מקום
מִצְרַיִם
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

The Great Sphinx of Giza, By MusikAnimal, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
הספינקס והפרמידות בגיזה
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Nile River in Beauty Aswan. By Ahmedherz [CC-BY-SA-4.0], from Wikimedia Commons
הנילוס (באזור אַסְוָאן)
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
מִצְרַיִם במקרא
מִצְרַיִם, האימפריה ששכנה מדרום לארץ יִשְׂרָאֵל ותרבותה העתיקה, שיחקו תפקיד מרכזי בהסטוריה של העַם, והיא נזכרת במקרא ביותר מ-600 פסוקים. בין הארץ למִצְרַיִם התקיימו קשרי תרבות ומסחר. כבר אַבְרָהָם אבינו ירד למִצְרַיִם בשל הרעב שהיה בארץ
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י"ב פסוק י: י וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ.
ולבסוף גם לקח לְאִשָּׁה את הָגָר הַמִּצְרִית. כך כידוע גם ירדו בני יַעֲקֹב למִצְרַיִם בימי הרעב, וסופם שנשארו שם. סיפורי העַבְדוּת במִצְרַיִם, מכות מִצְרַיִם, ויציאת מִצְרַיִם (המסופרים בעיקר בספר שְׁמוֹת) הם בעצם סיפורי הולדתו של עַם יִשְׂרָאֵל, ונזכרים אח"כ אינספור פעמים במקרא כהוכחה לבחירת העַם ע"י ה'.

מִצְרַיִם המשיכה להופיע בתולדות העַם גם בימי המלכים והנביאים. מלכי יהודה ויִשְׂרָאֵל קיימו עם מִצְרַיִם קשרי מסחר, בריתות הגנה, ואפילו נישואין
[^]מְלָכִים-א פרק ג פסוק א: א וַיִּתְחַתֵּן שְׁלֹמֹה אֶת פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַיִּקַּח אֶת בַּת פַּרְעֹה וַיְבִיאֶהָ אֶל עִיר דָּוִד עַד כַּלֹּתוֹ לִבְנוֹת אֶת בֵּיתוֹ וְאֶת בֵּית יְהוָה וְאֶת חוֹמַת יְרוּשָׁלַ‍ִם סָבִיב.
. נביאי יִשְׂרָאֵל זעמו לא פעם על קשרים אלה, ועל ההסתמכות המוגזמת על מִצְרַיִם הגאה (יְשַׁעְיָהוּ למשל מכנה אותה "רַהַב" ומלאת הֶבֶל וָרִיק
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ל פסוק ז: ז וּמִצְרַיִם הֶבֶל וָרִיק יַעְזֹרוּ לָכֵן קָרָאתִי לָזֹאת רַהַב הֵם שָׁבֶת.
).

כמה ממלכי מִצְרַיִם, הידועים כולם בתואר "פַּרְעֹה", נזכרים גם הם במקרא (מעל 200 פעמים). חלקם מופיעים רק בשם "פַּרְעֹה", כמו פַּרְעֹה שארח את אַבְרָהָם ואת שָׂרָה
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י"ב פסוק ט"ו: טו וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה וַיְהַלְלוּ אֹתָהּ אֶל פַּרְעֹה וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בֵּית פַּרְעֹה.
, פַּרְעֹה שהעלה לגדולה את יוֹסֵף, פַּרְעֹה שהעביד את העַם בפרך, ופַּרְעֹה בְּנוֹ שבימיו התרחשו המכות ויציאת מִצְרַיִם, וגם פַּרְעֹה חתנו של שְׁלֹמֹה
[^]מְלָכִים-א פרק ז פסוק ח: ח וּבֵיתוֹ אֲשֶׁר יֵשֶׁב שָׁם חָצֵר הָאַחֶרֶת מִבֵּית לָאוּלָם כַּמַּעֲשֶׂה הַזֶּה הָיָה וּבַיִת יַעֲשֶׂה לְבַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח שְׁלֹמֹה כָּאוּלָם הַזֶּה.
. נזכרים גם כמה פרעונים בשמם המיוחד - כמו פַּרְעֹה שִׁישַׁק שעלה על יְרוּשָׁלַיִם
[^]מְלָכִים-א פרק י"ד פסוק כ"ה: כה וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שושק [שִׁישַׁק] מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלָ‍ִם.
, פַּרְעֹה תִּרְהָקָה מֶלֶך כּוּשׁ ומִצְרַיִם שלחם ללא הצלחה בסַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר בזמן המצור האַשּׁוּרי על יְרוּשָׁלַיִם
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוק ט: ט וַיִּשְׁמַע אֶל תִּרְהָקָה מֶלֶך כּוּשׁ לֵאמֹר הִנֵּה יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ וַיָּשָׁב וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר.
, פַּרְעֹה נְכוֹ שיצא להלחם באַשּׁוּר ושהרג את המלך יֹאשִׁיָּהוּ
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק כ"ט: כט בְּיָמָיו עָלָה פַרְעֹה נְכֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל נְהַר פְּרָת וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ לִקְרָאתוֹ וַיְמִיתֵהוּ בִּמְגִדּוֹ כִּרְאֹתוֹ אֹתוֹ.
, ופַּרְעֹה חָפְרַע שיצא להלחם בַּבָּבְלִים בעת שֶׁאֵלֶּה צרו על יְרוּשָׁלַיִם
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ד פסוק ל: ל כֹּה אָמַר יְהוָה הִנְנִי נֹתֵן אֶת פַּרְעֹה חָפְרַע מֶלֶךְ מִצְרַיִם בְּיַד אֹיְבָיו וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשׁוֹ כַּאֲשֶׁר נָתַתִּי אֶת צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה בְּיַד נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל אֹיְבוֹ וּמְבַקֵּשׁ נַפְשׁוֹ.
. נזכר גם סוֹא מֶלֶךְ מִצְרַיִם, שהוֹשֵׁעַ מלך יִשְׂרָאֵל ניסה לכרות איתו ברית כנגד אַשּׁוּר, אך לא ידוע על מלך מִצְרַיִם בשם זה, ומשוער שאולי מדובר במושל כָּלְשֶׁהוּ
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוק ד: ד וַיִּמְצָא מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּהוֹשֵׁעַ קֶשֶׁר אֲשֶׁר שָׁלַח מַלְאָכִים אֶל סוֹא מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְלֹא הֶעֱלָה מִנְחָה לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר כְּשָׁנָה בְשָׁנָה וַיַּעַצְרֵהוּ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּאַסְרֵהוּ בֵּית כֶּלֶא.
.
זיהוי המקום
לאורך נהר הנילוס, הוא הַיְאֹר המקראי, צמחה תרבות מפותחת מהמוקדמות בעולם. מִצְרַיִם היא ברובה ארץ מדברית שְׁחוּנָה, אך הנילוס העולה על גדותיו כל שנה מביא איתו מהדרום אדמה פוריה ומאפשר את ניצול מימיו לחקלאות, בעזרת תעלות וסכרים מלאכותיים. הנילוס גם הִוָּה ציר תחבורה למסחר, לממשל, ולצבאות לוחמים. שפך הנהר לים התיכון (הדלתא של הנילוס), והקרבה לים האדום, נתנו למִצְרַיִם הזדמנויות נרחבות למסחר ולכיבושים (גם בארץ יִשְׂרָאֵל), והמדבר שבצידי הנהר והמפלים באזור אסואן שבדרום נתנו לה גבול בר הגנה.

המרכזים הגדולים של ממשל ובניה מונומנטאלית היו בנֹף שבצפון (ממפיס, ליד קהיר של היום), שם ניבנו הפירמידות הגדולות והספיקנס שבגיזה, ונֹּא אָמוֹן שבדרום (לוּקסוֹר של היום), שם ניתן להתפעל גם בימינו מהמקדשים המרשימים, ומקברי הפרעונים שעל שפת המדבר. בראשית היתה מִצְרַיִם מפוצלת למדינה צפונית ודרומית, אך הן התאחדו בסופו של דבר לאימפריה אחת, עם שלטון מלכותי מרכזי. השרידים הארכאולוגים הרבים, שנשתמרו בגלל תנאי המדבר היבשים, מעידים על תרבות מפותחת, בעלת יכולות טכנולוגיות ואומנותיות, המרשימות את המבקרים בה עד היום.
פרקים המזכירים את מִצְרַיִם

ניתן לקרוא עוד על מִצְרַיִם באתר של ויקיפדיה.