|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים
: ח'רבת קִילַא
קְעִילָה במקרא
קְעִילָה נזכרת בין ערי הַשְּׁפֵלָה שבנחלת יְהוּדָה, באותה חטיבה של אַכְזִיב ומָרֵאשָׁה, וערים נוספות במרכז הַשְּׁפֵלָה
בימים בהם דָוִד ברח משָׁאוּל והסתתר באתרים שונים ברחבי יְהוּדָה, הוא שמע שהפלישתים מציקים לתושבי קְעִילָה, ובעצת ה' הוא תקף והביס את הפלישתים שם. כששָׁאוּל שמע שדָוִד נמצא בקְעִילָה וחשב ללוכדו בתוך העיר, דָוִד שאל את ה' אם באמת שָׁאוּל יבוא ואם תושבי קְעִילָה יסגירו אותו. ה' ענה בחיוב על שתי השאלות, ודָוִד ו-600 אנשיו עזבו את קְעִילָה והמשיכו לנדוד באזור במדבר זִיף ובמדבר מָעוֹן.
בימי שיבת ציון היתה קְעִילָה בירת פֶלֶךְ שחולק לשני חצאים בראשות שני שַׂרי חֲצִי פֶלֶךְ שהשתתפו ביחד עם תושבי הפֶלֶךְ בעבודות שיפוץ חומות ירושלים תחת נְחֶמְיָה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ל"ג, מ"ב-מ"ד: לג
בַּשְּׁפֵלָה אֶשְׁתָּאוֹל וְצָרְעָה וְאַשְׁנָה.
... מב
לִבְנָה וָעֶתֶר וְעָשָׁן.
מג
וְיִפְתָּח וְאַשְׁנָה וּנְצִיב.
מד
וּקְעִילָה וְאַכְזִיב וּמָרֵאשָׁה עָרִים תֵּשַׁע וְחַצְרֵיהֶן.
. בספר דִּבְרֵי-הַיָּמִים נמסר שנַחַם אחי אֵשֶׁת הוֹדִיָּה היה מהאבות המיסדים של קְעִילָה, ואחותו מַעֲכָה היתה אם אֶשְׁתְּמֹע[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ד פסוק י"ט: יט
וּבְנֵי אֵשֶׁת הוֹדִיָּה אֲחוֹת נַחַם אֲבִי קְעִילָה הַגַּרְמִי וְאֶשְׁתְּמֹעַ הַמַּעֲכָתִי.
, וכנראה הכוונה למַעֲכָה פלגש כָּלֵב[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב פסוק מ"ח: מח
פִּלֶגֶשׁ כָּלֵב מַעֲכָה יָלַד שֶׁבֶר וְאֶת תִּרְחֲנָה.
שכבש את חֶבְרוֹן ושרבות ממשפחות האזור מתייחסות אליו.
בימים בהם דָוִד ברח משָׁאוּל והסתתר באתרים שונים ברחבי יְהוּדָה, הוא שמע שהפלישתים מציקים לתושבי קְעִילָה, ובעצת ה' הוא תקף והביס את הפלישתים שם. כששָׁאוּל שמע שדָוִד נמצא בקְעִילָה וחשב ללוכדו בתוך העיר, דָוִד שאל את ה' אם באמת שָׁאוּל יבוא ואם תושבי קְעִילָה יסגירו אותו. ה' ענה בחיוב על שתי השאלות, ודָוִד ו-600 אנשיו עזבו את קְעִילָה והמשיכו לנדוד באזור במדבר זִיף ובמדבר מָעוֹן.
בימי שיבת ציון היתה קְעִילָה בירת פֶלֶךְ שחולק לשני חצאים בראשות שני שַׂרי חֲצִי פֶלֶךְ שהשתתפו ביחד עם תושבי הפֶלֶךְ בעבודות שיפוץ חומות ירושלים תחת נְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוקים י"ז-י"ח: יז
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַלְוִיִּם רְחוּם בֶּן בָּנִי עַל יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲשַׁבְיָה שַׂר חֲצִי פֶלֶךְ קְעִילָה לְפִלְכּוֹ.
יח
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ אֲחֵיהֶם בַּוַּי בֶּן חֵנָדָד שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ קְעִילָה.
.
זיהוי המקום
קְעִילָה היא כמשוער "קילטי" הנזכרת באחד ממכתבי אֶל-עַמַארְנָה
על פי הכתוב במקרא, קְעִילָה שכנה כאמור בשְּׁפֵלָה באזור הכללי של כְּזִיב ומָרֵאשָׁה. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) נמסר שבימיו עוד התקיים כפר בקְעִילָה במרחק 8 מילים מזרחה לבית גוברין על הדרך לחברון, ושהצביעו שם על קברו של הנביא חֲבַקּוּק. באזור זה של השפלה המזרחית נמצאת ח'רבת קִילַא על תל תלול באותו שם, המשמר כמשוער את שמה של העיר המקראית (ראו במפה).
הממצאים בתל מעידים על יישוב מתקופת הברונזה (הכנענית), הברזל (הישראלית), הפרסית (שיבת ציון), ומתקופות מאוחרות יותר. מלבד חרסים רבים מתקופות אלה, ניתן להבחין בצפון התל בנתיב העולה אל השער שבחומות העיר הקדומה.
[*]אוסף גדול של "מכתבים" מהמאה ה-14 לפנה"ס שנכתבו למלכי מצרים בעיקר ממנהיגים באזור כנען וסוריה.
בו מלך יְרוּשָׁלַיִם מאשים את המלכים שֻׁוַרְדָתָה ומִלְכִּאִלֻ בפני פרעה על שגייסו חיילים מגֶּזֶר, גַּת, ומקְעִילָה ויצאו איתם לכבוש אזורים בממלכה. מסתבר גם שקְעִילָה השתייכה לממלכתו של שֻׁוַרְדָתָה, אך נלקחה ממנו ואח"כ שבה אליו[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 55
.
על פי הכתוב במקרא, קְעִילָה שכנה כאמור בשְּׁפֵלָה באזור הכללי של כְּזִיב ומָרֵאשָׁה. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) נמסר שבימיו עוד התקיים כפר בקְעִילָה במרחק 8 מילים מזרחה לבית גוברין על הדרך לחברון, ושהצביעו שם על קברו של הנביא חֲבַקּוּק. באזור זה של השפלה המזרחית נמצאת ח'רבת קִילַא על תל תלול באותו שם, המשמר כמשוער את שמה של העיר המקראית (ראו במפה).
הממצאים בתל מעידים על יישוב מתקופת הברונזה (הכנענית), הברזל (הישראלית), הפרסית (שיבת ציון), ומתקופות מאוחרות יותר. מלבד חרסים רבים מתקופות אלה, ניתן להבחין בצפון התל בנתיב העולה אל השער שבחומות העיר הקדומה.
פרקים המזכירים את קְעִילָה
ציטוטים נבחרים