פרטי היוצר\ת
Yanoach from Y'chiam. יעקב, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
הכפר יאנוח בגליל המערבי
חורבת גוב מעט ממזרח לכפר יאנוח שבגליל המערבי
|
רמת זיהוי
: 3 - זיהוי משוער
יָנוֹחַ במקרא
בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל כבש תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת עִיּוֹן, אָבֵל בֵּית מַעֲכָה, יָנוֹחַ, קֶדֶשׁ וְחָצוֹר יחד עם שאר הַגִּלְעָד, הַגָּלִיל ונחלת נַפְתָּלִי והגלה את תושביהם לאַשּׁוּר
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ט: כט
בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה כֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
.
זיהוי המקום
שני כפרים ערבים בשם ינוח שוכנים בצפון הארץ - הכפר הגלילי הדרוזי יָאנוחַ, כ-14 ק"מ ממערב לנהריה, והכפר הלבנוני הנוצרי יָאנוחַ, כ-10 ק"מ ממערב לצֹר. מבין שני כפרים אלה, מועדף הזיהוי עם יָאנוחַ הגלילית, כיוון שלא סביר להניח שהאזור של יָאנוחַ הלבנונית שליד צור השתייך עדיין לממלכת ישראל בימי הכיבוש של תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר (כפי שהשתייך אולי בימי שְׁלֹמֹה
גם הזיהוי עם יָאנוחַ הגלילית נתקל בקושי, כיוון שאינו נמצא על מסלול הכיבוש של תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר בגליל העליון. סדרת הישובים עִיּוֹן, אָבֵל בֵּית מַעֲכָה, קֶדֶשׁ וְחָצוֹר יושבים זה מדרום לזה על סעיף מזרחי של דרך הים הקדומה
יש בכל זאת המחפשים אתר מתאים ליָנוֹחַ על הנתיב הראשי של מסע תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר בין קֶדֶשׁ לחָצוֹר, כמו תל א-נַּעְמֶה הקטן שבבקעת החולה (ראו במפה) שם נמצאו חרסים מתקופת הברונזה והברזל
[^]מְלָכִים-א פרק ח פסוק ס"ה: סה
וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה בָעֵת הַהִיא אֶת הֶחָג וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ קָהָל גָּדוֹל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד נַחַל מִצְרַיִם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵינוּ שִׁבְעַת יָמִים וְשִׁבְעַת יָמִים אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם.
ויָרָבְעָם השני[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק כ"ה: כה
הוּא הֵשִׁיב אֶת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד יָם הָעֲרָבָה כִּדְבַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר.
).
גם הזיהוי עם יָאנוחַ הגלילית נתקל בקושי, כיוון שאינו נמצא על מסלול הכיבוש של תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר בגליל העליון. סדרת הישובים עִיּוֹן, אָבֵל בֵּית מַעֲכָה, קֶדֶשׁ וְחָצוֹר יושבים זה מדרום לזה על סעיף מזרחי של דרך הים הקדומה
[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 41
, מלבד יָנוֹחַ שאמורה להמצא בין קֶדֶשׁ לחָצוֹר (ראו במפה). למרות קושי זה, הזיהוי המועדף של יָנוֹחַ המקראית הוא בכל זאת עם יָאנוחַ הגלילית, תחת ההנחה שחלק מצבא אַשּׁוּר יצא מקֶדֶשׁ מערבה לכוון עמק עכו וכבש בדרכו את יָאנוחַ[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 704
. אתר מתאים מעט ממזרח לכפר יָאנוחַ נמצא בחורבת גוב. האתר נמצא בלב אזור חקלאי מעובד כך שכמעט ולא נראים ממצאים בשטח, אך בכל זאת חפירות שנערכו במקום מצאו ממצאים מתקופת הברונזה (הכנענית) והברזל (הישראלית), ושרידי מבנה המשוער כמנזר ביזנטי מהמאה ה-6 לספירה.
יש בכל זאת המחפשים אתר מתאים ליָנוֹחַ על הנתיב הראשי של מסע תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר בין קֶדֶשׁ לחָצוֹר, כמו תל א-נַּעְמֶה הקטן שבבקעת החולה (ראו במפה) שם נמצאו חרסים מתקופת הברונזה והברזל
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 704
. הצעה נוספת באזור זה היא עם ח'רבת נוחה מצפון-מערב לכפר-גלעדי, אשר משמרת כביכול את שמה של יָנוֹחַ המקראית, אך השרידים המוקדמים ביותר שנמצאו בשני המוקדים של החורבה הם מהתקופות ההלניסטית והרומית . לכן ההנחה היא שהישוב נדד בשלב כלשהו לח'רבת נוחה מגבעת השוקת הסמוכה, בה נמצאו ממצאים בין השאר מתקופת הברונזה ועדויות לרצף ישובי מתקופת הברזל ועד לתקופה ההלניסטית והרומית ביזנטית, אליה מתוארך המאוזוליאום שנמצא במקום ובו מספר קברים כולל אחד שעליו חקוקה כתובת בעברית.
פרקים המזכירים את יָנוֹחַ
ציטוטים נבחרים