיָּהוּ להציג את כניעתו
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוק י"ד: יד וַיִּשְׁלַח חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר לָכִישָׁה לֵאמֹר חָטָאתִי שׁוּב מֵעָלַי אֵת אֲשֶׁר תִּתֵּן עָלַי אֶשָּׂא וַיָּשֶׂם מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת כִּכַּר כֶּסֶף וּשְׁלֹשִׁים כִּכַּר זָהָב.
ולמסור לו קנס גבוה מאוצרות המקדש והארמון ולפי האנאלים של סַנְחֵרִיב גם את בנותיו ופילגשיו. סַנְחֵרִיב עלה מאוחר יותר על יְרוּשָׁלַיִם אך האנאלים של סַנְחֵרִיב אינם מזכירים את כיבוש העיר ולפי המקרא כאמור המצור הסתיים עם נסיגה של צבא אַשּׁוּר שהוכה בלילה ע"י מלאך ה'
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ל"ה-ל"ו: לה וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֵּצֵא מַלְאַךְ יְהוָה וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים. לו וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה.
. מסורת דומה על סופו העגום של מסע סַנְחֵרִיב נזכרת אצל הרודוטוס המספר על פרעה שהתפלל לעזרת אלוהיו אשר שלח עכברים לכרסם את חלקי הנשק של צבא אַשּׁוּר שנס על נפשו.

בשנת 700 שב סַנְחֵרִיב לטפל בארץ בָּבֶל שחזרה שוב לתסוס. מרֹדַךְ-בַּלְאֲדָן גורש מ"ארץ הים", לקח איתו משם את עצמות אבותיו, והתיישב באזור הגבול עם עֵילָם באזור המפרץ הפרסי, שם הוא נשאר עד יום מותו
[3]עולם התנ"ך, ספר יְשַׁעְיָהוּ עמ' 189.
. סַנְחֵרִיב הסיר את בֵּל-אִבְּנִי מכס המלכות בבָּבֶל והמליך במקומו את בנו אַשּׁוּר נַדִן-שֻׁם. בשנת 694 לפנה"ס כשסַנְחֵרִיב פלש לעֵילָם כדי לרדוף אחרי מורדים כשדים שברחו לשם, פלשו העֵילָמים בתגובה לארץ בָּבֶל, חטפו את אַשּׁוּר נַדִן-שֻׁם, הוציאו אותו להורג והמליכו על בָּבֶל את נרגל-אֻשֵׁזִב. סַנְחֵרִיב חזר בשנים הבאות להלחם בכוחות עֵילָם בסדרת קרבות שהסתיימו ללא הכרעה או עם תבוסה אַשּׁוּרית. בשנת 689 הגיע סַנְחֵרִיב עם צבא גדול במיוחד, הצליח להביס את נרגל-אֻשֵׁזִב, כבש את בָּבֶל ועלה בעצמו על כס המלוכה בבָּבֶל. סַנְחֵרִיב כִּילָּה כעת בעיר בָּבֶל את זעמו המצטבר, הציף אותה במי התעלות שסביבה, החריב את העיר על בנייניה המפוארים ולקח את פסל אֵלָהּ הראשי מַרְדוּךְ לאַשּׁוּר.

אחרי מות אַשּׁוּר נַדִן-שֻׁם, העלה סַנְחֵרִיב את בנו אַדְרַמֶּלֶךְ למעמד יורש העצר של הממלכה, אך בהשפעת נַקִיַה-זַכּוּתּוּ שהיתה אחת מנשותיו, העביר את מעמד יורש העצר לבנה אֵסַרְחַדּוֹן למרות שהיה צעיר מאחיו (684 לפנה"ס). בשנת 681 לפנה"ס (כ-20 שנים לאחר המצור הכושל על יְרוּשָׁלַיִם) בעת העדרו של אֵסַרְחַדּוֹן במערב, נרצח סַנְחֵרִיב בידי בנו בנִינְוֵה, כפי שמעידים המקורות הבבלים, המקרא, ובירוסוס
[*]סופר הבבלי-הלניסטי בירוסוס שפעל בראשית המאה ה-3 לפנה"ס
שהוסיף גם שהבן הרוצח עלה לשלטון אחרי אביו. המקרא מפרט שסַנְחֵרִיב הוכה בַחֶרֶב בנִינְוֵה ע"י שני בניו (אַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר) בעת שהשתחווה שם לנִסְרֹךְ במקדשו
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ל"ה-ל"ז: לה וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֵּצֵא מַלְאַךְ יְהוָה וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים. לו וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה. לז וַיְהִי הוּא מִשְׁתַּחֲוֶה בֵּית נִסְרֹךְ אֱלֹהָיו וְאַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר [בָּנָיו] הִכֻּהוּ בַחֶרֶב וְהֵמָּה נִמְלְטוּ אֶרֶץ אֲרָרָט וַיִּמְלֹךְ אֵסַר חַדֹּן בְּנוֹ תַּחְתָּיו.
, כפי שניבא יְשַׁעְיָהוּ בעקבות דברי הרהב שלו ושל שליחיו על ה'
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ו-ז: ו וַיֹּאמֶר לָהֶם יְשַׁעְיָהוּ כֹּה תֹאמְרוּן אֶל אֲדֹנֵיכֶם כֹּה אָמַר יְהוָה אַל תִּירָא מִפְּנֵי הַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אֲשֶׁר גִּדְּפוּ נַעֲרֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֹתִי. ז הִנְנִי נֹתֵן בּוֹ רוּחַ וְשָׁמַע שְׁמוּעָה וְשָׁב לְאַרְצוֹ וְהִפַּלְתִּיו בַּחֶרֶב בְּאַרְצוֹ.
. בכתובת של נבונאיד מֶלֶךְ בָּבֶל שמָלַךְ בתקופה מאוחרת יותר (539-556 לפנה"ס) מיוחס הגורל של סַנְחֵרִיב למעלליו כנגד בָּבֶל ומַרְדוּךְ. ההשערה המקובלת היא בכל אופן שהאחים הקושרים הסתכסכו ועלו זה אחר זה על כס המלוכה עד שאֵסַרְחַדּוֹן שב עם צבאו לאזור כמה שבועות אח"כ והביס את צבאות הקושרים שנמלטו לממלכת אֲרָרָט הצפונית, יריבתה המסורתית של אַשּׁוּר
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 119-118
[6]Ancient Assyria, Karen Radner, Oxford University Press, 2015, pages 47-48
.
פרקים המזכירים את סַנְחֵרִיב
ציטוטים נבחרים