עיר
תְקוֹעַ
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tell Tekoa. By שועל, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
תל תֻקוּעַ (מימין, מעל מטע הזיתים)
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים : ח'רבת א-תֻקוּעַ
תְקוֹעַ במקרא
תְקוֹעַ היתה עיר בִּיהוּדָה. דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב ו-ד מביאים את רשימות הצאצאים של יְהוּדָה ורבים מהשמות הם שמות ישובים בנחלת יְהוּדָה, ומשתמע שבני יְהוּדָה הנזכרים היו האבות המייסדים של אותם יישובים. כך נזכר שם שאַשְׁחוּר היה אֲבִי תְקוֹעַ
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב פסוק כ"ד: כד וְאַחַר מוֹת חֶצְרוֹן בְּכָלֵב אֶפְרָתָה וְאֵשֶׁת חֶצְרוֹן אֲבִיָּה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת אַשְׁחוּר אֲבִי תְקוֹעַ.
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוק ה: ה וּלְאַשְׁחוּר אֲבִי תְקוֹעַ הָיוּ שְׁתֵּי נָשִׁים חֶלְאָה וְנַעֲרָה.
. מתְקוֹעַ בא עִירָא בֶן עִקֵּשׁ הַתְּקוֹעִי שהיה אחד מ-30 הגיבורים של דָוִד
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"ג פסוקים כ"ד-כ"ז: כד עֲשָׂה אֵל אֲחִי יוֹאָב בַּשְּׁלֹשִׁים אֶלְחָנָן בֶּן דֹּדוֹ בֵּית לָחֶם. כה שַׁמָּה הַחֲרֹדִי אֱלִיקָא הַחֲרֹדִי. כו חֶלֶץ הַפַּלְטִי עִירָא בֶן עִקֵּשׁ הַתְּקוֹעִי. כז אֲבִיעֶזֶר הָעַנְּתֹתִי מְבֻנַּי הַחֻשָׁתִי.
, אשר הופקד על 24,000 איש במחלקה ה-6 מתוך 12 מחלקות צבאיות, שפעלו כל אחת במשך חודש בשנה
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק כ"ז פסוקים א, ט: א וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִסְפָּרָם רָאשֵׁי הָאָבוֹת וְשָׂרֵי הָאֲלָפִים וְהַמֵּאוֹת וְשֹׁטְרֵיהֶם הַמְשָׁרְתִים אֶת הַמֶּלֶךְ לְכֹל דְּבַר הַמַּחְלְקוֹת הַבָּאָה וְהַיֹּצֵאת חֹדֶשׁ בְּחֹדֶשׁ לְכֹל חָדְשֵׁי הַשָּׁנָה הַמַּחֲלֹקֶת הָאַחַת עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אָלֶף. ... ט הַשִּׁשִּׁי לַחֹדֶשׁ הַשִּׁשִּׁי עִירָא בֶן עִקֵּשׁ הַתְּקוֹעִי וְעַל מַחֲלֻקְתּוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אָלֶף.
. גם הנביא עָמוֹס היה תְּקוֹעִי, ונאמר עליו ש"הָיָה בַנֹּקְדִים מִתְּקוֹעַ"
[^]עָמוֹס פרק א פסוק א: א דִּבְרֵי עָמוֹס אֲשֶׁר הָיָה בַנֹּקְדִים מִתְּקוֹעַ אֲשֶׁר חָזָה עַל יִשְׂרָאֵל בִּימֵי עֻזִּיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וּבִימֵי יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שְׁנָתַיִם לִפְנֵי הָרָעַשׁ.
(כלומר בין בעלי המקנה שם).

אחרי שאַבְשָׁלוֹם בן דָוִד רצח את אָחִיו אַמְנוֹן (כנקמה על אונס תָּמָר אחות אַבְשָׁלוֹם) הוא ברח לסבו תַּלְמַי מלך גְּשׁוּר, ואחרי 3 שנים עבר האבל של דָוִד על אַמְנוֹן והוא החל להתגעגע מאוד לאַבְשָׁלוֹם
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י"ג פסוקים ל"ז-ל"ט: לז וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח וַיֵּלֶךְ אֶל תַּלְמַי בֶּן עמיחור [עַמִּיהוּד] מֶלֶךְ גְּשׁוּר וַיִּתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ כָּל הַיָּמִים. לח וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח וַיֵּלֶךְ גְּשׁוּר וַיְהִי שָׁם שָׁלֹשׁ שָׁנִים. לט וַתְּכַל דָּוִד הַמֶּלֶךְ לָצֵאת אֶל אַבְשָׁלוֹם כִּי נִחַם עַל אַמְנוֹן כִּי מֵת.
. יוֹאָב ראה זאת והביא לפני דָוִד אישה חכמה מתְּקוֹעַ שסיפרה סיפור מומצא על אחד מבניה שרצח את אָחִיו ועכשיו משפחתה רוצה להמית את בנה הנותר. דָוִד הבטיח שבנה לא יפגע, ואז האשה שאלה למה המלך אינו נוהג כלפי עם ישראל כפי שהוא מציע לנהוג כלפיה, ומונע מהעם את אַבְשָׁלוֹם שרצח את אָחִיו. דָוִד השתכנע וביקש מיוֹאָב להשיב את אַבְשָׁלוֹם מגְּשׁוּר ליְרוּשָׁלַיִם.

תְקוֹעַ נמנית (בין בֵּית לָחֶם ועֵיטָם לבין בֵּית-צוּר) בין הערים שביצר רְחַבְעָם בִּיהוּדָה, ושבהן אגר מזון לקראת מצור
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"א פסוקים ה-ו: ה וַיֵּשֶׁב רְחַבְעָם בִּירוּשָׁלָ‍ִם וַיִּבֶן עָרִים לְמָצוֹר בִּיהוּדָה. ו וַיִּבֶן אֶת בֵּית לֶחֶם וְאֶת עֵיטָם וְאֶת תְּקוֹעַ.
(אולי לקראת או בעקבות מסע המלחמה של פרעה שִׁישַׁק
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ב פסוקים ב-ד: ב וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שִׁישַׁק מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלָ‍ִם כִּי מָעֲלוּ בַּיהוָה. ג בְּאֶלֶף וּמָאתַיִם רֶכֶב וּבְשִׁשִּׁים אֶלֶף פָּרָשִׁים וְאֵין מִסְפָּר לָעָם אֲשֶׁר בָּאוּ עִמּוֹ מִמִּצְרַיִם לוּבִים סֻכִּיִּים וְכוּשִׁים. ד וַיִּלְכֹּד אֶת עָרֵי הַמְּצֻרוֹת אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיָּבֹא עַד יְרוּשָׁלָ‍ִם.
). בימי יְהוֹשָׁפָט מלך יהוּדָה פלשו ממלכות מוֹאָב, עַמּוֹן ואֱדוֹם לארץ, וכשיהוֹשָׁפָט שמע שצבא האויבים כבר חונה בעֵין גֶּדִי הוא קרא לצום ולתפילות ביְרוּשָׁלַיִם. בעידודו של הנביא יַחֲזִיאֵל, העם יצא אח"כ "לְמִדְבַּר תְּקוֹעַ" ויהוֹשָׁפָט ארגן שם זמרת משוררים, שזימרו לפני החלוצים שבתהלוכה. בעודם מזמרים, ה' הכה את הצבאות הפולשים והעם חזר עם שלל רב ליְרוּשָׁלַיִם
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ פסוקים כ-כ"ב: כ וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וַיֵּצְאוּ לְמִדְבַּר תְּקוֹעַ וּבְצֵאתָם עָמַד יְהוֹשָׁפָט וַיֹּאמֶר שְׁמָעוּנִי יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַ‍ִם הַאֲמִינוּ בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְתֵאָמֵנוּ הַאֲמִינוּ בִנְבִיאָיו וְהַצְלִיחוּ. כא וַיִּוָּעַץ אֶל הָעָם וַיַּעֲמֵד מְשֹׁרֲרִים לַיהוָה וּמְהַלְלִים לְהַדְרַת קֹדֶשׁ בְּצֵאת לִפְנֵי הֶחָלוּץ וְאֹמְרִים הוֹדוּ לַיהוָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. כב וּבְעֵת הֵחֵלּוּ בְרִנָּה וּתְהִלָּה נָתַן יְהוָה מְאָרְבִים עַל בְּנֵי עַמּוֹן מוֹאָב וְהַר שֵׂעִיר הַבָּאִים לִיהוּדָה וַיִּנָּגֵפוּ.
.

לקראת בוא הכובש הבָּבֶלי, קרא יִרְמְיָהוּ לבני בִניָמִן לברוח מירושלים, כאשר קוֹל שופר בתְקוֹעַ ומשואות בבֵּית הַכֶּרֶם יתריאו על בואו
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ו פסוק א: א הָעִזוּ בְּנֵי בִניָמִן מִקֶּרֶב יְרוּשָׁלַ‍ִם וּבִתְקוֹעַ תִּקְעוּ שׁוֹפָר וְעַל בֵּית הַכֶּרֶם שְׂאוּ מַשְׂאֵת כִּי רָעָה נִשְׁקְפָה מִצָּפוֹן וְשֶׁבֶר גָּדוֹל.
. בני תְקוֹעַ מן הסתם יצאו לגלות בָּבֶל, אך חזרו בימי שיבת ציון. כך, נְחֶמְיָה מזכיר את הַתְּקוֹעִים ברשימת בוני חומת יְרוּשָׁלַיִם תחת הנהגתו, ומציין שבנו שני קטעים נפרדים בחומה, ושאצילי-העיר\אַדִּירֵיהֶם לא הצטרפו לעבודות שהורו מנהיגי העם
[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוקים ה, כ"ז: ה וְעַל יָדָם הֶחֱזִיקוּ הַתְּקוֹעִים וְאַדִּירֵיהֶם לֹא הֵבִיאוּ צַוָּרָם בַּעֲבֹדַת אֲדֹנֵיהֶם. ... כז אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַתְּקֹעִים מִדָּה שֵׁנִית מִנֶּגֶד הַמִּגְדָּל הַגָּדוֹל הַיּוֹצֵא וְעַד חוֹמַת הָעֹפֶל.
.
זיהוי המקום
תְקוֹעַ היתה עיר בִּיהוּדָה, וזאת על פי רשימת היחס של תְקוֹעַ בין צאצאי יהוּדָה, על פי האיזכור שלה בין ביצורי רְחַבְעָם בִּיהוּדָה, ומקומה על הדרך מיְרוּשָׁלַיִם לעֵין גֶּדִי בימי יְהוֹשָׁפָט (ראו למעלה). בנוסח תרגום ה-70 (אך לא בנוסח המסורה) תְקוֹעַ נזכרת במפורש במחוז ביהוּדָה שכלל גם את בֵּית לָחֶם ואת עֵיטָם
[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 276
. לגבי תְקוֹעַ של הנביא עָמוֹס שניבא בעיקר לממלכת ישראל התעוררו ספקות כיוון שנאמר עליו גם שהיה "בוֹלֵס שִׁקְמִים"
[^]עָמוֹס פרק ז פסוק י"ד: יד וַיַּעַן עָמוֹס וַיֹּאמֶר אֶל אֲמַצְיָה לֹא נָבִיא אָנֹכִי וְלֹא בֶן נָבִיא אָנֹכִי כִּי בוֹקֵר אָנֹכִי וּבוֹלֵס שִׁקְמִים.
, והשִׁקְמִים אינם אופיניים לאזור זה. על כן יש שחיפשו את תְקוֹעַ של עָמוֹס באתר צפוני יותר, אך בד"כ מקובל בכל זאת שמדובר באותר העיר, ואף מציגים את קבר עָמוֹס מצפון לתל שביהוּדָה (ראו להלן).

תְקוֹעַ זוהתה עם ח'רבת א-תֻקוּעַ שעל תל-תֻקוּעַ
[2]עולם התנ"ך, ספר עָמוֹס עמ' 122.
הנישא לגובה של כ-825 מטר ליד העיירה הבדואית תֻקוּעַ. החורבה משמרת כמשוער את שם היישוב המקראי, ונמצאו בה ממצאים ארכאולוגים מתאימים
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 925
. האתר גם נמצא במקום המתאים לאיזכורים של תְקוֹעַ במקרא, בין בֵּית לָחֶם ועֵיטָם לבין בֵּית-צוּר (כברשימת ביצורי רְחַבְעָם - ראו במפה), ועל הדרך מיְרוּשָׁלַיִם לעֵין גֶּדִי (כבימי יְהוֹשָׁפָט) אשר היתה למעשה הדרך החשובה שחיברה את יהוּדָה למוֹאָב
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 256
. תל-תֻקוּעַ נמצא על גבול המִדְבַּר אך הוא מוקף עדיין במישור רחב המתאים לחקלאות ולמקנה (הוא אולי "מִדְבַּר תְּקוֹעַ"
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ פסוק כ: כ וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וַיֵּצְאוּ לְמִדְבַּר תְּקוֹעַ וּבְצֵאתָם עָמַד יְהוֹשָׁפָט וַיֹּאמֶר שְׁמָעוּנִי יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַ‍ִם הַאֲמִינוּ בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְתֵאָמֵנוּ הַאֲמִינוּ בִנְבִיאָיו וְהַצְלִיחוּ.
), כפי שמתאים אולי לעיסוקיו של עָמוֹס ש"הָיָה בַנֹּקְדִים"
[^]עָמוֹס פרק א פסוק א: א דִּבְרֵי עָמוֹס אֲשֶׁר הָיָה בַנֹּקְדִים מִתְּקוֹעַ אֲשֶׁר חָזָה עַל יִשְׂרָאֵל בִּימֵי עֻזִּיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וּבִימֵי יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שְׁנָתַיִם לִפְנֵי הָרָעַשׁ.
וגם "בוֹקֵר"
[^]עָמוֹס פרק ז פסוק י"ד: יד וַיַּעַן עָמוֹס וַיֹּאמֶר אֶל אֲמַצְיָה לֹא נָבִיא אָנֹכִי וְלֹא בֶן נָבִיא אָנֹכִי כִּי בוֹקֵר אָנֹכִי וּבוֹלֵס שִׁקְמִים.
(כלומר בעל מקנה בקר). גם כיום מטע זֵיתִים מכסה חלקים נרחבים של התל.

היישוב בתְקוֹעַ המשיך להתקיים גם אחרי התקופה הפרסית (של נְחֶמְיָה), והוא נזכר בכתבים מהתקופה ההלניסטית, הרומית (ב"מלחמות היהודים" של יוספוס ובכמה איגרות מימי בר-כוכבא
[7]החיפושים אחר בר-כוכבא, יגאל ידין, ספרית מעריב, תל אביב, 1971, עמוד 126-125
), הביזנטית והצלבנית.
פרקים המזכירים את תְקוֹעַ
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על תְקוֹעַ באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.