עיר
בֵּית אָוֶן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Burqa, Ramallah from Shaar Binyamin view to the north. By יעקב, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
הכפר ברקא - צילום לכוון צפון. אחת מהשערות הזיהוי של בֵּית אָוֶן
רמת זיהוי : 4 - אין זיהוי מבוסס
כנויים נוספים : תל מַרִיַם
בֵּית אָוֶן במקרא
אחרי כיבוש יְרִיחוֹ שלח יְהוֹשֻׁעַ מרגלים כדי לבחון את היעד הבא - "הָעַי אֲשֶׁר עִם בֵּית אָוֶן מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל"
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ז פסוק ב: ב וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ אֲנָשִׁים מִירִיחוֹ הָעַי אֲשֶׁר עִם בֵּית אָוֶן מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם לֵאמֹר עֲלוּ וְרַגְּלוּ אֶת הָאָרֶץ וַיַּעֲלוּ הָאֲנָשִׁים וַיְרַגְּלוּ אֶת הָעָי.
. כלומר, משתמע שבֵּית אָוֶן שכנה לא הרחק מהָעַי ממזרח לבֵּית-אֵל. בֵּית אָוֶן נזכרת בתיאור הגבול הצפוני של נחלת בִנְיָמִן שיצא מהַיַּרְדֵּן ועבר מצפון ליְרִיחוֹ, ומשם מערבה "מִדְבַּרָה בֵּית אָוֶן", כלומר לתחום המרעה\מִדְבַּר שבאזור בֵּית אָוֶן. מכאן הגבול המשיך לבֵּית-אֵל
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים י"א-י"ג: יא וַיַּעַל גּוֹרַל מַטֵּה בְנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיֵּצֵא גְּבוּל גּוֹרָלָם בֵּין בְּנֵי יְהוּדָה וּבֵין בְּנֵי יוֹסֵף. יב וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה מִן הַיַּרְדֵּן וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל כֶּתֶף יְרִיחוֹ מִצָּפוֹן וְעָלָה בָהָר יָמָּה והיה [וְהָיוּ] תֹּצְאֹתָיו מִדְבַּרָה בֵּית אָוֶן. יג וְעָבַר מִשָּׁם הַגְּבוּל לוּזָה אֶל כֶּתֶף לוּזָה נֶגְבָּה הִיא בֵּית אֵל וְיָרַד הַגְּבוּל עַטְרוֹת אַדָּר עַל הָהָר אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לְבֵית חֹרוֹן תַּחְתּוֹן.
. בימי מלחמות המלך שָׁאוּל בפְּלִשְׁתִּים, נאמר שהפְּלִשְׁתִּים חנו במִכְמָשׂ שממזרח לבֵּית אָוֶן
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוק ה: ה וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רֶכֶב וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים וְעָם כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם לָרֹב וַיַּעֲלוּ וַיַּחֲנוּ בְמִכְמָשׂ קִדְמַת בֵּית אָוֶן.
. אחרי שהפְּלִשְׁתִּים הובסו ע"י כוחות שָׁאוּל ויְהוֹנָתָן בנו, רדפו אחריהם בני יִשְׂרָאֵל עד אחרי בֵּית אָוֶן
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוק כ"ג: כג וַיּוֹשַׁע יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל וְהַמִּלְחָמָה עָבְרָה אֶת בֵּית אָוֶן.
.

הנביא הוֹשֵׁעַ שניבא בעיקר לממלכת יִשְׂרָאֵל בימי עֻזִּיָּהוּ, יוֹתָם, אָחָז, וחִזְקִיָּהוּ מלכי יְהוּדָה ויָרָבְעָם מלך יִשְׂרָאֵל, הזכיר מספר פעמים את בֵּית אָוֶן לגנאי כמקום של עבודה זרה, ומכאן ההשערה שאולי בֵּית-אָוֶן\חטא הוא גירסה מעליבה לשם המקורי - בית-אוֹן
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 55
. כך, הוֹשֵׁעַ קורא לבני יְהוּדָה לא ללכת בדרכי העבודה הזרה של יִשְׂרָאֵל, כפי שנעשתה בגִּלְגָּל ובבֵּית אָוֶן
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ד פסוק ט"ו: טו אִם זֹנֶה אַתָּה יִשְׂרָאֵל אַל יֶאְשַׁם יְהוּדָה וְאַל תָּבֹאוּ הַגִּלְגָּל וְאַל תַּעֲלוּ בֵּית אָוֶן וְאַל תִּשָּׁבְעוּ חַי יְהוָה.
. במקום אחר הוא קורא להזהיר בשופר את ערי בִּנְיָמִין החשובות - גִּבְעָה, רָמָה, ובֵּית אָוֶן, כי אֶפְרַיִם עומדת להיענש ותהיה לשממה
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ה פסוקים ח-ט: ח תִּקְעוּ שׁוֹפָר בַּגִּבְעָה חֲצֹצְרָה בָּרָמָה הָרִיעוּ בֵּית אָוֶן אַחֲרֶיךָ בִּנְיָמִין. ט אֶפְרַיִם לְשַׁמָּה תִהְיֶה בְּיוֹם תּוֹכֵחָה בְּשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל הוֹדַעְתִּי נֶאֱמָנָה.
. עוד הנביא לועג לעַם בשֹׁמְרוֹן הפוחד מפסילי עֶגְלוֹת בבֵּית אָוֶן, ומתאבל יחד עם הכמרים (כוהני האלילים) על גלות הפסילים. אבל "בָּמוֹת אָוֶן חַטַּאת יִשְׂרָאֵל" יושמדו וקוצים יכסו שם את המזבחות
[^]הוֹשֵׁעַ פרק י פסוקים ה-ח: ה לְעֶגְלוֹת בֵּית אָוֶן יָגוּרוּ שְׁכַן שֹׁמְרוֹן כִּי אָבַל עָלָיו עַמּוֹ וּכְמָרָיו עָלָיו יָגִילוּ עַל כְּבוֹדוֹ כִּי גָלָה מִמֶּנּוּ. ו גַּם אוֹתוֹ לְאַשּׁוּר יוּבָל מִנְחָה לְמֶלֶךְ יָרֵב בָּשְׁנָה אֶפְרַיִם יִקָּח וְיֵבוֹשׁ יִשְׂרָאֵל מֵעֲצָתוֹ. ז נִדְמֶה שֹׁמְרוֹן מַלְכָּהּ כְּקֶצֶף עַל פְּנֵי מָיִם. ח וְנִשְׁמְדוּ בָּמוֹת אָוֶן חַטַּאת יִשְׂרָאֵל קוֹץ וְדַרְדַּר יַעֲלֶה עַל מִזְבְּחוֹתָם וְאָמְרוּ לֶהָרִים כַּסּוּנוּ וְלַגְּבָעוֹת נִפְלוּ עָלֵינוּ.
.
זיהוי המקום
לפי האיזכורים של בֵּית אָוֶן במקרא, משתמע שהעיר שכנה לא הרחק מהָעַי, ממזרח לְבֵית אֵל וממערב למִכְמָשׂ. כל האתרים הללו זוהו בסבירות גבוהה (ראו במפה), אך לגבי בֵּית אָוֶן עצמה אין עדיין זיהוי מוסכם. יש המזהים את בֵּית אָוֶן עם אתר הנמצא כ-1.5 מערבית מהָעַי שבו שכן יישוב קטן עם שרידים מתקופת הברזל (הישראלית). כדי להתאים את שאר הפסוקים להצעה זו יש גם להניח שהפְּלִשְׁתִּים לא חנו במִכְמָשׂ עצמה אלא מצפון לה וממזרח לאתר זה. אזור המרעה\מִדְבַּר של בֵּית אָוֶן שבגבול בִנְיָמִן נמצא לפי השערה זו באזור הכפר בורקא של ימינו
[2]עולם התנ"ך, ספר יְהוֹשֻׁעַ עמ' 176.
.

השערת זיהוי מקובלת יותר כיום היא עם תל מַרִיַם
[3]לקסיקון מקראי, הוצאת דביר, 1965, מנחם סוליאלי ומשה ברכוז, א-כ, עמוד 151
[4]עולם התנ"ך, ספר יְהוֹשֻׁעַ עמ' 121.
כ-ק"מ מדרום-מערב למִכְמָשׂ באתר השולט מדרום על הדרך ממִכְמָשׂ מערבה לרָמָה(ראו במפה). המקום מתאים יותר לתיאור מלחמת שָׁאוּל ויְהוֹנָתָן בפְּלִשְׁתִּים ומנוסת הפְּלִשְׁתִּים שאחריה, ובאתר נמצאו עדויות ליישוב מתקופת הברזל הקדומה
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 55
, ומתקופות מאוחרות יותר, כולל מבנה מלבני גדול עשוי אבני-גזית ובמרכזו בור מים.
פרקים המזכירים את בֵּית אָוֶן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על בֵּית אָוֶן באתרים של ויקיפדיה, עמוד ענן ורשות העתיקות.