יְחֶזְקֵאל
פרטי היוצר\ת
The Vision of Ezekie. By Alex Akindinov [CC-BY-SA-4.0 / GFDL], from Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
|
סיכום
פתיחת הספר: בשנה 5 לגלות יְהוֹיָכִין, ה' מופיע לפני יְחֶזְקֵאל בהיותו בגלות על נהר כְּבָר שבארץ בָּבֶל. מתוך רוח מופיעות 4 חיות, כל אחת עם ראשי אָדָם, אַרְיֵה, שׁוֹר, ונֶשֶׁר, 4 כנפיים, יד אדם, ורגלים כשל עֵגֶל. מתחת כל חיה נראה אוֹפַן, ומעליהן רקיע לבן, ועליו כסא, עליו יושב ה', הדובר אל הנביא.
תקציר
פתיחת הספר: ה' מדבר אל יְחֶזְקֵאל בן בּוּזִי הכוהן (ומקדיש אותו לנבואה) בה' בְּתַמּוּז שנה 5 לגלות יְהוֹיָכִין (לפי פסוק ב'). רוב התאריכים בספר יְחֶזְקֵאל מתייחסים לגלות יְהוֹיָכִין (ראו מְלָכִים-ב כ”ד), שהתרחשה ב597 לפנה"ס. פסוק א' מציין שהארוע התרחש 30 שנה אחרי מאורע כלשהו (אולי שנת יוֹבֵל, או שנת מציאת ספר התורה בימי יֹאשִׁיָּהוּ, או הולדת הנביא?). ההתגלות ליְחֶזְקֵאל התרחשה על גדות נהר כְּבָר, שהיה בעצם תעלת מים מלאכותית מנהר הפְּרָת באזור בָּבֶל. |
א וַיְהִי בִּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה בָּרְבִיעִי בַּחֲמִשָּׁה לַחֹדֶשׁ וַאֲנִי בְתוֹךְ הַגּוֹלָה עַל נְהַר כְּבָר נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים. ב בַּחֲמִשָּׁה לַחֹדֶשׁ הִיא הַשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לְגָלוּת הַמֶּלֶךְ יוֹיָכִין. ג הָיֹה הָיָה דְבַר יְהוָה אֶל יְחֶזְקֵאל בֶּן בּוּזִי הַכֹּהֵן בְּאֶרֶץ כַּשְׂדִּים עַל נְהַר כְּבָר וַתְּהִי עָלָיו שָׁם יַד יְהוָה. |
הנביא רואה רוח סערה באה מצפון ובה עָנָן מוקף אור ובו אֵשׁ שבתוכה נראית הַחַשְׁמַל (אבן זוהרת, אולי ה"אלקטרום", סגסוגת טבעית של כסף וזהב). מהרוח מופיעה דמות של 4 חיות. לכל אחת מהן, ארבע ראשים: של אָדָם, אַרְיֵה, שׁוֹר, ונֶשֶׁר, כך שכל ראש פונה לכוון אחר (כך שֶׁכְּשֶׁהַחַיָּה נעה לכוון מסוים היא לא צריכה להפנות את הראשים). לכל חיה זוג כנפיים פרושות מלמעלה וזוג נוסף המכסה את גופן, וגם מכסה יד אדם אחת. הרגלים של כל חיה ישרות (חסרות מפרקים) ובעלות כפות רגלים נוצצות כנחושת ובצורת כף רגל של עֵגֶל. החיות דומות לגחלים בין להבת אש וברקים המתהלכת ביניהם. |
ד וָאֵרֶא וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה בָּאָה מִן הַצָּפוֹן עָנָן גָּדוֹל וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב וּמִתּוֹכָהּ כְּעֵין הַחַשְׁמַל מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. ה וּמִתּוֹכָהּ דְּמוּת אַרְבַּע חַיּוֹת וְזֶה מַרְאֵיהֶן דְּמוּת אָדָם לָהֵנָּה. ו וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָת וְאַרְבַּע כְּנָפַיִם לְאַחַת לָהֶם. ז וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה וְכַף רַגְלֵיהֶם כְּכַף רֶגֶל עֵגֶל וְנֹצְצִים כְּעֵין נְחֹשֶׁת קָלָל. ח וידו [וִידֵי] אָדָם מִתַּחַת כַּנְפֵיהֶם עַל אַרְבַּעַת רִבְעֵיהֶם וּפְנֵיהֶם וְכַנְפֵיהֶם לְאַרְבַּעְתָּם. ט חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחוֹתָהּ כַּנְפֵיהֶם לֹא יִסַּבּוּ בְלֶכְתָּן אִישׁ אֶל עֵבֶר פָּנָיו יֵלֵכוּ. י וּדְמוּת פְּנֵיהֶם פְּנֵי אָדָם וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל הַיָּמִין לְאַרְבַּעְתָּם וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאול לְאַרְבַּעְתָּן וּפְנֵי נֶשֶׁר לְאַרְבַּעְתָּן. יא וּפְנֵיהֶם וְכַנְפֵיהֶם פְּרֻדוֹת מִלְמָעְלָה לְאִישׁ שְׁתַּיִם חֹבְרוֹת אִישׁ וּשְׁתַּיִם מְכַסּוֹת אֵת גְּוִיֹתֵיהֶנָה. יב וְאִישׁ אֶל עֵבֶר פָּנָיו יֵלֵכוּ אֶל אֲשֶׁר יִהְיֶה שָׁמָּה הָרוּחַ לָלֶכֶת יֵלֵכוּ לֹא יִסַּבּוּ בְּלֶכְתָּן. יג וּדְמוּת הַחַיּוֹת מַרְאֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ בֹּעֲרוֹת כְּמַרְאֵה הַלַּפִּדִים הִיא מִתְהַלֶּכֶת בֵּין הַחַיּוֹת וְנֹגַהּ לָאֵשׁ וּמִן הָאֵשׁ יוֹצֵא בָרָק. יד וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב כְּמַרְאֵה הַבָּזָק. |
מתחת לכל אחת מ4 החיות נראה אוֹפַן זהה וכפול (אוֹפַן בתוך אוֹפַן) עשוי תַּרְשִׁישׁ (אבן יקרה). הצד החיצוני (הגַב) של כל אוֹפַן היה גבוה ומלא בעינים. האוֹפַנִים נעים במקביל לחיות שמעליהם לכל מקום שהן נעות אליו, כי גם בהם יש רוח חיה. |
טו וָאֵרֶא הַחַיּוֹת וְהִנֵּה אוֹפַן אֶחָד בָּאָרֶץ אֵצֶל הַחַיּוֹת לְאַרְבַּעַת פָּנָיו. טז מַרְאֵה הָאוֹפַנִּים וּמַעֲשֵׂיהֶם כְּעֵין תַּרְשִׁישׁ וּדְמוּת אֶחָד לְאַרְבַּעְתָּן וּמַרְאֵיהֶם וּמַעֲשֵׂיהֶם כַּאֲשֶׁר יִהְיֶה הָאוֹפַן בְּתוֹךְ הָאוֹפָן. יז עַל אַרְבַּעַת רִבְעֵיהֶן בְּלֶכְתָּם יֵלֵכוּ לֹא יִסַּבּוּ בְּלֶכְתָּן. יח וְגַבֵּיהֶן וְגֹבַהּ לָהֶם וְיִרְאָה לָהֶם וְגַבֹּתָם מְלֵאֹת עֵינַיִם סָבִיב לְאַרְבַּעְתָּן. יט וּבְלֶכֶת הַחַיּוֹת יֵלְכוּ הָאוֹפַנִּים אֶצְלָם וּבְהִנָּשֵׂא הַחַיּוֹת מֵעַל הָאָרֶץ יִנָּשְׂאוּ הָאוֹפַנִּים. כ עַל אֲשֶׁר יִהְיֶה שָּׁם הָרוּחַ לָלֶכֶת יֵלֵכוּ שָׁמָּה הָרוּחַ לָלֶכֶת וְהָאוֹפַנִּים יִנָּשְׂאוּ לְעֻמָּתָם כִּי רוּחַ הַחַיָּה בָּאוֹפַנִּים. כא בְּלֶכְתָּם יֵלֵכוּ וּבְעָמְדָם יַעֲמֹדוּ וּבְהִנָּשְׂאָם מֵעַל הָאָרֶץ יִנָּשְׂאוּ הָאוֹפַנִּים לְעֻמָּתָם כִּי רוּחַ הַחַיָּה בָּאוֹפַנִּים. |
ארבעת זוגות הכנפיים הפרושות מעל החיות כאילו מחזיקות רקיע לבן מעליהן. כשהן נעות, הכנפיים שלהן משמיעות רעש המולה כמו של מים רבים, וכשהן עוצרות הכנפיים רפויות ונשמע קול מעל הרקיע. |
כב וּדְמוּת עַל רָאשֵׁי הַחַיָּה רָקִיעַ כְּעֵין הַקֶּרַח הַנּוֹרָא נָטוּי עַל רָאשֵׁיהֶם מִלְמָעְלָה. כג וְתַחַת הָרָקִיעַ כַּנְפֵיהֶם יְשָׁרוֹת אִשָּׁה אֶל אֲחוֹתָהּ לְאִישׁ שְׁתַּיִם מְכַסּוֹת לָהֵנָּה וּלְאִישׁ שְׁתַּיִם מְכַסּוֹת לָהֵנָּה אֵת גְּוִיֹּתֵיהֶם. כד וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל כַּנְפֵיהֶם כְּקוֹל מַיִם רַבִּים כְּקוֹל שַׁדַּי בְּלֶכְתָּם קוֹל הֲמֻלָּה כְּקוֹל מַחֲנֶה בְּעָמְדָם תְּרַפֶּינָה כַנְפֵיהֶן. כה וַיְהִי קוֹל מֵעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁם בְּעָמְדָם תְּרַפֶּינָה כַנְפֵיהֶן. |
מעל הרקיע ניצב כיסא כמו מאבן סַפִּיר ועליו דמות כמראה אָדָם, מוקפת אֵשׁ וזוהר וקשת צבעונית. יְחֶזְקֵאל מבין שמדובר בדמות ה', משתחווה על פניו, ושומע את ה' דובר אליו. |
כו וּמִמַּעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁם כְּמַרְאֵה אֶבֶן סַפִּיר דְּמוּת כִּסֵּא וְעַל דְּמוּת הַכִּסֵּא דְּמוּת כְּמַרְאֵה אָדָם עָלָיו מִלְמָעְלָה. כז וָאֵרֶא כְּעֵין חַשְׁמַל כְּמַרְאֵה אֵשׁ בֵּית לָהּ סָבִיב מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמָעְלָה וּמִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה רָאִיתִי כְּמַרְאֵה אֵשׁ וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב. כח כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת אֲשֶׁר יִהְיֶה בֶעָנָן בְּיוֹם הַגֶּשֶׁם כֵּן מַרְאֵה הַנֹּגַהּ סָבִיב הוּא מַרְאֵה דְּמוּת כְּבוֹד יְהוָה וָאֶרְאֶה וָאֶפֹּל עַל פָּנַי וָאֶשְׁמַע קוֹל מְדַבֵּר. |
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים
יְהוֹיָכִין מלך יְהוּדָה
פרטי היוצר\ת
Electrum from Mexico. James St. John [CC-BY-2.0], via Wikimedia Commons
חַשְׁמַל - אבן זוהרת, אולי ה"אלקטרום", סגסוגת טבעית של כסף וזהב
פרטי היוצר\ת
Lapis lazuli with pyrite, By Hannes Grobe [CC-BY-SA-2.5], via Wikimedia Commons
לַפִּיס לַזוּלִי - אחת ההשערות לזיהוי אבן הסַּפִּיר