עיר
הָרָמָה
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

In the background it seems to be A-ram and Shuafat. The closer area would therefore be Bir Nabala. By User:Soman/Palestine [CC-BY-SA-2.5], from Wikimedia Commons
בתי העיירה אֶ-רַאם על הגבעות ברקע (בכוון מזרח)
רמת זיהוי : 3 - זיהוי משוער
כנויים נוספים : אֶ-רַאם\הָרָמָתַיִם צוֹפִים?
הָרָמָה במקרא
הָרָמָה נזכרת ברשימת ערי שבט בִנְיָמִן, בין גִּבְעוֹן לבְאֵרוֹת
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים כ"א, כ"ה: כא וְהָיוּ הֶעָרִים לְמַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם יְרִיחוֹ וּבֵית חָגְלָה וְעֵמֶק קְצִיץ. ... כה גִּבְעוֹן וְהָרָמָה וּבְאֵרוֹת.
, וגם שכנה כנראה לא הרחק מגִּבְעָה כפי שמעיד סיפורו של איש הלוי מאֶפְרַיִם (מפרשת פִילֶגֶשׁ בַּגִּבְעָה) שהעדיף ללון ביישוב ישראלי כמו בגִּבְעָה אוֹ בָרָמָה במקום ביְבוּס\ירושלים
[^]שׁוֹפְטִים פרק י"ט פסוק י"ג: יג וַיֹּאמֶר לְנַעֲרוֹ לְךָ וְנִקְרְבָה בְּאַחַד הַמְּקֹמוֹת וְלַנּוּ בַגִּבְעָה אוֹ בָרָמָה.
.

על דְבוֹרָה הנְבִיאָה נאמר שישבה "בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית אֵל בְּהַר אֶפְרָיִם"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ד פסוקים ד-ה: ד וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא. ה וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית אֵל בְּהַר אֶפְרָיִם וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַמִּשְׁפָּט.
. הָרָמָתַיִם צוֹפִים שבהַר אֶפְרָיִם היתה עירם של אֶלְקָנָה וחַנָּה הורי שְׁמוּאֵל, והתוספת "צוֹפִים" מתייחסת כמשוער לצוּף - האב הקדמון של משפחת אֶלְקָנָה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק א פסוק א: א וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִן הָרָמָתַיִם צוֹפִים מֵהַר אֶפְרָיִם וּשְׁמוֹ אֶלְקָנָה בֶּן יְרֹחָם בֶּן אֱלִיהוּא בֶּן תֹּחוּ בֶן צוּף אֶפְרָתִי.
. האזור שסביב הָרָמָתַיִם צוֹפִים נקרא אֶרֶץ צוּף, לשם באו שָׁאוּל ונערו מבִנְיָמִן כשיצאו לחפש את הָאֲתֹנוֹת, ולבסוף פגשו שם את שְׁמוּאֵל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ט פסוקים ג-ה: ג וַתֹּאבַדְנָה הָאֲתֹנוֹת לְקִישׁ אֲבִי שָׁאוּל וַיֹּאמֶר קִישׁ אֶל שָׁאוּל בְּנוֹ קַח נָא אִתְּךָ אֶת אַחַד מֵהַנְּעָרִים וְקוּם לֵךְ בַּקֵּשׁ אֶת הָאֲתֹנֹת. ד וַיַּעֲבֹר בְּהַר אֶפְרַיִם וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ שָׁלִשָׁה וְלֹא מָצָאוּ וַיַּעַבְרוּ בְאֶרֶץ שַׁעֲלִים וָאַיִן וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ יְמִינִי וְלֹא מָצָאוּ. ה הֵמָּה בָּאוּ בְּאֶרֶץ צוּף וְשָׁאוּל אָמַר לְנַעֲרוֹ אֲשֶׁר עִמּוֹ לְכָה וְנָשׁוּבָה פֶּן יֶחְדַּל אָבִי מִן הָאֲתֹנוֹת וְדָאַג לָנוּ.
.

כך לא ברור אם הָרָמָה\הָרָמָתַיִם שבְּהַר אֶפְרָיִם היא אותה הָרָמָה שבנחלת בִנְיָמִן, אשר שכנה בשלוחות הדרומיות של הרי אֶפְרָיִם שבצפון נחלת בִנְיָמִן. שְׁמוּאֵל עצמו בכל אופן המשיך לגור בָּרָמָה, והיה שב "הָרָמָתָה" כל שנה בתום מסע השיפוט השנתי שלו בערי האזור
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוקים ט"ו-י"ז: טו וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל אֶת יִשְׂרָאֵל כֹּל יְמֵי חַיָּיו. טז וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַמְּקוֹמוֹת הָאֵלֶּה. יז וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ וְשָׁם שָׁפָט אֶת יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה.
, וגם אחרי פגישותיו עם שָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ט"ו פסוק ל"ד: לד וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה וְשָׁאוּל עָלָה אֶל בֵּיתוֹ גִּבְעַת שָׁאוּל.
ודָּוִד
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ט"ז פסוק י"ג: יג וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ יְהוָה אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה.
, ולבסוף גם נקבר בְּבֵיתוֹ בָּרָמָה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ה פסוק א: א וַיָּמָת שְׁמוּאֵל וַיִּקָּבְצוּ כָל יִשְׂרָאֵל וַיִּסְפְּדוּ לוֹ וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּבֵיתוֹ בָּרָמָה וַיָּקָם דָּוִד וַיֵּרֶד אֶל מִדְבַּר פָּארָן.
.

בימי ממלכות יְהוּדָה ויִשְׂרָאֵל, כבש אֲבִיָּה מלך יְהוּדָה ערים בדרום אֶפְרָיִם (בֵּית-אֵל, יְשָׁנָה ועָפְרָה)
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ג פסוק י"ט: יט וַיִּרְדֹּף אֲבִיָּה אַחֲרֵי יָרָבְעָם וַיִּלְכֹּד מִמֶּנּוּ עָרִים אֶת בֵּית אֵל וְאֶת בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת יְשָׁנָה וְאֶת בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת עפרון [עֶפְרַיִן] וּבְנֹתֶיהָ.
. בימי אָסָא בן אֲבִיָּם, כבש בַּעְשָׁא מלך יִשְׂרָאֵל בחזרה את האזור ואף חדר דרומה לתחום נחלת בִנְיָמִן והתחיל לבצר את הָרָמָה ובכך מנע מאָסָא לעבור באזור
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוקים ט"ז-י"ז: טז וּמִלְחָמָה הָיְתָה בֵּין אָסָא וּבֵין בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל כָּל יְמֵיהֶם. יז וַיַּעַל בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עַל יְהוּדָה וַיִּבֶן אֶת הָרָמָה לְבִלְתִּי תֵּת יֹצֵא וָבָא לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה.
. אָסָא פנה לעזרת בֶּן הֲדַד ה-1 מלך אֲרָם דַמֶּשֶׂק שעלה על עָרֵי יִשְׂרָאֵל וכך אילץ את בַּעְשָׁא לחזור לממלכתו. אָסָא פירק את ביצורי הָרָמָה והשתמש בחומרי הביצורים כדי לבצר את הערים גֶּבַע בִּנְיָמִן ומִּצְפָּה הסמוכות
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוקים כ-כ"ב: כ וַיִּשְׁמַע בֶּן הֲדַד אֶל הַמֶּלֶךְ אָסָא וַיִּשְׁלַח אֶת שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר לוֹ עַל עָרֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּךְ אֶת עִיּוֹן וְאֶת דָּן וְאֵת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֵת כָּל כִּנְרוֹת עַל כָּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי. כא וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ בַּעְשָׁא וַיֶּחְדַּל מִבְּנוֹת אֶת הָרָמָה וַיֵּשֶׁב בְּתִרְצָה. כב וְהַמֶּלֶךְ אָסָא הִשְׁמִיעַ אֶת כָּל יְהוּדָה אֵין נָקִי וַיִּשְׂאוּ אֶת אַבְנֵי הָרָמָה וְאֶת עֵצֶיהָ אֲשֶׁר בָּנָה בַּעְשָׁא וַיִּבֶן בָּם הַמֶּלֶךְ אָסָא אֶת גֶּבַע בִּנְיָמִן וְאֶת הַמִּצְפָּה.
.

בנבואת החורבן לאַשּׁוּר של הנביא יְשַׁעְיָהוּ מזכיר הנביא את מסע הכיבוש של אַשּׁוּר ביְהוּדָה (מן הסתם מסע סַנְחֵרִיב), וברשימת הערים שננטשו נזכרות בין השאר גֶּבַע גִּבְעַת שָׁאוּל והָרָמָה
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוק כ"ט: כט עָבְרוּ מַעְבָּרָה גֶּבַע מָלוֹן לָנוּ חָרְדָה הָרָמָה גִּבְעַת שָׁאוּל נָסָה.
. אחרי חורבן הבית בימי הכיבוש הבָּבְלִי, התקבצו השבויים בָּרָמָה. נְבוּזַרְאֲדָן רַב הטַבָּחִים שחרר את יִרְמְיָהוּ והזמין אותו לבָּבֶל אך יִרְמְיָהוּ בחר להשאר עם שארית הָעָם במִּצְפָּה. תושבי הָרָמָה חזרו בסופו של דבר מהגלות וחזרו להתיישב בה בתקופת שיבת ציון בימי עֶזְרָא
[^]עֶזְרָא פרק ב פסוקים א, כ"ו: א וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נבוכדנצור [נְבוּכַדְנֶצַּר] מֶלֶךְ בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלַ‍ִם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ. ... כו בְּנֵי הָרָמָה וָגָבַע שֵׁשׁ מֵאוֹת עֶשְׂרִים וְאֶחָד.
ונְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק ז פסוקים ו, ל: ו אֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלַ‍ִם וְלִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ. ... ל אַנְשֵׁי הָרָמָה וָגָבַע שֵׁשׁ מֵאוֹת עֶשְׂרִים וְאֶחָד.
.

ספר נְחֶמְיָה כולל עוד רשימה של מושבות של השבים מבני בִנְיָמִן ובה נזכרת רָמָה בין ערים נוספות במערב הנחלה, כמו גִּתָּיִם, לֹד ואוֹנוֹ
[^]נְחֶמְיָה פרק י"א פסוקים ל"א-ל"ה: לא וּבְנֵי בִנְיָמִן מִגָּבַע מִכְמָשׂ וְעַיָּה וּבֵית אֵל וּבְנֹתֶיהָ. לב עֲנָתוֹת נֹב עֲנָנְיָה. לג חָצוֹר רָמָה גִּתָּיִם. לד חָדִיד צְבֹעִים נְבַלָּט. לה לֹד וְאוֹנוֹ גֵּי הַחֲרָשִׁים.
, וההנחה המקובלת היא שמדובר בעיר נפרדת מהָרָמָה הסמוכה לגִּבְעוֹן ולבְאֵרוֹת, או לרָמָה שבְּהַר אֶפְרָיִם. בכל מקרה ברור שיש להבחין בין הָרָמָה של בִנְיָמִן, לבין ערים נוספות בשם רָמָה בנחלות אָשֵׁר
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים כ"ד, כ"ט: כד וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל הַחֲמִישִׁי לְמַטֵּה בְנֵי אָשֵׁר לְמִשְׁפְּחוֹתָם. ... כט וְשָׁב הַגְּבוּל הָרָמָה וְעַד עִיר מִבְצַר צֹר וְשָׁב הַגְּבוּל חֹסָה ויהיו [וְהָיוּ] תֹצְאֹתָיו הַיָּמָּה מֵחֶבֶל אַכְזִיבָה.
ונַפְתָּלִי
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים ל"ב, ל"ו: לב לִבְנֵי נַפְתָּלִי יָצָא הַגּוֹרָל הַשִּׁשִּׁי לִבְנֵי נַפְתָּלִי לְמִשְׁפְּחֹתָם. ... לו וַאֲדָמָה וְהָרָמָה וְחָצוֹר.
.
זיהוי המקום
הָרָמָה שכנה כאמור בנחלת בִנְיָמִן, באזור גִּבְעוֹן, בְאֵרוֹת, גִּבְעָה ומִּצְפָּה, בשלוחה דרומית של הַרי אֶפְרָיִם, וכך החליפה ידיים בין ממלכות יְהוּדָה ויִשְׂרָאֵל. האוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) מזכיר את הָרָמָה כשוכנת 6 מילים מירושלים. באזור זה נמצאת העיירה אֶ-רַאם, המשמרת כמשוער את שמה של העיר המקראית
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ז, עמוד 373
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 276
. באתר נמצאו חרסים מתקופת הברזל (הישראלית), מהתקופה הפרסית (שיבת ציון) ומתקופות מאוחרות יותר.

רבים מזהים את הָרָמָה שבבִנְיָמִן עם רָמָתַיִם צוֹפִים, עירו של שְׁמוּאֵל שבהַר אֶפְרָיִם, תחת ההנחה שהָרָמָה שכנה כאמור בשלוחה דרומית של הַר אֶפְרָיִם, ושהחליפה ידיים מדי פעם בין השבטים
[6]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ז, עמוד 374
. המתנגדים לזיהוי זה מחפשים את רָמָה\רָמָתַיִם באתר נפרד צפוני יותר מול בֵּית-אֵל (בהתאם לתיאור של מקום מושבה של דְבוֹרָה). אתר כזה לא זוהה בוודאות, אך יש המציעים את העיר רמאללה\ראם-אללה, פחות מ-3 ק"מ מדרום לבֵּית-אֵל
[7]לקסיקון מקראי, הוצאת דביר, 1965, מנחם סוליאלי ומשה ברכוז, ל-ת, עמוד 805
. הקבר של שְׁמוּאֵל מוזהה באופן מסורתי עם נַבִּי-סַמוּאֵל בכפר לשעבר באותו שם (אַ-נַבִּי צַמְוִיל) על רכס נישא הנראה למרחקים מצפון-מערב לירושלים ומדרום לאל-ג'יבּ\גִּבְעוֹן. אתר זה דרומי יחסית, ואינו סמוך להרי אפרים או לבית אל, וכך מתאים פחות לזיהוי עם רָמָתַיִם צוֹפִים, ויש המזהים אותו במקום זאת עם מִצְפָּה שבה היה שופט שְׁמוּאֵל את העם. במקום נמצאו ממצאים מתקופת הברזל (בית ראשון), מהתקופה הפרסית (שיבת ציון) ומתקופת בית-שני (מהמאה ה-2 לפנה"ס). מסורת הזיהוי של אתר זה עם קבר שְׁמוּאֵל כבר התקיימה בתקופה הביזנטית, וכיום המקום מקודש כך לשלוש הדתות המונותיאיסטיות .

ספר נְחֶמְיָה מזכיר כאמור עוד עיר בשם רָמָה במערב נחלת בִנְיָמִן. האתר של רָמָה זו לא זוהה בוודאות, אך ההשערה שמדובר ברמתיים הנזכרת בברית החדשה, ושזוהתה החל מהתקופה הביזנטית עם הכפר רנתיס של היום
[10]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ז, עמוד 375
, שבו נמצאו שרידים ארכאולוגים מתקופות שונות, כולל מתקופת הברזל (הישראלית).
פרקים המזכירים את הָרָמָה
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על הָרָמָה באתרים של ויקיפדיה, עמוד ענן ורשות העתיקות.