עיר
גִּלְגָּל
רמת זיהוי : 4 - אין זיהוי מבוסס
כנויים נוספים : חירבת א-נֵתְלֶה / ברכת גִ'לְגֻ'לְיֶה
גִּלְגָּל במקרא
הגִּלְגָּל היה כנראה כינוי לסוג של מקום מקוּדש בו הוצב גל אבנים. במקרא נזכרו כמה מקומות בשם גִּלְגָּל ולא תמיד ברור אילו מהם מתייחסים לאותו האתר, אך כנראה שאתרי הגִּלְגָּל הקשורים לאזור יְרִיחוֹ או לחציית הַיַּרְדֵּן בסמוך לשם מתייחסים לאותו המקום "בִּקְצֵה מִזְרַח יְרִיחוֹ"
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ד פסוק י"ט: יט וְהָעָם עָלוּ מִן הַיַּרְדֵּן בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיַּחֲנוּ בַּגִּלְגָּל בִּקְצֵה מִזְרַח יְרִיחוֹ.
.

גִּלְגָּל "יְרִיחוֹ" זה היה לתחנתו הראשונה של העַם בארץ אחרי חציית הַיַּרְדֵּן ויְהוֹשֻׁעַ הקים שם גָּל מ-12 אבנים שנאספו מערוץ הַיַּרְדֵּן שהתייבש בדרך נס בזמן חצייתו
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ד פסוק כ: כ וְאֵת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר לָקְחוּ מִן הַיַּרְדֵּן הֵקִים יְהוֹשֻׁעַ בַּגִּלְגָּל.
. העַם נימול שם אח"כ לראשונה מאז יציאת מִצְרַיִם, ושֵׁם הגִּלְגָּל נדרש על ארוע זה, שבו "גלתה" חרפת העַם
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ה פסוק ט: ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת חֶרְפַּת מִצְרַיִם מֵעֲלֵיכֶם וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא גִּלְגָּל עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
. העַם המשיך לחנות בגִּלְגָּל עוד זמן מה במהלך קרבות הכיבוש הראשונים בארץ
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י פסוקים ו-ז, ט-י, ט"ו: ו וַיִּשְׁלְחוּ אַנְשֵׁי גִבְעוֹן אֶל יְהוֹשֻׁעַ אֶל הַמַּחֲנֶה הַגִּלְגָּלָה לֵאמֹר אַל תֶּרֶף יָדֶיךָ מֵעֲבָדֶיךָ עֲלֵה אֵלֵינוּ מְהֵרָה וְהוֹשִׁיעָה לָּנוּ וְעָזְרֵנוּ כִּי נִקְבְּצוּ אֵלֵינוּ כָּל מַלְכֵי הָאֱמֹרִי יֹשְׁבֵי הָהָר. ז וַיַּעַל יְהוֹשֻׁעַ מִן הַגִּלְגָּל הוּא וְכָל עַם הַמִּלְחָמָה עִמּוֹ וְכֹל גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל. ... ט וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ פִּתְאֹם כָּל הַלַּיְלָה עָלָה מִן הַגִּלְגָּל. י וַיְהֻמֵּם יְהוָה לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם מַכָּה גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן וַיִּרְדְּפֵם דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית חוֹרֹן וַיַּכֵּם עַד עֲזֵקָה וְעַד מַקֵּדָה. ... טו וַיָּשָׁב יְהוֹשֻׁעַ וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ אֶל הַמַּחֲנֶה הַגִּלְגָּלָה.
.

אתר פולחן בשם גִּלְגָּל נזכר עוד מספר פעמים במקרא בהקשר של חציית הַיַּרְדֵּן. כך השופט אֵהוּד עבר באתר הַפְּסִילִים שבגִּלְגָּל לפני שהגיע לעֶגְלוֹן מלך מוֹאָב בעבר הַיַּרְדֵּן
[^]שׁוֹפְטִים פרק ג פסוקים י"ט-כ: יט וְהוּא שָׁב מִן הַפְּסִילִים אֲשֶׁר אֶת הַגִּלְגָּל וַיֹּאמֶר דְּבַר סֵתֶר לִי אֵלֶיךָ הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר הָס וַיֵּצְאוּ מֵעָלָיו כָּל הָעֹמְדִים עָלָיו. כ וְאֵהוּד בָּא אֵלָיו וְהוּא יֹשֵׁב בַּעֲלִיַּת הַמְּקֵרָה אֲשֶׁר לוֹ לְבַדּוֹ וַיֹּאמֶר אֵהוּד דְּבַר אֱלֹהִים לִי אֵלֶיךָ וַיָּקָם מֵעַל הַכִּסֵּא.
. המלך דָוִד עבר בגִּלְגָּל לפני שחצה את הַיַּרְדֵּן בימי המרד של בנו אַבְשָׁלוֹם
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י"ט פסוק ט"ז: טז וַיָּשָׁב הַמֶּלֶךְ וַיָּבֹא עַד הַיַּרְדֵּן וִיהוּדָה בָּא הַגִּלְגָּלָה לָלֶכֶת לִקְרַאת הַמֶּלֶךְ לְהַעֲבִיר אֶת הַמֶּלֶךְ אֶת הַיַּרְדֵּן.
. גם אֵלִיָּהוּ ואֱלִישָׁע עברו בגִּלְגָּל לפני שהמשיכו לבֵּית-אֵל וליְרִיחוֹ ואז חצו את הַיַּרְדֵּן בנס לקראת עליית אֵלִיָּהוּ לשמיים
[^]מְלָכִים-ב פרק ב פסוקים א-ב: א וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת יְהוָה אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ וֶאֱלִישָׁע מִן הַגִּלְגָּל. ב וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ אֶל אֱלִישָׁע שֵׁב נָא פֹה כִּי יְהוָה שְׁלָחַנִי עַד בֵּית אֵל וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע חַי יְהוָה וְחֵי נַפְשְׁךָ אִם אֶעֶזְבֶךָּ וַיֵּרְדוּ בֵּית אֵל.
.

אתרי גִּלְגָּל נוספים השונים אולי מגִּלְגָּל יְרִיחוֹ כוללים את הגִּלְגָּל שמול אֵלוֹנֵי מֹרֶה, כלומר באזור שְׁכֶם
[^]דְּבָרִים פרק י"א פסוקים כ"ט-ל: כט וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל. ל הֲלֹא הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה מוּל הַגִּלְגָּל אֵצֶל אֵלוֹנֵי מֹרֶה.
, את הגִּלְגָּל שמַלְכָּהּ נמנה בין 31 מלכי כנען שהביס יְהוֹשֻׁעַ
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוק כ"ג: כג מֶלֶךְ דּוֹר לְנָפַת דּוֹר אֶחָד מֶלֶךְ גּוֹיִם לְגִלְגָּל אֶחָד.
, ואת הגִּלְגָּל שבגבול שבין נחלות יְהוּדָה ובִּנְיָמִן
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים א, ה-ז: א וַיְהִי הַגּוֹרָל לְמַטֵּה בְּנֵי יְהוּדָה לְמִשְׁפְּחֹתָם אֶל גְּבוּל אֱדוֹם מִדְבַּר צִן נֶגְבָּה מִקְצֵה תֵימָן. ... ה וּגְבוּל קֵדְמָה יָם הַמֶּלַח עַד קְצֵה הַיַּרְדֵּן וּגְבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה מִלְּשׁוֹן הַיָּם מִקְצֵה הַיַּרְדֵּן. ו וְעָלָה הַגְּבוּל בֵּית חָגְלָה וְעָבַר מִצְּפוֹן לְבֵית הָעֲרָבָה וְעָלָה הַגְּבוּל אֶבֶן בֹּהַן בֶּן רְאוּבֵן. ז וְעָלָה הַגְּבוּל דְּבִרָה מֵעֵמֶק עָכוֹר וְצָפוֹנָה פֹּנֶה אֶל הַגִּלְגָּל אֲשֶׁר נֹכַח לְמַעֲלֵה אֲדֻמִּים אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לַנָּחַל וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל מֵי עֵין שֶׁמֶשׁ וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו אֶל עֵין רֹגֵל.
. גִּלְגָּל נוספת או אולי זהה לגִּלְגָּל יְרִיחוֹ נזכרת גם בסיפורי שְׁמוּאֵל ושָׁאוּל. הנביא שְׁמוּאֵל עבר בגִּלְגָּל במהלך הסבב השנתי שלו
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוק ט"ז: טז וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַמְּקוֹמוֹת הָאֵלֶּה.
, ושם הוא גם המליך אח"כ את שָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"א פסוקים י"ד-ט"ו: יד וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל הָעָם לְכוּ וְנֵלְכָה הַגִּלְגָּל וּנְחַדֵּשׁ שָׁם הַמְּלוּכָה. טו וַיֵּלְכוּ כָל הָעָם הַגִּלְגָּל וַיַּמְלִכוּ שָׁם אֶת שָׁאוּל לִפְנֵי יְהוָה בַּגִּלְגָּל וַיִּזְבְּחוּ שָׁם זְבָחִים שְׁלָמִים לִפְנֵי יְהוָה וַיִּשְׂמַח שָׁם שָׁאוּל וְכָל אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל עַד מְאֹד.
. שָׁאוּל המשיך עוד להשתמש בגִּלְגָּל כאתר כינוס לצבאו כנגד הפלשתים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוק ז: ז וְעִבְרִים עָבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן אֶרֶץ גָּד וְגִלְעָד וְשָׁאוּל עוֹדֶנּוּ בַגִּלְגָּל וְכָל הָעָם חָרְדוּ אַחֲרָיו.
. "בֵּית הַגִּלְגָּל" זו או אחרת נזכרת גם ברשימת הערים של שָׁבֵי צִיּוֹן שהשתתפו בטקס חנוכת החומות בימי נְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק י"ב פסוקים כ"ז-כ"ט: כז וּבַחֲנֻכַּת חוֹמַת יְרוּשָׁלַ‍ִם בִּקְשׁוּ אֶת הַלְוִיִּם מִכָּל מְקוֹמֹתָם לַהֲבִיאָם לִירוּשָׁלָ‍ִם לַעֲשֹׂת חֲנֻכָּה וְשִׂמְחָה וּבְתוֹדוֹת וּבְשִׁיר מְצִלְתַּיִם נְבָלִים וּבְכִנֹּרוֹת. כח וַיֵּאָסְפוּ בְּנֵי הַמְשֹׁרְרִים וּמִן הַכִּכָּר סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם וּמִן חַצְרֵי נְטֹפָתִי. כט וּמִבֵּית הַגִּלְגָּל וּמִשְּׂדוֹת גֶּבַע וְעַזְמָוֶת כִּי חֲצֵרִים בָּנוּ לָהֶם הַמְשֹׁרֲרִים סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם.
.

באתרי הגִּלְגָּל השונים התפתח כנראה מאוחר יותר פולחן לא תִּקְנִי, והנביאים הוֹשֵׁעַ ועָמוֹס יצאו נגד התופעה וחזו את העונש שיבוא בגללה
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ט פסוק ט"ו: טו כָּל רָעָתָם בַּגִּלְגָּל כִּי שָׁם שְׂנֵאתִים עַל רֹעַ מַעַלְלֵיהֶם מִבֵּיתִי אֲגָרְשֵׁם לֹא אוֹסֵף אַהֲבָתָם כָּל שָׂרֵיהֶם סֹרְרִים.
[^]עָמוֹס פרק ה פסוק ה: ה וְאַל תִּדְרְשׁוּ בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל לֹא תָבֹאוּ וּבְאֵר שֶׁבַע לֹא תַעֲבֹרוּ כִּי הַגִּלְגָּל גָּלֹה יִגְלֶה וּבֵית אֵל יִהְיֶה לְאָוֶן.
.
זיהוי המקום
במקרא נזכרו כאמור כמה אתרים בשם "גִּלְגָּל", אך מקומם המדויק לא זוהה, כמו גם מקומו של הגִּלְגָּל הידוע שב"בִּקְצֵה מִזְרַח יְרִיחוֹ" שם חנה העַם אחרי חציית הַיַּרְדֵּן. קיימות כמה הצעות לאתרי גִּלְגָּל בתלים קדומים בארץ, אך נראה שאין בסיס מוצק לזיהוי של מקומות מסוימים עם ה"גִּלְגָּלים" הנזכרים במקרא
[*]ראו על "גִּלְגָּלים" משוערים שכאלה שנמצאו ברחבי הארץ בערך על הגִּלְגָּל בויקיפדיה
. אחת מהשערות הזיהוי של גִּלְגָּל יְרִיחוֹ היא עם חירבת א-נֵתְלֶה (ראו במפה), שם נמצאו שרידים, בין השאר, מהתקופה הכנענית והישראלית המוקדמת. הבריכה שם מכונה "ברכת גִ'לְגֻ'לְיֶה", אך כינוי זה הופיע כנראה רק במאה ה-19
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 489
.
פרקים המזכירים את גִּלְגָּל
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על גִּלְגָּל באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.