התל של רמת רחל (בֵּית הַכָּרֶם המקראית) שכן באזור המיוער בפסגת הגבעה שבמרכז התמונה
שרידי כפר ביזנטי בתל של רמת רחל
|
רמת זיהוי
: 2 - זיהוי מקובל
בֵּית הַכָּרֶם במקרא
הנביא יִרְמְיָהוּ קרא לבני בִניָמִן לברוח מיְרוּשָׁלַיִם לקראת בוא האויב (בָּבֶל?), אשר קוֹל שופר בתְקוֹעַ ומשואות בבֵּית הַכֶּרֶם יתריאו על בואו. יְרוּשָׁלַיִם המפונקת תוקף אז ע"י האויב, שימלא את הארץ כמו רועים עם עדריהם
בימי שיבת ציון תחת השלטון הפרסי, הוביל נְחֶמְיָה את מלאכת שיקום חומות יְרוּשָׁלַיִם, וציין את מוצא הקבוצות שהיו אחראיות על בניית האזורים השונים של החומה. לפעמים האחראי היה שַׂר פֶּלֶךְ או חצי פֶּלֶךְ (מחוז) ב"פחוות יהוד" של האימפריה הפרסית. כך נזכרו השרים של הפלכים - יְרוּשָׁלַיִם, בֵּית הַכֶּרֶם, מִּצְפָּה, בֵּית-צוּר, וקְעִילָה. מַלְכִּיָּה בֶן רֵכָב שַׂר פֶּלֶךְ בֵּית הַכָּרֶם היה אחרי על בניית שַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת, והוא גם העמיד את "דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו"
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ו פסוקים א-ג: א
הָעִזוּ בְּנֵי בִניָמִן מִקֶּרֶב יְרוּשָׁלִַם וּבִתְקוֹעַ תִּקְעוּ שׁוֹפָר וְעַל בֵּית הַכֶּרֶם שְׂאוּ מַשְׂאֵת כִּי רָעָה נִשְׁקְפָה מִצָּפוֹן וְשֶׁבֶר גָּדוֹל.
ב
הַנָּוָה וְהַמְּעֻנָּגָה דָּמִיתִי בַּת צִיּוֹן.
ג
אֵלֶיהָ יָבֹאוּ רֹעִים וְעֶדְרֵיהֶם תָּקְעוּ עָלֶיהָ אֹהָלִים סָבִיב רָעוּ אִישׁ אֶת יָדוֹ.
.
בימי שיבת ציון תחת השלטון הפרסי, הוביל נְחֶמְיָה את מלאכת שיקום חומות יְרוּשָׁלַיִם, וציין את מוצא הקבוצות שהיו אחראיות על בניית האזורים השונים של החומה. לפעמים האחראי היה שַׂר פֶּלֶךְ או חצי פֶּלֶךְ (מחוז) ב"פחוות יהוד" של האימפריה הפרסית. כך נזכרו השרים של הפלכים - יְרוּשָׁלַיִם, בֵּית הַכֶּרֶם, מִּצְפָּה, בֵּית-צוּר, וקְעִילָה. מַלְכִּיָּה בֶן רֵכָב שַׂר פֶּלֶךְ בֵּית הַכָּרֶם היה אחרי על בניית שַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת, והוא גם העמיד את "דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו"
[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוק י"ד: יד
וְאֵת שַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶן רֵכָב שַׂר פֶּלֶךְ בֵּית הַכָּרֶם הוּא יִבְנֶנּוּ וְיַעֲמִיד דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו.
. שַׁעַר הָאַשְׁפֹּת שימש כמקום לשפיכת האשפה של העיר (מטה למדרון בכוון גֵיא בֶן הִנֹּם הטמא). ממיקומו היחסי בתיאור חלקי החומה הנזכרים בפרק, מסתבר שהשער נמצא בדרום עִיר דָּוִד - ראו מפה מפורטת של חלקי החומה השונים בעמוד של נְחֶמְיָה פרק ג.
זיהוי המקום
תרגום ה-70 ל
היישוב בתל רמת-רָחֵל נוסד במאה ה-8 לפנה"ס, כלומר בתקופת בית ראשון, ונכלל על פי הפסוק שנזכר בתרגום ה-70 במחוז בֵּית לָחֶם של נחלת יְהוּדָה. במאות ה-6-7 לפנה"ס תחת חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה היישוב שימש אולי כעיר מנהל ומחסנים, וזאת על סמך חותמות רבות מסוג "למלך" שנמצאו באתר ואשר מתוארכות לימיו. החותמות הטבועות על ידיות כדים נמצאו באתרים רבים נוספים ברחבי יְהוּדָה, ואחת ההשערות היא שמדובר במאגרי מזון שהוכנו לקראת המרד באַשּׁוּר והפלישה הצפויה של סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר ליְהוּדָה (701 לפנה"ס). מעל לשכבת החותמות "למלך", בשכבה המשוערת כשייכת אולי לימי יְהוֹיָקִים מלך יְהוּדָה, נבנתה מצודה שהמשיכה לשמש עד שלהי ימי בית ראשון
בתקופה הפרסית היתה כאמור בֵּית הַכָּרֶם בירה של אחת מ-5 הפלכים של פחוות "יְהוּד" הפרסית. ארמון המצודה שימש כעת את מרכז השלטון של הפחווה, וניטע בו גן ובו פרדס ומערכת השקייה וברכות נוי. בתל רמת-רָחֵל, כמו במקומות רבים אחרים בתחום הפחווה הפרסית, נמצאו קנקנים עם טביעת חותם ובה הכתובת "יהוד" או "ירשלם" בגירסאות שונות, וברמת-רָחֵל נמצאו גם טביעות חותם המזכירות את שמות שניים מהפחות שמשלו בפחוות יְהוּד - יהועזר ואחזי
יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק נ"טיְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק נ"ט: נט
וּמַעֲרָת וּבֵית עֲנוֹת וְאֶלְתְּקֹן עָרִים שֵׁשׁ וְחַצְרֵיהֶן.
מוסיף את כָּרֶם לרשימת ערי יְהוּדָה שמדרום ליְרוּשָׁלַיִם, והיירונימוס מציין בפירוש ליִרְמְיָהוּ פרק ו פסוק איִרְמְיָהוּ פרק ו פסוק א: א
הָעִזוּ בְּנֵי בִניָמִן מִקֶּרֶב יְרוּשָׁלִַם וּבִתְקוֹעַ תִּקְעוּ שׁוֹפָר וְעַל בֵּית הַכֶּרֶם שְׂאוּ מַשְׂאֵת כִּי רָעָה נִשְׁקְפָה מִצָּפוֹן וְשֶׁבֶר גָּדוֹל.
שיישוב שהיהודים מכנים בשם בֵּית הַכֶּרֶם שכן על ההר בין יְרוּשָׁלַיִם לתְקוֹעַ. תיאור זה פוסל את הצעת הזיהוי של בֵּית הַכֶּרֶם עם הכפר עין כֶּרֶם שממערב ליְרוּשָׁלַיִם[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 85-84
, אבל מתאים לזיהוי המקובל כיום עם תל רמת-רָחֵל שמדרום לעיר. האתר נמצא על דרך האורך הראשית של יְהוּדָה, שעברה על קו פרשת המים דרך חֶבְרוֹן, בֵּית לָחֶם, יְרוּשָׁלַיִם וצפונה, והמקום הבולט והגבוה של האתר מתאים להדלקת משואות אזהרה כפי שתואר ביִרְמְיָהוּ פרק ו פסוק איִרְמְיָהוּ פרק ו פסוק א: א
הָעִזוּ בְּנֵי בִניָמִן מִקֶּרֶב יְרוּשָׁלִַם וּבִתְקוֹעַ תִּקְעוּ שׁוֹפָר וְעַל בֵּית הַכֶּרֶם שְׂאוּ מַשְׂאֵת כִּי רָעָה נִשְׁקְפָה מִצָּפוֹן וְשֶׁבֶר גָּדוֹל.
. בחפירות שנערכו בתל נמצאו גם ממצאים מתאימים מימי בית ראשון ומהתקופה הפרסית[2]עולם התנ"ך, ספר דניאל עמ' עזרא ונחמיה.
.
היישוב בתל רמת-רָחֵל נוסד במאה ה-8 לפנה"ס, כלומר בתקופת בית ראשון, ונכלל על פי הפסוק שנזכר בתרגום ה-70 במחוז בֵּית לָחֶם של נחלת יְהוּדָה. במאות ה-6-7 לפנה"ס תחת חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה היישוב שימש אולי כעיר מנהל ומחסנים, וזאת על סמך חותמות רבות מסוג "למלך" שנמצאו באתר ואשר מתוארכות לימיו. החותמות הטבועות על ידיות כדים נמצאו באתרים רבים נוספים ברחבי יְהוּדָה, ואחת ההשערות היא שמדובר במאגרי מזון שהוכנו לקראת המרד באַשּׁוּר והפלישה הצפויה של סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר ליְהוּדָה (701 לפנה"ס). מעל לשכבת החותמות "למלך", בשכבה המשוערת כשייכת אולי לימי יְהוֹיָקִים מלך יְהוּדָה, נבנתה מצודה שהמשיכה לשמש עד שלהי ימי בית ראשון
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמ' 272, 276, 301
, והארמון שבמצודה שימש אח"כ כמשוער גם את שלטון הכיבוש הבבלי.
בתקופה הפרסית היתה כאמור בֵּית הַכָּרֶם בירה של אחת מ-5 הפלכים של פחוות "יְהוּד" הפרסית. ארמון המצודה שימש כעת את מרכז השלטון של הפחווה, וניטע בו גן ובו פרדס ומערכת השקייה וברכות נוי. בתל רמת-רָחֵל, כמו במקומות רבים אחרים בתחום הפחווה הפרסית, נמצאו קנקנים עם טביעת חותם ובה הכתובת "יהוד" או "ירשלם" בגירסאות שונות, וברמת-רָחֵל נמצאו גם טביעות חותם המזכירות את שמות שניים מהפחות שמשלו בפחוות יְהוּד - יהועזר ואחזי
[7]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמ' 318, 320
. באתר נמצאו גם חרסים וממצאים נוספים כולל מערות קבורה מהתקופות ההלניסטית וההרודיאנית, מחנה צבאי ובית מרחץ גדול מהתקופה הרומית, ומנזר עם כנסיה מהתקופה הביזנטית.
פרקים המזכירים את בֵּית הַכָּרֶם
ציטוטים נבחרים