פרטי היוצר\ת
Tel Goded. By Deror avi, [CC-BY-SA-3.0]
תל גודד - ח'רבת אלג'דידה
|
רמת זיהוי
: 3 - זיהוי משוער
כנויים נוספים
: מוֹרֶשֶׁת גַּת\תל גּוֹדֵד\ח'רבת אֶל-גֻ'דֶידֶה
מוֹרֶשֶׁת במקרא
מוֹרֶשֶׁת, או מוֹרֶשֶׁת גַּת, היא כמשוער גַּת הנזכרת ברשימת הערים שביצר רְחַבְעָם מלך יְהוּדָה
מוֹרֶשֶׁת היתה עיר מוצאו של הנביא מִיכָה "הַמּוֹרַשְׁתִּי" אשר ניבא לממלכות יִשְׂרָאֵל ויְהוּדָה בימי יוֹתָם, אָחָז, וחִזְקִיָּהוּ מלכי יהודה
מִיכָה הַמּוֹרַשְׁתִּי נזכר שוב ע"י זקני העם שהגנו על הנביא יִרְמְיָהוּ, אשר ניבא את חורבן יְרוּשָׁלַיִם בימי מלכות יְהוֹיָקִים. הזקנים הזכירו שמִיכָה ניבא נבואות חורבן לירושלים בימי חִזְקִיָּהוּ
[1]עולם התנ"ך, ספר דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב עמ' 82.
[2]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 256-254
(אולי לקראת או בעקבות מסע המלחמה של פרעה שִׁישַׁק[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ב פסוקים ב-ד: ב
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שִׁישַׁק מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלִָם כִּי מָעֲלוּ בַּיהוָה.
ג
בְּאֶלֶף וּמָאתַיִם רֶכֶב וּבְשִׁשִּׁים אֶלֶף פָּרָשִׁים וְאֵין מִסְפָּר לָעָם אֲשֶׁר בָּאוּ עִמּוֹ מִמִּצְרַיִם לוּבִים סֻכִּיִּים וְכוּשִׁים.
ד
וַיִּלְכֹּד אֶת עָרֵי הַמְּצֻרוֹת אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיָּבֹא עַד יְרוּשָׁלִָם.
). גַּת נזכרת כאן אחרי שׂוֹכֹה ועֲדֻלָּם ולפני מָרֵשָׁה ולָכִישׁ[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"א פסוקים ה-י"ב: ה
וַיֵּשֶׁב רְחַבְעָם בִּירוּשָׁלִָם וַיִּבֶן עָרִים לְמָצוֹר בִּיהוּדָה.
ו
וַיִּבֶן אֶת בֵּית לֶחֶם וְאֶת עֵיטָם וְאֶת תְּקוֹעַ.
ז
וְאֶת בֵּית צוּר וְאֶת שׂוֹכוֹ וְאֶת עֲדֻלָּם.
ח
וְאֶת גַּת וְאֶת מָרֵשָׁה וְאֶת זִיף.
ט
וְאֶת אֲדוֹרַיִם וְאֶת לָכִישׁ וְאֶת עֲזֵקָה.
י
וְאֶת צָרְעָה וְאֶת אַיָּלוֹן וְאֶת חֶבְרוֹן אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וּבְבִנְיָמִן עָרֵי מְצֻרוֹת.
יא
וַיְחַזֵּק אֶת הַמְּצֻרוֹת וַיִּתֵּן בָּהֶם נְגִידִים וְאֹצְרוֹת מַאֲכָל וְשֶׁמֶן וָיָיִן.
יב
וּבְכָל עִיר וָעִיר צִנּוֹת וּרְמָחִים וַיְחַזְּקֵם לְהַרְבֵּה מְאֹד וַיְהִי לוֹ יְהוּדָה וּבִנְיָמִן.
.
מוֹרֶשֶׁת היתה עיר מוצאו של הנביא מִיכָה "הַמּוֹרַשְׁתִּי" אשר ניבא לממלכות יִשְׂרָאֵל ויְהוּדָה בימי יוֹתָם, אָחָז, וחִזְקִיָּהוּ מלכי יהודה
[^]מִיכָה פרק א פסוק א: א
דְּבַר יְהוָה אֲשֶׁר הָיָה אֶל מִיכָה הַמֹּרַשְׁתִּי בִּימֵי יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּה מַלְכֵי יְהוּדָה אֲשֶׁר חָזָה עַל שֹׁמְרוֹן וִירוּשָׁלִָם.
. בימיו עלה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר על יְהוּדָה ותפס את הערים הבצורות[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוק י"ג: יג
וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת וַיִּתְפְּשֵׂם.
כולל את לָכִישׁ[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוק ח: ח
וַיָּשָׁב רַב שָׁקֵה וַיִּמְצָא אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר נִלְחָם עַל לִבְנָה כִּי שָׁמַע כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ.
. מִיכָה כינה את לָכִישׁ מקור חטאי העם, ולכן היא תתן מס (שִׁלּוּחִים הם השי הניתן לבת היוצאת להנשא) על הערים הכבושות - מוֹרֶשֶׁת גַּת, ואַכְזִיב. ה' עוד יביא לה את ה"יורש" (הכובש היורש את אדמותיה) שיגיע עד עֲדֻלָּם ומָרֵשָׁה (ויש להבחין בין מָרֵשָׁה זו לבין מוֹרֶשֶׁת הסמוכה)[^]מִיכָה פרק א פסוקים י"ג-ט"ז: יג
רְתֹם הַמֶּרְכָּבָה לָרֶכֶשׁ יוֹשֶׁבֶת לָכִישׁ רֵאשִׁית חַטָּאת הִיא לְבַת צִיּוֹן כִּי בָךְ נִמְצְאוּ פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל.
יד
לָכֵן תִּתְּנִי שִׁלּוּחִים עַל מוֹרֶשֶׁת גַּת בָּתֵּי אַכְזִיב לְאַכְזָב לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל.
טו
עֹד הַיֹּרֵשׁ אָבִי לָךְ יוֹשֶׁבֶת מָרֵשָׁה עַד עֲדֻלָּם יָבוֹא כְּבוֹד יִשְׂרָאֵל.
טז
קָרְחִי וָגֹזִּי עַל בְּנֵי תַּעֲנוּגָיִךְ הַרְחִבִי קָרְחָתֵךְ כַּנֶּשֶׁר כִּי גָלוּ מִמֵּךְ.
.
מִיכָה הַמּוֹרַשְׁתִּי נזכר שוב ע"י זקני העם שהגנו על הנביא יִרְמְיָהוּ, אשר ניבא את חורבן יְרוּשָׁלַיִם בימי מלכות יְהוֹיָקִים. הזקנים הזכירו שמִיכָה ניבא נבואות חורבן לירושלים בימי חִזְקִיָּהוּ
[^]מִיכָה פרק ג פסוק י"ב: יב
לָכֵן בִּגְלַלְכֶם צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ וִירוּשָׁלִַם עִיִּין תִּהְיֶה וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר.
, אך לא הומת אז, מפחד ה', וה' חזר בו מכוונת החורבן[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ו פסוקים י"ז-י"ט: יז
וַיָּקֻמוּ אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי הָאָרֶץ וַיֹּאמְרוּ אֶל כָּל קְהַל הָעָם לֵאמֹר.
יח
מיכיה [מִיכָה] הַמּוֹרַשְׁתִּי הָיָה נִבָּא בִּימֵי חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיֹּאמֶר אֶל כָּל עַם יְהוּדָה לֵאמֹר כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ וִירוּשָׁלַיִם עִיִּים תִּהְיֶה וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר.
יט
הֶהָמֵת הֱמִתֻהוּ חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה וְכָל יְהוּדָה הֲלֹא יָרֵא אֶת יְהוָה וַיְחַל אֶת פְּנֵי יְהוָה וַיִּנָּחֶם יְהוָה אֶל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר עֲלֵיהֶם וַאֲנַחְנוּ עֹשִׂים רָעָה גְדוֹלָה עַל נַפְשׁוֹתֵינוּ.
.
זיהוי המקום
האתר של מוֹרֶשֶׁת גַּת אינו ידוע בוודאות והצעות הזיהוי השונות מבוססות בעיקר על האיזכורים המעטים של מוֹרֶשֶׁת במקרא ועל מסורות נוצריות עממיות קדומות על מקום קבורתו של הנביא מִיכָה.
מוֹרֶשֶׁת גַּת נמצאת מן הסתם לא הרחק מדי מגַּת הפְּלִשְׁתִּית המזוהה עם תל צָפִית שבשְּׁפֵלָה (ראו במפה). בימי רְחַבְעָם היתה כנראה גַּת עדיין ביד הפְּלִשְׁתִּים, ולכן גַּת הפְּלִשְׁתִּית לא יכלה להיות גַּת הנזכרת על קו הביצורים של רְחַבְעָם בין עֲדֻלָּם ומָרֵשָׁה, וגַּת זו של רְחַבְעָם מזוהה במקום זאת בד"כ עם מוֹרֶשֶׁת גַּת
על התלים המקראיים המתאימים הנמצאים באזור זה מתחרות עוד כמה ערים מקראיות שזיהויין אינו וודאי ואשר נמצאות כמשוער באזור זה של הַשְּׁפֵלָה. כך, בין הזיהויים שהוצעו למוֹרֶשֶׁת נכללים חורבת לבנין\תל אלביצ'ה
בתל גּוֹדֵד בכל אופן נמצאו עדויות ליישוב מקראי, כולל מתקופת הברונזה (הכנענית) והברזל (הישראלית), והעיר שהיתה בו שכנה על דרך אורך חשובה בשפלה שקישרה את לָכִישׁ עם עֵמֶק אַיָּלוֹן שמצפון
מוֹרֶשֶׁת גַּת נמצאת מן הסתם לא הרחק מדי מגַּת הפְּלִשְׁתִּית המזוהה עם תל צָפִית שבשְּׁפֵלָה (ראו במפה). בימי רְחַבְעָם היתה כנראה גַּת עדיין ביד הפְּלִשְׁתִּים, ולכן גַּת הפְּלִשְׁתִּית לא יכלה להיות גַּת הנזכרת על קו הביצורים של רְחַבְעָם בין עֲדֻלָּם ומָרֵשָׁה, וגַּת זו של רְחַבְעָם מזוהה במקום זאת בד"כ עם מוֹרֶשֶׁת גַּת
[3]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 256-254
. האזור שבין עֲדֻלָּם למָרֵשָׁה מתאים גם לאיזכור של מוֹרֶשֶׁת בין לָכִישׁ לאַכְזִיב ברשימת ערי הַשְּׁפֵלָה שנכבשו ע"י אַשּׁוּר על פי הנביא מִיכָה (ראו למעלה ובמפה).
על התלים המקראיים המתאימים הנמצאים באזור זה מתחרות עוד כמה ערים מקראיות שזיהויין אינו וודאי ואשר נמצאות כמשוער באזור זה של הַשְּׁפֵלָה. כך, בין הזיהויים שהוצעו למוֹרֶשֶׁת נכללים חורבת לבנין\תל אלביצ'ה
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ד, עמוד 742
המזוהה בד"כ עם אַכְזִיב, תל בורנה\בֻרְנַאט[5]עולם התנ"ך, ספר תרי עשר ב' עמ' 10.
המזוהה בד"כ עם לִבְנָה, ותל גּוֹדֵד\ח'רבת אֶל-גֻ'דֶידֶה שהוא הזיהוי המקובל ביותר למוֹרֶשֶׁת, אך הוצע כזיהוי סביר גם ללִבְנָה ולמַקֵּדָה. הזיהוי של תל גּוֹדֵד עם מוֹרֶשֶׁת מתאים גם למסורות הנוצריות העממיות הממקמות את קברו של הנביא מִיכָה מעט מצפון לבית גוברין במרחק של כ-2 עד 4 ק"מ. מסורות אלה מתייחסות אולי לחורבת בצל שמצפון לבית גוברין וכ-1.5 ק"מ מדרום לתל גּוֹדֵד, שם נמצאו שרידים מהתקופה הרומית-ביזנטית (אך לא מתקופת המקרא)[7]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ד, עמוד 742-741
.
בתל גּוֹדֵד בכל אופן נמצאו עדויות ליישוב מקראי, כולל מתקופת הברונזה (הכנענית) והברזל (הישראלית), והעיר שהיתה בו שכנה על דרך אורך חשובה בשפלה שקישרה את לָכִישׁ עם עֵמֶק אַיָּלוֹן שמצפון
[8]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 46-44
. באתר נמצאו מספר גדול של חותמות "למלך" הטבועות על ידיות כדים, מהסוג שנמצא עוד באתרים רבים נוספים ברחבי יְהוּדָה. החותמות מתוארכות בד"כ לימי מלכות חִזְקִיָּהוּ, ואחת ההשערות היא שמדובר במאגרי מזון שהוכנו לקראת המרד באַשּׁוּר והפלישה הצפויה של סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר ליְהוּדָה (701 לפנה"ס). בתל גּוֹדֵד נמצאו גם שרידי ביצורים ומערכת מים מהתקופה הרומית, ומערכות מסתור מימי מרד בר-כוכבא.
פרקים המזכירים את מוֹרֶשֶׁת
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
תל גודד. באתר קק"ל.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.