עיר
צֹר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

צֹר ב1839. רואים בבירור את ה"אי" של צור המקושר בסוללת אדמה לחוף היבשתי, By Haghe, Louis, 1806-1885, lithographer; Roberts, David, 1796-1864, artist [Public domain], via Wikimedia Commons
צֹר כפי שנראתה בשנת 1839. שימו לב לגשר היבשתי בין ה"אי" לשעבר ליבשה, ולנמל הצידוני בצפון העיר (מימין)
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Siege of Tyre. By Frank Martini. Cartographer, Department of History, United States Military Academy, [Public domain], via Wikimedia Commons
האיור מראה את הסוללה שנבנתה בימי המצור של אלכסנדר מוקדון בין היבשה לבין האי של צור. שימו לב לנמל הצידוני בצפון האי ולנמל המצרי בדרומו.
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
צֹר במקרא
משמעות שמה של העיר צֹר\צוֹר הוא "סלע", והיא אמנם שכנה על אי כסלע "בְּלֵב יַמִּים"
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ח פסוק ב: ב בֶּן אָדָם אֱמֹר לִנְגִיד צֹר כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה יַעַן גָּבַהּ לִבְּךָ וַתֹּאמֶר אֵל אָנִי מוֹשַׁב אֱלֹהִים יָשַׁבְתִּי בְּלֵב יַמִּים וְאַתָּה אָדָם וְלֹא אֵל וַתִּתֵּן לִבְּךָ כְּלֵב אֱלֹהִים.
. צוֹר סחרה עם מדינות רחוקות עם צי האוניות המפואר שלה
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ז פסוקים ג-ה: ג וְאָמַרְתָּ לְצוֹר הישבתי [הַיֹּשֶׁבֶת] עַל מְבוֹאֹת יָם רֹכֶלֶת הָעַמִּים אֶל אִיִּים רַבִּים כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה צוֹר אַתְּ אָמַרְתְּ אֲנִי כְּלִילַת יֹפִי. ד בְּלֵב יַמִּים גְּבוּלָיִךְ בֹּנַיִךְ כָּלְלוּ יָפְיֵךְ. ה בְּרוֹשִׁים מִשְּׂנִיר בָּנוּ לָךְ אֵת כָּל לֻחֹתָיִם אֶרֶז מִלְּבָנוֹן לָקָחוּ לַעֲשׂוֹת תֹּרֶן עָלָיִךְ.
, ונודעה כעיר עשירה וחזקה
[^]יוֹאֵל פרק ד פסוק ה: ה אֲשֶׁר כַּסְפִּי וּזְהָבִי לְקַחְתֶּם וּמַחֲמַדַּי הַטֹּבִים הֲבֵאתֶם לְהֵיכְלֵיכֶם.
המוקפת חומה
[^]עָמוֹס פרק א פסוק י: י וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת צֹר וְאָכְלָה אַרְמְנֹתֶיהָ.
וביצורים
[^]זְכַרְיָה פרק ט פסוק ג: ג וַתִּבֶן צֹר מָצוֹר לָהּ וַתִּצְבָּר כֶּסֶף כֶּעָפָר וְחָרוּץ כְּטִיט חוּצוֹת.
. צוֹר נזכרת רבות יחד עם שאר ערי החוף הפניקי
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ז פסוקים ח-ט: ח יֹשְׁבֵי צִידוֹן וְאַרְוַד הָיוּ שָׁטִים לָךְ חֲכָמַיִךְ צוֹר הָיוּ בָךְ הֵמָּה חֹבְלָיִךְ. ט זִקְנֵי גְבַל וַחֲכָמֶיהָ הָיוּ בָךְ מַחֲזִיקֵי בִּדְקֵךְ כָּל אֳנִיּוֹת הַיָּם וּמַלָּחֵיהֶם הָיוּ בָךְ לַעֲרֹב מַעֲרָבֵךְ.
[^]תְּהִלִּים פרק פ"ג פסוק ח: ח גְּבָל וְעַמּוֹן וַעֲמָלֵק פְּלֶשֶׁת עִם יֹשְׁבֵי צוֹר.
, ובמיוחד יחד עם צִידֹן. צֹר אף נזכרת כאִי סֹחֵר צִידוֹן
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק כ"ג פסוקים א-ב: א מַשָּׂא צֹר הֵילִילוּ אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ כִּי שֻׁדַּד מִבַּיִת מִבּוֹא מֵאֶרֶץ כִּתִּים נִגְלָה לָמוֹ. ב דֹּמּוּ יֹשְׁבֵי אִי סֹחֵר צִידוֹן עֹבֵר יָם מִלְאוּךְ.
, אך נראה שבשלב מאוחר יותר התפצלו צוֹר וצִידֹן לממלכות נפרדות
[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ז פסוק ג: ג וְשִׁלַּחְתָּם אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם וְאֶל מֶלֶךְ מוֹאָב וְאֶל מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן וְאֶל מֶלֶךְ צֹר וְאֶל מֶלֶךְ צִידוֹן בְּיַד מַלְאָכִים הַבָּאִים יְרוּשָׁלַ‍ִם אֶל צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה.
.

בתיאור הגבולות הצפוניים של נחלת שבט אָשֵׁר, נאמר שהגבול עבר בסמוך ל"עִיר מִבְצַר צֹר" ול"חֹסָה"
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוק כ"ט: כט וְשָׁב הַגְּבוּל הָרָמָה וְעַד עִיר מִבְצַר צֹר וְשָׁב הַגְּבוּל חֹסָה ויהיו [וְהָיוּ] תֹצְאֹתָיו הַיָּמָּה מֵחֶבֶל אַכְזִיבָה.
, הנמצאות כמשוער בחלק היבשתי של צור אל מול האי (ראו במפה). גם כשהמלך דָוִד שלח את יוֹאָב לערוך מפקד כללי בממלכתו, הגיעו הפוקדים עד מִבְצַר צֹר
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"ד פסוק ז: ז וַיָּבֹאוּ מִבְצַר צֹר וְכָל עָרֵי הַחִוִּי וְהַכְּנַעֲנִי וַיֵּצְאוּ אֶל נֶגֶב יְהוּדָה בְּאֵר שָׁבַע.
.

בימי דָוִד ובנו שְׁלֹמֹה שררה ברית ידידות בינם לבין חִירָם מֶלֶךְ צֹר. חִירָם שלח בנאים ועצים לבניה (מעצי האֶרֶז והבְרוֹשׁ הגדלים בהרי הר הַלְּבָנוֹן שבשליטתו) כדי לבנות את ארמון דָוִד ביְרוּשָׁלַיִם, ואח"כ עזר באופן דומה גם לשְׁלֹמֹה בבנית המקדש ובתי הארמון ביְרוּשָׁלַיִם. כעבור 20 שנות בנייה, שְׁלֹמֹה נתן לחִירָם 20 ערים בגליל כתמורה לעזרתו, אך חִירָם התאכזב מהן ונתן להם את שמם - ארץ כָּבוּל (לא פורייה). חִירָם ושְׁלֹמֹה בכל אופן שיתפו פעולה גם במסחר, וספניהם יצאו יחדיו לאוֹפִיר להביא זהב.

בתְּהִלִּים פרק מ"ה מופיע מזמור לכבוד נישואי ה"מֶלֶךְ" עם נסיכה "בַת צֹר"
[^]תְּהִלִּים פרק מ"ה פסוקים י"ג-ט"ז: יג וּבַת צֹר בְּמִנְחָה פָּנַיִךְ יְחַלּוּ עֲשִׁירֵי עָם. יד כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה מִמִּשְׁבְּצוֹת זָהָב לְבוּשָׁהּ. טו לִרְקָמוֹת תּוּבַל לַמֶּלֶךְ בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ מוּבָאוֹת לָךְ. טז תּוּבַלְנָה בִּשְׂמָחֹת וָגִיל תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ.
. המזמור לא זיהה את החתן המלכותי בשמו, אך ידוע שאַחְאָב מלך יִשְׂרָאֵל נישא ל"אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים", והיא הביאה איתה ליִשְׂרָאֵל גם את פולחן הַבַּעַל
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים ל-ל"א: ל וַיַּעַשׂ אַחְאָב בֶּן עָמְרִי הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו. לא וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ.
שעורר את זעמו של אֵלִיָּהוּ הנביא. אחרי נפילת בית אַחְאָב ורצח אִיזֶבֶל הקשרים התרופפו מן הסתם, אך גם בסוף ימי ממלכת יהודה מסופר שצִדְקִיָּהוּ כינס ביְרוּשָׁלַיִם נציגים ממלכי האזור כדי לתכנן התנגדות משותפת לבָּבֶל, ובין המלכים נזכרים גם מלכי צֹר, וצִידוֹן
[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ז פסוק ג: ג וְשִׁלַּחְתָּם אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם וְאֶל מֶלֶךְ מוֹאָב וְאֶל מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן וְאֶל מֶלֶךְ צֹר וְאֶל מֶלֶךְ צִידוֹן בְּיַד מַלְאָכִים הַבָּאִים יְרוּשָׁלַ‍ִם אֶל צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה.
.

נביאי יִשְׂרָאֵל הרבו לבקר ולנבא חורבן לצוֹר, הגאה בעושרה הרב. כך יְשַׁעְיָהוּ ניבא את חורבנה בידי אַשּׁוּר ויִרְמְיָהוּ את חורבנה בידי בָּבֶל
[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ה פסוק כ"ב: כב וְאֵת כָּל מַלְכֵי צֹר וְאֵת כָּל מַלְכֵי צִידוֹן וְאֵת מַלְכֵי הָאִי אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיָּם.
. גם יְחֶזְקֵאל ניבא כך -, אך כשהמצור של נְבוּכַדְנֶאצַּר על צוֹר נכשל, יְחֶזְקֵאל ניבא שנְבוּכַדְרֶאצַּר יפוצה בביזת אֶרֶץ מִצְרָיִם
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ט פסוקים י"ח-י"ט: יח בֶּן אָדָם נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הֶעֱבִיד אֶת חֵילוֹ עֲבֹדָה גְדֹלָה אֶל צֹר כָּל רֹאשׁ מֻקְרָח וְכָל כָּתֵף מְרוּטָה וְשָׂכָר לֹא הָיָה לוֹ וּלְחֵילוֹ מִצֹּר עַל הָעֲבֹדָה אֲשֶׁר עָבַד עָלֶיהָ. יט לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנְנִי נֹתֵן לִנְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם וְנָשָׂא הֲמֹנָהּ וְשָׁלַל שְׁלָלָהּ וּבָזַז בִּזָּהּ וְהָיְתָה שָׂכָר לְחֵילוֹ.
. גם הנביאים עָמוֹס ויוֹאֵל ניבאו את חורבן צוֹר, וזאת כנקמה על כך שהשתתפה במכירת השבויים היהודים למדינות רחוקות
[^]עָמוֹס פרק א פסוקים ט-י: ט כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי צֹר וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל הַסְגִּירָם גָּלוּת שְׁלֵמָה לֶאֱדוֹם וְלֹא זָכְרוּ בְּרִית אַחִים. י וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת צֹר וְאָכְלָה אַרְמְנֹתֶיהָ.
[^]יוֹאֵל פרק ד פסוקים ד-ו: ד וְגַם מָה אַתֶּם לִי צֹר וְצִידוֹן וְכֹל גְּלִילוֹת פְּלָשֶׁת הַגְּמוּל אַתֶּם מְשַׁלְּמִים עָלָי וְאִם גֹּמְלִים אַתֶּם עָלַי קַל מְהֵרָה אָשִׁיב גְּמֻלְכֶם בְּרֹאשְׁכֶם. ה אֲשֶׁר כַּסְפִּי וּזְהָבִי לְקַחְתֶּם וּמַחֲמַדַּי הַטֹּבִים הֲבֵאתֶם לְהֵיכְלֵיכֶם. ו וּבְנֵי יְהוּדָה וּבְנֵי יְרוּשָׁלַ‍ִם מְכַרְתֶּם לִבְנֵי הַיְּוָנִים לְמַעַן הַרְחִיקָם מֵעַל גְּבוּלָם.
.
זיהוי המקום
העיר צוֹר שכנה על אי קטן (כ-58 עד 75 דונם) כק"מ מהחוף הפניקי בדרום לבנון של היום. בחוף שמול האי שכנה "צוֹר היבשתית" - היא אושו המזוהה עם חֹסָה המקראית, וגם עִיר מִבְצַר צֹר המזוהות שתיהן עם תלים קדומים מול האי הצורי (ראו במפה)
[1]עולם התנ"ך, ספר יְהוֹשֻׁעַ עמ' 186.
. על פי ההסטוריון היווני הרודוטוס, הצידונים יסדו את הישוב בתלים אלה בסביבות 2750 לפנה"ס, והמעיינות שלידם היוו את מקור המים של העיר עוד זמן רב, עד לבנית בורות אגירה על האי עצמו
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 698
. ההגנה הטבעית של האי הקשתה על כיבוש העיר, ושני הנמלים (ה"צידוני" בצפון וה"מצרי" בדרום) סיפקו מַעֲגָן בטוח לצי הסוחר של צוֹר. כך היתה צוֹר לעיר עשירה וחזקה, ושלטה בשיאה על אזור החוף הפניקי וערי המסחר שבו, על מושבותיה שעל חופי הים התיכון כולל בקפריסין ובקרתגו (ליד תוניס של היום, ולימים האויבת הגדולה של רומא הרפובליקאית), וגם בין השאר על ערים בגליל שבארץ ישראל. צור גם נודעה בתעשייה שהתפתחה בה לייצור צבעי הארגמן והתכלת היוקרתיים מחלזונות הארגמונים, והארגמון מופיע אף על כמה ממטבעות העיר.

על קַדְמוּתָהּ של צוֹר ועל חשיבותה כבר בתקופות קדומות מעידים איזכורים שלה בתעודות מצריות עתיקות, כולל בכתבי המארות
[*]כתבים מאגיים מתחילת האלף השני לפנה"ס במִצְרַיִם הקדומה, שנועדו לפגוע באויבים השונים של מצרים.
, במכתבי אל עמארנה
[*]אוסף גדול של "מכתבים" מהמאה ה-14 לפנה"ס שנכתבו למלכי מצרים בעיקר ממנהיגים באזור כנען וסוריה.
, ביניהם כלולים בין השאר מכתבים של אַבִּמִלְכִּ מלך צור הקורא לעזרת פרעה כנגד החַתִּים. מאוחר יותר השתלטה מצרים על אזור צוֹר, ומספר תעודות מעידות על קיום קשרים דיפלומטים ומסחריים בין צוֹר למצרים, וגם בינה לבין ממלכת אוגרית במאה ה-13 לפנה"ס. צוֹר חרבה כנראה בימי הפלישות של גויי הים ונוסדה שוב במאה ה-12 (לפי מסורת מסוימת - שוב בידי בני צִידֹן).

חִירָם הנזכר במקרא מָלַךְ על צור במאה ה-10 לפנה"ס והרחיב גם את האי של צור וגם את מושבותיה שמעבר לים. אֶתְבַּעַל (אבי אִיזֶבֶל) שמלך כ-100 שנים אחריו נקרא גם "מֶלֶךְ צִידֹנִים", ונראה שבתקופה זאת צור המאוחדת עם צִידֹן שלטה כבר גם על ערי המסחר הראשיות של החוף הפניקי
[7]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 702-701
. בנו של אֶתְבַּעַל הוא כנראה בעלעזר הנזכר כמעלה מס לאַשּׁוּר בימי שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-3. לפי האגדה, נכדתו דידו נאלצה לברוח מצור לצפון אפריקה אחרי שהמלך פיגמליון אָחִיהָ רצח את בעלה, ולבסוף היא שיסדה שם את העיר קרתגו (סוף המאה ה-9 לפנה"ס).

במאה הבאה גבר הלחץ האשורי על צור, ואֶתְבַּעַל ה-2 נזכר בין מעלי המס לתִּגְלַת פִּלְאֶסֶר ה-3 מלך אַשּׁוּר. מלכי אַשּׁוּר השתלטו על האזור וערכו כמה מסעות עונשין בעקבות מרידות חוזרות של ארצות האזור, כולל של צִידֹן וצֹר. כך עשו בין השאר שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-5 כשהיה בדרכו גם לכיבוש שֹׁמְרוֹן, ואח"כ סַנְחֵרִיב כשבא בשנת 701 לפנה"ס במסע עונשין כנגד הברית שכרתו נגדו ערי הפניקים יחד עם חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה. סַנְחֵרִיב כבש קודם את צִידֹן ואז השתמש באוניתיה כדי לנסות ולכבוש את צֹר, אך צֹר ניצלה בזכות מיקומה המוגן והצי המתקדם שלה.

כנראה שבימי סַנְחֵרִיב נפרדו הממלכות של צִידֹן ושל צֹר. עם החלשות ונפילת האימפריה האשורית, החלה עלייתה של בָּבֶל, וההתקרבות של צור למצרים. מצרים ניסתה להתנגד לחדירה של בָּבֶל לאזור אך ללא הצלחה, וצור הצטרפה (או אולצה על ידי המצרים להצטרף) למרידה בבָּבֶל, וכך צִדְקִיָּהוּ שלח משלחות "אֶל מֶלֶךְ צֹר וְאֶל מֶלֶךְ צִידוֹן" כדי לתכנן את המרידה. הברית כידוע כָּשְׁלָה וערי הפניקים נכנעו בסופו של דבר בפני נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל. נְבוּכַדְנֶאצַּר צר על צור כ-13 חודש, ולבסוף הגיע להסכם שכלל אוטונומיה חלקית לעיר תחת השגחה בבלית.

מאוחר יותר השתלטו הפרסים על כל שטחי האימפריה הבבלית, כולל על ערי הפניקים, שזכו ביציבות ובאוטונומיה מוגבלת בשל חשיבותם המסחרית, ובשל האוניות שסיפקו לצי הפרסי. אלכסנדר מוקדון עבר בחוף הפניקי בדרכו למצרים (332 לפנה"ס), וביקש להכנס לצוֹר כדי להקריב במקדש שהיה שם לאל הראשי של העיר - מלקרת ("מלך - העיר\קרת"), אך בקשתו סורבה. אלכסנדר הטיל מצור על העיר, וגם שפך למענו סוללה שחיברה את האי של צור ליבשה, ולבסוף כבש את המקום. ברבות השנים הצטברו חולות על הסוללה וצור היתה לחצי-אי כפי שהיא קיימת היום (ראו תמונות). כל הערים הפניקיות נפלו בכל אופן בידי צבאות אלכסנדר מוקדון, ועברו אח"כ מיד ליד בין הממלכות ההלניסטיות שבאו אחריו. הן איבדו את חשיבותן המסחרית בעיקר לטובת העיר אלכסנדריה שבמצרים, ונכללו בסופו של דבר באימפריה הרומית.
פרקים המזכירים את צֹר
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על צֹר באתר של ויקיפדיה.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

The tribute of the ships of Tyre and Sidon, and the capture of Khazazu. Pinches (Shalmaneser II, B.C. 859-825), Theophilus G. (Theophilus Goldridge) (1856-1934) (Writer of accompanying material)Eames, Wilberforce (1855-1937) (Compiler)Birch, Samuel (1813-1885) (Author), Public domain, via Wikimedia Commons
תבליט של שלמנאסר ה-2 מלך אשור, המראה ספינות צוריות מובילות סחורות מהאי כמס לאשור (לפני בנית הסוללה). שימו לב לחומות המקיפות את האי.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Silver coin minted in the Phoenician city of Tyre during the Persian Period (5th-4th cent. BCE). Unknown author, [CC0], via Wikimedia Commons
מטבע כסף מצוֹר בתקופה הפרסית (מאות 5-4 לפנה"ס). בצד שמאל ניתן לראות דולפין, ומתחת לפני הים את חלזון הארגמון שממנו הפיקה צוֹר את צבעי הארגמן והתכלת הידועים שלה.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Murex shells from the Iron Age II period. Aaadir, [CC0], via Wikimedia Commons
קונכיות של חלזונות ארגמון מתקופת הברזל II (מאות 7-10 לפנה"ס), עם שאריות צבע קדום על כלי החרס המוצגים מימין (במוזיאון הימי הלאומי בחיפה).