עיר
נְטֹפָה
רמת זיהוי : 3 - זיהוי משוער
כנויים נוספים : ח'רבת בַּדּ-פלוח
נְטֹפָה במקרא
שַׂלְמָא בֶּן חוּר בֶּן כָלֵב היה האב הקדמון של תושבי נְטֹפָה, כמו גם של בֵּית לָחֶם ביְהוּדָה
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב פסוקים נ-נ"א, נ"ד: נ אֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי כָלֵב בֶּן חוּר בְּכוֹר אֶפְרָתָה שׁוֹבָל אֲבִי קִרְיַת יְעָרִים. נא שַׂלְמָא אֲבִי בֵית לָחֶם חָרֵף אֲבִי בֵית גָּדֵר. ... נד בְּנֵי שַׂלְמָא בֵּית לֶחֶם וּנְטוֹפָתִי עַטְרוֹת בֵּית יוֹאָב וַחֲצִי הַמָּנַחְתִּי הַצָּרְעִי.
. ברשימת תושבי יְרוּשָׁלַיִם הַלְוִיִּם בימי דָוִד נזכר בֶרֶכְיָה נכדו של אֶלְקָנָה אשר ישב "בְּחַצְרֵי נְטוֹפָתִי" (יחד עם לְוִיִּם נוספים בני המשוררים אָסָף ויְדוּתוּן)
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ט פסוקים י"ד-ט"ז: יד וּמִן הַלְוִיִּם שְׁמַעְיָה בֶן חַשּׁוּב בֶּן עַזְרִיקָם בֶּן חֲשַׁבְיָה מִן בְּנֵי מְרָרִי. טו וּבַקְבַּקַּר חֶרֶשׁ וְגָלָל וּמַתַּנְיָה בֶּן מִיכָא בֶּן זִכְרִי בֶּן אָסָף. טז וְעֹבַדְיָה בֶּן שְׁמַעְיָה בֶּן גָּלָל בֶּן יְדוּתוּן וּבֶרֶכְיָה בֶן אָסָא בֶּן אֶלְקָנָה הַיּוֹשֵׁב בְּחַצְרֵי נְטוֹפָתִי.
. מבין 30 הגיבורים של דָוִד באו שניים מאזור נְטֹפָה, כמו צַלְמוֹן הָאֲחֹחִי מַהְרַי הַנְּטֹפָתִי וחֵלֶב בֶּן בַּעֲנָה הַנְּטֹפָתִי
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"ג פסוקים ח, כ"ט: ח אֵלֶּה שְׁמוֹת הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר לְדָוִד יֹשֵׁב בַּשֶּׁבֶת תַּחְכְּמֹנִי רֹאשׁ הַשָּׁלִשִׁי הוּא עֲדִינוֹ העצנו [הָעֶצְנִי] עַל שְׁמֹנֶה מֵאוֹת חָלָל בְּפַעַם אחד [אֶחָת]. ... כט חֵלֶב בֶּן בַּעֲנָה הַנְּטֹפָתִי אִתַּי בֶּן רִיבַי מִגִּבְעַת בְּנֵי בִנְיָמִן.
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק י"א פסוק ל: ל מַהְרַי הַנְּטֹפָתִי חֵלֶד בֶּן בַּעֲנָה הַנְּטוֹפָתִי.
. כמו כן נזכרים זַּרְחִי מהרי הַנְּטוֹפָתִי וחֶלְדַּי הַנְּטוֹפָתִי לְעָתְנִיאֵל אשר הופקדו כל אחד על 24,000 איש במחלקות ה-10 וה-12 מתוך 12 מחלקות צבאיות של דָוִד, שפעלו כל אחת במשך חודש בשנה
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק כ"ז פסוקים י"ג, ט"ו: יג הָעֲשִׂירִי לַחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי מַהְרַי הַנְּטוֹפָתִי לַזַּרְחִי וְעַל מַחֲלֻקְתּוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אָלֶף. ... טו הַשְּׁנֵים עָשָׂר לִשְׁנֵים עָשָׂר הַחֹדֶשׁ חֶלְדַּי הַנְּטוֹפָתִי לְעָתְנִיאֵל וְעַל מַחֲלֻקְתּוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אָלֶף.
.

אחרי חורבן הבית והגליית תושבי יְהוּדָה תחת נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל, הִפְקִיד נְבוּכַדְנֶאצַּר אֶת גְּדַלְיָהוּ על שארית הָעָם שנאספו במִּצְפָּה. גְּדַלְיָהוּ עודד את מנהיגי העם והצבא הנותרים להצטרף אליו במִּצְפָּה ונשבע שלא יִפָּגְעוּ שם ע"י הבבלים, ובין הבאים נזכרים "בְנֵי עֵיפַי הַנְּטֹפָתִי"
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ פסוק ח: ח וַיָּבֹאוּ אֶל גְּדַלְיָה הַמִּצְפָּתָה וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָהוּ וְיוֹחָנָן וְיוֹנָתָן בְּנֵי קָרֵחַ וּשְׂרָיָה בֶן תַּנְחֻמֶת וּבְנֵי עופי [עֵיפַי] הַנְּטֹפָתִי וִיזַנְיָהוּ בֶּן הַמַּעֲכָתִי הֵמָּה וְאַנְשֵׁיהֶם.
. לבסוף בכל אופן רצח יִשְׁמָעֵאל את גְּדַלְיָהוּ "וְאֶת הַיְּהוּדִים וְאֶת הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה"
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ה פסוקים כ"ג-כ"ה: כג וַיִּשְׁמְעוּ כָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים הֵמָּה וְהָאֲנָשִׁים כִּי הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּבֹאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ הַמִּצְפָּה וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וְיוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וּשְׂרָיָה בֶן תַּנְחֻמֶת הַנְּטֹפָתִי וְיַאֲזַנְיָהוּ בֶּן הַמַּעֲכָתִי הֵמָּה וְאַנְשֵׁיהֶם. כד וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְּדַלְיָהוּ וּלְאַנְשֵׁיהֶם וַיֹּאמֶר לָהֶם אַל תִּירְאוּ מֵעַבְדֵי הַכַּשְׂדִּים שְׁבוּ בָאָרֶץ וְעִבְדוּ אֶת מֶלֶךְ בָּבֶל וְיִטַב לָכֶם. כה וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה בֶּן אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּמֹת וְאֶת הַיְּהוּדִים וְאֶת הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה.
.

בימי שיבת ציון אחרי הצהרת כּוֹרֶשׁ מלך פָּרַס, עלו לארץ מהגלות בהובלת זְרֻבָּבֶל ויֵשׁוּעַ 123 מבְּנֵי בֵית לָחֶם, ו-56 מאַנְשֵׁי נְטֹפָה וחזרו לשבת בנחלתם
[^]עֶזְרָא פרק ב פסוקים א, כ"א-כ"ב: א וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נבוכדנצור [נְבוּכַדְנֶצַּר] מֶלֶךְ בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלַ‍ִם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ. ... כא בְּנֵי בֵית לָחֶם מֵאָה עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה. כב אַנְשֵׁי נְטֹפָה חֲמִשִּׁים וְשִׁשָּׁה.
. בגרסא המקבילה בספר נְחֶמְיָה נזכרים יחדיו אַנְשֵׁי בֵית לֶחֶם וּנְטֹפָה ומספרם הכולל הנמסר שם הוא 188
[^]נְחֶמְיָה פרק ז פסוקים ו, כ"ו: ו אֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלַ‍ִם וְלִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ. ... כו אַנְשֵׁי בֵית לֶחֶם וּנְטֹפָה מֵאָה שְׁמֹנִים וּשְׁמֹנָה.
. נְחֶמְיָה מציין עוד שכשהסתיימו העבודות על שיפוץ החומות של יְרוּשָׁלַיִם תחת הובלתו, נקראו "בְּנֵי הַמְשֹׁרְרִים וּמִן הַכִּכָּר סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם וּמִן חַצְרֵי נְטֹפָתִי" לבצע את המשימות המוזיקאליות בטקס חֲנֻכַּת החומות החדשות
[^]נְחֶמְיָה פרק י"ב פסוקים כ"ז-כ"ט: כז וּבַחֲנֻכַּת חוֹמַת יְרוּשָׁלַ‍ִם בִּקְשׁוּ אֶת הַלְוִיִּם מִכָּל מְקוֹמֹתָם לַהֲבִיאָם לִירוּשָׁלָ‍ִם לַעֲשֹׂת חֲנֻכָּה וְשִׂמְחָה וּבְתוֹדוֹת וּבְשִׁיר מְצִלְתַּיִם נְבָלִים וּבְכִנֹּרוֹת. כח וַיֵּאָסְפוּ בְּנֵי הַמְשֹׁרְרִים וּמִן הַכִּכָּר סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם וּמִן חַצְרֵי נְטֹפָתִי. כט וּמִבֵּית הַגִּלְגָּל וּמִשְּׂדוֹת גֶּבַע וְעַזְמָוֶת כִּי חֲצֵרִים בָּנוּ לָהֶם הַמְשֹׁרֲרִים סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם.
.
זיהוי המקום
מהאיזכורים המקראיים משתמע שנְטֹפָה ופרבריה\חֲצֵרִיה שכנו באזור הררי (הְרַי הַנְּטֹפָתִי) בסְבִיבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם. נְטֹפָה נזכרת כאמור ביחד עם בֵּית לָחֶם כמקום מושבם של צאצאי שַׂלְמָא משבט יְהוּדָה, ומאוחר יותר מזכיר גם נְחֶמְיָה את שתי הערים ביחד ברשימת העולים בימי שיבת ציון. לכן מחפשים בד"כ את נְטֹפָה באתר כלשהו באזור בֵּית לָחֶם.

הצעת הזיהוי של נְטֹפָה עם התל של רמת רחל (ח'רבת צאלח) לא התקבלה כיוון שלא נמצאו באתר ממצאים מוקדמים מספיק, והתל מזוהה בד"כ עם בֵּית הַכָּרֶם של התקופה הפרסית (שיבת ציון). יש שהציעו את ח'רבת אום טובא שממזרח לרמת רחל, בהנחה שמדובר ביישוב מֶטוֹפָּה מן התקופה הביזנטית, אשר קיבל כמשוער את שמו מנְטֹפָה המקראית. אך גם כאן הממצאים הם מסוף תקופת הברזל וכך אינם מתאימים לישוב שהתקיים בימי דָוִד. אבות הכנסייה גם מזכירים בנפרד את מֶטוֹפָּה ואת "מדבר נְטֹפָה" (כלומר מדובר באתרים שונים), ומדבר נְטֹפָה נזכר שם בהקשר עם תְקוֹעַ ואזור חַרִיתוֹן שעל וואדי חַרִיתוֹן\תְּקוֹעַ ממזרח להתנחלות תְּקוֹעַ של היום. דרך סדק שבמצוק מעל הוואדי בסמוך למנזר חַרִיתוֹן
[*]שנוסד ע"י חַרִיתוֹן - מייסד תנועת הנזירות במדבר יהודה
אמנם נובע עין א-נטוף המשמר אולי את שמה של נְטֹפָה המקראית. את נְטֹפָה עצמה מזהים בח'רבת בַּדּ-פלוח הסמוכה
[3]עולם התנ"ך, ספר דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א עמ' 63.
, מעט מצפון-מערב להתנחלות תְּקוֹעַ. אתר זה שוכן על הדרך בין בֵּית לָחֶם לתְּקוֹעַ, ונחשפו בו חרסים מתאימים מהתקופה הישראלית הקדומה, מלבד ממצאים מאוחרים יותר מהתקופות ההלניסטית, הרומית והביזאנטית
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 830
.
פרקים המזכירים את נְטֹפָה
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על נְטֹפָה באתרים של עמוד ענן ורשות העתיקות.