עיר
בֵּית-אֵל
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

הריסות מקדש ירבעם, בית אל, ישראל, by Deror_avi, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
חורבות אתר פולחן כנעני בְּבֵית-אֵל
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

אתר חלום יעקב ומקדש ירובעם, בית אל, ישראל, by Deror_avi, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
אתר "חלום יעקב" המסורתי מצפון להתנחלות בֵּית אֵל של ימינו, ובמרכזו מבנה קבר שֵׁיח'
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים : לוז
בֵּית-אֵל במקרא
בֵּית-אֵל היתה עיר בה התקיים פולחן לה' מימי האבות ועד ימי ממלכת ישראל, אז העיר הִתְחָרְתָה עם ירושלים כמרכז פולחני לאומי. בֵּית-אֵל נזכרת לראשונה כמקום השני שאליו בא אַבְרָם, כשהגיע לכְּנַעַן מחָרָן אחרי שעבר בשְׁכֶם. אַבְרָם חנה בין בֵּית-אֵל (ממערב) לעַי (ממזרח), הקים במקום מִזְבֵּחַ, וקרא בשם ה'
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י"ב פסוקים ו-ח: ו וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ. ז וַיֵּרָא יְהוָה אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו. ח וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה.
. אחרי שהות ארוכה במִצְרַיִם, אַבְרָם חזר למקום עם רכוש ומִּקְנֶה רב, ושוב קרא שם בשם ה'
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י"ג פסוקים א-ד: א וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ הַנֶּגְבָּה. ב וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב. ג וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אהלה [אָהֳלוֹ] בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי. ד אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם בָּרִאשֹׁנָה וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם יְהוָה.
.

אחרי שיַעֲקֹב גנב את ברכת אביו יִצְחָק שהיתה מיועדת לעֵשָׂו, האיצה בו רִבְקָה אִמּוֹ לברוח לחָרָן, ולמצוא שם אישה מבנות לָבָן אחיה. בדרך, יַעֲקֹב ישן על אבן וחלם חלום ובו מלאכים עולים ויורדים בסולם, שבו ניצב ה' המברך אותו. הוא מתעורר ומבין שהמקום הוא בית ה', ומקים מצבה מהאבן עליה ישן, וקורא למקום בֵּית-אֵל (שמו הקודם של המקום היה "לוּז"). אחרי שנים רבות, יַעֲקֹב חזר מחָרָן עם נשותיו וילדיו, ושכן זמן מה באזור שְׁכֶם. כאשר חזר לזבוח לה' בְּבֵית-אֵל, נפטרה שם דְּבֹרָה, מֵינֶקֶת רִבְקָה, ונקברה תחת עץ אַלּוֹן, שנודע מאז כ"אַלּוֹן בָּכוּת". ה' שינה את שם יַעֲקֹב ליִשְׂרָאֵל" וחזר על הבטחתו שיצא ממנו גוי גדול שיִירַשׁ את הארץ
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ה פסוקים א-ט"ו: א וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב קוּם עֲלֵה בֵית אֵל וְשֶׁב שָׁם וַעֲשֵׂה שָׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ בְּבָרְחֲךָ מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיךָ. ב וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל בֵּיתוֹ וְאֶל כָּל אֲשֶׁר עִמּוֹ הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם וְהִטַּהֲרוּ וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם. ג וְנָקוּמָה וְנַעֲלֶה בֵּית אֵל וְאֶעֱשֶׂה שָּׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הָעֹנֶה אֹתִי בְּיוֹם צָרָתִי וַיְהִי עִמָּדִי בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלָכְתִּי. ד וַיִּתְּנוּ אֶל יַעֲקֹב אֵת כָּל אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּיָדָם וְאֶת הַנְּזָמִים אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיִּטְמֹן אֹתָם יַעֲקֹב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר עִם שְׁכֶם. ה וַיִּסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיהֶם וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב. ו וַיָּבֹא יַעֲקֹב לוּזָה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן הִוא בֵּית אֵל הוּא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר עִמּוֹ. ז וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם אֵל בֵּית אֵל כִּי שָׁם נִגְלוּ אֵלָיו הָאֱלֹהִים בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אָחִיו. ח וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת. ט וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ. י וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. יא וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ. יב וְאֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְאַבְרָהָם וּלְיִצְחָק לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ. יג וַיַּעַל מֵעָלָיו אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ. יד וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ מַצֶּבֶת אָבֶן וַיַּסֵּךְ עָלֶיהָ נֶסֶךְ וַיִּצֹק עָלֶיהָ שָׁמֶן. טו וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ שָׁם אֱלֹהִים בֵּית אֵל.
.

כשנקבעו נחלות השבטים, נקבעה בֵּית אֵל להיות בתחום נחלת אֶפְרָיִם, ליד הגבול הדרומי שבין אֶפְרָיִם לבִנְיָמִן
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ז פסוקים א-ג: א וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל לִבְנֵי יוֹסֵף מִיַּרְדֵּן יְרִיחוֹ לְמֵי יְרִיחוֹ מִזְרָחָה הַמִּדְבָּר עֹלֶה מִירִיחוֹ בָּהָר בֵּית אֵל. ב וְיָצָא מִבֵּית אֵל לוּזָה וְעָבַר אֶל גְּבוּל הָאַרְכִּי עֲטָרוֹת. ג וְיָרַד יָמָּה אֶל גְּבוּל הַיַּפְלֵטִי עַד גְּבוּל בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן וְעַד גָּזֶר וְהָיוּ תצאתו [תֹצְאֹתָיו] יָמָּה.
. בֵּית-אֵל אבל נכבשה רק אחר מות יְהוֹשֻׁעַ, כשבני אֶפְרָיִם ומְנַשֶּׁה שיכנעו תושב מבֵּית-אֵל להראות להם כניסה לעיר. הם כבשו אותה והרגו את תושבי העיר מלבד את אותו איש, שברח ובנה עיר עם שם זהה ("לוּז") בארץ הַחִתִּים
[^]שׁוֹפְטִים פרק א פסוקים כ"ג-כ"ו: כג וַיָּתִירוּ בֵית יוֹסֵף בְּבֵית אֵל וְשֵׁם הָעִיר לְפָנִים לוּז. כד וַיִּרְאוּ הַשֹּׁמְרִים אִישׁ יוֹצֵא מִן הָעִיר וַיֹּאמְרוּ לוֹ הַרְאֵנוּ נָא אֶת מְבוֹא הָעִיר וְעָשִׂינוּ עִמְּךָ חָסֶד. כה וַיַּרְאֵם אֶת מְבוֹא הָעִיר וַיַּכּוּ אֶת הָעִיר לְפִי חָרֶב וְאֶת הָאִישׁ וְאֶת כָּל מִשְׁפַּחְתּוֹ שִׁלֵּחוּ. כו וַיֵּלֶךְ הָאִישׁ אֶרֶץ הַחִתִּים וַיִּבֶן עִיר וַיִּקְרָא שְׁמָהּ לוּז הוּא שְׁמָהּ עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
.

בֵּית-אֵל היתה למרכז פולחני, והיא נזכרת כמקום פולחן לה' עוד לפני תקופת המלכים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י פסוק ג: ג וְחָלַפְתָּ מִשָּׁם וָהָלְאָה וּבָאתָ עַד אֵלוֹן תָּבוֹר וּמְצָאוּךָ שָּׁם שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים עֹלִים אֶל הָאֱלֹהִים בֵּית אֵל אֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשָׁה גְדָיִים וְאֶחָד נֹשֵׂא שְׁלֹשֶׁת כִּכְּרוֹת לֶחֶם וְאֶחָד נֹשֵׂא נֵבֶל יָיִן.
. לאחר פיצול הממלכה בין ממלכות יהוּדָה ויִשְׂרָאֵל, נשארה בֵּית-אֵל בתחום ממלכת יִשְׂרָאֵל, ויָרָבְעָם, מלכה הראשון של הממלכה, קבע את בֵּית-אֵל כמרכז פולחני של הממלכה (יחד עם העיר דָן הצפונית). כך בֵּית-אֵל שימשה למעשה כתחליף ליְרוּשָׁלַיִם שביהוּדָה. יָרָבְעָם מינה על הפולחן כהנים שאינם משבט לֵוִי, והזיז את חג סוכות לתאריך שהמציא מליבו, וגם זבח בעצמו על הבמות שבנה בְּבֵית-אֵל
[^]מְלָכִים-א פרק י"ב פסוקים כ"ח-ל"ג: כח וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם הִנֵּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. כט וַיָּשֶׂם אֶת הָאֶחָד בְּבֵית אֵל וְאֶת הָאֶחָד נָתַן בְּדָן. ל וַיְהִי הַדָּבָר הַזֶּה לְחַטָּאת וַיֵּלְכוּ הָעָם לִפְנֵי הָאֶחָד עַד דָּן. לא וַיַּעַשׂ אֶת בֵּית בָּמוֹת וַיַּעַשׂ כֹּהֲנִים מִקְצוֹת הָעָם אֲשֶׁר לֹא הָיוּ מִבְּנֵי לֵוִי. לב וַיַּעַשׂ יָרָבְעָם חָג בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ כֶּחָג אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ כֵּן עָשָׂה בְּבֵית אֵל לְזַבֵּחַ לָעֲגָלִים אֲשֶׁר עָשָׂה וְהֶעֱמִיד בְּבֵית אֵל אֶת כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה. לג וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֹדֶשׁ אֲשֶׁר בָּדָא מלבד [מִלִּבּוֹ] וַיַּעַשׂ חָג לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר.
.

נביא מיהוּדָה הופיע בְּבֵית-אֵל בזמן שיָרָבְעָם זבח שם, וניבא את חורבנו העתידי של המזבח בימי יֹאשִׁיָּהוּ
[^]מְלָכִים-א פרק י"ג פסוקים א-ו: א וְהִנֵּה אִישׁ אֱלֹהִים בָּא מִיהוּדָה בִּדְבַר יְהוָה אֶל בֵּית אֵל וְיָרָבְעָם עֹמֵד עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר. ב וַיִּקְרָא עַל הַמִּזְבֵּחַ בִּדְבַר יְהוָה וַיֹּאמֶר מִזְבֵּחַ מִזְבֵּחַ כֹּה אָמַר יְהוָה הִנֵּה בֵן נוֹלָד לְבֵית דָּוִד יֹאשִׁיָּהוּ שְׁמוֹ וְזָבַח עָלֶיךָ אֶת כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת הַמַּקְטִרִים עָלֶיךָ וְעַצְמוֹת אָדָם יִשְׂרְפוּ עָלֶיךָ. ג וְנָתַן בַּיּוֹם הַהוּא מוֹפֵת לֵאמֹר זֶה הַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה הִנֵּה הַמִּזְבֵּחַ נִקְרָע וְנִשְׁפַּךְ הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר עָלָיו. ד וַיְהִי כִשְׁמֹעַ הַמֶּלֶךְ אֶת דְּבַר אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר קָרָא עַל הַמִּזְבֵּחַ בְּבֵית אֵל וַיִּשְׁלַח יָרָבְעָם אֶת יָדוֹ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ לֵאמֹר תִּפְשֻׂהוּ וַתִּיבַשׁ יָדוֹ אֲשֶׁר שָׁלַח עָלָיו וְלֹא יָכֹל לַהֲשִׁיבָהּ אֵלָיו. ה וְהַמִּזְבֵּחַ נִקְרָע וַיִּשָּׁפֵךְ הַדֶּשֶׁן מִן הַמִּזְבֵּחַ כַּמּוֹפֵת אֲשֶׁר נָתַן אִישׁ הָאֱלֹהִים בִּדְבַר יְהוָה. ו וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים חַל נָא אֶת פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וְהִתְפַּלֵּל בַּעֲדִי וְתָשֹׁב יָדִי אֵלָי וַיְחַל אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶת פְּנֵי יְהוָה וַתָּשָׁב יַד הַמֶּלֶךְ אֵלָיו וַתְּהִי כְּבָרִאשֹׁנָה.
. ואמנם, שנים רבות אח"כ, יֹאשִׁיָּהוּ מלך יהוּדָה חיסל את הפולחן הזר, וטימא את הבמות בְּבֵית-אֵל עם עצמות אדם שהוציא מקברים שהיו שם (מלבד קבר עם ציון מיוחד שהתברר כקיברו של הנביא שניבא ליָרָבְעָם)
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י"ז: יז וַיֹּאמֶר מָה הַצִּיּוּן הַלָּז אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַנְשֵׁי הָעִיר הַקֶּבֶר אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּא מִיהוּדָה וַיִּקְרָא אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עַל הַמִּזְבַּח בֵּית אֵל.
.

בֵּית-אֵל מן הסתם גם כן נכבשה ונחרבה בימי הכיבוש האַשּׁוּרִי של ממלכת יִשְׂרָאֵל, ותושביה הוגלו לרחבי האימפריה. בימי שיבת ציון, נזכרים אַנְשֵׁי בֵּית-אֵל ששבו לעירם - ב
עֶזְרָא פרק ב פסוק כ"חעֶזְרָא פרק ב פסוק כ"ח: כח אַנְשֵׁי בֵית אֵל וְהָעָי מָאתַיִם עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה.
נזכרים 223 שבים מבֵּית-אֵל וְמהָעָי הסמוכה, וב
נְחֶמְיָה פרק ז פסוק ל"בנְחֶמְיָה פרק ז פסוק ל"ב: לב אַנְשֵׁי בֵית אֵל וְהָעָי מֵאָה עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה.
נזכרים 123 שבים.
זיהוי המקום
בֵּית-אֵל המקראית זוהתה בוודאות עם החורבות שליד הכפר בֵּיתִין המשמר בשמו את שם המקום, והנמצא כ-2 ק"מ דרומית-מזרחית להתנחלות בֵּית-אֵל של ימינו. הזיהוי נסמך בעיקר על התיאור המדויק של המקום באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית). בֵּית-אֵל מתוארת שם כיושבת מימין לדרך המובילה מיְרוּשָׁלַיִם לשְׁכֶם, ליד אבן המיל ה-12
[3]עולם התנ"ך, ספר בְּרֵאשִׁית עמ' 94.
.

באתר של בֵּית-אֵל נמצאו שרידי יישוב מהאלף השני לפנה"ס (תקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת בא"י), כולל חומה בעלת 2 שערים, במת פולחן ובתקופה מאוחרת גם מקדש שבו נמצאו פסלים של עַשְׁתֹּרות (אלה כנענית). נמצאה גם חותמת בכתב חרטומים מימי השלטון המצרי (מהמאה ה-16 לפנה"ס), בתי מגורים מרווחים (מהמאה ה-14 לפנה"ס), ובית בד לייצור שמן זית. קיימות גם עדויות לכיבוש העיר ע"י אַשּׁוּר, ולהמשך הישוב במקום בתקופה הפרסית, ההלניסטית, והביזנטית.
פרקים המזכירים את בֵּית-אֵל
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על בֵּית-אֵל באתרים של ויקיפדיה, עמוד ענן ורשות העתיקות.