|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים
: מאעין
בֵית בַּעַל מְעוֹן במקרא
בֵּית מְעוֹן\בַּעַל מְעוֹן\בֵית-בַּעַל-מְעוֹן היתה במקור עיר מוֹאָבִית, אך סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כבש אותה מידי מֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן, יחד עם כל שאר הערים המואביות שמצפון לנחל אַרְנוֹן, ומאז היה האַרְנוֹן לגבול בינו לבין ממלכת מוֹאָב
בקינה של הנביא יִרְמְיָהוּ על ממלכת מוֹאָב יש כנראה הד לקינה עתיקה העוסקת בכיבוש ערי מוֹאָב בידי סִיחֹן, ויִרְמְיָהוּ מזכיר את המלך סִיחוֹן וגם את בֵּית מְעוֹן בין הערים המואביות החרבות (ואולי יִרְמְיָהוּ מנבא כאן חורבן עתידי דומה למוֹאָב)
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוק כ"ו: כו
כִּי חֶשְׁבּוֹן עִיר סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הִוא וְהוּא נִלְחַם בְּמֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן וַיִּקַּח אֶת כָּל אַרְצוֹ מִיָּדוֹ עַד אַרְנֹן.
. כשסִיחֹן סירב לתת לעַם לעבור בארצו בדרך לארץ המובטחת, העַם יצא מולו למלחמה וכבש את ארצו כולל את כל הארץ שמצפון לאַרְנוֹן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוק א: א
וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּרְשׁוּ אֶת אַרְצָם בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה הַשָּׁמֶשׁ מִנַּחַל אַרְנוֹן עַד הַר חֶרְמוֹן וְכָל הָעֲרָבָה מִזְרָחָה.
. בני השבטים רְאוּבֵן וגָד ביקשו להתנחל באזורים שנכבשו מהָאֱמֹרִים ממזרח ליַרְדֵּן, ואחרי שהבטיחו לצאת חלוצים לפני כל העַם כדי לעזור בכיבוש הארץ שממערב ליַרְדֵּן, מֹשֶׁה חילק ביניהם את הנחלות שמצפון לאַרְנוֹן. בַּעַל מְעוֹן נכללה בנחלת רְאוּבֵן שמצפון לאַרְנוֹן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים ט"ו-י"ז: טו
וַיִּתֵּן מֹשֶׁה לְמַטֵּה בְנֵי רְאוּבֵן לְמִשְׁפְּחֹתָם.
טז
וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן וְהָעִיר אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַנַּחַל וְכָל הַמִּישֹׁר עַל מֵידְבָא.
יז
חֶשְׁבּוֹן וְכָל עָרֶיהָ אֲשֶׁר בַּמִּישֹׁר דִּיבוֹן וּבָמוֹת בַּעַל וּבֵית בַּעַל מְעוֹן.
, ונזכר שבני רְאוּבֵן בָּנוּ\שיקמו את העיר[^]בַּמִּדְבָּר פרק ל"ב פסוקים ל"ז-ל"ח: לז
וּבְנֵי רְאוּבֵן בָּנוּ אֶת חֶשְׁבּוֹן וְאֶת אֶלְעָלֵא וְאֵת קִרְיָתָיִם.
לח
וְאֶת נְבוֹ וְאֶת בַּעַל מְעוֹן מוּסַבֹּת שֵׁם וְאֶת שִׂבְמָה וַיִּקְרְאוּ בְשֵׁמֹת אֶת שְׁמוֹת הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנוּ.
. ברשימת משפחות שבט רְאוּבֵן ומנהיגיהם נזכר גם בֶלַע בֶּן עָזָז שישב "בַּעֲרֹעֵר וְעַד נְבוֹ וּבַעַל מְעוֹן"[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ה פסוק ח: ח
וּבֶלַע בֶּן עָזָז בֶּן שֶׁמַע בֶּן יוֹאֵל הוּא יוֹשֵׁב בַּעֲרֹעֵר וְעַד נְבוֹ וּבַעַל מְעוֹן.
.
בקינה של הנביא יִרְמְיָהוּ על ממלכת מוֹאָב יש כנראה הד לקינה עתיקה העוסקת בכיבוש ערי מוֹאָב בידי סִיחֹן, ויִרְמְיָהוּ מזכיר את המלך סִיחוֹן וגם את בֵּית מְעוֹן בין הערים המואביות החרבות (ואולי יִרְמְיָהוּ מנבא כאן חורבן עתידי דומה למוֹאָב)
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ח פסוקים כ-כ"ד: כ
הֹבִישׁ מוֹאָב כִּי חַתָּה הילילי וזעקי [הֵילִילוּ וּזְעָקוּ] הַגִּידוּ בְאַרְנוֹן כִּי שֻׁדַּד מוֹאָב.
כא
וּמִשְׁפָּט בָּא אֶל אֶרֶץ הַמִּישֹׁר אֶל חֹלוֹן וְאֶל יַהְצָה וְעַל מופעת [מֵיפָעַת].
כב
וְעַל דִּיבוֹן וְעַל נְבוֹ וְעַל בֵּית דִּבְלָתָיִם.
כג
וְעַל קִרְיָתַיִם וְעַל בֵּית גָּמוּל וְעַל בֵּית מְעוֹן.
כד
וְעַל קְרִיּוֹת וְעַל בָּצְרָה וְעַל כָּל עָרֵי אֶרֶץ מוֹאָב הָרְחֹקוֹת וְהַקְּרֹבוֹת.
. גם הנביא יְחֶזְקֵאל מנבא חורבן עתידי למוֹאָב, ומזכיר את בַּעַל מְעוֹן בין הערים המואביות החרבות[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ה פסוק ט: ט
לָכֵן הִנְנִי פֹתֵחַ אֶת כֶּתֶף מוֹאָב מֵהֶעָרִים מֵעָרָיו מִקָּצֵהוּ צְבִי אֶרֶץ בֵּית הַיְשִׁימֹת בַּעַל מְעוֹן וקריתמה [וְקִרְיָתָיְמָה].
.
זיהוי המקום
בֵית בַּעַל מְעוֹן היתה עיר במוֹאָב, ולפי שמה ניתן להסיק שהיה במקום מקדש\בית לאל בַּעַל או לבַּעַל-מְעוֹן. העיר נכבשה כאמור בידי סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי ואח"כ ע"י בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. בַּעַל מְעוֹן נזכרת פעמיים בכתובת של מֵישַׁע מלך מוֹאָב שנמצאה בדִּיבוֹן
באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית) מתוארת בַּעַל מְעוֹן ככפר גדול ליד המים החמים של בערה הנובעים בעצמם מהאדמה, במרחק 9 מילים מחֶשְׁבּוֹן. באזור זה שוכן כיום תל ועליו הכפר הירדני הנוצרי מַאעִין, המשמר את שמה של מְעוֹן
[*]ראו על כתובת מֵישַׁע בעמוד על מוֹאָב.
, שם מֵישַׁע מתגאה שכבש בחזרה אזורים נרחבים במוֹאָב מידי מלכי יִשְׂרָאֵל, והוא מציין בין השאר שבנה את בַּעַל מְעוֹן ועשה בה את "האשוח" (מושג לא ברור)[*]ראו ראו שורות 9 ו-30 בתעתיק הכתובת המלאה בערך על כתובת מישע בויקיפדיה.
. ייתכן שגם "בעלא הבעלמעני" הנזכר על אחד מחרסי שומרון הוא במקור מבַּעַל מְעוֹן[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 69
.
באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית) מתוארת בַּעַל מְעוֹן ככפר גדול ליד המים החמים של בערה הנובעים בעצמם מהאדמה, במרחק 9 מילים מחֶשְׁבּוֹן. באזור זה שוכן כיום תל ועליו הכפר הירדני הנוצרי מַאעִין, המשמר את שמה של מְעוֹן
[*]אך בינתיים לא נמצאו בישוב חרסים מוקדמים מהתקופה הביזנטית
. [*]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 69
פרקים המזכירים את בֵית בַּעַל מְעוֹן
ציטוטים נבחרים