עיר
אֶשְׁתְּמֹע
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Samou IMG 0875. By محمد الفلسطيني, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
חורבות ליד בית הכנסת העתיק באֶשְׁתְּמֹע, בכפר הערבי אֶ-סַּמוּע
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Menorah on lintel of Eshtemoa Synagogue, 3rd - 4th century CE. By Davidbena, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
תבליט מנורה שנמצא בבית הכנסת העתיק באֶשְׁתְּמֹע
רמת זיהוי : 2 - זיהוי מקובל
כנויים נוספים : אֶשְׁתְּמֹה\אֶ-סַּמוּע
אֶשְׁתְּמֹע במקרא
אֶשְׁתְּמֹע\אֶשְׁתְּמֹה נזכרת ברשימה של 11 ערי מחוז בדרום הָר יְהוּדָה בין עֲנָב ועָנִים
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים מ"ח-נ"א: מח וּבָהָר שָׁמִיר וְיַתִּיר וְשׂוֹכֹה. מט וְדַנָּה וְקִרְיַת סַנָּה הִיא דְבִר. נ וַעֲנָב וְאֶשְׁתְּמֹה וְעָנִים. נא וְגֹשֶׁן וְחֹלֹן וְגִלֹה עָרִים אַחַת עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן.
. אֶשְׁתְּמֹע נקבעה אח"כ כעיר לְוִיִּים ונמסרה (יחד עם חֶבְרוֹן, לִבְנָה, יַתִּיר וערים נוספות) לידי בְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק כ"א פסוקים י"ג-י"ד: יג וְלִבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן נָתְנוּ אֶת עִיר מִקְלַט הָרֹצֵחַ אֶת חֶבְרוֹן וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ וְאֶת לִבְנָה וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ. יד וְאֶת יַתִּר וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ וְאֶת אֶשְׁתְּמֹעַ וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ.
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ו פסוק מ"ב: מב וְלִבְנֵי אַהֲרֹן נָתְנוּ אֶת עָרֵי הַמִּקְלָט אֶת חֶבְרוֹן וְאֶת לִבְנָה וְאֶת מִגְרָשֶׁיהָ וְאֶת יַתִּר וְאֶת אֶשְׁתְּמֹעַ וְאֶת מִגְרָשֶׁיהָ.
. ב
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוק י"זדִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוק י"ז: יז וּבֶן עֶזְרָה יֶתֶר וּמֶרֶד וְעֵפֶר וְיָלוֹן וַתַּהַר אֶת מִרְיָם וְאֶת שַׁמַּי וְאֶת יִשְׁבָּח אֲבִי אֶשְׁתְּמֹעַ.
מצויין שיִשְׁבָּח משבט יְהוּדָה היה האב הקדמון של בני אֶשְׁתְּמֹע, ואח"כ נמסר שאֶשְׁתְּמֹע היה מַּעֲכָתִי
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוק י"ט: יט וּבְנֵי אֵשֶׁת הוֹדִיָּה אֲחוֹת נַחַם אֲבִי קְעִילָה הַגַּרְמִי וְאֶשְׁתְּמֹעַ הַמַּעֲכָתִי.
, וכנראה הכוונה למַעֲכָה פלגש כָּלֵב
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב פסוק מ"ח: מח פִּלֶגֶשׁ כָּלֵב מַעֲכָה יָלַד שֶׁבֶר וְאֶת תִּרְחֲנָה.
שכבש את חֶבְרוֹן ושרבות ממשפחות האזור מתייחסות אליו.

בסיפורי עלילות דָוִד על הימים בהם ישב בצִקְלַג לפני שעלה למלוכה, מסופר שאחרי שהעֲמָלֵקִים תקפו ובזזו את צִקְלַג, דָוִד רדף אחריהם והביס אותם וחזר עם שלל רב. דָוִד חילק את השלל בין חייליו וגם בין "זִקְנֵי יְהוּדָה" מהמקומות שבהם שהה באזור יְהוּדָה, כולל בין זִקְנֵי יַתִּיר ואֶשְׁתְּמֹע
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ל פסוקים כ"ו, כ"ז-כ"ח: כו וַיָּבֹא דָוִד אֶל צִקְלַג וַיְשַׁלַּח מֵהַשָּׁלָל לְזִקְנֵי יְהוּדָה לְרֵעֵהוּ לֵאמֹר הִנֵּה לָכֶם בְּרָכָה מִשְּׁלַל אֹיְבֵי יְהוָה. ... כז לַאֲשֶׁר בְּבֵית אֵל וְלַאֲשֶׁר בְּרָמוֹת נֶגֶב וְלַאֲשֶׁר בְּיַתִּר. כח וְלַאֲשֶׁר בַּעֲרֹעֵר וְלַאֲשֶׁר בְּשִׂפְמוֹת וְלַאֲשֶׁר בְּאֶשְׁתְּמֹעַ.
.
זיהוי המקום
אֶשְׁתְּמֹע שכנה כאמור באזור שמדרום לחֶבְרוֹן, יחד עם עֲנָב ועָנִים. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) אֶשְׁתְּמֹע מתוארת ככפר גדול של יהודים בתחום בית-גוברין במחוז דרומא (המחוז הביזנטי של אזור הר יהודה שמדרום לחֶבְרוֹן). כפר זה מהתקופה הביזנטית מזוהה עם חורבות עתיקות בלב הכפר אֶ-סַּמוּע המשמר כמשוער את שמה של העיר המקראית
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 789
.

האתר של אֶשְׁתְּמֹע נמצא על שלוחה מזרחית של דרך האורך העיקרית בארץ שהגיעה מכוון הנגב דרך עֲרָד לאזור אֶשְׁתְּמֹע ויוּטָּה עד לחֶבְרוֹן ומשם צפונה לאורך רכס ההר דרך יְרוּשָׁלַיִם, בֵּית-אֵל ושְׁכֶם
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 44
. השרידים שבאתר מעידים על יישוב גדול בתקופת המשנה והתלמוד (התקופה של אוסביוס) כולל בית כנסת גדול עם קירות ששרדו לגובה רב (חלקם מעל 8 מטר), ובו רצפת פסיפס, מטמון מטבעות, ותבליט מנורת 7 קנים (ראו צילום).
פרקים המזכירים את אֶשְׁתְּמֹע
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על אֶשְׁתְּמֹע באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.