עיר
גֶּבַע
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Jaba', Jerusalem from the north. Below is the Shar Binyamin industrial zone. Behind on the right is an eastern edge of A-ram. Still behind is Tell-al-Full. Behind on the left is Neve Yaakov or Pisgat Zeev. By יעקב, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
מבט על הכפר גֻ'בַע מכוון צפון. מימין למעלה נראה הקצה המזרחי של אֶ-רַאם (הָרָמָה), וברקע תל אל-פול (גִּבְעָה). משמאל נראות פסגת זאב ונווה יעקב.
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים : גֻ'בַע
גֶּבַע במקרא
גֶּבַע היתה עיר בנחלת בִנְיָמִן
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים כ"א, כ"ד: כא וְהָיוּ הֶעָרִים לְמַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם יְרִיחוֹ וּבֵית חָגְלָה וְעֵמֶק קְצִיץ. ... כד וּכְפַר העמני [הָעַמֹּנָה] וְהָעָפְנִי וָגָבַע עָרִים שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן.
, והיא נזכרת ברשימת ערי הלווים בנחלת בִנְיָמִן שנמסרו ללויים בני קְהָת (יחד עם גִּבְעוֹן, עֲנָתוֹת, ועַלְמוֹן)
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק כ"א פסוקים ד, י"ז-י"ט: ד וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל לְמִשְׁפְּחֹת הַקְּהָתִי וַיְהִי לִבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן מִן הַלְוִיִּם מִמַּטֵּה יְהוּדָה וּמִמַּטֵּה הַשִּׁמְעֹנִי וּמִמַּטֵּה בִנְיָמִן בַּגּוֹרָל עָרִים שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה. ... יז וּמִמַּטֵּה בִנְיָמִן אֶת גִּבְעוֹן וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ אֶת גֶּבַע וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ. יח אֶת עֲנָתוֹת וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ וְאֶת עַלְמוֹן וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ עָרִים אַרְבַּע. יט כָּל עָרֵי בְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה עָרִים וּמִגְרְשֵׁיהֶן.
. רָאשֵׁי אָבוֹת המתיישבים בגֶּבַע היו בְּנֵי אֵחוּד
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ח פסוק ו: ו וְאֵלֶּה בְּנֵי אֵחוּד אֵלֶּה הֵם רָאשֵׁי אָבוֹת לְיוֹשְׁבֵי גֶבַע וַיַּגְלוּם אֶל מָנָחַת.
, ויש המפרשים שמדובר בשופט אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי (כלומר מבִנְיָמִן)
[^]שׁוֹפְטִים פרק ג פסוק ט"ו: טו וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה וַיָּקֶם יְהוָה לָהֶם מוֹשִׁיעַ אֶת אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי אִישׁ אִטֵּר יַד יְמִינוֹ וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּיָדוֹ מִנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב.
.

יְהוֹנָתָן בן שָׁאוּל המלך הרג את נציב הפְּלִשְׁתִּים בגֶּבַע
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוק ג: ג וַיַּךְ יוֹנָתָן אֵת נְצִיב פְּלִשְׁתִּים אֲשֶׁר בְּגֶבַע וַיִּשְׁמְעוּ פְּלִשְׁתִּים וְשָׁאוּל תָּקַע בַּשּׁוֹפָר בְּכָל הָאָרֶץ לֵאמֹר יִשְׁמְעוּ הָעִבְרִים.
. בעקבות כך, שלחו הפְּלִשְׁתִּים את צבאם למִכְמָשׂ, ושָׁאוּל הגיע עם 600 איש ועם יְהוֹנָתָן ל"גֶבַע בִּנְיָמִן"
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוק ט"ז: טז וְשָׁאוּל וְיוֹנָתָן בְּנוֹ וְהָעָם הַנִּמְצָא עִמָּם יֹשְׁבִים בְּגֶבַע בִּנְיָמִן וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בְמִכְמָשׂ.
. שָׁאוּל נשאר אח"כ עם אנשיו "בִּקְצֵה הַגִּבְעָה תַּחַת הָרִמּוֹן", בעוד יְהוֹנָתָן ונערו יצאו בסתר לכוון מִכְמָשׂ ועברו דרך גיא שבין סלע בוצץ מצפון מול מִכְמָשׂ שם חנו הפלישתים, לבין סלע סֶנֶּה שמדרום מול גָּבַע
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוקים ד-ה: ד וּבֵין הַמַּעְבְּרוֹת אֲשֶׁר בִּקֵּשׁ יוֹנָתָן לַעֲבֹר עַל מַצַּב פְּלִשְׁתִּים שֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁם הָאֶחָד בּוֹצֵץ וְשֵׁם הָאֶחָד סֶנֶּה. ה הַשֵּׁן הָאֶחָד מָצוּק מִצָּפוֹן מוּל מִכְמָשׂ וְהָאֶחָד מִנֶּגֶב מוּל גָּבַע.
. לבסוף יְהוֹנָתָן ונערו הצליחו להבהיל את הפְּלִשְׁתִּים שנחרדו וברחו, בעוד אנשי שָׁאוּל צופים בכל זאת מלמעלה בְּגִבְעַת בִּנְיָמִן-.

דָּוִד גרש שוב את הפְּלִשְׁתִּים מאזור גֶּבַע
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ה פסוק כ"ה: כה וַיַּעַשׂ דָּוִד כֵּן כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ יְהוָה וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים מִגֶּבַע עַד בֹּאֲךָ גָזֶר.
והעיר נכללה בסופו של דבר בממלכת יְהוּדָה ושימשה כציון מקום ידוע באזור הצפוני של הממלכה. כך, המלך יֹאשִׁיָּהוּ טימא את הבמות ששימשו לפולחן זר "מִגֶּבַע עַד בְּאֵר שָׁבַע"
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק ח: ח וַיָּבֵא אֶת כָּל הַכֹּהֲנִים מֵעָרֵי יְהוּדָה וַיְטַמֵּא אֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר קִטְּרוּ שָׁמָּה הַכֹּהֲנִים מִגֶּבַע עַד בְּאֵר שָׁבַע וְנָתַץ אֶת בָּמוֹת הַשְּׁעָרִים אֲשֶׁר פֶּתַח שַׁעַר יְהוֹשֻׁעַ שַׂר הָעִיר אֲשֶׁר עַל שְׂמֹאול אִישׁ בְּשַׁעַר הָעִיר.
, והנביא זְכַרְיָה ניבא שה' יעשה את כל הארץ מסביב לירושלים למישור, מגֶּבַע שבצפון יְהוּדָה עד לעיר רִמּוֹן שמדרום לירושלים
[^]זְכַרְיָה פרק י"ד פסוק י: י יִסּוֹב כָּל הָאָרֶץ כָּעֲרָבָה מִגֶּבַע לְרִמּוֹן נֶגֶב יְרוּשָׁלָ‍ִם וְרָאֲמָה וְיָשְׁבָה תַחְתֶּיהָ לְמִשַּׁעַר בִּנְיָמִן עַד מְקוֹם שַׁעַר הָרִאשׁוֹן עַד שַׁעַר הַפִּנִּים וּמִגְדַּל חֲנַנְאֵל עַד יִקְבֵי הַמֶּלֶךְ.
.

הנביא יְשַׁעְיָהוּ תיאר את מהלך מסע הכיבוש של מֶלֶךְ אַשּׁוּר (סַנְחֵרִיב?) ביְהוּדָה, אשר עבר בעַי, במִגְרוֹן, ובמִכְמָשׂ, שם הצבא חצה את מעברות הנחל הסמוך וְלָן בגֶּבַע (וכנראה מדובר באותן הַמַּעְבְּרוֹת שבין מִכְמָשׂ לגֶּבַע שבהן עברו יְהוֹנָתָן ונערו). בינתיים תושבי הישובים הסמוכים - הָרָמָה, גִּבְעַת שָׁאוּל, בַּת גַּלִּים, לַיְשָׁה, עֲנָתוֹת ומַדְמֵנָה, נבהלו ונטשו את מקומותיהם
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוקים כ"ח-כ"ט: כח בָּא עַל עַיַּת עָבַר בְּמִגְרוֹן לְמִכְמָשׂ יַפְקִיד כֵּלָיו. כט עָבְרוּ מַעְבָּרָה גֶּבַע מָלוֹן לָנוּ חָרְדָה הָרָמָה גִּבְעַת שָׁאוּל נָסָה.
.

בתקופת שיבת ציון נזכרים יחדיו 621 תושבי הָרָמָה וגֶּבַע ששבו לעריהם מגלות בָּבֶל בימי עֶזְרָא
[^]עֶזְרָא פרק ב פסוק כ"ו: כו בְּנֵי הָרָמָה וָגָבַע שֵׁשׁ מֵאוֹת עֶשְׂרִים וְאֶחָד.
ונְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק ז פסוק ל: ל אַנְשֵׁי הָרָמָה וָגָבַע שֵׁשׁ מֵאוֹת עֶשְׂרִים וְאֶחָד.
. נְחֶמְיָה מזכיר שוב את גֶּבַע ברשימת 16 יישובים במחוז שמחוץ לירוּשָׁלָ‍ִם, אשר בהם התיישבו מחדש בני בִנְיָמִן השבים (יחד עם מִכְמָשׂ ועֲנָתוֹת)
[^]נְחֶמְיָה פרק י"א פסוקים ל"א-ל"ה: לא וּבְנֵי בִנְיָמִן מִגָּבַע מִכְמָשׂ וְעַיָּה וּבֵית אֵל וּבְנֹתֶיהָ. לב עֲנָתוֹת נֹב עֲנָנְיָה. לג חָצוֹר רָמָה גִּתָּיִם. לד חָדִיד צְבֹעִים נְבַלָּט. לה לֹד וְאוֹנוֹ גֵּי הַחֲרָשִׁים.
, ומספר על בְּנֵי הַמְשֹׁרְרִים שהתיישבו ב"חֲצֵרִים"
[*]כנראה יישובי פרזות ללא חומות הגנה או ביצורים
שבנו לעצמם ב"שְּׂדוֹת גֶּבַע וְעַזְמָוֶת" ושנאספו להופיע בחגיגות חֲנֻכַּת חוֹמַת יְרוּשָׁלַ‍ִם
[^]נְחֶמְיָה פרק י"ב פסוקים כ"ז-כ"ט: כז וּבַחֲנֻכַּת חוֹמַת יְרוּשָׁלַ‍ִם בִּקְשׁוּ אֶת הַלְוִיִּם מִכָּל מְקוֹמֹתָם לַהֲבִיאָם לִירוּשָׁלָ‍ִם לַעֲשֹׂת חֲנֻכָּה וְשִׂמְחָה וּבְתוֹדוֹת וּבְשִׁיר מְצִלְתַּיִם נְבָלִים וּבְכִנֹּרוֹת. כח וַיֵּאָסְפוּ בְּנֵי הַמְשֹׁרְרִים וּמִן הַכִּכָּר סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם וּמִן חַצְרֵי נְטֹפָתִי. כט וּמִבֵּית הַגִּלְגָּל וּמִשְּׂדוֹת גֶּבַע וְעַזְמָוֶת כִּי חֲצֵרִים בָּנוּ לָהֶם הַמְשֹׁרֲרִים סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם.
.
זיהוי המקום
בנחלת בִנְיָמִן היו כמה ערים שונות בשם דומה לשמה של גֶּבַע, כמו גִּבְעוֹן, גִּבְעָה וגִּבְעַת קִרְיַת יְעָרִים שעל גבול בִנְיָמִן, אשר גם היא מכונה לפעמים סתם "הגִּבְעָה"
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוק א: א וַיָּבֹאוּ אַנְשֵׁי קִרְיַת יְעָרִים וַיַּעֲלוּ אֶת אֲרוֹן יְהוָה וַיָּבִאוּ אֹתוֹ אֶל בֵּית אֲבִינָדָב בַּגִּבְעָה וְאֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ קִדְּשׁוּ לִשְׁמֹר אֶת אֲרוֹן יְהוָה.
. במיוחד לא תמיד ברור בכל מקום אם הכוונה לגֶּבַע או לגִּבְעָה הסמוכות, וקיימות דעות שונות אצל הפרשנים. תיאור המסע של סַנְחֵרִיב ב
יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוקים כ"ח-כ"טיְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוקים כ"ח-כ"ט: כח בָּא עַל עַיַּת עָבַר בְּמִגְרוֹן לְמִכְמָשׂ יַפְקִיד כֵּלָיו. כט עָבְרוּ מַעְבָּרָה גֶּבַע מָלוֹן לָנוּ חָרְדָה הָרָמָה גִּבְעַת שָׁאוּל נָסָה.
מזכיר גם את גֶּבַע וגם את גִּבְעַת שָׁאוּל, כך שברור שמדובר בערים שונות בבִנְיָמִן. בתל אל-פול (המזוהה עם גִּבְעָה - ראו להלן) ובמצודה הקדומה שם לא נמצאו ממצאים פלישתים, ולכן ההשערה היא שגִּבְעָה אינה זהה עם גֶבַע שבה התנקש יְהוֹנָתָן בנציב הפלישתי, או עם "גֶבַע בִּנְיָמִן" שבה חנו אח"כ שָׁאוּל וְיוֹנָתָן.

"גִּבְעַת הָאֱלֹהִים" אשר בה ניצבה הַבָּמָה שבה התנבאו חֶבֶל נְבִיאִים ושָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י פסוק ה: ה אַחַר כֵּן תָּבוֹא גִּבְעַת הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר שָׁם נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים וִיהִי כְבֹאֲךָ שָׁם הָעִיר וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִיאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים.
מזוהה בד"כ עם גִּבְעָה, עירו של שָׁאוּל
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 411
, אך יש הטוענים שמדובר בגֶּבַע, כיוון שנאמר על גִּבְעַת הָאֱלֹהִים שישבו בה נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים, כפי שמשתמע גם מסיפור ההתנקשות של יְהוֹנָתָן בנציב הפְּלִשְׁתִּים בגֶּבַע
[2]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 248,221
. גם לגבי גֶּבַע שבצפון ממלכת יְהוּדָה בימי יֹאשִׁיָּהוּ
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק ח: ח וַיָּבֵא אֶת כָּל הַכֹּהֲנִים מֵעָרֵי יְהוּדָה וַיְטַמֵּא אֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר קִטְּרוּ שָׁמָּה הַכֹּהֲנִים מִגֶּבַע עַד בְּאֵר שָׁבַע וְנָתַץ אֶת בָּמוֹת הַשְּׁעָרִים אֲשֶׁר פֶּתַח שַׁעַר יְהוֹשֻׁעַ שַׂר הָעִיר אֲשֶׁר עַל שְׂמֹאול אִישׁ בְּשַׁעַר הָעִיר.
יש חילוקי דיעות, בעיקר כיוון שבֵּית-אֵל הצפונית בהרבה מאזור גֶּבַע\מִכְמָשׂ נכללה גם היא בממלכת יֹאשִׁיָּהוּ
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י"ט: יט וְגַם אֶת כָּל בָּתֵּי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל לְהַכְעִיס הֵסִיר יֹאשִׁיָּהוּ וַיַּעַשׂ לָהֶם כְּכָל הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל.
, ולפיכך מחפשים גֶּבַע נוספת צפונית יותר
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 412
. אך מקובלת יותר הדעה שבכל זאת מדובר בגֶּבַע שליד מִכְמָשׂ, ושמדובר בגבול המצומצם יותר של יְהוּדָה מימי ביצורי הגבול של אָסָא
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 310
.

העיר גֶּבַע של סיפורי יְהוֹנָתָן ושָׁאוּל, של מסע הכיבוש של מֶלֶךְ אַשּׁוּר, ושל תקופת שיבת ציון היתה בכל אופן סמוכה למִכְמָשׂ ולרָמָה, וְזִהוּיָיהּ המקובל הוא עם התל הקדום שעליו שוכן הכפר הערבי גֻ'בַע, אשר משמר כמשוער את שמה של העיר המקראית. הכפר נמצא במקום מתאים בסמוך לאתרים המשוערים של הערים הנזכרות יחד עם גֶּבַע במקרא, כמו מִכְמָשׂ (מוח'מאס) והָרָמָה (אֶ-רַאם), והערוץ המתחפר לעומק של ואדי א-צֻוֵיְנִיט בין מוח'מאס לגֻ'בַע מזוהה עם הנחל שאת מעברותיו חָצוּ יְהוֹנָתָן ונערו, ואח"כ גם צבא סַנְחֵרִיב כנזכר במקרא (ראו למעלה)
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 411
.

בגֻ'בַע נמצאו שרידי התיישבות החל מתקופת הברזל (הישראלית), מהתקופה ההלניסטית, הרומית, הביזנטית ומתקופות מאוחרות יותר, כולל מספר קברים, בורות מים, בריכה וגתות קדומות, ומערת מסתור מימי מרד בר-כוכבא. בלב הכפר שרד מגדל דו-קומתי מהתקופה הצלבנית. לתקופה הישראלית שייכת גם ידית כד עם טביעת "למלך", שרבות כמותה נמצאו ברחבי יְהוּדָה ואשר מתוארכות לימי חִזְקִיָּהוּ, אולי לקראת פלישת סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר ליְהוּדָה (701 לפנה"ס) . על פי מסורת מוסלמית, יַעֲקֹב קבור במערה הנמצאת מתחת למסגד הכפר ואשר מגיעה עד לירושלים.

פרקים המזכירים את גֶּבַע
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על גֶּבַע באתרים של ויקיפדיה, עמוד ענן ורשות העתיקות.