דרך מַעֲלֵה אֲדֻמִּים הקדומה (טַלְעַת אֶ-דַּם) - מבט למורד הדרך בכוון מזרח
תצפית על דרך מַעֲלֵה אֲדֻמִּים הקדומה מהמצודה הצלבנית שאסטל רוז' (Chastel Rouge)
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים
: טַלְעַת אֶ-דַּם
מַעֲלֵה אֲדֻמִּים במקרא
על פי תיאור גבולות נחלות השבטים בספר יְהוֹשֻׁעַ, הגבול הצפוני של נחלת יְהוּדָה (מול נחלת בִנְיָמִן שמצפון לה) עלה מאזור שפך נהר היַרְדֵּן לים המלח מערבה דרך הגִּלְגָּל שמול דרך מַעֲלֵה אֲדֻמִּים אֲשֶׁר מִנֶּגֶב\מדרום לַ"נָּחַל" ומשם הלאה מערבה לכוון עֵין שֶׁמֶשׁ ועין רֹגֵל שבדרום ירושלים
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ה-ז: ה
וּגְבוּל קֵדְמָה יָם הַמֶּלַח עַד קְצֵה הַיַּרְדֵּן וּגְבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה מִלְּשׁוֹן הַיָּם מִקְצֵה הַיַּרְדֵּן.
ו
וְעָלָה הַגְּבוּל בֵּית חָגְלָה וְעָבַר מִצְּפוֹן לְבֵית הָעֲרָבָה וְעָלָה הַגְּבוּל אֶבֶן בֹּהַן בֶּן רְאוּבֵן.
ז
וְעָלָה הַגְּבוּל דְּבִרָה מֵעֵמֶק עָכוֹר וְצָפוֹנָה פֹּנֶה אֶל הַגִּלְגָּל אֲשֶׁר נֹכַח לְמַעֲלֵה אֲדֻמִּים אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לַנָּחַל וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל מֵי עֵין שֶׁמֶשׁ וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו אֶל עֵין רֹגֵל.
. תיאור זה חוזר בסדר הפוך בתיאור המקביל של הגבול הדרומי של נחלת בִנְיָמִן (מול נחלת יְהוּדָה שמדרום לה) אשר מפורט ממערב למזרח, כך שהוא מגיע הפעם מכוון עין רֹגֵל לעֵין שֶׁמֶשׁ ויורד ל"גְּלִילוֹת" (במקום "גִּלְגָּל") שמול מַעֲלֵה אֲדֻמִּים, ומשם מזרחה אֶל קְצֵה הַיַּרְדֵּן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים ט"ז-י"ט: טז
וְיָרַד הַגְּבוּל אֶל קְצֵה הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵּי בֶן הִנֹּם אֲשֶׁר בְּעֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה וְיָרַד גֵּי הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי נֶגְבָּה וְיָרַד עֵין רֹגֵל.
יז
וְתָאַר מִצָּפוֹן וְיָצָא עֵין שֶׁמֶשׁ וְיָצָא אֶל גְּלִילוֹת אֲשֶׁר נֹכַח מַעֲלֵה אֲדֻמִּים וְיָרַד אֶבֶן בֹּהַן בֶּן רְאוּבֵן.
יח
וְעָבַר אֶל כֶּתֶף מוּל הָעֲרָבָה צָפוֹנָה וְיָרַד הָעֲרָבָתָה.
יט
וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל כֶּתֶף בֵּית חָגְלָה צָפוֹנָה והיה תצאותיו [וְהָיוּ תֹּצְאוֹת] הַגְּבוּל אֶל לְשׁוֹן יָם הַמֶּלַח צָפוֹנָה אֶל קְצֵה הַיַּרְדֵּן נֶגְבָּה זֶה גְּבוּל נֶגֶב.
.
זיהוי המקום
על פי סדר האתרים בגבול שבין נחלות יְהוּדָה ובִנְיָמִן משתמע שמַעֲלֵה אֲדֻמִּים היה חלק מדֶּרֶךְ הָעֲרָבָה שהובילה מיְרוּשָׁלַיִם ליְרִיחוֹ
מַעֲלֵה אֲדֻמִּים מזוהה בד"כ עם הדרך ששימרה את שמו בערבית בצורה "טַלְעַת אֶ-דַּם", כלומר "מעלה הדַּם", אולי בשל הצבע האדום-בהיר של כמה מאבני ההרים בעיקר באזור ראש המעלה
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ל"ט פסוק ד: ד
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָם צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה וְכֹל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה וַיִּבְרְחוּ וַיֵּצְאוּ לַיְלָה מִן הָעִיר דֶּרֶךְ גַּן הַמֶּלֶךְ בְּשַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתָיִם וַיֵּצֵא דֶּרֶךְ הָעֲרָבָה.
. הנחל שמדרום לו עוברת הדרך הוא כנראה נחל פְּרָת\ואדי-קֶלְט, והגִּלְגָּל\גְּלִילוֹת שמול מַעֲלֵה אֲדֻמִּים הוא אולי הגִּלְגָּל שליד יְרִיחוֹ בו חנו בני ישראל בבואם לארץ, או מתחם פולחן אחר מוקף אבנים שהיה מול המַעֲלֵה[1]עולם התנ"ך, ספר יְהוֹשֻׁעַ עמ' 143.
.
מַעֲלֵה אֲדֻמִּים מזוהה בד"כ עם הדרך ששימרה את שמו בערבית בצורה "טַלְעַת אֶ-דַּם", כלומר "מעלה הדַּם", אולי בשל הצבע האדום-בהיר של כמה מאבני ההרים בעיקר באזור ראש המעלה
[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 195
. בראש המַעֲלֵה הוקמו מצודות ששלטו על הדרך עוד בימי קדם, כולל מצודה רומית מעל הדרך הרומית העתיקה מירושלים ליריחו שעברה כמשוער על תוואי הדרך המקראית. כיום נמצאים במקום שרידים של המבצר הצלבני שאסטל רוּז' (המבצר "האדום") שמעליו נבנו מצודות מאוחרות יותר.
פרקים המזכירים את מַעֲלֵה אֲדֻמִּים
ציטוטים נבחרים