רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
שׁוּשַׁן במקרא
שׁוּשַׁן נשתייכה במקור לממלכת עֵילָם
שׁוּשַׁן היא מקום ההתרחשות של סיפור מגילת אֶסְתֵּר והספר מבחין בין "הָעִיר שׁוּשָׁן"
הבִּירָה הוקפה חומה ובה שַׁעַר הַמֶּלֶךְ, שם ישב מָרְדֳּכַי
[^]דָּנִיֵּאל פרק ח פסוק ב: ב
וָאֶרְאֶה בֶּחָזוֹן וַיְהִי בִּרְאֹתִי וַאֲנִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה אֲשֶׁר בְּעֵילָם הַמְּדִינָה וָאֶרְאֶה בֶּחָזוֹן וַאֲנִי הָיִיתִי עַל אוּבַל אוּלָי.
והיא נכבשה על ידי מֶּלֶךְ אַשּׁוּר אשר הגלה רבים מתושביה הָעֵלָמִים לשֹׁמְרוֹן ולמקומות אחרים במחוז "עֵבֶר הַנָּהָר" (שממערב לנהר הפְּרָת)[^]עֶזְרָא פרק ד פסוק ט: ט
אֱדַיִן רְחוּם בְּעֵל טְעֵם וְשִׁמְשַׁי סָפְרָא וּשְׁאָר כְּנָוָתְהוֹן דִּינָיֵא וַאֲפַרְסַתְכָיֵא טַרְפְּלָיֵא אֲפָרְסָיֵא ארכוי [אַרְכְּוָיֵא] בָבְלָיֵא שׁוּשַׁנְכָיֵא דהוא [דֶּהָיֵא] עֵלְמָיֵא.
. בשׁוּשַׁן ישב גם בֵּלְאשַׁצַּר מֶּלֶךְ בָּבֶל ושם, עַל יוּבַל\אוּבַל אוּלָי הסמוך, חזה דָּנִיֵּאל את חזיון האַיִל שבו צפה את גורל הממלכות השונות שמלכו במקום זו אחרי זו עד עליית יָוָן (כנראה הכוונה אָלֶכְּסַנְדֶּר מוֹקְדּוֹן). ממלכת בֵּלְאשַׁצַּר אמנם נפלה אח"כ בידי כוחות מָדַי וּפָרָס[^]דָּנִיֵּאל פרק ה פסוק כ"ח: כח
פְּרֵס פְּרִיסַת מַלְכוּתָךְ וִיהִיבַת לְמָדַי וּפָרָס.
, עֵילָם היתה למחוז\מְּדִינָה של האימפריה הפרסית[^]דָּנִיֵּאל פרק ח פסוק ב: ב
וָאֶרְאֶה בֶּחָזוֹן וַיְהִי בִּרְאֹתִי וַאֲנִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה אֲשֶׁר בְּעֵילָם הַמְּדִינָה וָאֶרְאֶה בֶּחָזוֹן וַאֲנִי הָיִיתִי עַל אוּבַל אוּלָי.
, ושׁוּשַׁן היתה לעיר הַבִּירָה של מלכי פָּרַס אשר בה ישבו הַמֶּלֶךְ ושריו. נְחֶמְיָה שרת כשר המשקים של אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מלך פָּרַס בשׁוּשַׁן הַבִּירָה, ושם היה כשקיבל את המשלחת מיהוּדָה שדווחה לו על מצבה הקשה של יְרוּשָׁלַיִם[^]נְחֶמְיָה פרק א פסוקים א-ב: א
דִּבְרֵי נְחֶמְיָה בֶּן חֲכַלְיָה וַיְהִי בְחֹדֶשׁ כסלו [כִּסְלֵיו] שְׁנַת עֶשְׂרִים וַאֲנִי הָיִיתִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה.
ב
וַיָּבֹא חֲנָנִי אֶחָד מֵאַחַי הוּא וַאֲנָשִׁים מִיהוּדָה וָאֶשְׁאָלֵם עַל הַיְּהוּדִים הַפְּלֵיטָה אֲשֶׁר נִשְׁאֲרוּ מִן הַשֶּׁבִי וְעַל יְרוּשָׁלִָם.
.
שׁוּשַׁן היא מקום ההתרחשות של סיפור מגילת אֶסְתֵּר והספר מבחין בין "הָעִיר שׁוּשָׁן"
[^]אֶסְתֵּר פרק ח פסוק ט"ו: טו
וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר וַעֲטֶרֶת זָהָב גְּדוֹלָה וְתַכְרִיךְ בּוּץ וְאַרְגָּמָן וְהָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה.
לבין "שׁוּשַׁן הַבִּירָה" שהיא כנראה התחום המבוצר של העיר בה נמצא ארמון הַמֶּלֶךְ. בארמון בשׁוּשַׁן נמצא "כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ" של הַמֶּלֶךְ[^]אֶסְתֵּר פרק א פסוק ב: ב
בַּיָּמִים הָהֵם כְּשֶׁבֶת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ אֲשֶׁר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה.
, ובו היתה "גִּנַּת בִּיתַן הַמֶּלֶךְ"[^]אֶסְתֵּר פרק א פסוק ה: ה
וּבִמְלוֹאת הַיָּמִים הָאֵלֶּה עָשָׂה הַמֶּלֶךְ לְכָל הָעָם הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה לְמִגָּדוֹל וְעַד קָטָן מִשְׁתֶּה שִׁבְעַת יָמִים בַּחֲצַר גִּנַּת בִּיתַן הַמֶּלֶךְ.
ובה חצר לארועים, כמו מִשְׁתֶּה שִׁבְעַת היָמִים שעשה אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ. מִגִּנַּת הַבִּיתָן ניתן היה לעבור אֶל "בֵּית מִשְׁתֵּה הַיַּיִן"[^]אֶסְתֵּר פרק ז פסוק ח: ח
וְהַמֶּלֶךְ שָׁב מִגִּנַּת הַבִּיתָן אֶל בֵּית מִשְׁתֵּה הַיַּיִן וְהָמָן נֹפֵל עַל הַמִּטָּה אֲשֶׁר אֶסְתֵּר עָלֶיהָ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ הֲגַם לִכְבּוֹשׁ אֶת הַמַּלְכָּה עִמִּי בַּבָּיִת הַדָּבָר יָצָא מִפִּי הַמֶּלֶךְ וּפְנֵי הָמָן חָפוּ.
. אזור זה היה מפואר ביותר ובו "חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת אָחוּז בְּחַבְלֵי בוּץ וְאַרְגָּמָן עַל גְּלִילֵי כֶסֶף וְעַמּוּדֵי שֵׁשׁ מִטּוֹת זָהָב וָכֶסֶף עַל רִצְפַת בַּהַט וָשֵׁשׁ וְדַר וְסֹחָרֶת"[^]אֶסְתֵּר פרק א פסוקים ה-ו: ה
וּבִמְלוֹאת הַיָּמִים הָאֵלֶּה עָשָׂה הַמֶּלֶךְ לְכָל הָעָם הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה לְמִגָּדוֹל וְעַד קָטָן מִשְׁתֶּה שִׁבְעַת יָמִים בַּחֲצַר גִּנַּת בִּיתַן הַמֶּלֶךְ.
ו
חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת אָחוּז בְּחַבְלֵי בוּץ וְאַרְגָּמָן עַל גְּלִילֵי כֶסֶף וְעַמּוּדֵי שֵׁשׁ מִטּוֹת זָהָב וָכֶסֶף עַל רִצְפַת בַּהַט וָשֵׁשׁ וְדַר וְסֹחָרֶת.
. בֵּית הַמֶּלֶךְ כלל גם את הרמון הַנָּשִׁים שנוהל על ידי אחד הסריסים (שומר ההרמון בימי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ היה הֵגַי)[^]אֶסְתֵּר פרק ב פסוק ג: ג
וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וְנָתוֹן תַּמְרוּקֵיהֶן.
.
הבִּירָה הוקפה חומה ובה שַׁעַר הַמֶּלֶךְ, שם ישב מָרְדֳּכַי
[^]אֶסְתֵּר פרק ב פסוק כ"א: כא
בַּיָּמִים הָהֵם וּמָרְדֳּכַי יֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ קָצַף בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף וַיְבַקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ.
, ומשם נכנסו ויצאו הַמֶּלֶךְ ואנשיו[^]אֶסְתֵּר פרק ג פסוק ב: ב
וְכָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן כִּי כֵן צִוָּה לוֹ הַמֶּלֶךְ וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה.
. שׁוּשַׁן היתה מרכזה של מערכת דרכים שיצאה לכל הממלכה, ובה פעלה מערכת דואר של "רָצִים" שהביא את דְבַר הַמֶּלֶךְ[^]אֶסְתֵּר פרק ג פסוק ט"ו: טו
הָרָצִים יָצְאוּ דְחוּפִים בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ וְהַדָּת נִתְּנָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וְהַמֶּלֶךְ וְהָמָן יָשְׁבוּ לִשְׁתּוֹת וְהָעִיר שׁוּשָׁן נָבוֹכָה.
או דברי דואר שונים כמו הסְפָרִים ואִגֶּרֶת הַפּוּרִים שכתבה אֶסְתֵּר ליהודי הממלכה[^]אֶסְתֵּר פרק ט פסוקים כ"ט-ל: כט
וַתִּכְתֹּב אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בַת אֲבִיחַיִל וּמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי אֶת כָּל תֹּקֶף לְקַיֵּם אֵת אִגֶּרֶת הַפּוּרִים הַזֹּאת הַשֵּׁנִית.
ל
וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל כָּל הַיְּהוּדִים אֶל שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ דִּבְרֵי שָׁלוֹם וֶאֱמֶת.
. בעִיר שׁוּשָׁן גרו יְּהוּדִים רבים, והם נקמו בצורריהם אחרי פרשת הָמָן בכל רחבי הממלכה ב-13 באֲדָר, והמנוחה והחג שאחריו באו ב-14 באֲדָר. בשׁוּשַׁן היה עוד יום נקמה נוסף והמנוחה באה ב-15 באֲדָר. לכן בְּעָרֵי הַפְּרָזוֹת (ללא חומה), היהודים חוגגים את חג הַפּוּרִים ב-14 באֲדָר בשמחה ומשתה, משלוח מנות, ומתנות לאביונים, ובערים בעלות חומה חוגגים את החג ב-15 באֲדָר[^]אֶסְתֵּר פרק ט פסוקים י"ז-י"ט: יז
בְּיוֹם שְׁלֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְנוֹחַ בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר בּוֹ וְעָשֹׂה אֹתוֹ יוֹם מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה.
יח
והיהודיים [וְהַיְּהוּדִים] אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן נִקְהֲלוּ בִּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר בּוֹ וּבְאַרְבָּעָה עָשָׂר בּוֹ וְנוֹחַ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ וְעָשֹׂה אֹתוֹ יוֹם מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה.
יט
עַל כֵּן הַיְּהוּדִים הפרוזים [הַפְּרָזִים] הַיֹּשְׁבִים בְּעָרֵי הַפְּרָזוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר שִׂמְחָה וּמִשְׁתֶּה וְיוֹם טוֹב וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ.
.
זיהוי המקום
שׁוּשַׁן שוכנת במזרח איראן של היום, בין נהרות דֶז במזרח וכָּרְחֶה במערב. הדֶז הוא יובלו של נהר הכָּארוּן הרחב (ראו במפה) אשר יוצא כ-200 ק"מ מדרום למפגש הנהרות אל מפרץ הפרסי, וממערב לכָּרְחֶה זורמים החִדֶּקֶל והפְּרָת עם התרבויות הקדומות שצמחו באזור הסהר הפורה שלאורכם. אוּבַל אוּלָי שדָּנִיֵּאל מזכיר כסמוך לשׁוּשַׁן מזוהה בד"כ עם הכָּרְחֶה, או הכָּארוּן או אחד מיובליהם או התעלות הקשורות בהם. אך הזיהוי נתון במחלוקת בעיקר כיוון שהמבנה הגיאוגרפי של האזור כולו ובמיוחד נתיבי המים השתנו באופן משמעותי מאז ימי קדם. כך נכתב על אלכסנדר מוקדון ששט על האוּלָי עם חלק מצבאו משׁוּשַׁן עד לים. נהר אוּלָי נזכר בכל אופן גם בכתבים של אַכַּד ויוון (ובלטינית Eulaeus)
שׁוּשַׁן עצמה היא מהעתיקות שבערי העולם, וחפירות הראו שכבר באלף ה-4 לפנה"ס היה במקום ישוב משמעותי ובו מבנה מגדל-מקדש (זיגוראת) שהוקם על במה מלאכותית ענקית. לקראת סוף האלף התפתחה באזור התרבות של עֵילָם כולל השפה העֵילָמִית. העיר נכבשה כמה פעמים על ידי הממלכות הגדולות של האזור, כולל ע"י המלכים השוּמֶרִים של כִּיש ואח"כ ע"י סרגון מלך אַכַּד שכבש את עֵילָם בחלק המאוחר של האלף ה-3 לפנה"ס, ואח"כ גם ע"י מלכי העיר אוּר. באלף ה-2 לפנה"ס שׁוּשַׁן כבר היתה בירתה המשגשגת של ממלכת עֵילָם, שבעצמה תקפה בהצלחה את ערי האזור והביאה את שללם אל העיר. לקראת סוף האלף ה-2 עֵילָם אף כבשה את בָּבֶל ולקחה כשלל לשׁוּשַׁן את הלוחות הנודעים של חוקי חַמוּרָבִּי מלך בָּבֶל. אחר כך עלה כוחה של בָּבֶל עד שנבוכדנצר הראשון כבש בחזרה את בָּבֶל מידי עֵילָם, ואף נכנס לשׁוּשַׁן ולקח בחזרה לבָּבֶל את פסלי האלים שבזזו העֵילָמִים. מאות שנים אח"כ (647 לפנה"ס) כבש אשורבניפל מֶּלֶךְ אַשּׁוּר את שׁוּשַׁן (ראו לוח המתאר את הכיבוש הזה של העיר), והמשיך לבזוז ולהחריב את שׁוּשַׁן, כולל את הזיגוראת הקדום, ומילא את נחל האוּלָי בגוויות. כ-30 שנים אח"כ נכבשה שׁוּשַׁן ע"י ממלכת מָדַי.
כּוֹרֶשׁ השני "הגדול" (מָלַךְ 530-559 לפנה"ס) ייסד את האימפריה הפרסית אחרי סדרת כיבושים שכללה את ממלכת מָדַי יחד עם ארץ עֵילָם ושׁוּשַׁן, והמשיך לכבוש גם את אזור אסיה הקטנה ולבסוף גם את בָּבֶל (539 לפנה"ס). בנו כַּנְבּוּזִי ה-2 הוסיף גם את מִצְרַיִם לממלכה, ודָּרְיָוֶשׁ הראשון "הגדול" (מָלַךְ 486-522 לפנה"ס) קבע את שׁוּשַׁן כבירת האימפריה, ובנה אותה בפאר רב המתאים למלכותו, כולל ארמונות מפוארים ומערכת ביצורים עם חומה היקפית וסביבה חפיר עמוק שמולא במי הנהר. באתר הארכאולוגי נמצאים כמה תלים נפרדים הכוללים את מתחם הארמון הענק מרובה העמודים של דָּרְיָוֶשׁ וארמון גדול נוסף ממערב לו, את שרידי הבמה הגדולה של הזיגוראת, ואת העיר העליונה (ה"אקרופוליס") - ראו בדיאגרמה למטה.
רשת של דרכים ראשיות חיברה את מרכז השלטון בשׁוּשַׁן לרחבי הממלכה, כולל אל הערים הראשיות בפֶּרְסֶפּוֹלִיס, בָּבֶל ואַחְמְתָא, ומערבה לאסיה הקטנה ולמִצְרַיִם, ונתיבי שיט הובילו לאורך נהרות הפְּרָת והחִדֶּקֶל למפרץ הפרסי ומשם להודו ולים סוף
בשל מזג האוויר החם יחסית באזור שׁוּשַׁן, היא המשיכה לשרת כבירת החורף של הממלכה הפרסית גם בימי המלכים הבאים, עד שאלכסנדר מוקדון הביס את צבאות דָּרְיָוֶשׁ ה-3 בקרב איסוס (333 לפנה"ס) והמשיך וכבש אח"כ את כל שטחי האימפריה הפרסית, כולל את מחוז עֵילָם ואת שׁוּשַׁן שנפלה ללא קרב (וכולל גם את ארץ ישראל). אלכסנדר ערך בשׁוּשַׁן טקס חתונה המוני בין אלפים מאנשיו לבין נשים מקומיות כחלק ממאמציו לבסס את כיבושיו לטווח ארוך, ואף נישא שם בעצמו לבתו של דָּרְיָוֶשׁ ה-3. בתקופה ההלניסטית ירדה שׁוּשַׁן מגדולתה כמרכז האימפריה, אך המשיכה לשגשג כעיר הלניסטית טיפוסית, וכך היתה גם בימי השלטון הפרתי ואח"כ הסאסאני עד שנכבשה בתקופת כיבושי האיסלאם במאה ה-7 לספירה. שׁוּשַׁן ננטשה במהלך ימי הביניים ושמה נשמר בחורבותיה ובעיר שׁוּש הנמצאת כיום באזור החורבות.
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 147-146
[2]עולם התנ"ך, ספר דָּנִיֵּאל עמ' 79.
.
שׁוּשַׁן עצמה היא מהעתיקות שבערי העולם, וחפירות הראו שכבר באלף ה-4 לפנה"ס היה במקום ישוב משמעותי ובו מבנה מגדל-מקדש (זיגוראת) שהוקם על במה מלאכותית ענקית. לקראת סוף האלף התפתחה באזור התרבות של עֵילָם כולל השפה העֵילָמִית. העיר נכבשה כמה פעמים על ידי הממלכות הגדולות של האזור, כולל ע"י המלכים השוּמֶרִים של כִּיש ואח"כ ע"י סרגון מלך אַכַּד שכבש את עֵילָם בחלק המאוחר של האלף ה-3 לפנה"ס, ואח"כ גם ע"י מלכי העיר אוּר. באלף ה-2 לפנה"ס שׁוּשַׁן כבר היתה בירתה המשגשגת של ממלכת עֵילָם, שבעצמה תקפה בהצלחה את ערי האזור והביאה את שללם אל העיר. לקראת סוף האלף ה-2 עֵילָם אף כבשה את בָּבֶל ולקחה כשלל לשׁוּשַׁן את הלוחות הנודעים של חוקי חַמוּרָבִּי מלך בָּבֶל. אחר כך עלה כוחה של בָּבֶל עד שנבוכדנצר הראשון כבש בחזרה את בָּבֶל מידי עֵילָם, ואף נכנס לשׁוּשַׁן ולקח בחזרה לבָּבֶל את פסלי האלים שבזזו העֵילָמִים. מאות שנים אח"כ (647 לפנה"ס) כבש אשורבניפל מֶּלֶךְ אַשּׁוּר את שׁוּשַׁן (ראו לוח המתאר את הכיבוש הזה של העיר), והמשיך לבזוז ולהחריב את שׁוּשַׁן, כולל את הזיגוראת הקדום, ומילא את נחל האוּלָי בגוויות. כ-30 שנים אח"כ נכבשה שׁוּשַׁן ע"י ממלכת מָדַי.
כּוֹרֶשׁ השני "הגדול" (מָלַךְ 530-559 לפנה"ס) ייסד את האימפריה הפרסית אחרי סדרת כיבושים שכללה את ממלכת מָדַי יחד עם ארץ עֵילָם ושׁוּשַׁן, והמשיך לכבוש גם את אזור אסיה הקטנה ולבסוף גם את בָּבֶל (539 לפנה"ס). בנו כַּנְבּוּזִי ה-2 הוסיף גם את מִצְרַיִם לממלכה, ודָּרְיָוֶשׁ הראשון "הגדול" (מָלַךְ 486-522 לפנה"ס) קבע את שׁוּשַׁן כבירת האימפריה, ובנה אותה בפאר רב המתאים למלכותו, כולל ארמונות מפוארים ומערכת ביצורים עם חומה היקפית וסביבה חפיר עמוק שמולא במי הנהר. באתר הארכאולוגי נמצאים כמה תלים נפרדים הכוללים את מתחם הארמון הענק מרובה העמודים של דָּרְיָוֶשׁ וארמון גדול נוסף ממערב לו, את שרידי הבמה הגדולה של הזיגוראת, ואת העיר העליונה (ה"אקרופוליס") - ראו בדיאגרמה למטה.
רשת של דרכים ראשיות חיברה את מרכז השלטון בשׁוּשַׁן לרחבי הממלכה, כולל אל הערים הראשיות בפֶּרְסֶפּוֹלִיס, בָּבֶל ואַחְמְתָא, ומערבה לאסיה הקטנה ולמִצְרַיִם, ונתיבי שיט הובילו לאורך נהרות הפְּרָת והחִדֶּקֶל למפרץ הפרסי ומשם להודו ולים סוף
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 615-613
. דָּרְיָוֶשׁ אף חנך את התעלה שהובילה מים-סוף אל הנילוס ודרכו אל הים-התיכון (אך יש המשערים שהעבודות על התעלה הסתיימו רק בתקופה ההלניסטית).
בשל מזג האוויר החם יחסית באזור שׁוּשַׁן, היא המשיכה לשרת כבירת החורף של הממלכה הפרסית גם בימי המלכים הבאים, עד שאלכסנדר מוקדון הביס את צבאות דָּרְיָוֶשׁ ה-3 בקרב איסוס (333 לפנה"ס) והמשיך וכבש אח"כ את כל שטחי האימפריה הפרסית, כולל את מחוז עֵילָם ואת שׁוּשַׁן שנפלה ללא קרב (וכולל גם את ארץ ישראל). אלכסנדר ערך בשׁוּשַׁן טקס חתונה המוני בין אלפים מאנשיו לבין נשים מקומיות כחלק ממאמציו לבסס את כיבושיו לטווח ארוך, ואף נישא שם בעצמו לבתו של דָּרְיָוֶשׁ ה-3. בתקופה ההלניסטית ירדה שׁוּשַׁן מגדולתה כמרכז האימפריה, אך המשיכה לשגשג כעיר הלניסטית טיפוסית, וכך היתה גם בימי השלטון הפרתי ואח"כ הסאסאני עד שנכבשה בתקופת כיבושי האיסלאם במאה ה-7 לספירה. שׁוּשַׁן ננטשה במהלך ימי הביניים ושמה נשמר בחורבותיה ובעיר שׁוּש הנמצאת כיום באזור החורבות.
פרקים המזכירים את שׁוּשַׁן
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים
ניתן לקרוא עוד על שׁוּשַׁן באתר של ויקיפדיה.
פרטי היוצר\ת
Destruction of the Elamite city of Hamanu 645-635 BCE. Photo supplied by User Zereshk at english wikipedia, and uploaded to wikimedia By Shauni. See page for author. [CC-BY-SA-3.0], from Wikimedia Commons
כיבוש שׁוּשַׁן, בירת עֵילָם, בידי אשורבניפל מלך אַשּׁוּר
פרטי היוצר\ת
Suse achéménide. Localisation des principales zones de fouilles de Suse pour la période achéménide. By Zunkir, [CC-BY-SA-4.0];, via Wikimedia Commons
שׁוּשַׁן בימי האימפריה הפרסית (האחמנית)